Kirjoittaja Aihe: RAKET 95 SUOMEEN  (Luettu 114035 kertaa)

Tron

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #30 : 05.06.2012 15:13 »
Niin että Raket -luokasta tuumataan että "vähenemään päin" ja KF 6:ssa "kilpailijoita riittää"?  :)

Ok, kartingista yleensäkin lähtee nyt melko vauhdilla harrastajia eri syistä. Lienee se nyt kaikkien luokkien ongelma. Cadet -luokasta tätä harrastajamäärien kasvua on silti haettava.

Kilpailijamääristä Raket vs KF6 -luokka:
Porissa oli kf6 30kpl ja raket 70kpl (junior+yleinen)
Lahdessa (la) kf6 9kpl ja raket 28kpl (junior+yleinen)
Kotka (la) kf6 20kpl ja raket 19kpl (junior)
Kuopio (la) kf6 18kpl ja raket 31kpl (junior+yleinen)

Nopsasti KITI:stä vilkaisin vain kevään ensimmäiset kilpailut järjestyksessä ilman mitään tarkoituksenhakuisuutta. Tuollakin otannalla korjaisin tuonne listaan, että kyllä Raket -luokassakin "kilpailijoita riittää".

Eikä niistä Raket 85 kultamunista ole kukaan (täysjärkinen :) ) maksanut moneen vuoteen lähellekään 2000euroa. Nykyään kaikille halukkaille on hyviä ja edullisia kilpailukykyisiä Raket 85 -koneita tarjolla enemmän kuin on ostajia. Harrastajamäärät laskeneet.. käytetty kalusto kiertää ja se tekee harrastamisesta halvempaa.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2012 15:24 kirjoittanut Tron »

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #31 : 06.06.2012 10:52 »

1. Mitä maksaa uusi moottori? (voiko uudella pärjätä jos kuskilla on ranteet kunnossa)
2. Entäs käytetty? (kilpailukykyinen!!!)
3. Kuinka usein on hankittava uusia koneita että pysyy muiden mukana?
4. Kuinka usein huollon/päivittämisen tarve ja mitä maksaa?
5. Kuinka paljon kisoja ja kuskeja keskimäärin?
6. Moottorien tasaisuus?

Meillä on omakohtaista kokemusta Raket85-luokasta parilta edelliseltä kesältä. Keväällä 2010 aloitettiin junnussa ja eka kone kasattiin naapurin romulaatikon pohjalta löytyneistä osista, joista maksoin muistaakseni 50 euroa. Koneeseen tarvittiin tosin uusi kampura, koska vanhasta oli kiertokanki poikki ja luonnollisesti uudet stefat, laakerit, mäntä yms, joten remonttiin meni muutama satanen.

Koneella ei tiettävästi ollut kukaan ajanut aikaisemmin kilpaa, sylinterissä ei ollut mitään merkintöjä tms. Toisessa kansallisessa kisassa Kuopiossa koneella ajettiin kuitenkin ekan erän paras kierrosaika -> http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1488701 ja finaalissakin palkintosijalle...

Myöhemmin ajettiin enimmäkseen moottoriseppämme D2:lla, jolla mm. voitettiin Töysän kisa viime kesänä. Mitään isoja eroja näistä koneista ei kuitenkaan yleensä löytynyt ja yli kolmen kymmennyksen erot johtuivat aina jostain muusta kuin pelkästä koneesta (jos molemmat koneet olivat täysin kunnossa).

Eski


Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #32 : 06.06.2012 12:02 »
Moro,

Luulen että ei 1104 tossa aikasemmin tarkoittanut mitenkään täsmälleen tätä ketjua - mutta muutenkin tätä häröilyä ja "totuuksien" huutelua.

Meillä suunnilleen samat kokemukset kuin Eskillä. Kaksi konetta (ja yksi puolikas) on nyt ja ne on kasattu jämä-osista mitä on saatu. Kustannukset jotain alle 500 euroa. Ainoo syy miksi noilla ei ole vielä voitettu (minissä) on että kuskilla on vielä vähän kehityskäyrää...

Raketissa ainakin niin kannattaa muistaa se että niissä koneissa voi olla sekuntteja eroja jos ne on rikki. Muuten erot niiden "kultamunien" välillä tulee oikeasti siitä kuskista +-0.2 sekunttia... Onhan niillä eroa, mutta kannattaa pysyä oikeissa mittasuhteissa kuitenkin.

--Jani


jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #33 : 06.06.2012 13:36 »
Moro,

Luulen että ei 1104 tossa aikasemmin tarkoittanut mitenkään täsmälleen tätä ketjua - mutta muutenkin tätä häröilyä ja "totuuksien" huutelua.

Meillä suunnilleen samat kokemukset kuin Eskillä. Kaksi konetta (ja yksi puolikas) on nyt ja ne on kasattu jämä-osista mitä on saatu. Kustannukset jotain alle 500 euroa. Ainoo syy miksi noilla ei ole vielä voitettu (minissä) on että kuskilla on vielä vähän kehityskäyrää...

Raketissa ainakin niin kannattaa muistaa se että niissä koneissa voi olla sekuntteja eroja jos ne on rikki. Muuten erot niiden "kultamunien" välillä tulee oikeasti siitä kuskista +-0.2 sekunttia... Onhan niillä eroa, mutta kannattaa pysyä oikeissa mittasuhteissa kuitenkin.

--Jani



On aivan totta, että isoimmat erot tulevat penkin ja ratin välistä / rungon säädöistä. Koneesta haetaan vain nuo viimeiset kymmenykset ja nekin syntyvät hyvin pitkälle vain siitä, että noiden kultamunien säädöt tiedetään tarkasti ja saadaan koneesta lähes kaikki tehot irti. Kyllä peruskoneellakin pärjää kun vain kaikki on kunnossa ja tiedetään mitä tekee.

Pojalla on tällä hetkellä kaksi konetta: F (kultamuna) ja 2M2. Molemmilla mennään ihan yhtä kovaa, mutta poika haluaa itse ajaa mieluummin tuolla 2M2:lla - vaikka sen meriitit eivät F-koneen tasoa olekaan.
Vauhti pidentää aikaa!

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #34 : 06.06.2012 16:29 »
Oho, aika kovaa päätöstä pukkaa - mutta ottamatta kantaa onko oikein vai väärin noin jotain tartti tehdä ja on hyvä että jotain päätetään suuntaan tai toiseen.

Toivottavasti kuitenkaan _ei_ aleta sitten ensi vuonna heilumaan 180 (tai 360 niinkun jotkut sanovat...) astetta toiseen suuntaan.

Taitaa kohta saada sitten raket 85:sia aika kohtuu hintaan - joten en usko että sekään homma ihan tohon 2014 loppuu... Kuten tuskin kf6:kaan.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #35 : 06.06.2012 16:58 »
Oho, aika kovaa päätöstä pukkaa - mutta ottamatta kantaa onko oikein vai väärin noin jotain tartti tehdä ja on hyvä että jotain päätetään suuntaan tai toiseen.

Toivottavasti kuitenkaan _ei_ aleta sitten ensi vuonna heilumaan 180 (tai 360 niinkun jotkut sanovat...) astetta toiseen suuntaan.

Taitaa kohta saada sitten raket 85:sia aika kohtuu hintaan - joten en usko että sekään homma ihan tohon 2014 loppuu... Kuten tuskin kf6:kaan.

