kartingforum.fi

TAG- Suomensarja => Järjestäjän tiedotteet => : MKR 17.12.2012 21:24

: TAG Suomensarja 2013
: MKR 17.12.2012 21:24
Terve,

Pian on kalenterin kansilehti vaihtumassa pykälän suuremmaksi ja edessä on jälleen uusi haastava kausi.
Niinpä kävin järjestäjän juttusilla keskustelemassa kaudesta 2013.

Kisakalenteri vahvistetaan jälleen kun on varmasti löytynyt kisoille sopivat raot "virallisten" kisojen välistä.

Uutuutena koitetaan jospa KZ2 luokassa ylijäänneille kalustolle löytyisi kepinvispaajia, eli Shifter-TAG luokka olisi lähtökuopissaan myös Suomessa.
Maailmalla on Shifter-TAG:ia ajettu jo hyvän aikaa. Sähköstartit ja kaikki... Suomessa KZ2 kalustolla tuo taitaa olla Shifter-PAG (Push And Go)  :D
Vaihteellisessahan ei moottorilla ole ihan niin paljon väliä (vaihteet tasoittaa), joten hieman vanhemmallakin kiukaalla ehtinee hyvin.
Suomessa ei ole aiemmin päässyt juurikaan kisaamaan keppivempeleellä kuin SM-tasolla. Shifter-TAG tarjoaa paljon rennomman ilmapiirin jossa ei ole tarvetta lisenssin omaavalle mekaanikolle eikä aikuisia ihmisiä kyykytetä ParkFerme tms toiminnoilla.  ;) Tietysti kustannustasokin on harrastajaystävällinen verrattuna SM-kapinoihin.

Heitelkääpäs tähän kehitysideoita/sääntöehdotuksia kehiin jos luokka kiinnostaa ja tulee jotain mieleen.
Painot jne...

TAG Suomensarjan sääntöjen osalta mainittakoon ettei Rotax moottoreiden muutosvauhdissa pysytä mukana, joten 2013 on TAG Suomensarjassa kaasuttimien ja tarrojen osalta siirtymäkausi, eli saa ajaa vuoden 2012 RMC sääntökirjan mukaisella kaasuttimella. (ja tarrojakin saa olla moottorissa mielin määrin)
2T-öljy kaikkiin moottoreihin CIK hyväksyttyjen listalta.

Eri moottorien paino keskustelut ovat tasaantuneet. Kahta merkkiä on ollut pienesti painetta muuttaa, mutta niiden osalta asia ei ole aivan yksinkertainen. Katsotaan...
Uuden Rok TT:n suorituskyky on vielä täydessä mittakaavassa näkemättä, kun molemmat maahantulleet moottorit ovat vasta "herkistymässä".

Heitelkääpä ehdotuksia ja toiveita kaudelle 2013.

T:Markku
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Erno Laukkarinen 19.12.2012 16:56
Hep,

Koska ilmottautuminen avataan?. Meitsi mukana
nimim. Leppäsen Juha sponssasi mullekkin kaluston...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 19.12.2012 22:17

No johan tästä on kausi tulossa !!   :D

Ilmottautuminen on avoinna: Maililla osoitteeseen:  info(at)ninar.fi
- Kuljettajan Nimi
- Luokka (TAG, TAG-senior, Shifter-TAG)
- Moottori
- Runko
- Kilpailunumero (alle 35vuotiaat <50, yli 35vuotiaat >50)

Tässä vaiheessa kautta pistetilanteen mukaan johdossa on Erno Laukkarinen.  ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Erno Laukkarinen 19.12.2012 22:40
Perskules,

Nythän mää hokasin että mähän tarviin mun tiimille nimen.
Ja Rynä sulle ei ainakaan tarjota mekaanikon pestiä...
P.S. Kertokaa kokeneemmat että voiko kuski ja team manager olla sama henkilö?
-voi hitsi näitä tiimin pyörittämisen onkelmia....
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Erno Laukkarinen 19.12.2012 22:41
Jukupliuta nyt rupes jänskättää jo Vihtin lähtöt ja ekamutka
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 19.12.2012 23:46

Kuski, team damageri, mekaanikko, rekkakuski, roudari, tiedotuspäällikkö jne voi hyvin olla tiimissä yksi ja sama henkilö.
(nimimerkillä: Kokemusta on)

Epäilen että kaikkia muita kuskeja jännittää eka mutka enemmän kun sinua!  ;)

Tiimin nimi: Team Tonnikeiju?
                      ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: JH2003 20.12.2012 10:43
Onko radoista vielä suunnitelmia vai ajetaanko taas "TAG-Vihdinsarja"? Viime vuonna jengi rupes olemaan aika kypsiä samalla radalla pörräämiseen. Mihin koneisiin on painon muutoksia suunniteltu ja mihin suuntaan?
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 20.12.2012 16:44
Moro,

Jep. Paimio ja Lahti meni viimevuoden suunnitelmissa puihin ympäristölupien kanssa ja Kouvola kaatui lähtijöiden vähyyteen.
Kaikki kuskit ajoi mieluummin nuo kisat Vihdissä kuin että ne olisi peruttu kokonaan.

Samat suunnitelmat olisi tälle vuodelle. Eteläsuomen radat on kisoihin suht hyvin käytettävissä. (radoilta otellaan yhteyttä että tuutteko vetään...)
Vielä täytyy kuitenkin odotella että "viralliset" kalenterit julkaistaan, jonka jälkeen alkaa päivämäärä / ratojen sovittelukaruselli. Sen verran on kantapään kautta opittu, että yli tunnin ajomatkan päähän ei näytä iltakisoissa porukkaa riittävän.

Hyvinkään radasta moni TAG kuski sanoi ettei enää tunnu mukavalta. Itse en siellä ajanut viimevuonna metriäkään, mutta heittäkääpä kommenttia / mielipidettä? Onko liian "ahdas"? Töyssyinen? Pölyä?
Sen panin merkille että varikolta puuttui roskikset kokonaan.

T:Markku
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 20.12.2012 17:54
Hyvinkään radasta moni TAG kuski sanoi ettei enää tunnu mukavalta. Itse en siellä ajanut viimevuonna metriäkään, mutta heittäkääpä kommenttia / mielipidettä? Onko liian "ahdas"? Töyssyinen? Pölyä?
Sen panin merkille että varikolta puuttui roskikset kokonaan.

Hyvinkään rata on vaativa, vaihteleva ja mielenkiintoinen. "Ahdas" - ei mielestäni. Töyssyinen - ei häiritsevästi / paljoa.
Pölyä - Radan käyttöaste on ollut kohtuullisen alhainen ja osin siksi pito ei välttämättä aina ole ollut ihan paras mahdollinen.
Hyvinkään kisat ovat yleensä olleet erittäin tasaisia...

