kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => Cadet, Mini, Raket, KF6 ja Yamaha => : jeronen72 01.07.2013 10:26
-
Meillä ongelmana CRG Road Rebel rungon kanssa liian kova pito Yammun Vega XH renkailla. Tappaa aika tehokkaasti kierrosajan kun tahmaa joka mutkaan. Seuraavat tehty/tehdään, mutta tuleeko jotain muuta mieleen mitä voisi tehdä:
-Takajäykkärit (penkkiin) löysätty - nyt poistetaan kokonaan
-Takapuskuri löysätty
-Pehmeä taka-akseli vaihdettu
-Taka-akselin keskilaakeri löysällä - nyt poistetaan kokonaan
-Runko alhaalla edestä/takaa
-Takapää leveällä (tulee tarkalleen 4 cm yli puskurista)
-Etupää kapealla (5 mm holkki sisäpuolella)
-Testattu etujäykkäriä, mutta ei tuonut toivottua tulosta
-Rengaspaineet - ajettu 0,5 paineilla ja ei paineita oikein voi enää pudottaakaan
Voisiko esim. apua olla jos vaihtaisi 50 mm taka-akselin 40 mm akseliin. Onko jollain kokemusta?
Tallissa odottaa vielä uusi setti renkaita ja harkittu jopa sitä, että käydään oikein huolella polttamassa uudet kumit pohjaan ja jätetään aurinkoon kuivumaan - josko niistä Vega XH renkaista sitten saisi vähän pitoja pois.
Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Runkoa ei tosin tänä vuonna vielä vaihdeta, mutta ensi vuonna vaihdetaan jos nousupisteet saadaan täyteen.
-
-Casteria pienemmälle
-Ohjaus hitaammaksi (Raidetangon kiinnitys lähemmäksi ohjaus-akselia)
En usko että akselia tarvitsee tämän "ongelman" takia vaihtaa 40mm akseliksi.
-
-Casteria pienemmälle
-Ohjaus hitaammaksi (Raidetangon kiinnitys lähemmäksi ohjaus-akselia)
En usko että akselia tarvitsee tämän "ongelman" takia vaihtaa 40mm akseliksi.
Täytyykin tarkistaa tuo caster -kulma. Enpä edes ajatellut tuota raidentangon kiinnittämistä lähemmäksi. Hyviä vinkkejä kiitos :)
-
miks ihmeessä ootte löysänny kun se vaan lisää pitoa. :D? laittakaa jäykät takas... ei ihme että liimaa. meidän dinolla oli samat ongelmat viime viikonloppuna ja johan helpotti kun pistettiin lisää jäykistystä taka päähän. rengas paineet (vaikka kuulostaa hullulta) kannattaa oikeasti hakea .8-.9 välille lämpimänä, VARSINKIN KESÄ KUUMALLA!!!
-
miks ihmeessä ootte löysänny kun se vaan lisää pitoa. :D? laittakaa jäykät takas... ei ihme että liimaa. meidän dinolla oli samat ongelmat viime viikonloppuna ja johan helpotti kun pistettiin lisää jäykistystä taka päähän. rengas paineet (vaikka kuulostaa hullulta) kannattaa oikeasti hakea .8-.9 välille lämpimänä, VARSINKIN KESÄ KUUMALLA!!!
Noita rengaspaineita täytyy kyllä testata. Saattaa tosiaan olla, että on ajettu ihan liian pienillä paineilla. Vihdissä ylivuotisella kumilla paineet oli 0,45 bar.
Tuo CRG:n Road Rebel runko on tarkoitettu isoille luokille KF/KZ/TAG ja on kyllä hirmu jäykkä runko. Yammussa varmaan sateella ihan lyömätön, mutta kyllä meillä ainakin Vihdissa auttoi tuo löysentäminen. Jos kiristän takaa (puskuri, jäykkärit, jne), niin rupeaa pomppimaan ihan mahdottomasti mutkissa.
-
miks ihmeessä ootte löysänny kun se vaan lisää pitoa. :D? laittakaa jäykät takas... ei ihme että liimaa. meidän dinolla oli samat ongelmat viime viikonloppuna ja johan helpotti kun pistettiin lisää jäykistystä taka päähän. rengas paineet (vaikka kuulostaa hullulta) kannattaa oikeasti hakea .8-.9 välille lämpimänä, VARSINKIN KESÄ KUUMALLA!!!
Noita rengaspaineita täytyy kyllä testata. Saattaa tosiaan olla, että on ajettu ihan liian pienillä paineilla. Vihdissä ylivuotisella kumilla paineet oli 0,45 bar.
