Kirjoittaja Aihe: Raket 120 tyhjäkäynti  (Luettu 17197 kertaa)

TK79

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Raket 120 tyhjäkäynti
« : 16.04.2011 20:51 »
Aloittelijalla ongelma tyhjäkäynnin kanssa

Eli uusi raket 120 moottori ja muut vermeet. Ensi käynnistystä tein tänään ja ei meinannu millään lähteä käyntiin. L ruuvi oli alkuun auki 1,5 kierrosta. Ryypyn kanssa hetken nykimisen jälkeen lähtee mutta sammuu useasti melkeen heti, eli tukehtuuko sitte ryyppyyn? No sitte kun saa käymään niin tyhjäkäynti nousee pilviin ja sammuu taas eli meneekö sitte laihalle, kuulostaa ainakin siltä? L ruuvia on raavattu puolipäivää suuntaan jos toiseen mutta ei suurempaa vaikutusta. No otin kaasuttimen irti ja aukaisin ylä- ja alakannen, yläkannessa oli yks ruuvi löysällä, luulin löytäneeni vian. No ei toiminu sen jälkeenkään yhtään paremmin. kaikki näytti silmämääräisesti hyvältä, neula liikku yms. tiivistee ok! edelleenkin kaikki uutta.

Miten nuo kaasuttimen paineet, vaikkuttaako ne tyhjäkäyntiin? Ei oo tullu vielä hommattua painemittaria niin niistä ei oo tietoa

*bensaa tulee kaasuttimeen asti hyvin
*bensan/öljyn seos tais tulla vähän "jäykkää" kun varmuuden vuoksi pitää aina laitta öljyä vähän enemmän ku tarvis  ::). Bensa 98:a öljy shellin jotain racing?? kun ei nyt muista

H ruuvin ruuvaaminen näyttäs vaikuttavan tyhjäkäyntiin, koska kaasuvivusto osuu H ruuvin varteen kartio osaan??? onko näin? ruuvattiin sitäkin mutta ei ratkennut ongelma silläkään

Viimevuonna hommattiin pojalle 60 raksu ja toimi moitteettomasti koko kesän, ei tosin ajettu kovin paljon.

Taas sitä tuntee ihtensä niin tyhymäksi, mutta ei voi olla iso vika näin pienessä kaasuttimessa. ???

Onko hyviä neuvoja?


EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 16.04.2011 21:27 »
WG10? Jos on niin niissä on hiukan onkelmia ollut ja monikin vaihtanut suosiolla WG8 tai 6?

Itellä tuli omien kokemuksien myötä heti mieleen imukaulan halkeama tai se että välissä (kaasari-imukaula-pytty) ohut tiiviste tai joku pinta ei ole suora= imuvuoto.

Noi kun kurkkii ekana niin on jo pitkällä.
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 17.04.2011 10:43 »
Itsellä on ollut 120-raketti nyt kaksi kesää ja uutena se lähti kyllä nätisti käyntiin laakista, toimien moitteetta kunnes nukkasihti meni ekalla ajokerralla tukkoon, kiitos "jallan" ja "muhjun", jota tankinpohjalle oli kertynyt. Viimekesänä meno lakkasi yllättäen kokonaan ja kesti muutaman viikon saada kone taas toimintaan.

Sitten niitä vinkkejä:
- Kaasarissa on vain yksi seoksen säätöruuvi (=L-ruuvi, H=kiinteä suutin), se 1,5 kierrosta auki on aluksi varmaan ihan hyvä, mutta "liikaa" auki sitä ei voi laittaa, kone kyllä käy aina
- Toisella ruuvilla säädetään tyhjäkäyntikierroksia
- Tarkasta nukkasihti, se löytyy alakannen alta ja sen saa ronkittua esille rautalangan pätkällä/vast, jos likainen niin pese puhtaaksi ja muotoile M8 mutterin ja M6 pultin avulla alkuperäiseen muotoon, asenna huolellisesti takaisin paikoilleen
- Varaa muutama sihti aina pakkiin varalta
- Tarkasta että sihdin alta kaasuttimen alapuolelta yläpuolelle kulkeva ohut kanava on auki, neulan joutuu tällöin irroittamaan (tämä oli omassa autossa tukossa ja vikaa etsin siis muutaman viikon, valoa vasten katsomalla huomasin, että ilmeisesti sihtiä vaíhtaessa oli likakökkö mennyt kanavan tukkeeksi, sen sai vaijerin säikeellä ronkittua auki)
- Kaasuttimen ja tankin välissä on syytä pitää bensansuodatinta, hyvälaatuista sellaista, huonoista irtoaa nukkaa sihtiin...
- Ryyppyä voi pitää myös osittain auki/kiinni
- Pukilla en ole ikinä autoa käyttänyt kuin koemielessä, suosittelen ajamaan sen ensin lämpimäksi radalla ja vasta sitten säätämään tyhjäkäyntiä.

