Kirjoittaja Aihe: 15v tyttö aloittelemassa  (Luettu 15789 kertaa)

girldriver

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
15v tyttö aloittelemassa
« : 30.05.2011 20:17 »
eli olisin aloittelemassa karting-harrastusta lähiaikoina, toivottavasti ainakin. intoa löytyy enkä usko että rahakaan olisi ongelma, vaikka ei perheeni maailman rikkain ole, mutta silti. haluaisin kuitenkin kehittyä ja luoda ehkä uraakin autoilusta, eli haluaisin kysyä, että mitä mieltä olette, onko tämän ikäisellä vielä mitään mahdollisuuksia oikeasti menestyä? olisin valmis tekemään mitä vain sen eteen. tulen saamaan varmaan aika paljon paskaa niskaani koska olen tyttö, ja no, tyttöjä ei oikein arvosteta autoilun merkeissä, sanotaan aina että miehet parempia kuskeja. mielestäni noin ei ole, koska jokainen on oma yksilönsä, eikä noin voi yleistää. kyllä niitä huonoja kuskeja löytyy miehistä, että naisistakin. naisia aliarvioidaan aika pahasti ja eikä se nyt ole välttämättä pelkästään huonoa asia, pääseepä sitten näyttämään, että kyllä minäkin osaan.
olen jo nyt kuullut vähän tyhmiä kommentteja suunnitelmistani, ehkä sen takia, että en oikein vaikuta ns. "autoiluihmiseltä" koska no sanotaan nyt vaikka näin, että välitän ulkonäöstäni ja rakastan kaikkea mikä liittyy vaatteisiin, meikkeihin, kynsiin, hiuksiin yms. mutta silti autoilu on jotenkin lähellä sydäntä ja formuloita yms on tullut aina katseltua + kova vauhti on aivan ihanaa.
ja miten ylipäänsä esim karting-seurat suhtautuu tyttö/naiskuskeihin, kohdellaanko eritavalla?
haluaisin nyt ensin varmistaa noita asioita, ennen kuin rupean asialle mitään tekemään.
kiitos vastauksista jo etukäteen:)
ja siis aion myös ihan "oikean" ammatin myös hankkia, että jos taidot eivät riitä ihan uraan asti niin on sitten jotain mitä voi ruveta tekemään.

girldriver

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #1 : 30.05.2011 20:50 »
äh, nyt toi kuullosti siltä, että olisin 99% varma siitä että autoilusta tulee ura mulle, mutta siis ei, haave se vaan on.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #2 : 30.05.2011 21:29 »
tulen saamaan varmaan aika paljon paskaa niskaani koska olen tyttö, ja no, tyttöjä ei oikein arvosteta autoilun merkeissä, sanotaan aina että miehet parempia kuskeja.
tuo ei pidä paikkaansa.
tytöt on ihan yhtä kovia / hyviä, kuin pojatkin.
taitaa olla jokaisessa sarjassa tyttöjä ajamassa ja kertaakaan en ole kuullut, että joku heitä mollais sen enempää, kuin muitakaan kuskeja, jokainen kuski saa joskus kökköä niskaansa.
ja miten ylipäänsä esim karting-seurat suhtautuu tyttö/naiskuskeihin, kohdellaanko eritavalla?
seurat tarvii vain jäseniä. ei miehiä eikä naisia ;D eli tasa-arvo jyllä ainakin tässä asiassa.
ja siis aion myös ihan "oikean" ammatin myös hankkia, että jos taidot eivät riitä ihan uraan asti niin on sitten jotain mitä voi ruveta tekemään.
niin.. autoilussa on muitakin ammatteja, kuin kuski. se kuski on vain autoilun näkyvä osa. mutta kuski ei tee mitään todennäköisesti, jos ei takana olee tarvittavaa joukkoa henkilöitä. jotka osaa säätää autoa nopeammaksi.
.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #3 : 30.05.2011 21:56 »
Menestyksen määrittelee jokainen itse, toiselle se on pappasarjan palkintopallisija ja toiselle sitten kansainvälinen menestys. Se on kuitenkin fakta, että tienaavia ratakuskeja kartingharrastajista ei tule kuin promillesta - ja nykyään rahaa palaa huimasti ennen tuota, jollei ole sitten täysin poikkeuksellinen lahjakkuus.