Tuo CRG:n Road Rebel runko on tarkoitettu isoille luokille KF/KZ/TAG ja on kyllä hirmu jäykkä runko. Yammussa varmaan sateella ihan lyömätön, mutta kyllä meillä ainakin Vihdissa auttoi tuo löysentäminen. Jos kiristän takaa (puskuri, jäykkärit, jne), niin rupeaa pomppimaan ihan mahdottomasti mutkissa.
öööö sateella löysyys toimii kyllä paremmin kuin jäykkä... meillä 14v haase viime vuonna ja sillä vähäisellä ajo kokemuksellakin huomasi että paljon helpompi sateella kuin nykyinen ihka uusi dino. mutta joo liian alhaset paineet renkaissa saa auton säädöt vaikuttamaan ihan erilailla kuin normi paineilla
-
miks ihmeessä ootte löysänny kun se vaan lisää pitoa. :D? laittakaa jäykät takas... ei ihme että liimaa. meidän dinolla oli samat ongelmat viime viikonloppuna ja johan helpotti kun pistettiin lisää jäykistystä taka päähän. rengas paineet (vaikka kuulostaa hullulta) kannattaa oikeasti hakea .8-.9 välille lämpimänä, VARSINKIN KESÄ KUUMALLA!!!
Noita rengaspaineita täytyy kyllä testata. Saattaa tosiaan olla, että on ajettu ihan liian pienillä paineilla. Vihdissä ylivuotisella kumilla paineet oli 0,45 bar.
Tuo CRG:n Road Rebel runko on tarkoitettu isoille luokille KF/KZ/TAG ja on kyllä hirmu jäykkä runko. Yammussa varmaan sateella ihan lyömätön, mutta kyllä meillä ainakin Vihdissa auttoi tuo löysentäminen. Jos kiristän takaa (puskuri, jäykkärit, jne), niin rupeaa pomppimaan ihan mahdottomasti mutkissa.
öööö sateella löysyys toimii kyllä paremmin kuin jäykkä... meillä 14v haase viime vuonna ja sillä vähäisellä ajo kokemuksellakin huomasi että paljon helpompi sateella kuin nykyinen ihka uusi dino. mutta joo liian alhaset paineet renkaissa saa auton säädöt vaikuttamaan ihan erilailla kuin normi paineilla
Tuosta rungon jäykkyydestä sateella on aika vahvasti kahta koulukuntaa; toiset kiristää sateella ja toiset löystää. En tiedä olisiko ajotavallakin jotain tekemistä tämän kanssa. Täytyy testata.
Meillä on tosiaan ajettu Yammussa tosi alhasilla paineilla ja se voi kyllä selittää tuon koko ongelman. Olisi tosi hienoa jos näin vähällä selviämme tästä ongelmasta.
Kiitos vinkeistä teppo98 :)
-
juu tuosta rungon jäykkyydestä sateella voi olla montaa mieltä, mutta lähtö kohtana jos paljoon ei ole isolla rungolla sateella ajanut on löysä runko.
TOSIN KAIKKI rungon säädöt on kuski kohtaisia ja AINA joku löytää paremman ja nopeamman tavan edetä.
-
Hep:
Jottei runko tahmaisi, niin se pitäisi saada kolmelle renkaalle. Sisempi takarengas ylös.
Tämä säätö ei ainakaan edistä sitä: -Runko alhaalla edestä/takaa. Vipuvarsi ei välttämättä riitä jos painopiste on liian alhaalla.
Huomaa että löysällä rungolla rengas nousee kuivalla helposti liikaa ja putoo takas alas, noustakseen taas liikaa ylös ja putoo jälleen alas.. jne... Eli auto loikkii kuin kenguru pitkin mutkaa. Sama ilmiö syntyy jos keula on liian kapeella perään nähden.
-
Hep:
Jottei runko tahmaisi, niin se pitäisi saada kolmelle renkaalle. Sisempi takarengas ylös.
Tämä säätö ei ainakaan edistä sitä: -Runko alhaalla edestä/takaa. Vipuvarsi ei välttämättä riitä jos painopiste on liian alhaalla.
Huomaa että löysällä rungolla rengas nousee kuivalla helposti liikaa ja putoo takas alas, noustakseen taas liikaa ylös ja putoo jälleen alas.. jne... Eli auto loikkii kuin kenguru pitkin mutkaa. Sama ilmiö syntyy jos keula on liian kapeella perään nähden.
Ihan hyvä pointti. Meillä ei sisätakanen juuri nouse, eikä auto edes pompota kun perästä kaikki löysällä. Voisi kokeilla nostaa takaa runkoa puoliväliin, niin voisi ruveta toimimaan paremmin kun painopiste hiukan nousee.