Rata-alueella on tehty muutostöitä ja siksi kaikki ei välttämättä ole ollut vielä ihan tiptop. Hyvinkää ansaitsee siis TAG kisansa.
Kuten myös ehdottomasti Lahti. Sitten se neljäs rata esim. Kouvola...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 20.12.2012 18:07
Jukupliuta nyt rupes jänskättää jo Vihtin lähtöt ja ekamutka

Hienoa saada "uusi" kasvo mukaan TAG sarjaan. Ole huoleti, Vihdin lähdöissä osuu ja usein,
kuten tiedät  :D. Kukas nyt sitten on Herra YliTuomari?  8) Vai hoidatko senkin homman muiden ohessa?
(Kuski, team damageri, mokaanikko, rekkakuski, roudari, tiedotuspäällikkö)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: ziiz 20.12.2012 18:20
Minkälaisilla moottoreilla tätä TAG-sarjaa ajetaan? Ikää kuskilla yli 40, rungolla aavistuksen verran vähämmän ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 20.12.2012 18:45
Minkälaisilla moottoreilla tätä TAG-sarjaa ajetaan? Ikää kuskilla yli 40, rungolla aavistuksen verran vähämmän ;D

http://www.ninar.fi/9
http://www.ninar.fi/8

Ikää itsellä ensi kesänä 42v. ja kartin rungolla vähän vähemmän...mukaan vaan, on hauskaa toimintaa!
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 20.12.2012 19:01
Moottoreina käytetään harrastekäyttöön suunniteltuja TouchAndGo (TAG) vesijäähdytteisiä, sähköstartillisia 125cc 2T moottoreita, joiden tehot liikkuvat 28hv - 36hv:n välillä. Tämä luokka alkoi kasvamaan 2000 luvun vaihteessa kun maailmalla alkoi löytymään tarvetta luokalle jossa ajamiseen / pärjäämiseen ei tarvitse ymmärtää moottorista juuri mitään, vaan perus merkonomi voi nostaa kaluston kärrystä radalle työpäivän päätteeksi.
Moottorit on erittäin huoltoystävällisiä. Käyttötunteja tulee huoltojen välille 30-60, eli talvella kun huoltaa, niin koko kesän ajelee, ehkä kaksikin.
TAG sarjoja ajetaan ympäri maailmaa, tosin nimi voi olla jotain muuta kuin TAG. Esim ruotsissa taitaa kulkea nimellä Sport2000.

Myös nelitahtisia moottoreita on TAG luokkkiin valmistettu, mutta niiden hintataso on pitänyt määrän aika pienenä, joten kisoihin ei oikein ole saatu yrityksistä huolimatta porukkaa. (viimeksi 4T TAG kisalähtöjä saatiin järkättyä 2011)

Eri mallien tehoerot tasataan painoilla.

Täältä löytyy lista moottoreista:
http://www.ninar.fi/9 (http://www.ninar.fi/9)

: Vs: TAG Suomensarja 2013
: ziiz 20.12.2012 20:08
Vaihtoehtoja näyttää olevan moottoreissa aikas paljon, minkälaista moottoripakettia kannattais lähteä senioriluokkaan hakeen ettei olis tientukkona/vois vaikka olla toiseksi viimeinenkin joskus, kaikki tämä tapahtuu tietysti minimipudjetilla. Minkä verran senioreissa on yleensä kisaajia?

ja +edit+ että millä moottoreilla vanhukset pääsääntöisesti kisaa?
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: sirace 20.12.2012 20:32
Kaikilla pärjää! Erot tasataan painoilla kuten MKR sanoi.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 20.12.2012 21:45
Käytännössä valikoimaa on vähemmän.
Nämä koneet ovat liki kadonneet:
- Sonic
- Comer
- PRD
Mutta edelleen sallittuja, jos sellainen jollain tallin nurkassa on.
Vortex Rok:kkeja ei ole paljon näkynyt, vaikka on ihan Ok kone.(kun säädöt on kohdillaan) Leopard:kin alkaa olla harvinainen.
Viime vuonna lähtövoittoja taidettiin 5:dellä eri konemallilla: Rotax, x30, SuperRok, Leopard ja TAG Kunkussa RokTT.

Ikää enemmän vaikuttaa koneen valintaan ko mallin painoraja. Jos olet kevyt kuski ja otat SoperRok:in joudut pulttaamaan aikamoisen kasan malmia autoosi jotta pääset minimipainoon. Vastaavasti painavan kuskin ei kannata ehkä ottaa konetta jolla ei ikinä pääse lähellekkään minimipainoa.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: JH2003 21.12.2012 09:37

Hyvinkään radasta moni TAG kuski sanoi ettei enää tunnu mukavalta. Itse en siellä ajanut viimevuonna metriäkään, mutta heittäkääpä kommenttia / mielipidettä? Onko liian "ahdas"? Töyssyinen? Pölyä?
Sen panin merkille että varikolta puuttui roskikset kokonaan.

T:Markku


Oma mielipide on , että Hyvinkää pitää olla ehdottomasti mukana. Mun mielestä hauskin rata etelässä.

Minkä verran senioreissa on yleensä kisaajia?

ja +edit+ että millä moottoreilla vanhukset pääsääntöisesti kisaa?

Senioreita oli varmaan keskimäärin vaan 5 per kisa mutta kun ajetaan muiden kanssa samassa lähdössä niin sillä ei ole väliä. Kilpakumppaneita varmasti löytyy. Vanhusten kalusto on ihan samaa kuin muillakin. X30, Lepardi, Rotax...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: caveman 21.12.2012 10:41
ihan mielenkiinnosta miten käy karting ratojen sekasikiölle eli dd2:selle tuossa shifter-TAG luokassa? sinnehän se oletettavastikkin joutuu mutta on ainakin paperilla tehojen puolesta aika altavastaajan asemassa oikeiden KZ-2:kosten seassa...näin ainakin maallikon silmin.näitä dd2:osiahan on suomessa kuitenkin reilu parikymmentä mutta puheiden mukaan loistavat poissaolollaan rmc sarjassa,josko ne nyt sais houkuteltua piiloistaan :-\
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 21.12.2012 13:38

Hyvinkäälle tippunut pari ääntä, eikä toistaiseksi yhtään murinaa. Hyvä!
Lisää mielipiteitä / kommentteja kehiin.

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?

Tuo Rotax DD2:sen huomioiminen Shifter-TAG:iin oli hyvä pointti. 5 vaihdetta vastaan 2 antaa kyllä todella paljon tasotusta.
DD2:sta ei taida saada edes niin kevyeksi että ero tasottuisi. Mutka-osuudella ei eroa välttämättä kerry paljoa, mutta suoranpäässä ero vauhdissa on varmaan jo melkoinen.
Onkos kellään kokemusta DD2:sella KZ2:sen perässä roikkumisesta?


: Vs: TAG Suomensarja 2013
: sirace 21.12.2012 14:21
Aixrot Shifter-TAG luokkaan mukaan, lähdön joutuu muuttaa tällöin lentäväksi...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 21.12.2012 14:58
Voi olla että lähtö voisi olla Shifter-TAG luokassa muutenkin lentävä, koska viivalle stumppaaminen saattaa sattua aika paljon...
Mielipiteitä?
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: tripla j racing 21.12.2012 18:36

Hyvinkäälle tippunut pari ääntä, eikä toistaiseksi yhtään murinaa. Hyvä!
Lisää mielipiteitä / kommentteja kehiin.

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?

Tuo Rotax DD2:sen huomioiminen Shifter-TAG:iin oli hyvä pointti. 5 vaihdetta vastaan 2 antaa kyllä todella paljon tasotusta.
DD2:sta ei taida saada edes niin kevyeksi että ero tasottuisi. Mutka-osuudella ei eroa välttämättä kerry paljoa, mutta suoranpäässä ero vauhdissa on varmaan jo melkoinen.
Onkos kellään kokemusta DD2:sella KZ2:sen perässä roikkumisesta?



hyvinkää ihan hyvä, vaikea, mutta ihan ok...itsellä jo vihtiin matkaa liki 100km, joten joku kouvola-kotka varsinkin iltakisana ihan mahdoton...vkl- kisa ois harkinnanarvoinen...ei mua vihdissä ajaminenkaan haittaa, mutta toiset tietysti vuosikausia ajaneena eri mieltä...onko etelän suunta ainoa uusien ratojen suunta? lahti tietysti ensi vuonna..tosin sinnekin 200km/suunta ;D
paimio ois ehkä...vähän tylsä ratana ja tosi raaka renkaille...slr:t huutaa hoosiannaa lähtökurvissa...kokemäki?
lisäkierroksille ääni!! ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 21.12.2012 21:02

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?