MUTTA ENSIN tarkastaisin sen nukkasihdin...se on välillä mennyt tukkoon alta aikayksikön ja oireet olleet juuri tuonsuuntaisia.....
« Viimeksi muokattu: 17.04.2011 13:24 kirjoittanut B.O.A. »
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

TK79

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 17.04.2011 11:59 »
Kiitoksia vastauksista!

Uusi kaasutin WG10 ja uusi bensaletku, joten luulen että sihti on vielä hyvässä kunnossa kun moottori ei oo käynyt kuin n. 10 min. Pukilla testattiin vaan mielenkiinnosta kerran niin näki mitä tapahtuu. Tsekattiin imukaula joka oli melkoisen ropelli, nyt se on jyrsitty molemmilta puolilta suoraksi. Kaasuttimen pinta hiottiin suoraksi, siinäkin yllättävän paljon heittoa. Nyt pitäs tiivistepintojen olla kunnossa. Sylinterin pintaa en vielä kattonut mutta koitetaan nyt eka noilla, ensviikonloppuna seuraava starttausyritys. Työt haittaa ropaamista.

Pitänee ihan mielenkiinnosta yrittää hommata ensviikolla toinen kaasari ja kattoa minkälainen ero niillä on ja ompahan varalla toinen jos ei onnistu löytään vikaa.

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 17.04.2011 18:46 »
Oireet sopisivat myös väärin päin olevaan kaasuttimen ja imukaulan väliseen tiivisteeseen, ts. imureikä tukossa. Toimii juuri noin...lähtee käyntiin, käy hetken aikaa kunnes bensan vähetessä seos laihenee ja kierrokset nousevat... ja sitten ei lähde käyntiin millään.
Perässäjuoksija...

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 23.05.2011 08:17 »
Löysitkö vian? Itsellä tuli samanlainen käyntihäiriö vastaan. Pari viikkoa takasin auto toimi moitteettomasti, nyt viikonloppuna olin menossa ajamaan, alkoi moottori temppuilla. Kaasua painaessa ei ottanut kierroksia, vaan hyytyi. Sitten parin kierroksen jälkeen jätti radan varteen.

Starttauksen jälkeen ottaa tyhjäkäyntikierroksia päälle 8000 ja sitten sammuuu yhtäkkiä. Kaasarin oon mielestäni putsannut, en silmämääräsesti nähnyt likaa, kalvot vaihdoin uuteen, samoin nukkasihdin. Imukaulassa en havaitse halkeamia, tiivisteet näyttäs olevan ok ja oikeinpäin. Sylinterin avasin ja putsasin, sielläkään ei näyttänyt olevan vikaa.

Vinkkejä vianetsintään???

B.O.A.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 23.05.2011 09:21 »
Tarkasta, että nukkasihdin alta, kaasuttimen alapuolelta yläpuolelle kulkeva polttoainakanava on auki. Joudut purkamaan koko kaasuttimen ja irrottamaan myös neulan sieltä yläpuolelta. Itselläni oli mennyt sinne neulan alle "jallaa", joka piti ronkkia vaijerin säikeellä pois.
Kaasu pohojas vaikka pöpelikköhön...

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #7 : 02.06.2011 22:48 »
Itsellä on semmoinen ongelma että käy ja kukkuu hyvin muttei pysy tyhjäkäynillä yhtään.
L-ruuvi on 1.5 kierrosta auki ja tyhjäkäynti on pohjassa. kaasari on wg8
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #8 : 02.06.2011 23:15 »
Jos ei meinaa käydä tyhjäkäyntiä, on se alaruuvi liian auki. Vaikkakaan tuo 1,5 ei pitäisi olla.

Tyhäkäyntiruuvin kartion päälle voi laittaa kutisukan jos haluaa, tosin ei pitäisi tarvita.

Mainittuhan nämä pitkälti on, mutta seoksissa voi mennä pieleen
1) ilmavuoto - joko stefat tai imujalka
2) kalvot
3) lika joko sihdissä tai neulaventtiilissä

Jos kaasutinta on roplattu, niin sitten se neulaventtilin keinuvipu on yleisin jossa on jotain pielessä; se on joko vääntynyt tai nipallisen kalvon nippa ei ole vivun hahlossa. Tosin jos nippa ei ola hahlossa niin  kaasari tulvii kierroksista riipipumatta.

