Kirjoittaja Aihe: Runko 190 cm. Kuskille  (Luettu 5486 kertaa)

si

• Juniori
  • *
Runko 190 cm. Kuskille
« : 04.06.2011 09:59 »
Oisko kellään ajatuksia mikä runko ois 190 cm kuskille hyvä?

wd

• Juniori
  • *
Vs: Runko 190 cm. Kuskille
« Vastaus #1 : 06.06.2011 16:17 »

Ei ole paljon kokemusta eri autoista, mutta täytyy sanoa että missään ei tunnu olevan tilaa tarpeeksi yli 190cm kuskille. Toimeen näyttäisi kuitenkin tulevan, kun penkki on siirretty taakse ja polkimet niin eteen kun menee. Penkin paikan vaihtaminen vaikuttaa auton painopisteeseen, joten sen kanssa täytyy olla tarkkana. Pitkälle kuljettajalle Tilletin T11 tuntuu olevan mainio penkki! Maranellon RS7 autolla ajelen itse ja CRG:n black star tuntuu olevan rungoltaan lähes identtinen tuon kanssa. Pituuden puolesta nuo isot rungot ovat ilmeisesti kaikki lähes samankokoisia, vaikka ovatkin eri mallisia? Korjatkaa joku joka tietää näistä enemmän, mikäli olen väärässä. :)

awi

• Tosi kuski
« Vastaus #2 : 06.06.2011 17:35 »
Mitoissa ei ole paljon eroja, mutta jos on runko joka tuntuisi toimivan hyvin kohtuullisen takapainoisena, niin sellainen voisi olla asiaa kun voi huoletta laittaa penkkiä jokusen sentin taaemmas. Sanoisin, että Intrepid on yksi sellainen runko, ja ehkäpä myös CRG?

Myös rattia voi nostaa pois polvien tietä ja polkimissa on about 10cm säätövaraa. Kyllä 190cm kaveri pitäisi karttiin mahtua.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Ramon

• Yleinen
  • **
« Vastaus #3 : 06.06.2011 18:31 »

Minulla on pituutta karvan alle 195. Ajelen Road Rebel:llä ja hyvin tulee tällä ainakin toimeen. Joskus alkuaikoina mulla oli myös vähän pienemmän kokoinen TopKart, jossa akseliväli oli joitakin sentteja lyhyempi. Se oli kyllä aika epämukava ajaa mutta kyllä silläkin pääsi parhaimmillaan ihan samaan vauhtiin.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011 06:46 kirjoittanut Ramon »

sirace

• Tosi kuski
« Vastaus #4 : 06.06.2011 21:10 »
Penkin muodolla ja rattiputken pituudella voi aika hyvin vaikuttaa ajo-asentoon. Markkinoilta löytyy myös runkoja (merkki ei just nyt tule mieleen) joissa voi säätää akseli-väliä muutaman sentin rajoissa jotta pitkät kuljettajat saavat justeerattua auton massakeskipistettä paremmin kohdalleen. Ja varakkaille on sitten hand-made mittojen mukaan tehdyt rungot. Valinnassa kannattaa keskittyä runkoihin joissa on pitkä akseliväli.

Discovery

• Yleinen
  • **
« Vastaus #5 : 22.06.2011 09:29 »
Rungot ovat aika lailla saman kokoisia (säädökset rajoittavat). Mihin kannattaa kiinnittää huomiota on penkkiin ja sen muotoon.
Esim. itse olen huommannut että kuinka korkealla kuski istuu (kuinka korkealla pää maasta) siihen voi vaikutta erilaisilla penkeillä. Esim jos verrataan Tilletin penkkiä ja Tony Kartin penkkiä, niin Tony Kartissa kuski istuu n. 5 cm matalemmalla. Tällä on suuri merkitys auton painopisteeseen varsinkin kaarteissa ajettaessa. Toinen on jo mainittu asia ratin sijoitus, kuinka kaukana ja millaisessa asennossa.
Näin ison kuskin kanssa tulee varmaan myös painojen kanssa ongelmia. Siinä kannattaa katsoa mahdollisimman jäykkää ja kevyttä runkoa (löytyykö tällaista yhdistelmää). Tony Kart runkona kevyt, mutta ehkä hieman pehmeä.   

pos

• Juniori
  • *
« Vastaus #6 : 22.06.2011 14:07 »
Noista penkeistä vielä. Kyllähän Tilletiltäkin löytyy penkki, ns. "tasapohjainen" missä kuskin painopiste on alempana.
Tyypimerkintä muistaakseni T12

astro

• Tosi kuski
« Vastaus #7 : 22.06.2011 22:20 »
Jos mahdut L-kokoiseen penkkiin, niin mulla on yksi tuollainen tasapohjainen penkki kaupan:

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,9095

Team Laine Verkkokauppa