EI -ääni kierrosmäärän nostamiselle.

Treeni 0-20 kierrosta + aika-ajo 10 kierrosta + 2 erää yhteensä 30 kierrosta on ihan tarpeeksi...
Ajetaan sitten mielummin vaikka (jos aikataulu sallii) 3 x 10 kierrosta erät.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: lasselaakso1 22.12.2012 00:45
Hyvinkäällä mun mielestä hiukan kehnosti ohituspaikkoja, toki ohi pääsee kun niin haluaa!! Pääpiirteissään taitaa kuitenkin olla jonossa ajelua?! Mun puolesta rata kun rata on ok, sehän nimittäin on sama kaikille  ;D
Syksyllä vedettiin Lahdessa kestävyyskisa (30 min) ja sprintti-kisa (n.10min), yhteen putkeen, eikä edes pää kastunut.. Eli lisää kierroksia :P
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: BGM 22.12.2012 01:22
Ei mitenkään mahdollista, että sarja tulis hieman ylemmäksi. Ruuhimäellä on hieno rata ja täälläkin olisi varmasti kuskeja jotka haluaisi lähteä kokeilemaan vauhtiaan. :)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: tripla j racing 22.12.2012 11:26

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?


EI -ääni kierrosmäärän nostamiselle.

Treeni 0-20 kierrosta + aika-ajo 10 kierrosta + 2 erää yhteensä 30 kierrosta on ihan tarpeeksi...
Ajetaan sitten mielummin vaikka (jos aikataulu sallii) 3 x 10 kierrosta erät.
mitä lyhyemmiksi erät tulevat, sitä enemmän aika-ajo vaikuttaa...saatikka, että joku nopea kuski epäonnistuu aika-ajossa, eikä ole kuin 10 kierrosta aikaa parantaa sijoitusta= yhä enemmän kolareita ja tönimistä...pitkässä kisassa vaikuttaa muukin kuin pelkkä nopeus ja aikaa hakea kunnollista ohituspaikkaa pilaamatta muiden kisaa...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: ziiz 22.12.2012 12:24
Ehdottomasti kannattaa harkita kisaa Kouvolaan, monien mielestä profiililtaan Suomen ykkösrata!
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: astro 22.12.2012 13:29
Lahti myös mukaan kalenteriin!
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: lasselaakso1 22.12.2012 21:59
Lahti myös mukaan kalenteriin!
Kannatan!!!!! ::)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: bogger 24.12.2012 20:12
Keski-suomesta myös +ääni Hyvinkäälle! Vauhdikas rata ja oli hyvät kisat viime kesänä!
Lahden osakilpailu olisi todellakin mielestäni tervetullut sarjaan mukaan ja ensi kesänä jo todennäköisesti helpommin järjestettävissä kuin kesällä 2012...
Iltakisoihin ei meikäläinen valitettavasti millään täältä asti mukaan pääse mutta vknloppuja mukana niin paljon kuin perse vaan kestää!
Muistakaa laittaa hyvät säät tilaukseen ensi kesäksi!

Hyvää joulua ja 2t katkuista uuttavuotta kaikille!
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Erno Laukkarinen 03.01.2013 17:00
Mätisäkki Motorsportilla kinkut syöty ja peruskunto kausi aloitettu tänään,
(Muutettu Lonkerotilausta ennen 2ltk/2vkoa nyt 3ltk/2vkoa).
Oli muuten mahtavaa ottaa vuosi 2013 vastaan sarjajohdossa...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: kimppe 07.01.2013 22:35
Onkohan noihin TAG kisoihin mitään mahdollisuutta päästä 4t moottoreilla mukaan, kun valitettavasti se nelarisarja hyyty siihen 2011 kauteen?
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: lasselaakso1 09.01.2013 09:45
Onkohan noihin TAG kisoihin mitään mahdollisuutta päästä 4t moottoreilla mukaan, kun valitettavasti se nelarisarja hyyty siihen 2011 kauteen?
Onhan sulla "kylän nopein" kakstahti-mosa  ;) Eihän sillon kannata vaihtaa nelitahtiseen   ::)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: kimppe 09.01.2013 11:20
Onkohan noihin TAG kisoihin mitään mahdollisuutta päästä 4t moottoreilla mukaan, kun valitettavasti se nelarisarja hyyty siihen 2011 kauteen?
Onhan sulla "kylän nopein" kakstahti-mosa  ;) Eihän sillon kannata vaihtaa nelitahtiseen   ::)

Juupa juu..  2T mosa olisi menossa nuoremmalle, joka haluaisi TAG kahinoihin mukaan. Biland olisi tuossa tyrkyllä.. Eikös niillä painoilla noitakin voi tasoitella ja jokatapauksessa tasoitusta meikäläisen kohdalla tulee painojen suhteen.  ;)
Niin ja aikalailla käsikädessähän tuo biland on ainakin Lahdessa noiden lebardien ja X30 kanssa mennyt.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 09.01.2013 17:25
Pitäisi keksiä jonkin näköinen ajonaikana muuttuva painosysteemi, kun tahtoo tehoalueet olla 2T ja 4T koneissa aivan eripäissä, jolloin kimpassa ajaminen on yhtä tuskaa, vaikka kierrosajat olisivatkin tismalleen samat. Tais viimeksi 2ja 4T koneiden yhdistäminen liki tappaa koko homman...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: kimppe 09.01.2013 18:42
Asia harvinaisen selvä.  8)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: tripla j racing 10.01.2013 16:46
Pitäisi keksiä jonkin näköinen ajonaikana muuttuva painosysteemi, kun tahtoo tehoalueet olla 2T ja 4T koneissa aivan eripäissä, jolloin kimpassa ajaminen on yhtä tuskaa, vaikka kierrosajat olisivatkin tismalleen samat. Tais viimeksi 2ja 4T koneiden yhdistäminen liki tappaa koko homman...
asiasta toiseen...joko tänävuonna saa ajaa mojoilla...? ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 10.01.2013 18:35
Moro,

Ei saa.
Eikä suoritettujen testien mukaan ole tarvettakaan: SLR pitään nopeutensa tasaisena pidemmälle kuin Mojo.
Käytetyilläkin pystyy pöllyttelemään ihan podiumpaikkoja.
Tämä keskustelu käytiin jo viime talvena ja viimekauden aikana asiat vielä testattiin varmuudeksi.

Laitetaan piste tälle keskustelulle.
Ok?
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: tripla j racing 10.01.2013 19:53
Moro,

Ei saa.
Eikä suoritettujen testien mukaan ole tarvettakaan: SLR pitään nopeutensa tasaisena pidemmälle kuin Mojo.
Käytetyilläkin pystyy pöllyttelemään ihan podiumpaikkoja.
Tämä keskustelu käytiin jo viime talvena ja viimekauden aikana asiat vielä testattiin varmuudeksi.