-
Lisäksi "Etupää kapealla (5 mm holkki sisäpuolella)" kuulostaa aika karmeen kapeelta, jos teillä on taka-leveys 140cm? Mitattuna vanteiden ulkoreunasta. (vinkki: mitta taka-akselin läpi) Jos ette saa takaleveyttä 140cm asti, niin puskuri vaihtoon.
-
Lisäksi "Etupää kapealla (5 mm holkki sisäpuolella)" kuulostaa aika karmeen kapeelta, jos teillä on taka-leveys 140cm? Mitattuna vanteiden ulkoreunasta. (vinkki: mitta taka-akselin läpi) Jos ette saa takaleveyttä 140cm asti, niin puskuri vaihtoon.
Kele kun tuo ukkonen ja sade tuli sotkemaan säätämiset - ei ole köyhällä tallia jossa pakertaa :)
Paljon tullut hyviä vinkkejä joita lähdetään kokeilemaan radalle kun taas kelit sallii. Näitä ei nyt sateella testata. Meillä tosiaan Vihdissä mentiin kengurua uudessa mutkassa kun perä kireällä ja runko korkeuden puolesta puolivälissä edestä ja takaa. Laskin rungon kauttaaltaan alas ja löysäsin perän, niin pomppiminen lakkasi.
Pikkasen rupeaa mietityttämään se, että oiskohan nyt ne rengaspaineet kaiken pahan alku ja juuri. Me ollaan vedetty törky alhasilla paineilla (0,45 - 0,50 bar) kun on ollut hellettä. Ylivuotisilla kumeilla ei isommin menoa haitannut, mutta nyt kun laitettiin uudet kumit päälle, niin meno tyssäsi kuin seinään. Kunnon mekaanikko syyttää tässä vaiheessa liian jäykkää runkoa, eikä katso peiliin päinkään :)
Tuhannet kiitokset näistä vinkeistä. Kirjaan nuo ylös paperille ja testaan kaikki kun päästään radalle seuraavan kerran.
-
Oletko kysynyt Jaatiselta perussäädön tuolle renkaalle ja rungolle, josta lähteä työskentelemään? Ymmärtääkseni CRG ROad Rebel on 32 mm putkella, eli aika jäykkä jo alkaa päälle.
Tässä linkki yhteen setuppiin, Dunlopin renkaalle.
http://www.hendersonracing.co.uk/index.php?cat=21426
-
Oletko kysynyt Jaatiselta perussäädön tuolle renkaalle ja rungolle, josta lähteä työskentelemään? Ymmärtääkseni CRG ROad Rebel on 32 mm putkella, eli aika jäykkä jo alkaa päälle.
Tässä linkki yhteen setuppiin, Dunlopin renkaalle.
http://www.hendersonracing.co.uk/index.php?cat=21426
Täytyykin hiukan kysellä Jaatiselta. Tosiaan tuo runko on hiukka jäykkä Yammuun ja tähän mennessä olen epätoivoisesti koittanut noita pitoja saada pois. Jaatisella on Yammuun ihan oma runkokin, mutta tähän hätää ei päästä runkoa vaihtamaan.
-
Helpoiten saa pitoa pois rengaspaineita lisäämällä.
-
Löytyykö CRGeen T3 taka-akselia? Kokeilemisen arvoinen asia.
Luin viestiketjun läpi ja olitkin jo kokeillu pehmeää akselia.
-
Oletko kysynyt Jaatiselta perussäädön tuolle renkaalle ja rungolle, josta lähteä työskentelemään? Ymmärtääkseni CRG ROad Rebel on 32 mm putkella, eli aika jäykkä jo alkaa päälle.
Tässä linkki yhteen setuppiin, Dunlopin renkaalle.
http://www.hendersonracing.co.uk/index.php?cat=21426
Täytyykin hiukan kysellä Jaatiselta. Tosiaan tuo runko on hiukka jäykkä Yammuun ja tähän mennessä olen epätoivoisesti koittanut noita pitoja saada pois. Jaatisella on Yammuun ihan oma runkokin, mutta tähän hätää ei päästä runkoa vaihtamaan.
No nyt on runkoa säädetty tuon linkin ohjeistuksen mukaan. Keulaa en ihan noin leveälle saanut (107cm), sillä ei riitä etuakseleiden pituus. Peräpää on nyt 137cm ja keulan leveys täysin toisinpäin kuin oli. Nyt on nimittäin vain tuo 5mm prikka ulkopuolella. Rengaslinjakin on vielä kohdillaan :). Muuten säädöt ovat; perä alhaalla ja keula ylhäällä. Jäykkärit, takapuskuri ja penkki on taas ruuvattu kireälle. Camperit ja Casterit ovat aika lähellä noita arvoja, joten en lähtenyt enää niitä muuttamaan.