Joku jolla on käsitystä voisi sanoa, montako kuskipaikkaa maailmalla noin karkeasti on, josta leipänsä voi tienata? Naisilla on tietysti pieni etu sponsoreiden kanssa, eli ainakin kuluja voi saada hyvin katettua jos menestystä alkaa tulemaan.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2011 22:00 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

girldriver

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #4 : 30.05.2011 22:11 »
^^no, kyllä se itseasiassa jonkin verran ainakin pitää paikkaansa, koska viimeksi tänään sain kuulla että kuinka hyvä makkaranpaistaja olisin karting seurojen talkoissa, koska olen nainen. Tuon vastauksen sain kun kysyin eräästä toisesta paikasta samaa asiaa, mutta khyllä niitä fiksujakin ihmisiä on, enemmän kuin niitä tyhmempiä, jotka osaavat arvostaa myös naiskuskeja ;)
^kiitos vastauksesta. Aijon ainakin yrittää päästä mahdollisimman pitkälle, mutta tottahan se on, tosi harva tienaa palkkansa ajamalla kilpaa. Mutta ainahan sitä saa ja pitääkin yrittää. :)
Ja jos joku kertoa vielä, että miten se polku esim sinne ykkösiin suurinpiirtein menee (missä muissa lajeissa kilpaillaan ennen sitä yms) ja älkää nyt alkako sanomaan, että luuletko sä tosissasi että voisit päästä ykkösiin ajaan ikinä, koska en mä niin luule, toivon kylläkin, mutta se on mahdotonta joten ei siitä sen enempää, kiinnostaa vaan?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #5 : 30.05.2011 22:43 »
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kimi_R%C3%A4ikk%C3%B6nen#Ura
http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikki_Kovalainen#Ura
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mika_Salo#Uran_alku
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mika_H%C3%A4kkinen#Uran_alku
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jyrki_J%C3%A4rvilehto#Nuoruus_ja_uran_alku
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lewis_Hamilton#Ura
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sebastian_Vettel#Varhainen_ura

Siitä se on hyvä vaikka viidellä kartingin suomenmestaruudella ja muutamalla arvokisavoitolla aloitella, siirtyä ulkomaille ajamaan Formula Fordia, FBMW:tä, Formula Renaulttia tai GP3:a ja näiden jälkeen F3:n tai GP2:n kautta F1:iin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Formula_Ford
http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_BMW
http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_Renault
http://en.wikipedia.org/wiki/GP3_Series
http://fi.wikipedia.org/wiki/Formula_3
http://fi.wikipedia.org/wiki/GP2

Hieno juttu, että olet innostunut lajista. Tähän saa menemään kaiken vapaa-ajan ja vähän enemmänkin, mutta mikäs se parempaa sisältöä eloon kuin se rakas harrastus.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011 08:27 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

jansson

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #6 : 30.05.2011 23:03 »
Oletko ajanut mitään sisäkartingia tai muuta?

Voit testata meidän kartingautoa ilmaiseksi.

Itse aloitin 17 vuotiaana ja olen tehnyt veljeni kanssa lähes kaiken itse joten eihän tuo paha ikä ole aloittaa.
Tuumasta toimeen vaan jos on tahtoa tarpeeksi. Rahaa kyllä palaa. Kun alotin, ei ollut ajokorttia niin kuljin radalle bussilla/pyörällä ja kannoin bensaa kävellen 20 L 2km päästä huoltoasemalta. Autoa säilytin radan kontissa.

Jos puhuu ammattilaisuudesta, niin sen ratkaisee 100 % raha. Lähes kenestä tahansa saa ammattilaisen jos on tarpeeksi rahaa.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2011 23:23 kirjoittanut jansson »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #7 : 30.05.2011 23:21 »
Kannattaa tosiaan aluksi nyt aloittaa se harrastus ja edetä sitten siitä. Kun alat pärjäämään kisoissa, voi alkaa miettiä uraa pidemmälle, mutta tämä vaatii paljon työtä ja treeniä, olit sitten tyttö tai poika, mies tai nainen.