Laitetaan piste tälle keskustelulle.
Ok?
no hätä :D ois kai pitäny laittaa noita virnuilevia äijäpäitä monta peräkkäin...ei ollut ees tarkoitettu vakavasti otettavaksi ehdotukseksi :) pelkkää foorumin täytettä ;)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 10.01.2013 20:41
Ok. No roplemos.
 ;)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: kimppe 18.01.2013 16:45
Hellurei,

Mitekäs, jos sarjassa ajelisi 16v. tyttö niin minkälaisilla painoilla mentäisiin. Koneena Lebardi. Nelarissahan tytöt muistaakseni ajoivat ilman painorajoitteita. Voisiko ajatella, että samalla linjalla mentäisiin.  :P


EIKÖ KUKAAN USKALLA OTTAA KANTAA TÄHÄN KYSYMYKSEEN?  ???

Olisi vaan mukava tietää, että millaisia virityksiä autoon pitää tehdä, kun nyt olisi hyvä niitä tehdä. Ettei sitten keväällä enää tarvitse sen kanssa hieroa.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 24.01.2013 12:48

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?


EI -ääni kierrosmäärän nostamiselle.

Treeni 0-20 kierrosta + aika-ajo 10 kierrosta + 2 erää yhteensä 30 kierrosta on ihan tarpeeksi...
Ajetaan sitten mielummin vaikka (jos aikataulu sallii) 3 x 10 kierrosta erät.
mitä lyhyemmiksi erät tulevat, sitä enemmän aika-ajo vaikuttaa...saatikka, että joku nopea kuski epäonnistuu aika-ajossa, eikä ole kuin 10 kierrosta aikaa parantaa sijoitusta= yhä enemmän kolareita ja tönimistä...pitkässä kisassa vaikuttaa muukin kuin pelkkä nopeus ja aikaa hakea kunnollista ohituspaikkaa pilaamatta muiden kisaa...


TAG:ssa Wetomiehet nousevat takaa kärkeen nopeasti ja tönimättä. Tämä on nähty usein...
Järjestys saadaan hyvin selville 15 kierroksessa. Ja homma ei käy liian raskaaksi edes vähemmän (ajo-) harjoittelevalle...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 24.01.2013 12:58
Hellurei,

Mitekäs, jos sarjassa ajelisi 16v. tyttö niin minkälaisilla painoilla mentäisiin. Koneena Lebardi. Nelarissahan tytöt muistaakseni ajoivat ilman painorajoitteita. Voisiko ajatella, että samalla linjalla mentäisiin.  :P


EIKÖ KUKAAN USKALLA OTTAA KANTAA TÄHÄN KYSYMYKSEEN?  ???

Olisi vaan mukava tietää, että millaisia virityksiä autoon pitää tehdä, kun nyt olisi hyvä niitä tehdä. Ettei sitten keväällä enää tarvitse sen kanssa hieroa.

No, otetaan kantaa kun pyydetään.  Yleisellä tasolla katsottuna tytöt (naiset) ajaa ja pystyy ajamaan kartingia ihan tasan yhtä hyvin kuin pojat (miehet).
Ei kai siinä mitään ylimääräistä tasoitusta tarvita? Suomessa on ollut (ja on) monia aivan huippuluokan
naiskuljettajia (Rinne, Latva-Piikkilä, Friman, Järvinen, Kimiläinen etc. anteeksi, jos joku unohtui). Leopardin painohan on ollut sen 170 kg.
Tosin minulle on ihan sen ja sama vaikka järjestävä taho päätyy johonkin toiseen näkemykseen...   :) Tervetuloa mukaan!
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 04.02.2013 15:10
Hep!!

Hyvää kevään odotusta kaikille. (alkaa varmaan tästä jo pian (kopkop) talvi taittua ja lumihankien madaltuessa sliksien hipelöinti sekä päiväunissa g-voimien ja moottoreiden laulu vaan lisääntyy)

Olen luomassa TAG:iin Sarjasääntöjä, siis ihan oikeeta dokumenttiä mihin olisi kirjattu muutoin lähinnä perimätietona kulkevia pykäliä.  ;)

Pariinkiin otteeseen tuota tyttöjen minimipainoa on käsitelty. Aikoinaan SuperTytöt Leena ja Mia (sukunimet kateissa) ajoivat mm BilandChallengea (TAG) ihan menestyksekkäästi normipainoin. Sen verran vaakamiehistölle tulee ohjeistusta ettei vaa´an näyttämää pidetä näkyvillä muutakuin auto-kuljettaja yhdistelmälle, jottei kuljettajan keveys tule julkiseksi.   8)
Jotain tutkimustulostakin löytyi netin syövereistä että suurin ero kilpa-autoilussa sukupuolten välillä tulee geenipuolelta naisten voimakkaamman itsesuojeluvaiston osalta. Siihen ei voi painoilla vaikuttaa, mutta ehdottomasti kaikki naispuoliset kuskit ovat saanneet respektiä TAG-luokassa. (kun meinaa miehiltäkin mennä aluksi sisu kaulaan  ;) )
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: jm@jm-racing 05.02.2013 07:02
En väitä, että tämä olis' kuljettajien painoista tullut mieleen, mutta mitä säännöt sanoo talvikauden testeistä ja ajoharjoittelusta.
Kuulin nimittäin varmaa tietoa, että sarjaa tällä hetkellä johtava Erno L on lähdössä teaminsa kanssa huhtikuussa Klippanille pitämään ulkomaan harjoitusleiriä. ;)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 05.02.2013 18:33
Talviharjoittelua ei kai voi ihan pakolliseksi sääntöihin laittaa, mutta kun useimpia kuskeja katsoo niin se on erittäin suotavaa ja voi sitten keväällä ne painotkin olla edes sinnepäin. (ehkä)
 ;)  ;D  ;D
Toivotaan että Ernolle klippanin leiri ei jää pelkäksi mentaaliharjoitukseksi.  ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Erno Laukkarinen 05.02.2013 19:06
No voi hitto, ei teiltä mikään pysy salassa...
Kerrotaan sitten myös se että korkeanpaikanleirityskin on jo aloitettu... (Vaakunan 10.krs)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 05.02.2013 19:51
Taitaa olla ennemmin törkeenpaikanleiritystä.  :P  ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Tomo 06.02.2013 22:09
Moottoreina käytetään harrastekäyttöön suunniteltuja TouchAndGo (TAG) vesijäähdytteisiä, sähköstartillisia 125cc 2T moottoreita, joiden tehot liikkuvat 28hv - 36hv:n välillä. Tämä luokka alkoi kasvamaan 2000 luvun vaihteessa kun maailmalla alkoi löytymään tarvetta luokalle jossa ajamiseen / pärjäämiseen ei tarvitse ymmärtää moottorista juuri mitään, vaan perus merkonomi voi nostaa kaluston kärrystä radalle työpäivän päätteeksi.
Moottorit on erittäin huoltoystävällisiä. Käyttötunteja tulee huoltojen välille 30-60, eli talvella kun huoltaa, niin koko kesän ajelee, ehkä kaksikin.
TAG sarjoja ajetaan ympäri maailmaa, tosin nimi voi olla jotain muuta kuin TAG. Esim ruotsissa taitaa kulkea nimellä Sport2000.

Myös nelitahtisia moottoreita on TAG luokkkiin valmistettu, mutta niiden hintataso on pitänyt määrän aika pienenä, joten kisoihin ei oikein ole saatu yrityksistä huolimatta porukkaa. (viimeksi 4T TAG kisalähtöjä saatiin järkättyä 2011)

Eri mallien tehoerot tasataan painoilla.

