kartingforum.fi
Kartingkeskustelu => TAG => : Pata 25.05.2015 20:03
-
Rotax Max painot Tag luokassa ?Heppoja kuitenkin tuli 2-3 lisää .Kyllä joku viisas varmasti tuon osaa laskea.
-
mistäköhän niitä heppoja on tullut lisää?? :o
-
Rotax Max tehot tehtaan sivujen mukaan aiemmin 21kw /28.5hv ja nyt 22kw /30hv. Se mistä on otettu ei minulla ole tietoa.
-
Tais Kotkan rmc:n lähtöruudukosta masterssissa löytyä ensimmäinen evo-kone 7. ruudusta ja seniorissa viissiin jostain 13. ruudun hujakoilta...se siitä suorituskyvyn paranemisesta. Kuulin varikolla huhun jonka mukaan painoista keskustellaan ensimmäisen tag-osakilpailun ohjaajakokouksessa.
-
Päivitettyllä koneella voitettiin seniodeiden molemmat päivät.
-
sen takia ne tulikin talvella myyntiin kun kukaan ei pääse niitä oikein testaamaan ja päivityspaketin myyntiä yritettiin vauhdittaa vielä "alennusmyynnillä" joka tässä lajissa on täysin tuntematon käsite kun puhutaan suorituskyvyn parantamisesta.
-
pata..on se vähän kuskistakin kiinni ;)
-
Mitä sainko minäkin pisteitä ,olen kyseistä kuskia kouluttanut junnu max aikoina. Kuskin vaikutus suuri kyllä sen kaikki myöntää.
-
tottakai :D pisteet jaetaan vaan erimuodossa..nyt ne pisteet tuli kun pääsit julkisuudessa "kehua retostelemaan" (tätä ei pidä luokitella kettuiluksi)
-
Itellä on evo sekä -07 mallin(09päivitetty) rotax ja näitä ristiin kokeilin, vanha oli omalla kaasarilla nopeampi evoa, mutta uudella kaasarilla vähän hitaampi. Evoon mulla on kaks uutta kaasaria joita testasin ristiin vanhan kaasarin kanssa ja vanha osui uusien väliin. Uuden ja vanhan putken välille en oke löytänyt eroa. Rotax itse on ilmoittanut ettei evolla saavuteta suorituskyvyn parannusta, eli vsnha nopee on edelleen nopea ja nopea evo on yhtä nopea, parannus olisi siis tapahtunut koneiden hitaassa päässä .... uskoo kuka mitä haluaa, mutta henkilökohtainen mielipiteeni on, ettei evo vauhtia tuonu lisää. Taskut vaan ihmisillä tyhjeni....
-
Australiassa paikallinen kartingin säännöistä päättävä taho KA on nostanut rotax evon painoja 5kg sekä kevyessä että raskaassa luokassa.Paikallisen foorumin sivuilta voi lukea kommentteja ,kääntäjä toimii puutteellisesti mutta saa siitä selvän.
http://www.kartbook.net/xn/detail/2879226:Comment:846372?xg_source=activity
-
Käytännössä se on morjens Rotaxien osalta Tag-sarjassa tuon threadin mukaan. Eli kone poistuu tuon myötä hiljalleen TAG-kisoista, kunnes painoraja taas laskee. X30 on suorituskykyisempi, joten porukka alkaa käyttää nyt sitä.
-
tuolla on jotain mainintaa myös hiilikuitu reed-läpistä, oiskohan niin saavat ajaa v-force 3 läpillä ja kotelolla...mutta viestiketjusta kyllä ilmenee, että painon lisäys teki rotaxista täysin altavastaajan verrattuna x-30. siellä puhutaan kärkikympistä kellä oli käytössä molemmat merkit ja yksi valitsi rotaxin testattuaan, tämäkin todnäk siksi koska sillä ei ollu varmaan x-30 tai sit muuten vaan huono sellain. kai niitä voi x-30 nostaa ruudukossa painokikkailulla, mutta 5kg on kyllä todella paljon. ps. tuolla on myös leopard ja x-30 samoissa painoissa
-
Toistaiseksi pääosa TAG järjestäjistä on seurannut USA:n TAG Racing internationalin sääntöjä, tehden paikallisia sovituksia sen mukaan miten oman alueen radat sopivat kullekin moottorille. ko säännöt täällä: http://tagracing.net/wp-content/uploads/2015/05/2015_TAG_Rules_-Final-4_17_15.pdf (http://tagracing.net/wp-content/uploads/2015/05/2015_TAG_Rules_-Final-4_17_15.pdf)
Harmillisesti jättivät Evo:n pois tämän vuoden osalta.