No jo taas pajavasara heilahti!! Seuraavaksi lienee Jammut leikkauslistalla. Täytyykin ruveta karsimaan pojalta kansallisia kisoja, sillä ei noita nousupisteitä välttämättä tarvita. Rotax Max junnua pääsisi jo nyt päristelemään ja X30 Challenge sarjaan pääsee 18v jos ei ole omannut yleistä lisenssiä (junnu). Itselläni kun tuollainen X30 jo on, niin siitäpä ennakkoperintöä.

Kivahan se on kun osataan päättää - ei päätöntä menoa kestä kukaan! Onneksi on vaihtoehtoja Kartingin puolella josta valita mieluisa jatkossa. Ja nythän tässä on aikaakin tehdä päätöksiä/vaihtaa kalustoa - jotain positiivistakin :)
Vauhti pidentää aikaa!

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #36 : 06.06.2012 17:18 »
Tässä touhussa nimenomaan on järkeä! Näillä harrastajamäärillä keskittäminen johonkin luokkaan on järkevää.
Se että mikä se luokka on ei ole se pointti mutta luokan on oltava taloudelisesti järkevä.
Kyllähän minuakin harmittaa se että hallussani olevien minikoneiden arvo ropsahti melkoisesti (nykyarvo n.1.50€/kilo   :-[  ). Mutta kartingin tulevaisuuden kannalta välttämätön päätös.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #37 : 06.06.2012 17:30 »
Tässä touhussa nimenomaan on järkeä! Näillä harrastajamäärillä keskittäminen johonkin luokkaan on järkevää.
Se että mikä se luokka on ei ole se pointti mutta luokan on oltava taloudelisesti järkevä.
Kyllähän minuakin harmittaa se että hallussani olevien minikoneiden arvo ropsahti melkoisesti (nykyarvo n.1.50€/kilo   :-[  ). Mutta kartingin tulevaisuuden kannalta välttämätön päätös.

Olen täsmälleen samaa mieltä, siis siitä, että homman tulee olla taloudellisesti järkevää! En minäkään surkuttele omien Raksujen (3 konetta) kohtaloa. Ajakoon pojat niillä harrastuksena - ja halpaa on!!

Ongelma onkin nyt tuo pojan Karting kilpauran tulevaisuuden suunnittelu. Ajatuksena oli siirtyä ensi kauden jälkeen Jammua ajamaan, mutta uskaltaako tässä nyt ruveta kalustoa hankkimaan kun ei taas tiedä mitä huomenna päätetään!!

Harrastesarjat lienee jatkossa ne ainoat oikeasti taloudelliset sarjat! Ei ainakaan ole näkyvissä loppua noille sarjoille ja kisoissakin on ollut mukavasti porukkaa. Jos rungolle ei lasketa hintaa, niin rahallisesti lienee sama ajaako Raket 95 tai Rotax/X30 sarjaa. Kummallakohan poika haluaisi ajaa  ::)
Vauhti pidentää aikaa!

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #38 : 06.06.2012 17:49 »
No niin... kirjoittessani edellistä vuodatusta tuli samalla AKK:n hallitukselta mielenkiintoinen ja aika tyly viesti KF6-luokalle.  No toivottavasti seuraava hallitus ottaa taas kantaa yhteiskuntavastuullisesti ja muuttaa sääntöjä...voi voi! Ei tässä touhussa oikein ole oikein päätä eikä häntää :D
http://www.autourheilu.fi/33929.aspx

Tästähän Suomen Karting liitto voisi ottaa hienon kopin ja ruveta ajattamaan Raket 85 ja KF6 mestaruussarjaa kokonaisvaltaisesti - kaikki omana luokkana radalle.
Vauhti pidentää aikaa!

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #39 : 06.06.2012 18:06 »
No niin... kirjoittessani edellistä vuodatusta tuli samalla AKK:n hallitukselta mielenkiintoinen ja aika tyly viesti KF6-luokalle.  No toivottavasti seuraava hallitus ottaa taas kantaa yhteiskuntavastuullisesti ja muuttaa sääntöjä...voi voi! Ei tässä touhussa oikein ole oikein päätä eikä häntää :D
http://www.autourheilu.fi/33929.aspx

Tästähän Suomen Karting liitto voisi ottaa hienon kopin ja ruveta ajattamaan Raket 85 ja KF6 mestaruussarjaa kokonaisvaltaisesti - kaikki omana luokkana radalle.

Juu hieno idea! Ja taas ajetaan muutaman auton kisoja kun harrastajia ei riitä kaikkiin....

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #40 : 06.06.2012 18:50 »
No jokaisella on oikeus mielipiteeseensä..
Akk:n päätösten kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. Mutta oikeassa olet siinä että mielestäni pidemmän päälle hyvä päätös. Vaikka ymmärrän hyvin sen että niitä jotka ovat satsanneet k6 luokkaan harmittaa mutta niin varmasti harmittaa myös montaa kasivitosen puolesta liputtanutta.
Mutta jotain piti tehdä, esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ajelee kisoissa 5-7 minikuskia. Siitä määrästäkö jaetaan tulevaisuudessa kuskeja moneen eri luokkaan? Jos mitään ei tehdä niin kohta ei ole muitakaan luokkia.

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Tuuliviiripäätöksiä ohjaavat henkilökoht.intressit?
« Vastaus #41 : 06.06.2012 19:18 »
JrTAG / KF6 historia osoittaa, että AKK on järjestö jossa härskiydellä saa aikaan mitä itse haluaa.
Härskiä oli porukka joka lanseerasi luokan Suomeen omien tarkoitusperiensä toteuttamiseksi,
mutta vielä härskimpää näkyy olevan porukka, joka nyt ajaa luokkaa alas.
Päätöksentekokoneisto ei ole pystynyt vastaamaan asian suhteen mitään, mutta silti on jo pitkään kuultu henkselien  paukuttelua siitä, että joku on luvannut kaverinsa kanssa ajaa luokan alas?
Ja kartingin lajiryhmältä ei tässäkään asiassa sitten taidettu kysyä mitään. Puhumattakaan että olisi kysytty harrastajilta.
Kuvio on tyypillistä AKK:n täysin linjatonta päätöksentekoa, jonka seuraukset maksaa aina harrastaja. Ja varmaan karkoittaaa harrastajia tämänkin lajin piiristä.
No Intialaisilla hiekkavalusylintereillä varustetut ruÅtsalaiset R95 koneet pitävät Suomen muusta kartingmaailmasta irrallisena reservaattina jatkossakin.  (Ennustan että huhtikuussa 2014 valetut sylinterit ovat nopeimpia, joten hyvin ehtii odotella ja sitten loppuelämänsä rikastua niillä moottoreilla...)

Ongelmahan ei ole ollut R85 eikä KF6, vaan ongelma on kustannusten nousu SM-luokissa ja kv-luokissa.
Jos AKK ei pysty pitämään KF6 luokkaa järjissään, niin kyllä minäkin liputan sitten Rotaxin puolesta.  Onhan se kuitenkin kansainvälisesti koettu luokka.  

R95 kannattaisi ottaa R85 rinnalle joksikin vuodeksi ja tehdä sitten vasta kauaskantoisempia päätöksiä, kun nähtäisiin mikä se masiina on. Mutta nyt mennään akk:n tyylillä p...e edellä puuhun. Vaikuttaa niin asiantuntemattomalta touhulta AKK:n tempoileva päätöksenteko, että kertokaa nyt joku niille vikkelille päättäjille,  että nappistartillisia autojahan siis jo on ollutkin - esim KF6 ja Rotaxit - jos se on syy siirtyä R95 koneeseen...?