Sä olet varmaan facebookissa? Jos haluat kuulla kokemuksia siitä millaista on olla menestyvä naiskartingkuljettaja, pistä viestiä Laura Koivuluomalle tai Emma Kimiläiselle. Tai googleta ne ja laita mailia jos ei fesestä löydy, eiköhän molemmat vastaile ihan mielellään.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2011 23:23 kirjoittanut astro »

O.D.C.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #8 : 30.05.2011 23:24 »
Tervetuloa mukaan ja toivottavasti pystyt tekemään unelmastasi totta =)


Mutta eihän mikään mahdotonta ole, varsinkin jos rahat riittävät kunnolla. Mainittakoon, että SM-tasolla yksi kausi kustantaa kuulemieni juttujen perusteella noin 30.000 euroa, ehkä nykyisin enemmänkin  ???


Jäin tässä miettimään että mitähän SM-luokkaa ollaan ajamassa tuolla summalla ? =D

jansson

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #9 : 30.05.2011 23:25 »
20 000 on kait minimi KF3 ja KF2 luokissa, mutta jos ajaa tiimipaikassa niin voi maksaa sen 30-40t ? Sinänsä vaikea uskoa että saisi vielä enemmänkin uppoamaan..
« Viimeksi muokattu: 30.05.2011 23:28 kirjoittanut jansson »

O.D.C.

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #10 : 30.05.2011 23:32 »
Tervetuloa mukaan ja toivottavasti pystyt tekemään unelmastasi totta =)


Mutta eihän mikään mahdotonta ole, varsinkin jos rahat riittävät kunnolla. Mainittakoon, että SM-tasolla yksi kausi kustantaa kuulemieni juttujen perusteella noin 30.000 euroa, ehkä nykyisin enemmänkin  ???


Jäin tässä miettimään että mitähän SM-luokkaa ollaan ajamassa tuolla summalla ? =D


Hyvä kysymys. Kuten sanoin, kuulemieni juttujen perusteella.  :D Jostain oli jäänyt tollainen summa kummittelemaan päähän, mutta en tosiaan tiedä mikähän luokka oli kyseesä.

Mutta suuria summia ne SM-tason budjetit joka tapauksessa ovat, oli mistä SM-luokasta hyvänsä kyse.


Niinhän ne tuppaa olee, ja kun vielä lasketan matkustamin, safkat + muu :)

Velociraptor

  • Vieras
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #11 : 31.05.2011 08:02 »
Moi, 15v tyttö

Terve tuloa karting lajin pariin, parempaa harrastusta et olisi voinut valita ja koska sinun tavoitteet on jo noin korkealla niin uskon että sinulla on motivaatio kohdallaan, kyllä sinun iässä voi aloittaa kartingin ja päästä maailman huipulle :) Ajattelit että sinua ei arvosteta lajin parissa, olen asiasta eri mieltä, huomaat että sinulle tarjotaan apua aivan pyytämättä, kerrotaan säädöistä ja moottorin tekniikasta ja virittämisestä sitten saat auton nosto apua välillä varmasti mietit itsekin miten voikin olla herrasmiehiä lajin parissa niinkin paljon, mutta niin se on että karting vetää puoleensa herrasmiehet ja itsestään huolta pitäviä tyttöjä/naisia. Mitä taas tulee talkoisiin, niin talkoissa kaikki tekee jotain ja kantaa kortensa kekoon oman osaamisensa puitteissa. Talkoita on pakko tehdä että radat pysyy siistissä ja ajettavassa kunnossa. Sitten kun aloitat kilpailemisen niin budjetti on sinun itse mietittävä miten paljon euroja käytät kauden aikana, ei siellä ihan 30000 euroo mee alkuun. Sitten vasta kun menet euroopan radoille. Toivotan sinut lämpimästi terve tulleeksi lajin pariin. :)