Järjestäjän sekä kilpailijan etu on että moottorityypit olisivat tasaväkisiä. Tarkoittaa suomeksi: Jos xxxxxxxx moottorilla ajaa jatkuvasti (kädettömät ;) ) kuskit kärjessä -> painoilla tasoitetaan. Näin kaikilla on kivaa ja kaikki viitsii saapua kisaamaan. Tosiasia on että 1-2kg on vielä hyvin "henkinen" muutos, mutta 5kg tuntuu jo kohtuullisesti. Tuota Aussien painon nostoa on täältä käsin hankala lähteä kommentoimaan, koska ei ole nähnyt niiden ratoja. Tosin on Suomessakin TAG painoja muuteltu 2-7kg pykälillä sarjan olemassaolon aikana, joten ei tuo mitään uutta ja mullistavaa ole.
Max on x30:stä vahvempi radoilla joissa on paljon keskialueen kiihdytyksiä pako-aukon säätimen (RAV)johdosta. x30 taas kulkee radoilla joissa on neulansilmä tai pitkä suora. Leopard taas jää keskialueella molempien jalkoihin, mutta lykkää parhaiten ulos neulansilmästä sekä kohtuullisesti suoran päähän.
-
mitä nyt kevään on radoilla ja kotkan kisoissa katsonut maxien päivitysosien käyttöä, aika monella on osat paikallaan kaikki, ainakin yhtä monella sekoitus uusista ja vanhoista osista ja moni tyrkkii vanhoillakin...eli ei se evo- paketti ainakaan mikään maata mullistava parannus ole ollut...junnu ja minimax luokissa ero ilmeisesti selvempi...DD2 luokassa ei mitään eroa...
-
Minusta Rotaxin EVO-paketti tuo meidän kokemusten mukaan lisää maksimikierroksia ja ylipäätään hieman eri luontoisen koneen sekä hieman lisää tehoa.
Voisitte TAGissa harkita seuraavaa: jos ajaa vanhalla sytytyspuolalla ilman elektronista moottorinohjausta, ei mitään muutoksia.
EVO-sytytyspaketilla (elektroninen moottorinohjaus) ajavalle voi kisakokemusten perusteella valmistautua antamaan esimerkiksi 1-3 kiloa lisäpainoa, mutta 5 on jo liikaa.
Sähköisestä ravesta ei ainakaan ole meidän kokemuksemme mukaan etua. Kaasutin on makuasia, uusi xs on helpompi, mutta ainakaan maxissa tuskin nopeampi.
-
Australiassa paikallinen kartingin säännöistä päättävä taho KA on nostanut rotax evon painoja 5kg sekä kevyessä että raskaassa luokassa.Paikallisen foorumin sivuilta voi lukea kommentteja ,kääntäjä toimii puutteellisesti mutta saa siitä selvän.
http://www.kartbook.net/xn/detail/2879226:Comment:846372?xg_source=activity
Ei taida olla kohta enää yhtään Rotaxilla ajavaa Australian sarjassa. Seuraavat kommentit antamastasi linkistä:
"Just another observation, in the recent Australian Kart Championships at Todd Road, about 10 of the top drivers tested Rotax and X30 at official practice as you are allowed to enter two engines. All those 10 Tag Light drivers chose the X30 as it was 3+ tenths quicker than the Rotax."
"The only person in KA TaG on a Rotax was Rick Pringle. All the others where on an X30, they changed engine from Rotax to X30 on Friday practice."
"Apart from the first couple of practice sessions on Friday, the X30 was the quickest all weekend. Believe me the 5kg's is definitely hurting the Rotax."