Mielenkiintoista seurata mitkä henkilökohtaiset intressit on taas tämänkin tuuliviiripäätöksen takana.  AKK:n on turha kuitenkaan odottaa, että kukaan uskoo tätäkään päätöstä, sillä tuleehan se taas kuitenkin muuttumaan, kun henkilökohtaiset intressit henkselinpaukuttelijoilla muuttuvat? Miksi muuten on kartingissa toimistolla joku henkilö hommissa ja miksi on lajiryhmä, jos niiltäkään ei kuulemma kysytä mitään?

Nelarit on muuten pakko ottaa kohta huomioon tulevaisuudessa - "yhteiskuntavastuu vaatii" - ja siitä tuleekin seuraava mullistus moottoririntamalla - juuri kun ollaan pääsemässä hyvään vauhtiin sen päätöksen mukaan, joka kenties tämän sekoilun jälkeen jää päällimmäiseksi...

« Viimeksi muokattu: 15.06.2012 01:11 kirjoittanut paljakka »

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #42 : 06.06.2012 19:23 »
Hallitus teki tosiaan yllättävän rajun päätöksen ja aikataulukin on melkoisen nopea. Saapa nähdä miten lajiryhmä saa säännöt kuntoon jo kesäkuun aikana, kuten hallitus esittää. Hyvänä juttuna näkisin kuitenkin tuon mini-luokan palauttamisen (kuristettu-95). Minä en jää suremaan KF6:n perään (vaikka en niistä moottoreista mitään ymmärräkään). Homma kustiin käsille ja pahasti heti alkumetreillä. Sinänsä järkevä vaihe luokan lopettamiselle on tuo moottoreiden luokituksen päättymiskohta, jolloin vanhat koneet menisivät jäteastiaan joka tapauksessa.

Ossipeelle: Yamahan koneita saa jo nyt parilla satasella, joten sinä ei kovin korkealta putoa, jos sellaisen hankkii treenikoneeksi. Yamahan loppuahan tämä AKK:n päätös muutaman vuoden päästä tietää. Kun junnuluokissa ei ole enää yhtään suoravetoa, niin tuskin sellaiseen haluaa enää kukaan isommassakaan luokassa. Onhan sitä kytkin-jammuakin ehdoteltu, mutta sellaista ei tietääkseni kukaan halua... Kaiketi tuohon joku kansallinen isompi luokka on kehiteltävä, muutenhan kaikkien harrastajien on siirryttävä R95:n jälkeen Rotaxiin...

Vai syntyykö vielä joku AKK:n ulkopuolinen "suoravetosarja", jossa ajetaan edelleen Raket85:lla ja Yamahalla..?

Eski
« Viimeksi muokattu: 06.06.2012 19:26 kirjoittanut Eski »

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #43 : 06.06.2012 19:29 »
Kertokaas nyt sitten miten käy cadetti luokalle? Ainakin lavinnon radalla pojat painattaa mini kuskeja päihin ja jos tuo Raket 95 micro luokka tulee nyt sit "korvaamaan" edesmenneen harrastaja mini luokan niin miksi sitten ajettaisiin cadeteilla? Toi päätös on omasta mielestä aikasta raju. Jouduin oikein meneen pihalle hiukan tuulettumaan ennen kuin itse alan kirjoittamaan asiasta.

Itse olen kyllä sekä 85 raksun ja 95 raksun puolella. KF6 sta PIDETÄÄN kalliimpanan luokkana jonka takia en ole edes perehtynyt sen enempiä asiaan.

Silti olen tönärin kanssa samaa mieltä tuostakin asiasta, että miks noita 85 sta ja 95sta ei voitaisi ajattaa samaanaikaan radalla? Samaha taisi toimia ellei toimi vieläkin?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #44 : 06.06.2012 19:34 »
Eikös Cadetti voi säilyä edelleen 7-9 vuotaiden luokkana. Aikaisemmin 9-vuotiaana siirryttiin harrastaja-miniin ja 10v kansalliseen miniin ja edelleen 11v raket-junnuun. Viime kesänä tuo mini poistettiin ja raksu-junnuun pääsi jo sinä vuonna kun täytti 10, mutta ei saanut nousupisteitä. Sekin homma meni ihan päin persettä, jos minulta kysytään.

Eski

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #45 : 06.06.2012 19:50 »
Kuvittelin, että cadetin ja mini luokan ero on ollut tuo kytkin. Kulkupuoleltaan taitavat olla samat. Eli nyt kun suoravetoinen on poistettu valikoimista joka korvataan tuolla microlla niin raket 60 pääsee samaan romukoppaan raket 85 kanssa.

Nyt jään itse odottamaan, että pääsen käsiksi omaan 95 moottoriin. Toi keväällä uutena ostettu ja samantien runkomaahantuojalla käpistelty mosa saa hyvän kodin RiiUA:n kerhon autosta tässä jossain vaiheessa.

Toivottavasti tuo luokkien murha perutaan ja jatketaan oikeaan suuntaan.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #46 : 06.06.2012 21:18 »
No... ainakin on päätöksiä leivottu. Kai tässä sitten pitää alkaa "teit isäin astumaan" ja aloittaa kalastus uudelleen harrastuksena, muuta käyttöä noille nurkkaan jääneille kahdelle ylimääräiselle R85 -koneelle ei kai ole kuin verkonpainona.

Kartingpuolella kallistuma ainakin meidän tiimissä Rotaxin suuntaan kasvaa, muutokset siellä ovat vuodesta toiseen kuitenkin olleet paljon AKK:n touhuja hallitumpia, rengassekoilut vaikka vain noin esimerkkinä mainiten. Eikä nuo nykyiset 4-8 kuskin Yamaha-j -kisat kauhiasti kilpailukokemusta kasvata.

Briggs & Strattonilla on tullut kilpailujakin ajettua, joten ainakin meikäläisen kohdalta on rangaistukset jo ennakkoon kärsitty, vaikken ole asioihin edes ollut vaikuttamassa ;) Mutta eikös se olekin aika alkupäässä projektien kuvauksissa heti jumalattoman hämmennyksen jälkeen tämä syyttömien rankaisu?
« Viimeksi muokattu: 06.06.2012 21:22 kirjoittanut ATM »
Perässäjuoksija...

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #47 : 06.06.2012 23:23 »
...joo kattellaan nyt mitä jää jäljelle kun pöly ehkä  joskus hetkeksi laskeutuu...onhan ne akk:n päätöskoneiston kaltaiset diktatuurit tuolla etelämpänäkin saatu aisoihin?
Kyllähän sitä suuri joukko jatkaa hyvien kokemusten perusteella KF6 luokkaa - vaikka yksimerkkiluokkana.  Voi tulla yhtä suosittu, kun Rotax on nyt verrattuna virallisiin AKK-luokkiin. Ensin KF6 kuristimella ja 10 v iässä antaa laulaa, kaupallinen AKK:sta riippumaton sarja 10 - 13 vuotiaille, jos ei AKK ymmärrä hyvän päälle mitään.

Toisaalta kun on 10 v houkutellut nappuloita ja vanhempia lajin pariin, niin pitäisi tehdä vähintään toinen 10 v töitä sen eteen, että ihmiset todella varoisivat sekaantumasta akk:n alaisiin lajeihin.  En enää uskalla suositella kartingia,  kun ei pysty ennakoimaan enää vuodeksikaan eteenpäin sitä, millaisella kalustolla minkäkin ikäinen kuljettaja voi ajaa.