Täältä löytyy lista moottoreista:
http://www.ninar.fi/9 (http://www.ninar.fi/9)



Miksihän noihin ei huolita kf3 koneita? Nehän täyttävät nuo tagin speksit ja varmasti lisäisi osallistuja määrää. Itse olisi heti kisoissa mukana jos ei tarttisi mottia lähteä vaihtamaan.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 06.02.2013 23:24
Terve,

Ei täytä TAG:in speksejä. Ei Suomessa eikä maailmalla.
Lähtee ihan linjauksista. Harrastemoottoreiksi suunnitellut TAG moottorit omaavat harrastekäyttöön sopivan valmistuskaaren, kun taas KF3/2/1 moottorit ovat kilpakäyttöön ko luokituskauden verran valmistuksessa ja uuden luokituksen tullessa malli muuttuu valmistajan kehitystyön myötä. TAG moottorit valmistetaan samoilla mitoilla vuosikausia. KF3/2/1:n luokituksessa sallitaan myös tiettyjä muutoksia/työstämisiä moottoriin, mitä ei harrasteluokissa sallita ensinkään.
Syy: Katsastus jne menee liian monimutkaiseksi ja kalliiksi, jonka järjestäminen nostaisi kilpailun osallistumismaksuja kuskeille. (kuskit vähenee)

TAG moottoreihin ei sallita mitään muutoksia tai ns "blueprinttaamista" muutamasta yksinkertaisesta syystä:
- Kaikki harrastajat ovat samalla viivalla. Niin arkkitehti kuin automekaanikkokin. (ammattiryhmiä mitenkään yleistämättä  ;) )
- Koneet kestää 10+ vuotta. (omani täytti 10v viime kesänä. Edelleen kulkee hyvin)
- Kustannukset pysyy alhaalla kun ei tule kilpavarustelua, eikä harrastaja joudu ostamaan "moottorivelhojen" palveluita pärjätäkseen. (SEN-100 luokka taisi tuupertua juuri tähän)
- Harrastaminen on helppoa kiireisellekkin aikuiselle. Seuraavaan kisaan valmistautumiseksi riittää kun nostaa kartin kärryyn/pakuun.

Oikea TAG moottori ei niin paljon maksa, kun ottaa huomioon käyttöiän ja jälleenmyyntiarvon, että pitäisi sallia luokituskaudelle valmistetut KF3/2/1 moottorit.
Käytetyn TAG moottorin hinta näyttää olevan sama, oli sen vuosimalli 2003, 2007 tai 2009. Ei hullumpi sijoitus.

Ei muutakun kahlaamaan myytävänä palstaa ja katsomaan TAG moottoria kesän kisoja varten.  :)
(ja vuokrallekkin niitä saa)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 12.03.2013 22:40

TAG kilpailupäivämäärät sekä sääntöluonnos julkaistaan ihan lähiaikoina.
 :)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 14.03.2013 18:29
Tadaa!!!

TAG Suomensarjan-kilpailut 2013.

Testipäivä: 4.5. Lauantai, Vihti

1.    8.5.      Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
2.    2.6.      Sunnuntai, Päiväkisa, Lahti
3.    9.6.      Sunnuntai, Päiväkisa, Vihti
4.   19.6.     Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
5.   xx.7.     ----------, Päiväkisa, Hyvinkää
6.   31.7.     Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
7.   14.8.     Keskiviikko, Iltakisa, Lahti
8    31.8.     Lauantai, Päiväkisa, Vihti

Sarjan ulkopuolinen kilpailu: TAG Kunkku / Shifter Kingi / Formula-A Historik  14.9. Lauantai, Vihti

5.Osakilpailun päivämäärä ei ole vielä vahvistunut.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: iskä 14.03.2013 21:09
onko vain yksi TAG luokka?
vai oliko jotain luokkia aikuisille kuskeille  ja vaihteellisille autoille?
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 14.03.2013 21:15
Ah, juu..

Vielä tarkistusvaiheessa olevan TAG-sarjasäännön mm iltakisa aikataulussa seisoo näin:

Aika-ajo
18:00 TAG 10min
18:15 Shifter 10min
 
1.Finaali
18:35 TAG 15 lap
18:55 Shifter 15 lap
 
2.Finaali
19:15 TAG 15lap
19:35 Shifter 15lap.
 
Tuosta voipi päätellä. (eli 125cc vaihteellisista pölyjä pois puhaltelemaan vaan)  :)

Ja TAG:issakin vanhaan tyyliin ajellaan 16-34v ja 35v-> ylöspäin.  :D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: lasselaakso1 18.03.2013 06:53
onko vain yksi TAG luokka?
vai oliko jotain luokkia aikuisille kuskeille  ja vaihteellisille autoille?

Etkös sä kokeillut viime kesänä Tag-karttia?! Ei muuta kun viivalle vaan!! Täähän on koko perheen harrastus!!!  ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: iskä 18.03.2013 08:11
Etkös sä kokeillut viime kesänä Tag-karttia?! Ei muuta kun viivalle vaan!! Täähän on koko perheen harrastus!!!  ;D
tää ois ajatus (katellaa, toteutuuko loppujen lopuksi)...... pojalle tulos toinen mosa ja runko  ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: lasselaakso1 18.03.2013 10:11
Etkös sä kokeillut viime kesänä Tag-karttia?! Ei muuta kun viivalle vaan!! Täähän on koko perheen harrastus!!!  ;D
tää ois ajatus (katellaa, toteutuuko loppujen lopuksi)...... pojalle tulos toinen mosa ja runko  ;D

Loistavaa!!  ;)

En oo ainoa lievästi ylipainoinen, vai miten se kauniisti sanotaan.. Isoluinen  ::)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: iskä 18.03.2013 12:19

Loistavaa!!  ;)

En oo ainoa lievästi ylipainoinen, vai miten se kauniisti sanotaan.. Isoluinen  ::)
"isoluinen"  ;D ;D
mää painan melekein TAG painorajan ilman autooki..........
tuntu kohteliaisuudelta, ku aika-ajon jälkeen kesällä kaveri pyys vaakalle tarkistukseen  ;D ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: iskä 18.03.2013 14:14

Ja TAG:issakin vanhaan tyyliin ajellaan 16-34v ja 35v-> ylöspäin.  :D
entä 50++ luokka?
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 26.03.2013 13:24
HEP !!!

Ensimmäinen kilpailu siirtyy viikolla eteenpäin !!!!

Testipäivä: 4.5. Lauantai, Vihti

1.    15.5.    Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
2.    2.6.      Sunnuntai, Päiväkisa, Lahti
3.    9.6.      Sunnuntai, Päiväkisa, Vihti
4.   19.6.     Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
5.   xx.7.     ----------, Päiväkisa, Hyvinkää
6.   31.7.     Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
7.   14.8.     Keskiviikko, Iltakisa, Lahti
8    31.8.     Lauantai, Päiväkisa, Vihti

Sarjan ulkopuolinen kilpailu: TAG Kunkku / Shifter Kingi / Formula-A Historik  14.9. Lauantai, Vihti

: Vs: TAG Suomensarja 2013
: lapanen 04.04.2013 10:44
Moro,

Vähän myöhä ruveta tässä vaiheessa ottamaan kantaa ratoihin, mutta täältä(kin) ehdottamasti ääni Hyvinkäälle, olisi saanu olla vaikka kaksikin kisaa siellä. Kaikkiaan kalenteri näyttää ihan hyvältä, toivottavasti ajankohdat pitävät kutinsa mahd. hyvin.

