Oulun kuvia katsellessa tuli mieleen että olisko rata tai ollut haasteellinen Rotax-kuskeille. Mutta kun näitä kahden kerroksen väkeä näyttää olevan helpolla Lievestuoreen radallakin, niin nyt olisi ehkä syytä pysähtyä miettimään mistä saadaan sellainen kilpailutapahtumien johtaja joka puuttuu noihin kolareihin. Jos ei edes suoralla pystytä ajamaan törmäämättä toiseen niin mustaa lippua käyttöön.Onhan siellä vuosien varrella kolhuja tullut lähes kaikkina kisaviikonloppuina. Joskus pahempia, joskus vähemmän pahoja 8)
Tuolla ihan oikeasti sattuu vielä pahasti jotain ja sitten ollaankin Iltalehden etusivulla. Eikö se olisi kaikkien etu että autojakaan ei tarvitse oikoa joka kisaan?
Moi,Karting ei olekaan vaarallista kun ajetaan toisia kunnioittaen kunnolla kilpaa. Tuo Rotaxin romuralli vaan on kaukana toisten kunnioittamisesta. Isoissa autoissa kolari lopettaa yleensä aina kilpailun tai maksaa tuhansia euroja, joten ei sellaista ajotyyliä kannata edes opetella. Jokamiesluokkaan taas pääsee junnutkin, joten jos se kiinnostaa niin toisenlaista autoa alle. Siellä se on paljon turvallisempaakin ottaa kontaktia toisen kanssa.
pitäisikö kokeilla eurotyylisiä kaasu pohjassa- lähtöjä? Siellä häntä ei ehdi työntämään. Kisan aikana lähes kaikki kontaktit saadaan helposti pois, kun peittämisestä annetaan aikasakkoja.
Tänä vuonna junnut ovat ajaneet 6 kisaa, noin 70 kierrosta/kisa, noin 35 autoa. Tekee kisapäivinä noin 15000 kierrosta. Yksikin onnettomuus on tietenkin liikaa, mutta ei ehkä pitäisi antaa käsitystä, että karting on moottoriurheiluksi vaarallista.
Romuralli on kyllä aika karkeasti sanottu...valokuvistako tuo käsitys on saatu vai paikalla ollen?Romuralli on ehkä hieman karrikoiden sanottu, mutta sekä kuvat että paikalla olijoiden kertomukset kyllä vahvistavat tuota mielikuvaa varsin hyvin. Ja kuten tiedätte, mielikuva on se joka ratkaisee luokkaa valitessa.
Olen yllä samaa mieltä että kunnioitusta toisia kohtaan olisi syytä saada lisää. Ja se turha tökkiminen ja töniminen pois...
Romuralli on ehkä hieman karrikoiden sanottu, mutta sekä kuvat että paikalla olijoiden kertomukset kyllä vahvistavat tuota mielikuvaa varsin hyvin. Ja kuten tiedätte, mielikuva on se joka ratkaisee luokkaa valitessa.No mikäs kuskimäärältään mahtaa olla suosituin sarja Suomessa?
Havaitsen hieman puolustusasennetta lauseessa. Kuten jo aiemmin olen todennut, Rotax on hyvä sarja kunhan tuo ajotapa saadaan kuriin. Viimeksi tänään asiakas totesi että Oulussa ei päässyt yhtään erää maaliin kun tuupittiin pihalle. Ja seuraava kisa jäikin sen takia väliin, joten kyllä se ennenpitkää vaikuttaa vähentävästi jos siellä ei oteta niitä syöksyjiä pois. Se on aivan sama onko syyssä yksi vai useampi jos kaikki kärsii eikä ongelmaa saada puhumalla tai rangaistuksilla ratkottu.Romuralli on ehkä hieman karrikoiden sanottu, mutta sekä kuvat että paikalla olijoiden kertomukset kyllä vahvistavat tuota mielikuvaa varsin hyvin. Ja kuten tiedätte, mielikuva on se joka ratkaisee luokkaa valitessa.No mikäs kuskimäärältään mahtaa olla suosituin sarja Suomessa?
Hmm. Mitä, jos sitä lähtis näin objektiivisesti noitten kuvien perusteella tekemään johtopäätöksiä.Koittakaa nyt ymmärtää että en ole kohdistamassa kritiikkiä tapahtumaa tai itse kisoja vastaan. Ja vaikka en ole paikalla noissa kahdessa kisassa ollutkaan, niin itselläni on yli 600 kilpailun kokemus ajajana sekä aika monessa lisäksi toimitsijana, joten pystyn kyllä muodostamaan käsityksen noista kuvistakin. Ja foorumit ovat nimenomaan tehty rakentavaa keskustelua varten, joissa voidaan käydä läpi mitä on tapahtunut, miksi ja miten näitä tapauksia voidaan välttää.