Nyt vaan odotellaan, että saadaan kampura oikaisusta takaisin, niin pääsee konetta kasaamaan ja radalle testailemaan uusia säätöjä.
-
Odotamme mielenkiinnolla, miten laite käyttäytyy, jahka pääsee radalle.
-
Odotamme mielenkiinnolla, miten laite käyttäytyy, jahka pääsee radalle.
Paikallinen mosavelho soitteli aamulla ja ilmoitti ilokseni, että kampura on valmis :)
Konetta kasaamaan uusilla osilla. Sain kaikki 5 tuntia pakertaa, niin auto oli valmis radalle. Käytiin Lavinnossa suorittamassa sisäänajo pitkän kaavan kautta. Pari nopeaa kierrostakin päästiin kokeilemaan uusilla rungon setapeilla ja korkeammilla rengaspaineilla. Runko toimi eittämättä paremmin ja nosti jopa takatassuakin tokalla kierroksella - kunnes rupesi taas luistelemaan. Renkaissa oli lähtöpaineet 0,85, joka osoittautui noilla rungon setapeilla aivan liian korkeiksi. Valitettavasti Lavinto menee viikolla 18.00 kiinni, joten säätäminen jää nyt toiseen kertaan. Yhtä kaikki, parempaan suuntaan mentiin ehdottomasti ja vain pientä hienosäätöä vielä tarvitaan :)
Seuraavaan vetoon säädetään perä 140 senttiin (nyt 137) ja kavennetaan keulaa vastaavasti kolmella sentillä (nyt molemmin puolin sisällä 4 x 10mm prikat). Samoilla paineilla (0,85) aloitetaan jos keli on vastaava ja säädetään siitä sitten alaspäin jos siltä näyttää.
-
Odotamme mielenkiinnolla, miten laite käyttäytyy, jahka pääsee radalle.
Samoilla paineilla (0,85) aloitetaan jos keli on vastaava ja säädetään siitä sitten alaspäin jos siltä näyttää.
Vegan sivuilla ( on tietoa rengaspaineista (http://www.vegatyres.com/en/pneu_comp06b_xh.htm)
-
>Renkaissa oli lähtöpaineet 0,85, joka osoittautui noilla rungon setapeilla aivan liian korkeiksi.
Älkiä sanoisin, että nuo olisi sopivammat tulopaineiksi kuin lähtöpaineiksi.
-
Jätä keulaan sisäpuolelle 2x10 ja 1x5mm. Muutenkin tehkää säätöjä askel kerrallaan ja vain yksi säätö jonka jälkeen koeajo.
Ja kyllä: 0.85 on liian korkea lähtöpaine. Renkaat meni ylikuumiksi, jolloin pito katoaa.
-
Ei luulis rebelin olevan kamalan vaikee säädettävä. Me ollaan ajettu 2. kautta badboylla eikä se ole juurikaan ihmeempi säädettävä. 10 sakkin cup erissä silläkin on keritty. Aikaajossa ekapäivänä on otettu takkiiin sitte tasoittuu. Ajoihan Joensuun cup voittajakin rebelillä.
-
juu :D alottakaa ,75 maksimissaan :D ja heti poistullessa tasaatte paineet ,9 ja kertaatte tämän joka stintin jälkeen
-
juu :D alottakaa ,75 maksimissaan :D ja heti poistullessa tasaatte paineet ,9 ja kertaatte tämän joka stintin jälkeen
Juu, hyvä vinkki tuo. Huomasimma kyllä, että nuo 0,85 oli liian suuret lähtöpaineet. Emme vain kerenneet oikein testailemaan kun aikaa oli valitettavasti vain pari tuntia. Tuo aika meni lähes kokonaan sisäänajoon.
-
Ei luulis rebelin olevan kamalan vaikee säädettävä. Me ollaan ajettu 2. kautta badboylla eikä se ole juurikaan ihmeempi säädettävä. 10 sakkin cup erissä silläkin on keritty. Aikaajossa ekapäivänä on otettu takkiiin sitte tasoittuu. Ajoihan Joensuun cup voittajakin rebelillä.
Hienoa kuulla, että tuo runko toimii. Meillä kun eka kausi Yammussa, niin vähän ollaan hakusessa tuon rungon ja rengaspaineiden kanssa. Pikkasen on eri kuin Raksun YLP:t :) Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu.
-
Terve!