Mites onko sarjasäännöt, aikataulut ynm. yleinen info ilmestyssä johonkin sivuille (ninar.fi)? Ei sillä etteikö kaikki tieto täältäkin löytyisi, tekis vaa asiasta ehkä vielä virallisempaa ja olis näkyvillä vieläkin isommalle yleisölle olettaen että kaikki eivät välttämättä foorumia lue..

: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 04.04.2013 18:02
Moro,

Saa ja pitääkin kommentoida. Lisää vaan tulemaan.

Vielä tuli yksi pvm muutos. SM-kisaa edeltävänä viikolla ei radalla ajeta, joten 31.7. kaavailtu kilpailu siirtyy viikolla eteenpäin päivämäärään 7.8.

TAG-Sarjasäännöt ovat lopulta valmiit. Suurin muutos vanhaan on uusi Shifter luokka, joka on tarkoitettu vaihteellisille 125cc moottoreille. Linkki dokumenttiin tässä: https://www.dropbox.com/s/gyojztr9jv6t81k/TAG2013.pdf (https://www.dropbox.com/s/gyojztr9jv6t81k/TAG2013.pdf)

Lisäksi tiedossa on myös palkintoja eikä Parilla kuskejakaan ole unohdettu x30 Challengen loppuessa:
------------------------------------------------------------------------------------------------
Racing Service Jaatinen palkitsee TAG luokassa Parilla moottoreilla kurvailevat kuljettajat X30 Challenge palkinnolla sarjan loppupisteiden mukaan.

Ninar arpoo kilpailupäivän aikana kaikkien osallistuneiden kesken kaksi tavarapalkintoa.

Linear power palkitsee perinteisesti kaikki sarjan osallistumismaksun ennen 1.5. suorittaneet kuivan kelin rengas-sarjalla. Pessimistit voi myös neuvotella sadekelin setistä.
------------------------------------------------------------------------------------------------

TAG Suomensarjan kuulumisia voi seurata myös Facebook:issa.
https://www.facebook.com/pages/TaG-Suomensarja/135589223224836 (https://www.facebook.com/pages/TaG-Suomensarja/135589223224836)

Jossain vaiheessa nämä asiat päivittyy myös Ninar.fi sivuille.

Kilpailujen on-line seuranta onnistuu Vihdin UA:n sivuilta Race-Monitor linkistä. http://www.vihua.fi/ (http://www.vihua.fi/) sekä tulokset tipahtavat Mylaps tulospalveluun. www.mylaps.com (http://www.mylaps.com)

Ei muutakun ilmottautumaan. info(at)ninar.fi
 :)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: bogger 05.05.2013 19:56
Ajellaanko muuten tulevana kesänä Rotaxin omaavat tagissa 8.5 venturilla? Mun puolesta saa ajaa vaikka ilman venturia..
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: tripla j racing 05.05.2013 20:01
Ajellaanko muuten tulevana kesänä Rotaxin omaavat tagissa 8.5 venturilla? Mun puolesta saa ajaa vaikka ilman venturia..

asiasta en mitään tiedä, mutta joskus oli puhetta, että ajetaan RMC:n säännöillä...mutta mulle kans ihan sama millä ajavat muut...itellä kuitenkin pitää tuo 8,5 olla...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 05.05.2013 20:59
https://www.dropbox.com/s/gyojztr9jv6t81k/TAG2013.pdf (https://www.dropbox.com/s/gyojztr9jv6t81k/TAG2013.pdf)
Moottorit: Sivu 10.   ;)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 11.05.2013 22:32
Alle 4 vuorokautta aikaa 1. osakilpailuun.
Alustavaa aikataulua Keskiviikolle:
- Ilmottautuminen ja katsastus klo 17:00->
- Ohjaajakokous 17:45 ->
- TAG aika-ajo 18:00-18:10
- Shifter aika-ajo 18:15-18:25
- TAG Finaali 1 18:35->
- Shifter Finaali 1 18:55 ->
- TAG Finaali 2 19:15->
- Shifter Finaali 2 19:35->

Vihdin UA muistuttaa että varikolla tulisi Kartin alla olla nesteitä läpäisemätötä materiaalia oleva suoja.

psta: Markku
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Teemu Ristelä 19.06.2013 14:26
Mielenkiintoinen mahdollisuus tämä Shifter PAG  :) Varmaan tuolla omalla hetekalla kehtaisi vaikka vielä lähteä mukaan. Kisamatkaa tulee aina (täältä Turusta) vähintään 100km, joten ehdotan Paimiota mukaan vuodelle 2014. Jospa sinne vaikka saataisiin se uusi asfalttikin kun radan toiminnalle on taas jonkinlaiset edellytykset ja tulevaisuus näyttää valoisammalta  8)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: iskä 19.06.2013 15:47
Kisamatkaa tulee aina (täältä Turusta) vähintään 100km, joten ehdotan
onkos toi joku matka "motorsport" miehelle?
Meiltä olis matkaa Paimioon sitte 180km eli 2h ja 10 minuuttiä peräkärryn kanssa. Eli ei matka eikä mikään  ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Teemu Ristelä 19.06.2013 16:15
Kisamatkaa tulee aina (täältä Turusta) vähintään 100km, joten ehdotan
onkos toi joku matka "motorsport" miehelle?
Meiltä olis matkaa Paimioon sitte 180km eli 2h ja 10 minuuttiä peräkärryn kanssa. Eli ei matka eikä mikään  ;D

Kauas on pitkä matka  ;D Vihtiin 137, Hyvinkäälle 175 ja Lahteen 243km. Ja sarjathan pyörii sielä missä radat ja osallistujat ovat, kunhan ehdotin pistäytymistä Paimioon myös, ei sen tarvitse olla piikki Lahden/Vihdin/Hyvinkään lihassa, vaan järjestävän osapuolen niin päättäessä, sarjaa monipuolistava tekijä ja myös uusien naamojen keräämistä
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: HM 19.06.2013 20:02
Kisamatkaa tulee aina (täältä Turusta) vähintään 100km, joten ehdotan
onkos toi joku matka "motorsport" miehelle?
Meiltä olis matkaa Paimioon sitte 180km eli 2h ja 10 minuuttiä peräkärryn kanssa. Eli ei matka eikä mikään  ;D

Kauas on pitkä matka  ;D Vihtiin 137, Hyvinkäälle 175 ja Lahteen 243km. Ja sarjathan pyörii sielä missä radat ja osallistujat ovat, kunhan ehdotin pistäytymistä Paimioon myös, ei sen tarvitse olla piikki Lahden/Vihdin/Hyvinkään lihassa, vaan järjestävän osapuolen niin päättäessä, sarjaa monipuolistava tekijä ja myös uusien naamojen keräämistä

Kauas on suhteellinen käsite, meiltä menee Turusta Vihdin radalle tunti viisitoista minuuttia mutta Paimioonkin meneen sen parikymmentä minuuttia, yhtä kaikki koko matka motaria kuten Vihtiinkin. Valitettavasti vain ei tänään päästy näyttämään "itäsuomalaisille" (myös ilmansuunta on suhteellinen käsite riippuen mistä päin katsoo) ajamisen meinikiä, lieviä logistiikka ongelmia huoltajalla.
Oikeastikin kun ajomatka Paimion ja Vihdin ratojen välillä on alle tunti, niin ei pitäisi olla kenellekkään kynnyskysymys kun kuitenkin pääsee ajamaan kisaa mukavassa porukassa niin turha siellä yksin pörrätä.