Mielestäni tulisi olla selkeä ohjelma 7 - 9 v aloittelijoille, jotta tiedettäisiin mitä sitten 10 - 15 v iässä voisi ajaa, (kaikki ei tähtää F1 kuskiksi). Tuolla toisessa topicissa esitin käymieni keskustelujen pohjalta yhden mielipiteen pikkunassikoiden tulevaksi poluksi kartingissa:
--------
(1.6.-12)
- ihan pienikokoisemmat 4 - 8 vuotiaat voisivat aloittaa Baby Kart luokan autoilla, joita myydään jo nelitahtikoneillakin
- 7 - 9 vuotiaana kisoihin, toistaiseksi voisivat ajaa cadetilla, johon Raket 60 koneelle voisi jatkossa katsoa rinnalle KF6 pakopuolelta kuristettuna ja ennenpitkää jonkun nelarinkin?
- 9 - 13 (-15 v.) volyymiluokkana kuitenkin KF6 eli jatkettaisiin täysillä tulevaisuuteen koffeilla! Js KF6 moottorilla, vaikka niin että se olisi yksimerkkiluokka
-- Mini/Raket-luokkiin voisi rinnalle tuoda riittävällä painoerolla (8 - 10 kg) tuon R95:n kunnes "sahat" lakkaavat soimasta Suomen saloilla;- - eli 40 vuotta käytettyjen R85 koneiden rinnalle tulisi Radnen   saattohoitoluokaksi (seuraavaksi 20  vuodeksi?) R95
-- Rinnalla 9 - 13 v tuo Rotax Mini, sitten jatkuisi Rotax Jr /Rotax Max
Kyllä nelitahtikoneet on pakko ottaa tulevaisuudessa vakavasti ja noissa 2-T -koneissa kannattaisi turvautua kansainvälisesti merkittävimpiin ja koetelluimpiin ratkaisuihin! (koffit ja rotaxit)
-------------------
Nyt tehdyillä päätöksillä sekotetaan soppaa entisestään...
Mutta AKK:han osaa tämän "hyppy tuntemattomaan"-menetelmän, jonka tuloksia nautittiin  viimeksi formula-relluissa ja esim. parasta aikaa cross-kartissa.  Yhteiskuntavastuuseen nyt sitten jatkossa vedotaan jatkuvasti - myös lajin vastustajat tulevat nostamaan sen entistä tehokkaammin esiin.  Nythän AKK:n hallitus kantaa yhteiskuntavastuuta, kun on ajamassa alas kartingin lajina. (On vuodesta 1965  alkaen kertynyt aika paljon taustatietoa siitä miten autourheilussa henkilökohtaiset intressit ohjaavat päätöksentekoa, joten voisihan sen toki kertoa varoituksen sanoina muillekin.
Ja esimerkit senkuin tuntuvat vaan paranevan;-) :

o tempora o mores

« Viimeksi muokattu: 15.06.2012 01:15 kirjoittanut paljakka »

Tuukka

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #48 : 07.06.2012 08:18 »
Helpottaa ainakin meidän päätöstä mikä mosa ensi vuonna juniorille hommataan... Vielä kun keksisivät "raket kiertueen" cadetista ---> 95seen...
#40

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #49 : 07.06.2012 09:14 »
Helpottaa ainakin meidän päätöstä mikä mosa ensi vuonna juniorille hommataan... Vielä kun keksisivät "raket kiertueen" cadetista ---> 95seen...

Meidän kuviot meni myös uusiksi, mutta ovat nyt selkeät! Vanhin poika ajaa Raksu 85:sta kunnes loppuu / kunhan mahtuu autoon. Tarkoituksena on välttää nousupisteitä siten, että junior lisenssi säilyy. Tulee mielenkiintoisia kilpailuita jos lapanen pystyssä poika laskee sijoitusta viimeisellä kierroksella. Jos näin käy, niin täytyy pyytää katsastusta tarkistamaan pojankin kone, ettei lähde varikkohuhut liikkeelle!!

Kun onnistuneesti ollaan saatu pidettyä pojalla junior lisenssi, niin välivuoden jälkeen siirrytään 18v ajamaan X30 Challenge sarjaa pojan kanssa yhdessä. Edellyttäen tietysti, ettei pojalle itselleen tule muita suunnitelmia.

Itselläni on kaksi nuorempaakin poikaa 5 ja 7v, joista vanhempi tällä hetkellä harjoittelee omalla mini-luokan Raksulla. Nuo nuoremmat pojat saa sitten kiertää Raket85 seurakisoja - tai muita kisoja jos niitä sitten järjestetään enää!

Jos suoravetoisille ollaan rakentamassa omaa sarjaa (AKK ulkopuolista), niin mukana puuhaamassa olen ehdottomasti. Autan kyllä kaikin tavoin miten vain rahkeet kestää!
Vauhti pidentää aikaa!

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #50 : 07.06.2012 12:07 »
Vuokramosalinja tuli KF6:ssa ainakin viime vuonna vähemmän ajaneelle paljon edullisemmaksi kuin mukaanlähtö tarpeettomaan "kvarttaalimoottorivouhotukseen" - ja näin jälkikäteen ajatellen ihan hyvä vaihtoehto, ettei akk:n alaisissa harrastuksissa sitoudu taloudellisesti pitkäjänteiseen toimintaan.

tähän väliin sopineekin erään meidän mekatsun mielipide:
"Teknisesti toi 95 on niin kauheeta kuraa että huhhuh. Cadet -> kf6 -> jun Max -> Max ja kz2, siinä riittävästi luokkia.
Jollain siirtymäajalla cadetin tilalle kf6-mosat PAKOPUOLEN kuristuksella."

mutta eihän niiltä, jotka jotain tietävät kysytä mitään.

Ei liene kellekkään salaisuus, että olen ollut mukana JrTAG/KF6 luokassa syksystä 2006  kaudesta alkaen. Ja olen mielestäni koettanut puuttua epäkohtiin ja niin teen jatkossakin. Olen myös tuonut julki, jotta me KF6 huoltajat saamme kyllä osin katsoa peiliin syntyneessä tilanteessa, mutta AKK:n olisi pitänyt pystyä pitämään tilanne haskassaan. KF6 luokan lanseeraajien ja nyttemmin AKK:n toimia ei vaan monikaan (vellihousu) ihme kyllä ole uskaltanut arvostella.

No, olen mielipiteeni esittänyt ja rakentavasti esittänyt myös mielestäni järkeviä vaihtoehtoja aloittelija kartingpoluksi, joten omalta osaltani päätän tämän topicin tähän: ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi, akk on akk, vaikka voissa paistaisi...

BTW
Meillä on nurkissa Suomen eka vortex mini rok, joka on erään toisen kaverin omistuksessa. Nyt on ihan pakko laittaa se nykysääntöön, jotta nähdään kuinka vähän se tosiaan jää - vai jääkö - "italian ihmeille". Kukahan ekana "käryttää" kenen mekatsun työlistalla se kone on;-)

« Viimeksi muokattu: 15.06.2012 01:17 kirjoittanut paljakka »

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #51 : 07.06.2012 13:12 »
Palataan tuon 95 mosan ominaisuuksiin. Kuinka moisella sit toi kulku riittää? Onko joku esim tiputtanut kf6 luokan auton moottorin tilalle moisen ja kurkannu mitä kello näyttää?