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #12 : 31.05.2011 08:21 »
J. Villeneuven erikoisempi uran alku ;) ja ikää sillon jo 16v ja maailman mestari F-1 luokassa




 Ajattelit että sinua ei arvosteta lajin parissa, olen asiasta eri mieltä, huomaat että sinulle tarjotaan apua aivan pyytämättä, kerrotaan säädöistä ja moottorin tekniikasta ja virittämisestä sitten saat auton nosto apua välillä
pitää mutten tasan paikkansa ;D
.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #13 : 31.05.2011 09:25 »
20 000 on kait minimi KF3 ja KF2 luokissa, mutta jos ajaa tiimipaikassa niin voi maksaa sen 30-40t ? Sinänsä vaikea uskoa että saisi vielä enemmänkin uppoamaan..

Ulkomaan kisoja kunnolla mukaan, niin 100 000 menee hyvinkin rikki.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

SMotor

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 64
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #14 : 31.05.2011 14:03 »
Ei se paljoa maksa alkuun, mutta jos ajaa korkeemmalla tasolla niin sitten maksaa kymppitonneja ja satojatonneja.
Ekalla kaudella tais mennä 1600e kalustoon ja sen lisäksi oma pankkitili.

Esim.
Rotaxissa ei varmaan mene kuin? 1000e -1500e x 5(kisaa) = 5000 - 7 500 euroa kilpailuihin ja ok määrä testiä.
Kalustoon menee noin 6000 euroa. (Runko 3 000 eur, Moottori 2 400 eur) ja siihen liäsksi muutamalla satasella työkaluja ym. roinaa.
Yht= 11 000 - 13 500 euroa.
Oletan että tällä rahamäärällä voi pärjätä ja tuskin moni enempää käyttääkään. Toki jos haluaa testata esimerkiksi 50 päivää kesässä voi se maksaa enemmänkin.
??
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011 14:05 kirjoittanut SMotor »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #15 : 31.05.2011 14:39 »
Osaisiko joku listata, mistä rotax-kisan kulut koostuvat?

Vertailun vuoksi halvin mahdollinen keino harrastaa: Itse olen pitänyt todella tarkkaa kirjaa omista reissuistani, tosin kyse on näistä pappasarjoista. Olen saanut kesä 2007-31.05.2011 kulumaan 13280€. Mukaan mahtuu about 18 kilpailua, joten tuo tekee kisaa kohti 737,777€. Ja tuossa on kaikki kulut, mukaanlukien osallistumiset, varaosat, bensat, rengassarja/kisa ja kaksi autoa+yksi runkoputki. Majoituksia ei tosin ole tarvinnut, ja tavara on aika isolta osin käytettyä. Lisäksi ajovarusteisiin on mennyt tällä välin noin tonni.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011 14:42 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #16 : 31.05.2011 15:38 »
Mistä Rotaxin kulut tulevat? No tästähän ne tulevat:

Rotax Challenge-kisa, Kotka karkea laskelma:

Kilpailumaksu 120 e
Ratamaksu 2x 20 e=40 e (2 treenipäivää)
2 rengassarjaa á 170 e = 340 e (uudet tarvii molempiin kisoihin)
Bensiini n. 30 l 48 e
Öljy n 1 pullo (kului about 0,75 l) = 20 e (Motul)
Majoitus hotellissa 64 e/yö x 4 = n. 256 e
(vähemmän, jos öitä vähemmän tai nukkuu varikolla. Puun alla makuupussissa vielä halvempaa... ;))
Koneen plommaus x 2 n. 30 e
Ruoka radalla 2 x 22 e = 44 e
Muu ruoka ja juoma ehkä n. 40-60 e
Vääntynyt taka-akseli 120 e
Jarrupalat, sarja 54 e (kisaviikonlopussa voi mennä 2 sarjaakin)
Kisasta aiheutuneet moottorinhuoltokulut 100 e

Yhteensä n. 1 102 e.