Mutta toki jos Heinäkuun TAG kisa saataisiin Paimioon niin meiltäkin tulisi kolme vaihteellista!!
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: iskä 22.06.2013 18:47

Mutta toki jos Heinäkuun TAG kisa saataisiin Paimioon niin meiltäkin tulisi kolme vaihteellista!!
rata vaikutti mukavalta, kun kävimme siellä tänään katsomassa (ei ollu karttia mukana ;))
mutta mahtuuko sihen varikolle liki 30 autokuntaa (jos kaikki tulee paikalle), vai onko jossain sivulla lisää tilaa?
Rata oli tosi mukavan ja vauhdikkaan tuntuinen ja varsinkin puitteet näytti hulppeilta.
Mutta varikko oli pienen oloinen...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: HM 27.06.2013 17:20
Kyllä mahtuu, eilenkin oli SWK/TUA kerhoillassa enempi kuskeja ja tenniskenttä taisi olla vielä kokonaan tyhjä. Kunhan saadaan purettua se uimahalli vielä siitä edestä (hotellin jo purettu) niin johan rupeaa olemaan lääniä isommillekin motorhomeille. Nytkin mahtuu kyllä liukkaankelin radan/Nesteen pihalle jos on oikein isoa kalustoa.....
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Teemu Ristelä 08.07.2013 10:54

[/quote]

Mutta toki jos Heinäkuun TAG kisa saataisiin Paimioon niin meiltäkin tulisi kolme vaihteellista!!
[/quote]

Olikos tämän heinäkuun (20.7. ???) kisapaikka jo tiedossa? Kouvola?

Lähdetäänkö nimim HM Turusta kohti Kouvostoliittoa? Oma heteka tarvitsee nyt uuden rattiakselin mutta kaipa sellaisen saa vielä haalittua jostakin...



: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 09.07.2013 09:32
http://ninar.fi/uutiset.html?7

Eli kisa on 21.7. Vihdissä...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Teemu Ristelä 09.07.2013 12:49
No niimpä näyttää olevan. Kiitos tiedosta  :)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: JH2003 10.07.2013 16:18
Just joo. Tästä tuli sittenkin TAG Vihdinsarja 2013...
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: iskä 17.07.2013 07:57
mikä on sunnuntain aikataulu?
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 18.07.2013 21:25
Alustavaa aikataulua Sunnuntaille:

- Ilmottautuminen ja katsastus klo 11:00->11:45
- Ohjaajakokous 11:45 ->
- Warm up (TAG & Shifter) 12:00->13:00
- TAG aika-ajo 13:15-13:25
- Shifter aika-ajo 13:30-13:35
- TAG Finaali 1 13:45->
- Shifter Finaali 1 14:10 ->
- TAG Finaali 2 14:30->
- Shifter Finaali 2 14:55->
- TAG Finaali 3 15:25->
- Shifter Finaali 3 15:55->
- Palkintojenjako 16:30
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: pieto 19.07.2013 23:07

Alustavaa aikataulua Sunnuntaille:

- Ilmottautuminen ja katsastus klo 11:00->11:45
- Ohjaajakokous 11:45 ->
- Warm up (TAG & Shifter) 12:00->13:00
- TAG aika-ajo 13:15-13:25
- Shifter aika-ajo 13:30-13:35
- TAG Finaali 1 13:45->
- Shifter Finaali 1 14:10 ->
- TAG Finaali 2 14:30->
- Shifter Finaali 2 14:55->
- TAG Finaali 3 15:25->
- Shifter Finaali 3 15:55->
- Palkintojenjako 16:30


Aika tiukka aikataulu, saisko vähän väljistettyä, eihän tuossa kerkee edes syömään, tai ruuvamaan jos kaikki ei mene ihan putkeen. Eikö radalla saa kummiskin ajaa 18.00 asti?

: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 19.07.2013 23:13
Juu, väljennetään ihmeessä.  ;)  Koko päivä aikaa.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 19.07.2013 23:22

Olisko tämä Ok?
(voidaan rukata lisää sunnuntaina. Tärkeintähän on se että porukka osaa saapua radalle sopivaan aikaan)

Ilmottautuminen ja katsastus klo 11:00->11:45
- Ohjaajakokous 11:45 ->
- Warm up (TAG & Shifter) 12:00->13:20
- TAG aika-ajo 13:30-13:40
- Shifter aika-ajo 13:50-14:00
- TAG Finaali 1 14:15->
- Shifter Finaali 1 14:50 ->
- TAG Finaali 2 15:20->
- Shifter Finaali 2 15:55->
- TAG Finaali 3 16:45->
- Shifter Finaali 3 17:20->
- Palkintojenjako 18:00
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 21.07.2013 21:20

5. Osakilpailussa tapahtumia riitti. Vesisade pyyhkäisi alueen yli pari kertaa ja luonnollisesti rata kuivui siinä väleissä.
Täällä tulokset:
http://www.mylaps.com/en/events/930383 (http://www.mylaps.com/en/events/930383)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 25.07.2013 09:48

SM Vihdin osakilpailun ajankohdan seilatessa joudutaan myös TAG Suomensarjan 6. Osakilpailua siirtämään.
Eli seuraava osakilpailu ajetaan 31.7. Vihdin FK radalla.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: tripla j racing 30.07.2013 22:12
millainen oli iltakisan aikataulu? ???


SM Vihdin osakilpailun ajankohdan seilatessa joudutaan myös TAG Suomensarjan 6. Osakilpailua siirtämään.
Eli seuraava osakilpailu ajetaan 31.7. Vihdin FK radalla.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 30.07.2013 23:48
Heps.

Tällä perinteisellä mennään:

- Ilmottautuminen ja katsastus klo 17:00->
- Ohjaajakokous 17:45 ->
- TAG aika-ajo 18:00-18:10
- Shifter aika-ajo 18:15-18:25
- TAG Finaali 1 18:35->
- Shifter Finaali 1 18:55 ->
- TAG Finaali 2 19:15->
- Shifter Finaali 2 19:35->
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 13.08.2013 12:10
Heps.

Tällä perinteisellä mennään:

- Ilmottautuminen ja katsastus klo 17:00->
- Ohjaajakokous 17:45 ->
- TAG aika-ajo 18:00-18:10
- Shifter aika-ajo 18:15-18:25
- TAG Finaali 1 18:35->
- Shifter Finaali 1 18:55 ->
- TAG Finaali 2 19:15->
- Shifter Finaali 2 19:35->

Onkos huomenna Lahdessa tämä sama aikataulu?
Hyvää keliä lupailee eli kaikki paikalle!  ;)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: iskä 13.08.2013 16:22

Hyvää keliä lupailee eli kaikki paikalle!  ;)
taitaa olla nais puolinen toi säiden haltija, kun aamusta on muuttanut mielensä aika radikaalisti ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 13.08.2013 17:48

Hyvää keliä lupailee eli kaikki paikalle!  ;)
taitaa olla nais puolinen toi säiden haltija, kun aamusta on muuttanut mielensä aika radikaalisti ;D

Kyllä ennuste oli aamulla yhtä "hyvä" kuin nyt.
Mutta aina on hyvä keli ajaa kartingia, huomennakin... 8)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: iskä 13.08.2013 18:34


Kyllä ennuste oli aamulla yhtä "hyvä" kuin nyt.
Mutta aina on hyvä keli ajaa kartingia, huomennakin... 8)
ok.... mä kattelin aikaste aikasin joskus enne viittä, ku lähin töihi. sillon oli vielä, että sateet loppuis puolille päivin. tai sitte mulla oli väärä "Lahti" ;D
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 14.08.2013 22:53