- Näyttää olevan paljon osallistujia lähes joka luokassa.
- Taitaa olla tasaista ja tiukkaa vääntöä, kun välillä vähän kolahtaa.
- Lapsilla näyttäis olevan hauskaa
- Faijoillakin näyttäis olevan iho ruskettunu ja soijaa pukkaa. Johtuisko illanistujaisista yhdessä muiden vanhempien kanssa.
Ja sitten oma mielipiteeni. Ne, jotka ei ole paikanpäällä--> naamat kiinni! Mitä noille kolareille vois tehdä? No ne kolarit aiheuttaa yleensä samat kaverit. Ei muuta, kun huoltajat enemmän ääntä ohjaajakokouksessa. Se ohjaajakokous olis hyvä paikka yleiseen keskusteluun. Ei nää foorumit.
RMC on loistava sarja, jossa oikeasti annetaan tasapuoliset mahdollisuudet ajaa laadukkaita kisoja. Ikinä aiemmin ole näin hauskaa ollutkaan kartingissa. 35 vuotiaana nautin, kuin pikkupoika ja olen saanut uusia ystäviä. Kyllähän silloin täytyy niillä oikeestikin pikkupojilla olla hauskaa.
Lisää porukkaa mukaan vaan!
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.Sitten vaan jokainen kertoo oman versionsa niin katsotaan mitä kuvista voi päätellä. Myös kaikki ne jotka olivat kisapaikalla, voivat kertoa oman versionsa, koska ovat tietysti tuon tilanteen nähneet.
http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG
Heitä sinä se kuuluisa ensimmäinen kivi Oulun tapahtumien osalta, niin annetaan tuon 600 kilpailun kokemuksen kuulua ;)
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.
http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG
Kuten huomaatte, ei näiden kuvien tulkitseminen ole tuon hankalampaa. Tuota 51:n syyllisyyttä tilanteeseen tukee vielä sekin että kaasua ei ole hellätty, vaikka muut kuskit kimpoilevat radan sivuun ja selkeästi yrittävät väistää muita. Myös etuponttoonista voi päätellä että edellä ajavaan on törmätty rajusti. Sen verran tässä on varausta että myös 51:n takana tulevalla 30:llä on lappu lattiassa vielä keskellä kurvia. Paikan päällä korkeammalta katsottuna tilanne on voitu varmasti todeta helpommin, vaikka tilanteet tulevatkin nopeasti. Kaikesta huolimatta 51:lle vähintään aikasakko.Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.
http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG
Näyttäis mun silmään siltä, että nro.51 "auttaa" tässäkin tilanteen syntymisessä! Nro.19 takarenkaat ei tavoita maata, ja 51:n ratin asennosta voisin päätellä kuljettajan ohjanneen suoraan edellä menevän perään.
Tältä tilanne näyttää siis ainoastaan MINUN silmin katsottuna!
Sarjajärjestäjän tai kisakärjestäjän toiminalla tuo lähtötörtöily on otettavissa helposti pois.
Oikea kisakuski/kuskeja (Team Laineen Marko taisi kutsua itsensä tuohon virkaan seuraaviin kisoihin?) lähtö- ja ajotapatarkkailijaksi (videokäsittelijän avustamana).
Vastaavia nostoja järjesti esim. Nysse Keimolan Yamaha-cupiin, rotax-kuskit olivat lippupisteellä, samoin taisi olla vuosi sitten Kouvolan SM:ssä?
SM-sarjassa taitaa olla tänä vuonna Teurosen Juuso.
Moi,En tiedä kyseisen kuskin taustoja enkä ole edes katsonut nimeä, koska se ei ole olennainen asia. Olennainen asia on se että toista kuskia pitää kunnioittaa niin radalla kuin sen ulkopuolellakin. Osumattakin voi ajaa kovaa kisaa, vai kumpi on mielestänne onnistunut ajamisessa paremmin, Räikkönen vai Grosjean?
komppaan Olpea koko sydämestäni. Laine voisi antaa sen verran siimaa, että ei julistaisi Rotaxia rytinäkilpailuksi, se vain on kovin sarja Suomessa tällä hetkellä. Etenkin kun tuo, jota näytätte pitävän syyllisenä junnuissa, on KF- tuliainen Rotaxeihin. Ja selvyyden vuoksi, siellä on monta uutta huippuhyvää KF- kuskia, en siis yleistä.