Eräs mosamies sanoi kyllä ettei tiedä mistä tota mosaa pitäis alkaa viilaan, eli mielenkiinnolla itsekkin haluan nähdä joskus mitä tollanen kone on syönyt.

Suomalainen luonne on sellainen, että se on aina kaikkia uudistuksia vastaan vaikkei edes tiedä miten uudistukset nyt tuo tullessaan kunhan vain tilanne rauhoittuu. Tämän huomannu työelämä muutoksissa muutamaankin kertaan. Aluksi kamala purnaus ja kun tilanne rauhoittunut ni nauretaan jo johtoportaalle kerta nyt pääsee helpommalla.

Huollon halpuuteen en usko enään itse tuon raket 95 kohdalla.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #52 : 07.06.2012 15:09 »
Jep, Rotaxissa ei päättäjät muutu tai tuuliviiri pyöri, hommaa ajetaan yksipuolisesti ja kilpailijat hyötyvät sarjan stabiiliudesta ja vakiintuneista käytännöistä. Ei KF6-valmistajat pyttyjään vaihda uuden luokituksen myötä kuten Rotax pari vuotta sitten teki ;)

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #53 : 07.06.2012 19:06 »
Antaa R95:n vaan tulla Suomeen ja annetaan vaan R85 koneidenkin laulaa niin kauan kuin työntöapua on saatavissa...
Aikamoisia toimitusvaikeuksia vaan on R95 kohdalla - vai valitaanko siellä Suomen "henkselinpaukuttelijoille" tehdyn päätöksen ansiosta sopivia "kultamuna" - sylintereitä?

Ja jos "diktaattori(t)" kuvittelevat nyt onnistuvansa lopettamaan KF6 ja R85 luokat Suomesta, niin johan se pelkästään osoittaa täydellistä asiantuntemattomuutta kartingin pelikentästä Suomessa. Ei tää porukka niin tyhmää ole! Ei R85 porukka sen paremmin kuin KF6 porukkakaan anna itseään viedä kuin pässiä narusta.

KF6 luokka jatkuu Suomen karting-radoilla AKK:sta huolimatta!

Terveisiä vaan Etelä-Suomen kavereilta sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaan kavereilta.  Yhteinen tahtotila jatkaa KF6-luokassa on vahva. Ja kuten esim Jarmo Pekkala Oulusta sanoi:
" Nyt taas puhutaan vaan moottoreista, eihän se ole ongelma. Pitäisi puhua seuratyöstä ja keskittyä siihen, että lajilla on jatkajia ja järjestää ohjelmaa niille junnuille, jotka ovat lajin pariin jo ehtineet tulla. Seuratyötä ei pidä unohtaa - Se ei niin olennaista ole millä ajetaan, mutta on ihmeellistä että AKK lopettaa hyvin toimivia luokkia, kun  sen pitäisi tarjota mahdollisuuksia ajaa kunkin tahtomalla tasolla kartingissa. - Ja varusteiden vertailua on joka lajissa. Kaikki junnut täällä haluaa sinne Oulun Kärppien ykkösjoukkueeseen omassa ikäluokassaan.  Jos nappulat haluavat sen komposiittimailan, niiin eihän siitäkään pidetä haloota - saati että se kiellettäisiin...
Samahan se tässä junnujen kartingissa on. Jos on toimimaan saatu KF6 luokka, niin miksi  se pitäisi lopettaa..."

Mutta Jamppa ja "Tönäri" ja muutama mekatsu sekä alan kauppias joiden kanssa tässä on ehtinyt aiheesta jutella, ovat kaikki sitä mieltä, että nyt jäitä hattuun:  KF6 luokka tulee jatkumaan Suomessa.
Luokan alasajajat ajoittivat iskunsa ovelasti vaiheeseen, jossa ensin rengassääntöä älyttömästi muuttamalla saatiin osa kuskeista vielä pysymään kevätlaitumilla -  ja sitten voitiinkin vedota, että eihän Töysässä ole edes kuskeja...

KF6: Päiväkodista rippikouluikään! (=kv suuntaus)

Yksi idea on käytettyjen koneiden käyttäminen cadetissa R60 koneiden rinnalla pakopuolelta kuristaen ym. pikku säädöillä saman tehoiseksi kuin R60 - ja ehkä painoeroilla tasaten - Näille puuhataan jo kilpailuja;-)

Ja KF6 porukan ei missään tapauksessa kannata tehdä, niinkuin luokan alasajajat toivovat:
- Että eri puolille kertyy keskenään kilpailevia "valtakunnallisia ainoita oikeita KF6 sarjoja", joissa ei missään riittäisi kuskeja.

Kannattaa jatkaa siitä mihin KF6 kuskien huoltajat pääsivät 2008 ja 2009 jälkeen, kun epäkohtiin puututtiin.
Se homma vain jäi silloin kesken...
Kaikki KF6 moottorien myyjät, runkotoimittajat , kuljettajien huoltajat ja mekatsut kun lyövät viisaat päänsä yhteen, niin Suomeen saadaan KF6- moottoreille toimiva polku cadeteista 1010 runkoisiin KF6 autoihin
 - eli päiväkodista rippikouluikään asti - uskokaa tai älkää.
Ja ruotsissakin on toimiva KF6 luokka, joten yhteispohjoismaista yhteiskuntavastuuta voidaan hoitaa muutoinkin kuin Radnen rautoja hankkimalla!

Ihan vaan Rotaxin malliin kannattaa touhuta ja antaa AKK:n vaihtuvan luottamusjohdon kompastella omaan näppäryyteensä. Tämäkin puhastelu tulee valumaan hiekkaan - niinkuin moni muukin tuuliviiripäätöksen tuoma uutuus autourheilussa.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012 01:20 kirjoittanut paljakka »

Puhemies

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #54 : 07.06.2012 20:21 »

Uus raketin 95 kone ja vaikka käytetty runko ajovalmiina 2000eur. :o

http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=35001-2

Kyllä olen itse vahvasti Raket 95 luokan puolella, vaikka tiedän että muutos ei tule tapahtumaan nopeasti.

Tällä hetkellä Cadet luokan kilpuria ja kuljettajaa huoltavana isänä toivoisin että seuraavakin luokka olisi yhtä helppo ja edullinen luokka.

Meidän täytyy ottaa huomioon karting harrastuksen 10 vuoden iässä aloittavat, eli he jotka eivät voi ajaa Cadettia.

Raket 95 -luokka ei vaadi 10 vuotiaan juuri aloittavan karting harrastajan vanhemmilta autoinsinöörin koulutusta.

Toivottavasti säännöt ja luokitukset tehdään siten että ko. luokkaa ei pilata "kultamunilla" kuten Raket 85:n vaikuttaa käyneen.



Tämähän meni just näin, eli tässä lainaus AKK:n tiedotteesta :

 ‎"Liiton tulevaisuuden linjausten mukaan kartingin aloituskynnys, kuten myös kustannus- ja osaamiskynnys, on oltava mahdollisimman matalia. Myöskin liiton yksi toiminnan kulmakivi on yhteiskuntavastuu. Tällä hetkellä käytössä olevat pikkuluokkien moottorit ja säännöt ovat olleet pahasti ristissä näihin linjauksiin nähden ja näin ollen hallitus kokee tarpeelliseksi uudistaa sääntöjä näiltä osin." Lähde: http://www.autourheilu.fi/33929.aspx

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #55 : 07.06.2012 22:00 »
Hep.