Kyllä ennuste oli aamulla yhtä "hyvä" kuin nyt.
Mutta aina on hyvä keli ajaa kartingia, huomennakin... 8)
ok.... mä kattelin aikaste aikasin joskus enne viittä, ku lähin töihi. sillon oli vielä, että sateet loppuis puolille päivin. tai sitte mulla oli väärä "Lahti" ;D

Keli oli oikein hyvä koko päivän ja illan! (kunnon sadetta).
Mukavat kisat kaikkineen. Kiitokset järjestäjille ja kaikille
mukaan uskaltautuneille....
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Jarno_71 29.08.2013 17:59


Kyllä ennuste oli aamulla yhtä "hyvä" kuin nyt.
Mutta aina on hyvä keli ajaa kartingia, huomennakin... 8)
ok.... mä kattelin aikaste aikasin joskus enne viittä, ku lähin töihi. sillon oli vielä, että sateet loppuis puolille päivin. tai sitte mulla oli väärä "Lahti" ;D

Keli oli oikein hyvä koko päivän ja illan! (kunnon sadetta).
Mukavat kisat kaikkineen. Kiitokset järjestäjille ja kaikille
mukaan uskaltautuneille....

Tuossa Lahden 14.8. (erittäin märän) TAG kilpailun tulokset:

http://www.mylaps.com/en/classification/2816483

Sarjan päätöskisa lauantaina (31.8.) Vihdissä! Tervetuloa!
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 06.09.2013 13:16
Tervehdys,

Tässä olisi lopulliset TAG 2013 tulokset: (palkintojen jako perinteisesti TAG kunkussa 14.09)
------------------------------------------
TAG Suomensarja. ( 5 huonointa finaalia laskettu pois )
 
Sija  Nro  Nimi                       Pisteet
1     7     Timo Rinne             210 
2     14   Samuli Salminen     161
3     8     Tero Saari               121
4     6     Joonas Mäkelä        106
5     24    Rasmus Salo         103
6     42    Erno Luotola          92
7     30    Kimi Merikukka      90
8     10    Jarkko Saari           83
9     5     Jukka Heikkinen      76
10   12    Jenna Paakkinen     62
11    77   Jarkko Heikkinen     61    Senior I
12    15   Jonna Rantala         61
13    19   Tapio Koskela         52
14    96   Jussi Turtiainen       51   Senior II
15    11   Tuomo Kinnnunen    37
16    71   Jarno Toivonen       28   Senior III
17    60   Timmy Raukamo      26   Senior IV
18    28   Artur Bagdasarov     25
19    35   Tommi Kanerva       21
20    64   Olli Broman            21    Senior V
21     4    Timo Raisio            19
22    68   Simo Broman         19     Senior VI
23    29   Tony Lindholm        16
24    571 Seppo Hagerlund    13     Senior VII
25     21  Topi Tuunanen        13
26     59  Väinö Peltonen       10    Senior VIII
27     76  Sami Säteri             7
28     66  Jouni Järvi               6    Senior IX
29     36  Santtu Kiviniitty        5
30     20  Kim Ehstedt            1
31     58  Kari Suorsa             0     Senior X
32     31  Arttu Airisto             0
 
Racing Service Jaatinen palkitsee TAG Suomensarjan sisällä parhaimman Parilla moottorilla ajaneen kuljettajan.
Tämän palkinnon voitti: Nro 14, Samuli Salminen. x30 moottori.
 
-------------------------------------
TAG Shifter ( 4 huonointa finaalia laskettu pois )
 
Sija  Nro  Nimi                   Pisteet
1     69  Peter Erna             124
2     11  Tony Lindholm        118
3     17  Aki Salmenaho       117
4     9   Jakke Kuivasniemi    84
5     74  Petri Penttinen        82
6     7    Henri Mäkilä           45
7     1    Aleksi Tuukkanen    45
8     170 Kuovi Jan               45

Kausi oli mukava ja kisat saatiin vedettyä pääosin kuivissa keleissä läpi. Pari sadekuuroakin osui kohdalle, mutta kun kelit ovat lämpöisiä, niin sehän on vaan mukavaa vaihtelua. (ja tilaisuus kaikille mokaanikoille  ;) )

Vielä olisi jäljellä TAG Kunkku 14.09. Johon ilmottautumalla varmistat että sinulle on kisapaikalla saatavilla tuoreet gummit: http://www.vihua.fi/?cat=132 (http://www.vihua.fi/?cat=132)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Digi 27.01.2014 21:46
Moro,

Joko sitä saa kysyä milloin TAG Suomensarja 2014 kilpailukalenteri ja säännöt julkaistaan? Olettaen tietysti, että sarjaa ajetaan vuonna 2014....
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 27.01.2014 22:09
Moro,

Vuoden 2014 TAG-kilpailukalenteri on työnalla. Homma etenee aina niin että kun AKK julkaisee kalenterinsa, niin muut uskaltaa(?) pudotella kisoja sopiviin viikonloppuihin. Ketään ei halua laitttaa kisoja päällekkäin. Nyt kun AKK:n kalenteri tupsahti ulos, niin alkaa muidenkin sarjojen kalenterit putoilemaan, sitä mukaa kun ratayhteisöiltä saa varmistukset vapaista viikonlopuista. "Offical" -Rock´n Roll-TAG testipäivä on kaavailtu Huhtikuun loppuun / Toukokuun alkuun, kelien niin salliessa. Eka kisa paltiarallaa toukokuun puolenvälin tienoille, jne... siitä eteenpäin. Toki: Mitä aikaisemmin kalenteri julkaistaan, sen helpommin siihen tulee myöhemmin muutoksia.

Säännöt pitkälti 2013 mukaiset pienin tarkennuksin. Ehdotuksia saa laittaa tulemaan.

Huhujen mukaan viivalle olisi tulossa lisää uusia (ja vanhoja) kuljettajia.    ;)
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: Digi 28.01.2014 20:40
Kiitokset MKR! Ajetaan viikolla, niin AKK:n kalenteri antaa myöden ;)

Oliko viime kaudella tasaväkisiä kisoja eri moottoreiden kesken (kuskilla ei näissä karkeloissa luonnollisesti ole roolia), eli onko niihin tarvetta kajota?

: Vs: TAG Suomensarja 2013
: MKR 28.01.2014 21:00
No roplemos.  ;)
AKK:n kisat, lähinnä Kartingin SM:t, vaikuttavat myös viikolla oleviin kisoihin. Radat kiinni, mekatsut pakkaa kalustoa jne...
Osa porukasta haluaa ajaa viikolla, osa viikonloppuisin. Koitetaan taas löytää tasapaino: puolet ja puolet. (eli fifty/sixty  ;D )

Mosien kohdalla painoja säädeltiin viime kesänä jonnin verran. Hyvät kuskit tuntuvat vievän mitä tahansa singeriä kovaa, joten kait sillä kuskilla jotain merkitystä on. (sen ainakin viime kesänä huomasin, etten mä enää pääse mihinkään 4v tauon jälkeen.  :P )
Pähkäillään keväämmällä lisää..
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: simuli 11.03.2014 19:25
Jos viikolla ajetaan niin Jussin jälkeen alkaa vasta tän pojan kausi.
: Vs: TAG Suomensarja 2013
: simuli 11.03.2014 19:28
Jos viikolla ajetaan niin Jussin jälkeen alkaa vasta tän pojan kausi.