"Todella tylsää seurattavaa";D
Sun kannattaa pysyä sitten siellä Yamahassa eikä pyöriä Rotax-keskusteluissa.
. Jammua kuitenkin dissataan joka yhteydessä kuolevaksi museoluokaksi, jota ajavat vain ajotaidottomat köyhät, mutta väittäisin silti että jammussa ajetaan edelleen parhaat kisat.eri kivaa huomata, että RMC:n maine on levinny muuallekin, kuin tänne ;D
Eski
. Jammua kuitenkin dissataan joka yhteydessä kuolevaksi museoluokaksi, jota ajavat vain ajotaidottomat köyhät, mutta väittäisin silti että jammussa ajetaan edelleen parhaat kisat.eri kivaa huomata, että RMC:n maine on levinny muuallekin, kuin tänne ;D
Eski
aikaisemmin mut haukuttiin sarjan mollaamisesta mutta en mitä ilmeisimmin ollu kaukana totuudesta ;)
mutta ihan oikeesti. en tiiä millä harrastajat jaetaan köyhiin ja rikkaisiin ihan kiva olisi kuulla siihen vastaus.
asuntoauto?
peräkärry?
sponsorit?
ulkonäkö?
vaimon ulkonäkö?
velat? (tai saako velkaa)
kaikki mun mielestäni ovat kuitenkin maksaneet omat kulunsa joko itse tai sponssien kanssa onko ihan oikeesti muulla merkitystä.
Jokainen valitkoon luokkansa ihan oman mieltymyksensä mukaan. Oli se sitten kallista, halpaa, reilua tai ihan mitä vaan. Muita haukkumalla ei rakenneta mitään.Tästä samaa mieltä. Tuskin on tarvettakaan selvittää mikä jollain kriteerillä mahtaa olla se Suomen kovin kartingsarja.
Mielipiteitä ja näkökulmia on monia. Niin saa ja pitääkin olla ja jokaiselle löytyy se oma sarja. :)tämähän se lajin ongelma kai syvimmillään on tällä hetkellä. nyt sitten mietitään, mikä luokka on "paras"
Niin kuskeille, huoltajille, mekaanikoille, katsojille, kuin muillekin.
vaihtoehtoja on aika monta jos vertaa esim 10v takaiseen tilanteeseen ja toi lause "jammu on köyhien luokka" on ihan oikeesti olemassa ja liikkeellä ollu jo muutaman vuoden.. siksi kyselinkin sitä kriteeristöä :) jos vaikka ois pienellä muutoksella pääsemässä rikkaiden joukkoon ;)Joo 10 vuotta sitten sai Raketin jälkeen valita menikö Yamahaan vai Junnu Aahan (tai jos ikää oli ja riittävän hurja kaveri niin suoraan Raketista ICA/FA luokkiin). Kyllä sen pystyi jo silloin määrittelemään toisen noista köyhien ja toisen rikkaiden vaihtoehdoksi jos näin haluaa luokitella.
Koetetaan tehdä Rmc-sarjasta vieläkin parempi, mitä se jo on! Vahva huhu kertoo, että Lahden osakilpailuissa kuvataan lähdöt kahdella kameralla, aina ensimmäisen mutkan jälkilöylyihin saakka! Nykyteknologialla on tarpeen vaatiessa helppo sitten selvitellä tapahtumien kulku.Tämä on juuri sitä mitä hain. Eli kun keinot ovat olemassa, käytetään niitä. Lahdessa on puhutteluja pidetty luokasta riippumatta ja siellä perinteisesti on ollutkin hyviä ja siistejä kisoja. Toivotaan että nämä tulevat kisat jatkavat siltäkin osin perinnettä. :)
Mitäs arvon raati on tästä mieltä? Taannoisessa "Raket Race Weekendissä" saatiin hyviä tuloksia ihan yhdelläkin kameralla.
tämä johtuu sitä että ex (kröhm yammu) kuski talja on siellä kisajohtajana ja tahtoo että ajetaan OIKEASTI SIISTISTI!Koetetaan tehdä Rmc-sarjasta vieläkin parempi, mitä se jo on! Vahva huhu kertoo, että Lahden osakilpailuissa kuvataan lähdöt kahdella kameralla, aina ensimmäisen mutkan jälkilöylyihin saakka! Nykyteknologialla on tarpeen vaatiessa helppo sitten selvitellä tapahtumien kulku.Lahdessa on puhutteluja pidetty luokasta riippumatta ja siellä perinteisesti on ollutkin hyviä ja siistejä kisoja.
Mitäs arvon raati on tästä mieltä? Taannoisessa "Raket Race Weekendissä" saatiin hyviä tuloksia ihan yhdelläkin kameralla.