Koko ajan CIK sääntökokouksissa pähkäillään että miten saadaan kartingin kustannuksia alas.
Tämä ei ole oikea tie:
Eräs mosamies sanoi kyllä ettei tiedä mistä tota mosaa pitäis alkaa viilaan,

Kun nuo hiekkavalukappaleet ei ole tehtaalta lähtiessä missään toleransseissa, niin periaatteessa kaikki kilpailijat ovat pakotettuja ostamaan "welho-palvelua" tai testaamaan useampaa yksilöä. Täysin epäonnistuneet työnnetään jonnekkin. (ekologistako?)

Nykyaikaiset CNC-koneet työntää tismalleen samaa kappaletta ulos vuodesta toiseen.
Kun moottorin komponentit on tarkasti valmistettu, niin kuka tahansa vähänkin työkaluja käsittelevä osaa sellaisen niputtaa niin että se laulaa. Jopa minä pystyn siihen. Vähän kuin legoja kokoisi.
Vuodesta 2002 olen oman (ja kavereiden) TAG koneet huoltanut. Kertaakaan ei ole viilaan tms tarvinnut koskea, enkä esim mittaile niistä edes palotilaa, koska kun koneen niputtaa siten kun se on tehtaan ohjeissa kerrottu, niin se on luokkarin mukaisesti kohdallaan. (lekaa on kampurat kyllä saanneet, jottei mylly tärise turhaan) Huolto on tehty koneille (melkein) joka kevät.
Nuo omat koneeni (vm2002 & 2003) on laulaneet ihan hyvin, jopa kiidättäneet minut ihan maailmanfinaaleihin asti vuosina 2007 & 2009. (piti jokunen vuosi opetalla ajamaan :P ) Ja vielä Rinteen Timonkin v 2011. Radalla koneeni ei vauhdissa eroa 12-17 muun vastaavasta koneesta jotka kiersivät LeopadCup:pia (nyk x30 Challenge). Oli aika hieno kisata kun sijoituksista "miekkailtiin" suorituskyvyn ollessa kaikilla sama.
Jopa niin että mitattuna sekä ajettuna ei vuosimallien 2002,2003,2005,2006 ja 2007 koneissa ollut muuta eroa kuin sarjanumero.

No niin, siis se pointti:
- R95 moottorille riittävän tiukat luokkarit, joihin valmistuksessa on päästävä, tai moottori palautetaan valmistajalle.
Radnekin voi alkaa käyttämään cnc-koneistettuja sylinteriputkia. (voi yllättäen olla jopa halvempaa kuin nykyinen ratkaisu)
Tämä poistaa moottorin hankkijalta paineen "teettää" moottori, sekä poistaa ikävän varjon "Radne luokkien" päältä... (tai no, ehkä vähän hälventää)

Toinen vaihtoehto on jättää AKK:n päätökset omaan varjoonsa ja jatkaa KF6 (tai ihan mikä tahansa) luokan parissa niinkuin ennenkin.
Rotax, TAG, x30, Fosarit, XON , Oldboys...jne elävät ihan hiemosti ilman AKK:n panostusta. Kuljettajia riittää ja varikolla leppeä tunnelma. Varsinkin TAG ja x30 porukassa on kunnioitettava meiniki että jos jollain meinaa aika, taito tai kädet loppua kesken, niin muu porukka säntää auttamaan kaverin mukaan lähtöön.
Eri valmistajien / ikäkausien koneiden erot on todella helppo tasata lisäpainoilla. -> Tämänkin mahdollistaa tarkat valmistustoleranssit.

Te hyvät kilpailijat/huoltajat olette asiakkaita ja päätätte mitä ajatte tai ette aja. AKK kattojärjestönä seuraa Teitä.
Nyt R85 on ollut historiasta johtuen suurin luokka, ja sille oli helppo valita jatkoaika, oli järkevä tai ei.
Te voitte asiakkaana vaikuttaa siihen minkälaisella rahallisella panoksella muksunne rataa kiertää. Eli otatteko laadukkaan tuotteen jota ei tarvitse "jalostaa", vai vähemmän laadukkaan jota kaikki itsenäisesti jalostaa enemmän tai vähemmän onnistuneesti.
(Sen laadukkaan saanee myös Radnelta jos niin vaaditte)

Kun nämä TAG koneet (Rotax, Leopard, VortexRok,..) saapuivat vuosituhannen vaihteessa, ei niihin juuri kukaan uskonut kun tarjolla oli hyllytolkulla toinen toistaan enemmän viilattua ICA, Formula-A, ICAj konetta, joiden yksinkertaisuuteen kaikki vannoivat. Ekassa Findriven järjestämässä SuperCup (nyk TAG) taisi olla 11 Kuskia ja minä peränpitäjänä. ;D 2 kautta myöhemmin ketään ei enää halunnut takaisin vanhoihin vekottimiin ja kuskeja oli 40.... ja minä. TAG-laitteen valmistautumiseksi seuraavaan kisaan kun riitää se että sen nostaa edellisen kisan jälkeen kuljetuskalustoon.  :)

Täällä viitataan monesti tiettyihin henkilöihin kun näistä luokista puhutaan. Viittaukset tulevat "epäsuorasti", kuitenkin siten että kirjoittaja selvästi viittaa henkilöön jonka olettaa lukijan tietävän. Tämä ei mitenkään edistä "tumman harson" poistumista, joka jo itsessään karkoittaa ketterästi luokasta uusia tulijoita.
Vielä kun on yleisesti tiedossa miten paljon kyseinen henkilö on saannut Suomessa Kartingin eteen tehtyä, sekä myös ihan kansainväliselläkin tasolla, niin kannattaisi ennen lausuntoja asettua ko henkilön asemaan ja miettiä miten itse olisi ko positiossa toiminut?
Sama homma Mr Tönäriin, joka esim täysin pyyteettömästi tuhlasi päiviä (ja peukalon nahan) mitaten lavallisen mäntiä jotta muumiosarjassa saatiin oikea männänkorkeus selville. Rehellisesti sanottuna: Vaikka minäkin olen "oikeudenhakuinen ihminen", niin olis jäännyt multa tekemättä.  ::)

Muistakaa: Te olette asiakkaita ja maksatte koko sirkuksen!!!

Juu, niin. Pitää vielä mainita että minulla ei (tietääkseni) ole jälkikasvua, joten minulle on ihan sama millä muksunne rataa ympäri sahaa.   ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #56 : 07.06.2012 22:39 »
Täytyy tunnustaa, että itseäni ainakin ihmetyttää se, miten äkkiä tuo R95 -luokka juuri tänä vuonna saatiin lanseeratuksi - tuo konehan on kuitenkin ollut jo jonkun aikaa markkinoilla ilman sen suurempaa mielenkiintoa. No, jollakulla on varmaankin ollut riittävät (kaupalliset) intressit ja sopivat kontaktit/riittävästi rahaa asian edistämiseen. Ja kun tuota AKK:n touhua on viimeiset 10 vuotta tullut tämän harrastuksen myötä seurattua, niin enää ei oikein jaksa yllättyä mistään.

Moottorivaihtoehtojen rajoittamisessa on varmastikin puolensa, jos luokkakohtaista kuskimäärää halutaan lisätä, mutta kuinka moni tämän palstan lukijoista voi sanoa, että R95 osalta heiltä olisi jotain kysytty? Vai onko Italian moottoreiden myötä maahan saapunut myös italialainen tapa hoitaa asioita (tunnettu my ös nimellä "La Cosa Nostra") ;) Näistä ensimmäiset voisi säilyttää, mutta jälkimmäinen saisi palata tulojälkiään myöten takaisin.