Tähän vielä vetokaluston polttoainekulut ym. yksilölliset kulut.
Säästöä tulee, jos voi majoittua halvemmalla, ostaa polttoaineet ja öljyt jonkun muun laskuun ja saa muutenkin tavaraa sponssina.
Muuttuvia kuluja ovat varaosakulut, jotka riippuvat yleensä ratatapahtumista.

Meille pari "pikkukolhua" maksoi vajaassa viikossa
raidetangon (12-15 e), olkatapin (10 e), rattiputken (42 e) ja taka-akselin (120e)=197 e.

Että näin. Mutta harrastaminen maksaa, joku enemmän, joku harrastus taas vähemmän. Onneksi meillä ei ole hevosiin seottu.





« Viimeksi muokattu: 31.05.2011 20:30 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

girldriver

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #17 : 31.05.2011 17:12 »
kiitos kaikille hyvistä vastauksista:) tahtoa on kyllä tosi paljon, mutta nyt kyllä alkaa vähän mietityttämään tuo raha. jos sitä menee vuodessa kymppitonni, niin huhhuh.. no eihän siihen alussa noin paljoa kulu, paitsi, että se auto pitäisi sitten hommata ja kuitenkin sekin maksaa suht paljon, jos hyvällä autolla meinaa ajaa. lottovoitto tulisi kyllä nyt tarpeeseen:D:D no, kaipa sitä jotain keksii, en halua, että vanhemmat joutuvat maksamaan kaiken joten kai sitä pitäisi itsekkin jonkinmoisia töitä hankkia, kesällä esimerkiksi, vaikka ei sillä kyllä paljon tienaa, mutta jostainhan pitää aina aloittaa:)

Oletko ajanut mitään sisäkartingia tai muuta?
Olen kerran kokeillut, mutta on siitä jo pari vuotta:D mutta muistan, että pidän siitä ja haluaisin nyt mahdollisimman pian uudestaan, kesällä luultavasti koska sillon on aikaa:)

(vähemmän, jos öitä vähemmän tai nukkuu varikolla. Puun alla makuupussissa vielä halvempaa... ;)
hehe, hyvä idea:D tollaisissa asioissa olisin khyllä valmis säästämään;)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #18 : 31.05.2011 17:31 »
Joo-o,

Laskelmissa mitä olen tehnyt tai nähnyt, kallein yksittäinen asia on aina gummit. Olisi kiva tietää rikastuuko noilla kuka, vaiko kukaan. IMO jo lajin hyvinvoinnin vuoksi tuo kuluerä pitäisi saada kuriin ilman, että tarvitsee ajaa ylikovilla tai loppuun kuluneilla renkailla.

Voin sitten ostaa vähän ajettuja Intrepidin jarrupaloja, jos niitä pitää yhtä tiukkaan vaihtaa kuin renkaita :D
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011 17:33 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

SMotor

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 64
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #19 : 31.05.2011 18:57 »
Joo yöpymisen voi suorittaa halvemmallakin, mutta suosittelen motellia/hotellia. Kokemuksena noin 20 yötä autossa ja tekniikka ongelmia  :-X

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #20 : 31.05.2011 19:57 »
jos sitä menee vuodessa kymppitonni, niin huhhuh..

No eihän harrastuksen alussa mene niin paljon, niistä summista puhutaan , kun kilpaillaan. Mutta jos meinaa oikeasti ajaa kisaa joskus vähänkin enemmän tosissaan, semmoisiin summiin on joskus pakko varautua.

mutta suosittelen motellia/hotellia.


Kukin ihan makunsa ja halujensa mukaan, mutta jos vain rahasta puhutaan, niin matkailuautossa tai vaunussakin kannattaa myös laskea käyttö-, vakuutus-, huolto,-, ja säilytyskulut, verot sekä vuotuinen arvonalennus, kun vertailee niitä hotellikustannuksiin. Lisäksi tulee majoitusmaksut per yö.

Voi olla, ettei kohtuuhintainen hotelli aamupaloineen olekaan niin paha rasti enää.