Nuo kun sulkee pois, on jo aika pitkällä. Varaosatkin on sellaisia, joita kannatta olla varalla eivätkä maksa maltaita.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2011 23:26 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #9 : 02.06.2011 23:25 »
Ok. Tarvii laittaa kaasariin kaikki uudet hilut jos alkais käymään tyhjää. itse en ole kaasaria roplannut muutako että sihdin puhdistin.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #10 : 02.06.2011 23:33 »
Pytyn alatiivisteen saa paikalleen myös siten ettei kaasarille tule sykettä.
Homman Pitää Olla Hauskaa

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #11 : 04.06.2011 09:23 »
Löysitkö vian? Itsellä tuli samanlainen käyntihäiriö vastaan. Pari viikkoa takasin auto toimi moitteettomasti, nyt viikonloppuna olin menossa ajamaan, alkoi moottori temppuilla. Kaasua painaessa ei ottanut kierroksia, vaan hyytyi. Sitten parin kierroksen jälkeen jätti radan varteen.

Starttauksen jälkeen ottaa tyhjäkäyntikierroksia päälle 8000 ja sitten sammuuu yhtäkkiä. Kaasarin oon mielestäni putsannut, en silmämääräsesti nähnyt likaa, kalvot vaihdoin uuteen, samoin nukkasihdin. Imukaulassa en havaitse halkeamia, tiivisteet näyttäs olevan ok ja oikeinpäin. Sylinterin avasin ja putsasin, sielläkään ei näyttänyt olevan vikaa.

Vinkkejä vianetsintään???

Vika tuli löydettyä vähän erikoisemmasta paikasta.

Ajattelin tarkastaa, onko tankissa roskaa, joka tukkisi bensaletkun. Eipä ollut roskaa, mutta letku oli murtunut melkeimpä poikki. Sai senverran bensaa, että lähti käyntiin, sitten halkeamasta imi ilmaa letkuun senverran, että seos oli laihaa ja kävi korkeilla kierroksilla tyhjäkäyntiä, kunnes sai niinpaljon ilmaa, että sammui kokonaan.

Sitä kun alko selvittään ilmavuotoa ensiks kaasarin ja moottorin seuduilta, sai noinkin yksinkertaisen vian löytämiseen kulumaan reippaasti tunteja.  ;D

Ramon

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #12 : 06.06.2011 18:45 »
Sellaista neuvoa vielä aloittelijoille, että R120 konetta ei kannata käyttää kovin pitkään tyhjäkäynnillä. Joskus se kaasari jää tyhjäkäynnillä vuotamaan hieman ja bensaa valuu kampikammioon. Sitten kun sitä bensaa on siellä tarpeeksi, menee seos rikkaaksi ja eikä kone käy. Tätä ongelmaa on vähän vaikeaa paikallistaa ellei ala sitten purkamaan konetta.

ELI:
1. Konetta lämmitetään radalla, ei varikolla!
2. Radalta palattua kone samantien vaan seis. Tämä on tärkeää myös silloin kun haluaa tehdä paikkansa pitäviä johtopäätöksiä tulpan väristä.

ol1980

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #13 : 16.06.2011 13:43 »
itsellä vuoti "alastefa" eli kone ei saanut alipainetta aikaan. toimi siten että käynnistyi ryypynkanssa mutta ei kestänyt yhtään kuormaa.


TK79

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #14 : 17.06.2011 12:20 »
Moro!

Vika löyty, imukaula oli kupera. Oikaisu ja takas kiinni niin alko käymään ok! Auto on ollu ajovalmiina jo kauan aikaa muuta tänään pääsen vasta testaamaan radalle (työt haitannut harrastuksen aloittamista). Saa nähä miten radalla toimii, kun viimeks toisaan tullu käynnistettyä pari kuukautta sitte ja ei oo kun koitettu pihatiellä. Käytiin muuten päräyttämässä viimeset ajot tiistaina kartín clubilla isolla kirkolla ja nyt on ihan pakko päästä ajamaan kun lomakin alkaa.

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #15 : 01.07.2011 23:23 »
Tuossa kaasaria putsatessani huomasin että L-ruuvin kärki on poikki ja kärki on varmaan siellä sisässä. onko ideoita kuinka sen saa pois?
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #16 : 01.07.2011 23:43 »
Paineilmalla

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #17 : 01.07.2011 23:57 »
Mihin reikään laitan paineilmaa? ???
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #18 : 03.07.2011 20:35 »
Uskaltaako bensaletkun reijästä laittaa painetta?
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 tyhjäkäynti
« Vastaus #19 : 04.07.2011 11:24 »
Säätöruuvi veke
Yläkansi auki(neulaa ei tarte irrottaa)
Kurkusta kaikki reiät kiinni(sormet eteen) ja sitten painetta yläpuolla oleviin reikiin yksikerrallaan muut sulkien.

Ei ole montaa mahdollisuutta epäonnistua.Tuolla tavoin meillä lähti palanen tuolta pois.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2011 13:03 kirjoittanut vtuonone »


 

Team Laine Verkkokauppa