Laita ennen ajoa valmistajan mukaiset paineet "kylmänä" 0,6 - 0,65 ja katso miltä kumit näyttää kymmenen kierroksen jälkeen. Jos kuski ei osaa sukeltaa mutkaan vaan menee kuten cadet-kuskit ja raksukuskit ( sladissa), niin ei nouse rengas eikä kulje. Katso etupään ja takapään leveys valmistajalta. meillä toimii parhaiten perä n. 138 cm ( 140 cm ei heikostikkaan).
-
Terve!
Laita ennen ajoa valmistajan mukaiset paineet "kylmänä" 0,6 - 0,65 ja katso miltä kumit näyttää kymmenen kierroksen jälkeen. Jos kuski ei osaa sukeltaa mutkaan vaan menee kuten cadet-kuskit ja raksukuskit ( sladissa), niin ei nouse rengas eikä kulje. Katso etupään ja takapään leveys valmistajalta. meillä toimii parhaiten perä n. 138 cm ( 140 cm ei heikostikkaan).
Täytyy testata noilla kylmäpaineilla. Meillä kuski siirtyi tälle kaudelle Raksusta Yammuun ja tosiaan hiukka ongelmana on tuo perän heittäminen mutkissa - täytyy kitkeä tuo pois.
Takapää on nyt 137cm ja sitä täytyy kyllä hiukan levittää. Saattaa olla, että tuo 138 on ihan riittävä. Silloin vain hiukan arveluttaa tuo etupää leveys, joka jää tuolloin aika leveälle - Muutoin kun rengaslinja ei ole sääntöjen mukainen.
-
No niin! Tänään käytiin testaamassa taas rungon säätöjä. Rengaspaineet saatiin nyt selkeästi paremmin kohdalleen. Lähdettiin ensin 0,65 paineilla (kylmänä) ja radalta tultaessa paineet olivat 0,8. Annettiin jäähtyä ja uudestaan radalle paineet 0,75. Radalta tultaessa paineet 0,9 ja poika sanoi pitojen pysyneen hyvin.
Runkoa säädettiin: 140cm takaleveys ja edessä 2 ja 1/2 prikka sisäpuolella. Runko edelleen edestä ylhäällä ja takaa alhaalla. Huomasin, että nyt nosti kolmelle renkaalle mutkassa, mutta tuo nouseva rengas (kävi ylhäällä) oli sisäeturengas ja takarenkaat pysyivät radassa. Itse järkeilen, että voisi takaa nostaa hiukan painopistettä ylöspäin ja keulasta laskea / tai sitten säätää vielä leveyksiä. Tietysti jäykemmästä taka-akselistakin voisi olla jotain apua - nyt taka-akseli on mallia soft.
Paljon on kyllä ollut apua tästä forumista tämän säätöprojektin kanssa. Tuhannet ja taas tuhannet kiitokset hyville vinkeille, joita on tähän asti tullut :)
-
Kokeilkaa ensin etupään laskua ja sit jäykistäkää takspäätä, kuulostaa kyllä hiukan korkean etupään ongelmalta. Mutta hyvä että saitte tahmaamisen poies. :D
-
Kokeilkaa ensin etupään laskua ja sit jäykistäkää takspäätä, kuulostaa kyllä hiukan korkean etupään ongelmalta. Mutta hyvä että saitte tahmaamisen poies. :D
Juu, ei tahmannut enää ja renkaisiinkin rupesi taas pitokuviot tulemaan :D Täytyy tosiaan tehdä säätö kerrallaan ja ensin lasken tuota keulaa. Jos se ei riitä, niin sitten takapäätä ylös puoliväliin. Jos tuokaan ei riitä, niin jäykempi (medium) taka-akseli paikalleen - riittää varmasti.
-
Runko alkaa toimia tykkäsikö kello?
-
Runko alkaa toimia tykkäsikö kello?
Radalla oli niin paljon pikkuautoja kurvailemassa, ettei päästy nopeaa kierrosta ajamaan. Samoja aikoja ajettiin silti kuin tiistaina, vaikka joutui mitä eriskummallisimmissa paikoissa ohittelemaan - eli tykkäsihän tuo kellokin ;)
-
Hyvä, että alatte saada auton toimimaan! :)
-
Hyvä, että alatte saada auton toimimaan! :)
No niiiin!! Nyt voidaan päättää tämä topic tyylikkäästi.
Tänään Vihdissä treenaamassa. Runko ja rengaspaineet saatiin kohdilleen ja homma pelasi varsin mallikkaasti. Vedettiin viimesellä setillä rempatulla Yammun harkkakoneella, parit kisat ajetuilla renkailla omat enkat 51,86 ;D Tuo on jo ihan kelpo aika!