Voin sitten ostaa vähän ajettuja Intrepidin jarrupaloja, jos niitä pitää yhtä tiukkaan vaihtaa kuin renkaita


Isossa rungossa ja Rotaxin vauhdeissa vaan alkaa palat kulumaan.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011 20:33 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #21 : 31.05.2011 23:14 »
jos sitä menee vuodessa kymppitonni, niin huhhuh..

Ei kannata nyt ihan tässä vaiheessa ottaa stressiä noista SM-tason kisaajien budjeteista. Me on harrastettu nyt 4v ja budjetti on 3000 euroa kaudessa, ja meillä on kaksi autoa joita rääkkää kolme kuskia. Tuolla summalla on saatu ajaa niin paljon kuin työssäkäyvä ihminen nyt ehtii. Toki aluksi jouduttiin ostamaan autot, noin 2000e/kpl kaikkineen.

Riippuu siis luokasta ja meiningin vakavuudesta, mutta halvin moottoriurheilulaji tämä on ja halvempaa kuin vaikkapa hevosharrastus.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #22 : 01.06.2011 01:10 »
Riippuu siis luokasta ja meiningin vakavuudesta, mutta halvin moottoriurheilulaji tämä on ja halvempaa kuin vaikkapa hevosharrastus.

Moi, Tämä on ehkä vähän offtopic ja mainostamista.

MiniTonnilla ajaa koko kauden ja vähän päälle kahdella rengas-sarjalla =370 eur, tasapainoitukset 100 eur.
Kemora kuluttaa yhden ylimääräisen vasemman etusen.
Ilmoittautumiset /kisa =80 eur *9 = 720 eur,
Reenit ennen kisaviikonloppua, 5*60 eur =300 eur
Auton hinta 4000-8000 eur, ja siitä saa saman kun myy pois, vuoden vanhasta kartista ei saa mitään.
Bensat 60 lirua /viikonloppu = 100 eur. = 500 eur koko kausi.
Moottorin  vuosihuolto 400 eur (männät, laakerit,öljypumppu) + kauden aikana jotain tilpehööriä, esim jarrupalat, koko kausi 80 eur.
Kauden kulut noin 2500 eur about, eli noin 400 eur/kisa. Kaudessa on yhdeksän kilpailua, kaksi /viikoloppu ja viimeisenä viikonloppuna vain yksi.
Kisakone maksaa noin 2000 eur jos tulee konerikko, tonnin kun ehjät hilut siiretään uuteen.
Talli pitää olla ja tietysti traileri. Yöpymiset varikolla ei maksa mitään, ruuat samoin kuin kartingissa.
Eli eka kausi noin 8000 eur ja sitten siitä eteenpäin noin 2500 eur/kausi. Tuosta on hyvä verrata kartingiin, ja sanoisin että
rata-kisoissa on hupikerroin vähän toista luokkaa.

Vakavasti voi tietysti ottaa jos haluaa, jolloin rahaa saa palamaan max 4000 eur /kausi, mutta kyllä se on enempi nauttimista.

Tää laji ei johda mihinkään, kuten ei  myöskään karting noin 99.99%:lla kilpailijoista.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #23 : 01.06.2011 08:36 »
Tosiaan aika offtopic, mutta pakko kommentoida että suht edulliselta kuulostaa tuokin. Eiks noista mineistä ikinä hajoa mitään? Meillä iso osa budjetista menee kaikenlaisiin osiin, kun esim. kanssakilpailijat törmäilee meidän autoon. ;)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #24 : 01.06.2011 11:28 »
Näyttäisi vähän tätä kuunnellessa, että Jammun ostoon kannattaisi ryhtyä. On kuitenkin tasokas kisaluokka ja hinta siihen nähden kohtuullinen. Alle neljällä tonnilla saanee kilpailukykyisen kaluston ja reilulla parilla tonnilla varmasti saa jo hyvän käytetyn harkkakoneen ja rungon, joilla pääsee tutustumaan luokkaan ja lajiin.