Äkkiseltään kaikkein järkevimmältä vaihtoehdolta omien kokemusten perusteella tuntuisi malli, jossa 7-12 -vuotiaat ajaisivat Italian 60cc-moottoreilla, nuorimmat sekä kaasuttimella että pakopuolelta kuristetulla versiolla, tämän jälkeen vain pakokuristetulla laitteella ja lopuksi täysitehoisella. Tuossa n. 13 vuoden iässä sitten voisi valita KF- tai Rotax-polun välillä. Yleinen/junior -lisenssiluokitus ja ikärajat vaativat vielä vähän lisää ajatustyötä, tänään 1200 km auton ratissa viettäneenä eivät aivot enää ole riittävän terävässä kunnossa noin pitkälle vietyyn ajatteluun ;)




Perässäjuoksija...

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #57 : 07.06.2012 23:31 »
Tuo matala aloittamiskynnys ja alhaiset kustannukset ovat ihan valideja pointteja Cadet-luokan osalta... valitettavasti vaan tuossakin luokassa on pellepelottomat päässeet iskemään. Tästähän nuo keskustelut moottoriyksilöiden välisistä eroista osaltaan johtuvat. Kierroslukurajoitin tasannee Radnen toleranssiheittojen vaikutusta jonkin verran?

Ei kai tuohon erojen minimointiin muuta ratkaisua olisi, kuin riittävän tarkan valmistustoleranssin omaavat koneet + plommaus... ja tällä kohtaa sitten taasen alkavat kustannukset nousta.... suo siellä, vetelä täällä.

Jotenkin vaan tuntuu siltä, että alakerraltaan tukevampitekoiset ja kampiakseliltaan tasapainossa olevat KF6-koneet voisivat olla vielä Cadet-konettakin huoltovapaampia? Kenties tuo on spekulaatiota, mutta omien kuskien kertoman perusteella + itse R120 ja ICA-J koneella ajaneena moottorisahatekniikan ja kilpamoottoritekniikan värinätasoissa on "pikkuinen" ero.










Perässäjuoksija...

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #58 : 07.06.2012 23:49 »
kiitos JamiKimi, juuri harrastajakuljettajien mielipiteitä pitäisi saada esiin! Ja toki sinä kuulut niihin, joiden toimintaan AKK:n nyt tekemät päätökset eniten vaikuttaa.  Mutta se että KF6 moottori tulisi cadeteihin R60 rinnalle on ihan hyvä ja jo vuosia muhinut idea. ATM puhuu asiaa!

...maassa on jo n. 200 KF6 moottoria, joten on ihan järkevää saada niitä  myös aloittelijoiden eli cadet-luokkaan. Aloituskynnys senkun laskisi, sillä osin turhassakin moottorihulabaloossa käytettyjen KF6 moottorien hinnat ovat jo pudonneet kohtuullisiksi.

ATM muuten tietää mistä puhuu, sillä aikanaan (2007 ?) meille tullut KF6 moottorin "Pilleripurkki" -pakoputki meni hänelle ja hänellä on kokemusta nimenomaan pakopuolelta kuristetusta KF6 moottorista, jossa oli pienempi kaasarikin. Se pakoputken 8 mm (?) reikä tuntui silloin liian pieneltä ja tuntui, että ei päästä cadetin vauhtiin, mutta tarkemmin asiaan perehtynyt ATM sai koneen vauhtiin silläkin putkella ja pienemmällä kaasarilla!
Pääkaupunkiseudulla on myös kuristettuja KF6 koneita - ilmeisesti 9 v alkaen(?), joten kokemusta asian tiimoilta kyllä löytyy, mutta cadetin rinnalle ei niitä aiemmin haluttu ottaa. On useammankin mosamiehen mielestä teknisesti täysin mahdollista saada niistä myllyistä kierroslukurajoittimella ja pakopuolen kuristamisella R60 moottorin vertaiseksi kesytettyjä versioita, jotka varmasti ovat siinä käytössä huoltovapaita ja yksinkertaisia käyttää, kunhan muistaa silloin tällöin akkua ladata.  Tervetullut vaihtoehto käynnistysnarun katkomiselle. Ja onhan painoilla mahdollisuus tasata jos joku vielä kuvittelee siihen jäävän eroa.  

Eli ATM on samaa mieltä mitä mekatsumme suustakin jo tänään taas kerran tuli, kun hän loihe lausumaan:
 "Cadet -> kf6 -> jun Max -> Max ja kz2, siinä riittävästi luokkia.
Jollain siirtymäajalla cadetin tilalle kf6-mosat PAKOPUOLEN kuristuksella."

Ja jutut puolista ja renkaiden ympärysmitoista ja siitä kenen vanha R60 "muka" on, saisivat uutta väriä noista italian ihmeistä - ja saisi ihmiset ehkä ymmärtämään, että alalla liikkuu paljon huuhaa-puheita, joihin pitää vaan oppia suhtautumaan...
Kyllä se (ajo-)kierroksia lisäämällä se ajotaito tulee eikä moottoria ruuvaamalla!

Ja jos selittelee oman kuskin sijoittumista sillä, että uskoo kaiken  maailman huhupuheisiin siitä että muilla on paremmat koneet, niin sitten sitä tulosta ei tule koskaan. Jos pettyy sijoitukseen, niin pitää vaan harjoitella enemmän...
Pettymykset kuuluu lajiin ja niitä pitää oppia käsittelemään peiliin eikä naapurin sprintterin peräpeiliin tuijottamalla...
...ei kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä - siinä meidän mekatsujen ohje kuskeillemme jo takavuosina!

Ei se ole tuulesta temmattua, että KF6 moottorilla voi ajaa päiväkodista rippikouluun asti...
( - odotelkaahan vaan kv päätöksiä)  turha meillä Suomessakaan on luokkaa haudata, mutta nyt on aika laajentaa KF6 moottorin käyttö ihan aloittelevillekin - sopivan hintaista kalustoa on maassa jo riittävästi...

Mutta nyt kun on saanut lukea tuon AKK:ssa läpi runnotun päätöksen R95 moottorin tunkemisesta Suomeen, niin ymmärtää paremmin, että joidenkin tahojen yksityisistä busineshaave-intresseistä johtuen ei ehdottamamme kaltaista yksinkertaista ja toimivaa "vauvasta - vaariin" ulottuvaa KF6 - (KF3)/Rotax/TAG -polkua ole haluttu suosia.
Italiasta ei haluta AKK:lle moottoreita muuta kuin mestaruusluokkiin, vaikka toimintatavat yritetäänkin sieltä omaksua. Yhdyskuntavastuu toteutuu ilmeisesti paremmin siten, että jossain lapsityövoiman Intiassa hiekkavalettuja sylintereitä käyttäviä ruÅtsalaismoottoreita hankitaan taas hyllyt täyteen, jotta se "timanttimuna" löytyisi?

Kun tämä tämän vuosituhannen moottorien KF6 polku saadaan vauhtiin, niin pelkäämpä että R95 haaveet valuvat monella hiekkaan;-)

« Viimeksi muokattu: 08.06.2012 00:12 kirjoittanut paljakka »

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #59 : 08.06.2012 00:12 »
Älkää missään tapauksessa menkö sörkkimään tätä CADET -luokkaa. Tämä on ainut oikea tapa pitää aloittamis kynnys matalalla... Edullinen, yksinkertainen (ei vaadi huoltajalta insinöörin koulutusta), huoltavapaa ja ennen kaikkea todella tasaväkinen kaluston suhteen (erot syntyy ratin ja penkin välissä).

