Hep.
Koko ajan CIK sääntökokouksissa pähkäillään että miten saadaan kartingin kustannuksia alas.
Tämä ei ole oikea tie:
Eräs mosamies sanoi kyllä ettei tiedä mistä tota mosaa pitäis alkaa viilaan,
Kun nuo hiekkavalukappaleet ei ole tehtaalta lähtiessä missään toleransseissa, niin periaatteessa kaikki kilpailijat ovat pakotettuja ostamaan "welho-palvelua" tai testaamaan useampaa yksilöä. Täysin epäonnistuneet työnnetään jonnekkin. (ekologistako?)
Nykyaikaiset CNC-koneet työntää tismalleen samaa kappaletta ulos vuodesta toiseen.
Kun moottorin komponentit on tarkasti valmistettu, niin kuka tahansa vähänkin työkaluja käsittelevä osaa sellaisen niputtaa niin että se laulaa. Jopa minä pystyn siihen. Vähän kuin legoja kokoisi.
Vuodesta 2002 olen oman (ja kavereiden) TAG koneet huoltanut. Kertaakaan ei ole viilaan tms tarvinnut koskea, enkä esim mittaile niistä edes palotilaa, koska kun koneen niputtaa siten kun se on tehtaan ohjeissa kerrottu, niin se on luokkarin mukaisesti kohdallaan. (lekaa on kampurat kyllä saanneet, jottei mylly tärise turhaan) Huolto on tehty koneille (melkein) joka kevät.
Nuo omat koneeni (vm2002 & 2003) on laulaneet ihan hyvin, jopa kiidättäneet minut ihan maailmanfinaaleihin asti vuosina 2007 & 2009. (piti jokunen vuosi opetalla ajamaan
) Ja vielä Rinteen Timonkin v 2011. Radalla koneeni ei vauhdissa eroa 12-17 muun vastaavasta koneesta jotka kiersivät LeopadCup:pia (nyk x30 Challenge). Oli aika hieno kisata kun sijoituksista "miekkailtiin" suorituskyvyn ollessa kaikilla sama.
Jopa niin että mitattuna sekä ajettuna ei vuosimallien 2002,2003,2005,2006 ja 2007 koneissa ollut muuta eroa kuin sarjanumero.
No niin, siis se pointti:
- R95 moottorille riittävän tiukat luokkarit, joihin valmistuksessa on päästävä, tai moottori palautetaan valmistajalle.
Radnekin voi alkaa käyttämään cnc-koneistettuja sylinteriputkia. (voi yllättäen olla jopa halvempaa kuin nykyinen ratkaisu)
Tämä poistaa moottorin hankkijalta paineen "teettää" moottori, sekä poistaa ikävän varjon "Radne luokkien" päältä... (tai no, ehkä vähän hälventää)
Toinen vaihtoehto on jättää AKK:n päätökset omaan varjoonsa ja jatkaa KF6 (tai ihan mikä tahansa) luokan parissa niinkuin ennenkin.
Rotax, TAG, x30, Fosarit, XON , Oldboys...jne elävät ihan hiemosti ilman AKK:n panostusta. Kuljettajia riittää ja varikolla leppeä tunnelma. Varsinkin TAG ja x30 porukassa on kunnioitettava meiniki että jos jollain meinaa aika, taito tai kädet loppua kesken, niin muu porukka säntää auttamaan kaverin mukaan lähtöön.
Eri valmistajien / ikäkausien koneiden erot on todella helppo tasata lisäpainoilla. -> Tämänkin mahdollistaa tarkat valmistustoleranssit.
Te hyvät kilpailijat/huoltajat olette asiakkaita ja päätätte mitä ajatte tai ette aja. AKK kattojärjestönä seuraa Teitä.
Nyt R85 on ollut historiasta johtuen suurin luokka, ja sille oli helppo valita jatkoaika, oli järkevä tai ei.
Te voitte asiakkaana vaikuttaa siihen minkälaisella rahallisella panoksella muksunne rataa kiertää. Eli otatteko laadukkaan tuotteen jota ei tarvitse "jalostaa", vai vähemmän laadukkaan jota kaikki itsenäisesti jalostaa enemmän tai vähemmän onnistuneesti.
(Sen laadukkaan saanee myös Radnelta jos niin vaaditte)
Kun nämä TAG koneet (Rotax, Leopard, VortexRok,..) saapuivat vuosituhannen vaihteessa, ei niihin juuri kukaan uskonut kun tarjolla oli hyllytolkulla toinen toistaan enemmän viilattua ICA, Formula-A, ICAj konetta, joiden yksinkertaisuuteen kaikki vannoivat. Ekassa Findriven järjestämässä SuperCup (nyk TAG) taisi olla 11 Kuskia ja minä peränpitäjänä.
2 kautta myöhemmin ketään ei enää halunnut takaisin vanhoihin vekottimiin ja kuskeja oli 40.... ja minä. TAG-laitteen valmistautumiseksi seuraavaan kisaan kun riitää se että sen nostaa edellisen kisan jälkeen kuljetuskalustoon.
Täällä viitataan monesti tiettyihin henkilöihin kun näistä luokista puhutaan. Viittaukset tulevat "epäsuorasti", kuitenkin siten että kirjoittaja selvästi viittaa henkilöön jonka olettaa lukijan tietävän. Tämä ei mitenkään edistä "tumman harson" poistumista, joka jo itsessään karkoittaa ketterästi luokasta uusia tulijoita.
Vielä kun on yleisesti tiedossa miten paljon kyseinen henkilö on saannut Suomessa Kartingin eteen tehtyä, sekä myös ihan kansainväliselläkin tasolla, niin kannattaisi ennen lausuntoja asettua ko henkilön asemaan ja miettiä miten itse olisi ko positiossa toiminut?
Sama homma Mr Tönäriin, joka esim täysin pyyteettömästi tuhlasi päiviä (ja peukalon nahan) mitaten lavallisen mäntiä jotta muumiosarjassa saatiin oikea männänkorkeus selville. Rehellisesti sanottuna: Vaikka minäkin olen "oikeudenhakuinen ihminen", niin olis jäännyt multa tekemättä.
Muistakaa: Te olette asiakkaita ja maksatte koko sirkuksen!!!
Juu, niin. Pitää vielä mainita että minulla ei (tietääkseni) ole jälkikasvua, joten minulle on ihan sama millä muksunne rataa ympäri sahaa.