Kausibudjetti tosin ei tonnitolkulla jääne Rotaxista, mutta aloituskustannuksissa ja renkaissa säästänee jonkin verran. Jos tekniikan kanssa ei oikein ole räplääjä, lienee tuo Rotax parempi vaihtoehto, mutta Jammu olisi tehojensakin puolesta oikeampi vaihtoehto lajin aloitteluun.

Hankintaa ennen kannattaisi kuitenkin etsiä rata joka vuokraa Raket 120 tms. -autoja, niin pääsee "oikeaa" karting-autoa kokeilemaan ihan käytännössä.

Aiheesta:
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,6765.0.html
« Viimeksi muokattu: 01.06.2011 11:31 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #25 : 01.06.2011 14:05 »
Sanoisin aikuisaloittelijalle, että hanki kytkinkone, esim. käytetty Rotax ja hyvä käytetty, ehjä ja suora melko tuore runko. Käytetty Rotax on iästä ja huoltotilanteesta riippuen plusmiinus 1 500 e ja runko ehken samaa hintatasoa iästä ja kunnosta riippuen. Noin kolmella tonnilla olet hankkinut ihan käyvän kaluston. Toki halvempaakin tavaraa on, mutta huonoja vältä, harrastuksen into menee jos joku paikka on aina rikki.

Harrastekäytössä Rotax on 20-50 tuntia melko huoltovapaa. Kisakäytössäkin melko vähän huollontarvetta.

Samoin R120-moottori on ihan hyvä vehje aloittelijalle, mutta voi olla nopeasti liian kesy.
 
Sama runko käy Yamahaan, KF3:een, Rotaxiin ja R120:een jne.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

t-t

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #26 : 01.06.2011 20:36 »
paitsi, että se auto pitäisi sitten hommata ja kuitenkin sekin maksaa suht paljon, jos hyvällä autolla meinaa ajaa.

Tästä ostat ensi auton ja koitat sitä ajamista www.nettimoto.com/tonykart/-/1129599 Muutetaan ja säädetään se vielä sinun koolle sopivaksi. Varaosiakin saat niin paljon mukaan kun jaksat kantaa.

Tuosta sitte mallia miten se kulkee www.youtube.com/watch?v=uMtyfr2fgx0

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #27 : 02.06.2011 00:34 »
Olitko girldriver mistä päin kotosin, nii tietää kuka osaisi parhaiten auttaa ja pystyy neuvoo kenen puoleen kannattaa kääntyy. Ei munkaan mielestä oo mitään ennakkoluuloja naisia kohtaan, päinvastoin, voi olla että otetaan paremmin vastaan kuin pojat ja miehet mitä suurin osa harrastajista tosiaan kuitenkin on.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

girldriver

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #28 : 02.06.2011 16:40 »
olen siis tampereelta:)
Riippuu siis luokasta ja meiningin vakavuudesta, mutta halvin moottoriurheilulaji tämä on ja halvempaa kuin vaikkapa hevosharrastus.
tohon kyllä täytyy sanoa vastaan, koska itse harrastin  ratsastusta parisen vuotta ja kulut olivat vuodessa jonkun vähän päälle viisisataa yleensä, tietysti alussa enemmän kun piti ostaa kypärä ja turvaliivi yms, mutta ratsastin suht pienellä tallilla niin puolen vuoden kurssi maksoi vähän päälle 200e, että khyllä tämä siihen verrattuna paljon kalliimpaa on, mutta jos tarkoitit hevosharrastuksella hevosen omistusta niin se on sitten ihan toinen juttu:D

khyllä tässä menee vähän pää pyörälle noista kaikista eri autoista yms :D en ole nyt niin perehtynyt aiheeseen, mutta juu, ehkä sitä sitten ajan kanssa oppii:D ja vielä en nyt ole ostamassa autoa, ehkä sitten myöhemmin kesällä, mutta ensin pitäisi liittyä johonkin seuraan ja päästä testailemaan autoja.

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: 15v tyttö aloittelemassa
« Vastaus #29 : 02.06.2011 22:51 »
Olitko tänään ajamassa kangasalla? sielä oli meinaan lasten ja naisten ajopäivä.
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi


 

Team Laine Verkkokauppa