Olen samaa mieltä kanssasi. En tahdo ymmärtää sitä, miksi ensimmäiseksi koneeksi pitäisi saa joku "hienompi" moottori. Noiden pikkuisten kanssa on kuitenkin oltava itse paikalla katsomassa että kaikki on kunnossa ennen kuin lähtevät radalle. Ajatus siitä, että koneissa olisi sähköstartit ja 6 vuotiaalla olisi mahdollisuus saada auto itse käyntiin kuulostaa minusta lähes pelottavalta. Jopa tuota Cadet luokan moottorin vaihtoa yritetään tässäkin ketjussa perustella kustannuksien nousulla ja pitkällä elinkaarella, joka kuulostaa varsin kummalliselta koska Raket 60:stä moottorista saa tällä hetkellä käytettynä niin hyvän korvauksen, että on aivan turhaa väittää kustannusten alenevan jos voidaan heti aloittaa KF-6 moottorilla.

Aloittavilla kuskeilla on usein myös aloittevat mekaanikot. Onko joku täällä tosiaan sitä mieltä, että KF6 moottori on helpompi aloittelevalle mekaanikolle kuin Raket 60:nen? Nippu sähköjohtoja aloittelevan juniorin autoon? Akkuja, liitinmurheita ja hajoavia rajoitinpurkkeja heti alusta asti, että opitaan heti mitä tämä laji pahimmillaan on vesisateessa keskellä kenttää vain siksi että on hienommat vermeet alusta asti. Tosin on pakko myöntää, että Raketin käynnistyslaite on susi syntyessään (kaikki versiot siitä), mutta sellaisen voi hankkia 100-150 euron kustannuksella varalle toisen jolloin voi sitten kotona vaihdella sitä katkennutta narua tai vetokynsiä.

Allekirjoittaneella on tällä hetkellä kolme junnua joista jokaisella on Raket 60 moottori autossaan. Jos moottoriksi olisi pitänyt valita joku kalliimpi, niin varmaa on että jokaisella pojalla ei olisi tällä hetkellä omaa autoa. Epäilen, että on muitakin kuin allekirjoittanut, jolta olisi voinut jäädä karting aloittamatta jos koneeksi olisi heti pitänyt hankkia joku kalliimpi versio. En edes tällä hetkellä osaa sanoa kuinka moni pojistani aikoo jatkaa tämän kesän jälkeen, ainakin yksi mutta muut ovat kysymysmerkkejä.

Junnut ottavat toisiaan 2 metriä per kierros kiinni radalla, joten päästäkseen samaan tasapainottamalla autot joissa on erilaiset moottorit on kuolleena syntynyt ajatus. Sitten nimittäin alkaa taas sama rumba kuin muissakin luokissa eli mikä tasapainotus sopii millekin radalla, mikä KF6 kone on paras kuristettuna, jne. Cadet -luokka on hyvä luokka sen yksinkertaisuuden takia ja nyt alkaa tuntua siltä että ne jotka ovat pitkään olleet harrastuksen parissa haluavat tehdä siitäkin "hienomman" luokan. Seuraa hetkeksi loputon suo uusine ongelmineen joka hieman helpottaa parin vuoden kuluttua kun säännöt muuttuvat/tarkentuvat paremmiksi, mutta lopputulos on kuitenkin monimutkaisempi kuin se yksinkertaisuus josta lähdettiin liikkeelle.

Jos mielipiteeni hämmästyttävät teitä, niin kokeilkaapa joskus ottaa kolme aloittevaa junnua radalla ajamaan vaikkapa 2-3 kertaa viikossa ja miettikää sen jälkeen miten paljon monimutkaisemmaksi ja kalliimmaksi tätä hommaa kannattaa tehdä. Lainatkaa vaikka naapurista pari junnua ja lähtekää radalle. Minua väsyttää jo nyt välillä ja ollaan vasta kesäkuun alussa :)

Toivoin salaa, että KF-6 luokka olisi pidetty ns. kuningasluokkana ja sitä kehitetty eteenpäin seuraten sitä mitä maailmalla tapahtuu. Pitävät renkaat, yms hienoa verrattuna R85 luokkaan. Kustannukset olisivat olleet kalliimmat ja moottoreita hankittu joka vuosi kuten tähän asti. Olisi ollut kiva olla lippupisteellä kuuntelemassa kun kisakoneet laulaa kovaa ja korkealta. Ja uudet moottorit kiiltävät kesän ensimmäisissä kisoissa, rungot on uusia ja hienoja, jne...
Tähän perään sitten toivoin, että R95 tulisi R85 kanssa samoihin kisoihin ja tavoitteena olisi ollut kustannustietoisuus. Renkaat olisivat olleet mallia kivikovat ja kestävät 600 kierrosta ilman pidon heikkenemistä, autot kapeita kuin kajakit, yms tämän tähän suuntaan viittaavaa. R95:nen olisi pitänyt ottaa mukaan, koska kaikkien (esimerkiksi allekirjoittaneen) selkä ei kestä R85:n työntämistä (kokeiltu) ja lisäksi pidän 10 vuotiasta riittävän kypsänä siihen että voisi itse lähteä radalle ajamaan kun vuoro koittaa mikä antaa taas enemmän aikaa pelata noitten nuorimmaisten kanssa.

Tämän jälkeen olisi ollut jokaisella vara valita kumpaan luokkaan haluaa mennä junnuaan ajattamaan tai mihin luokkaan junnu itse haluaa mennä. Mitä luulette, haluanko ostaa kolme uutta konetta joka kevät vai yrittää pärjätä yhdella ja samalla mahdollisimman pitkään? Pahin pelkoni on jo nyt, että jos äkkillisesti kuolen auto-onnettomuudessa vaimoni myy mikroautot ja tarvikkeet sillä hinnalla jolla olen valehdellut ne ostaneeni.

Allekirjoittaneen kannalta Rotax luokka on vähän huono vaihtoehto jos (?) huollot pitää pakosti teetättää ulkopuolisella. Raket -luokat mahdollistavat huoltojen tekemisen itse, joka on paitsi mielenkiintoista myös kustannusten kannalta tärkeää jos kuskeja on useampia. Lisäksi osia voi hieman säästää kierrättämällä osiea eli pitämällä "kisakoneessa" aina parhaimman kuntoiset osat. Sama pätee tietysti KF-6 luokkaan, mutta jos se olisi kuninkuusluokka niin moottorikustannuksien merkitys on pienempi jos rengas, yms kulut ovat joka tapauksessa selvästi korkeammat.

Summa summarum:
Itsekkäästi ajateltuna näen omalta osaltani tulevaisuudessa kaksi murhetta: Kustannukset ja "säätäminen". Säätämisellä tarkoitan sitä miten monimutkaista tästä hommasta tehdään sääntöjen ja kultamunien, jne muodossa. Tällä hetkellä homma näyttää todella epäselvältä, koska en itsekään vielä tiedä mitä luokkaa vanhin poika ensi kesänä ajaa.

Pärjäilkää
t.Masa

Edit: Kirotusvirheita liian monta ja pari varmaan vielä jäikin...
« Viimeksi muokattu: 08.06.2012 00:25 kirjoittanut timjoo »


 

Team Laine Verkkokauppa