Moi,
laitanpa tähän tuntemuksiamme kuluneesta kaudesta V1600 luokasta ja osaltani yritän kuroa hieman tätä perusongelmaa kasaan, tietoa kun eri lajien ylitse ei oikein tunnu siirtyvän..
Laulun sanoin .. Niin moni mietti onko mieltä missään, no ei varmaan ainakaan autourheilussa, josta valovoimaisena myös karting kimpoaa.. Eipä vaisin, paljon kivoja ja jännittäviä elämyksiä vuosien varrelta. Ja antaumuksellista näpräämistä..
Mutta asiaan.
Elikkä päädyttiin eri vaiheiden jälkeen ajamaan sitten V1600 luokassa ja autona mainio Alfa 147 TS kilpuri.
Ja orientoiduttiin niin, että parempi että kuski edes ajaa jotain kun heittää isin kukkaron perässä ajohanskat naulaan.
Tuttu tarina..
Ja lopputulemana nyt näin kauden jälkeen - olipa tosi hyvä juttu ja paljon kuskille uutta antava vuosi. V1600 luokka omista puutteistaan huolimatta (=ai onkos näitä muuallakin
on varsin kelpo kilpaluokka kartingin jälkeen. Oma mausteensa on tietysti ne myös muut V1600 luokan "lajit" ja nyt tuleva Moniosaaja Cuppikin, mutta näihin emme ole perehtyneet. Ralli jne on mukana kuitenkin siten, että kohtuuhintaisia autoja on saatavilla myös rataa varten, hintaluokassa 7-15000€ - ja tämä tietty mahdollistaa myös automerkin valintaa, ainakin jossain määrin.
Kustannukset varmaan ensimmäisenä - noin kymmenen tuhannen euron budjetilla ajaa jo mainioisti, riippuen tietysti kilpurin hinnasta tai vuokrauksesta, joka meille ainakin onnistui todella mukavasti.
Rengaskulut SM kartingin jälkeen tuntuivat todellakin
- Alfaan (vain) uudet etupyörät vannetöineen yht 260€ / kisaviikonloppu
Ilmoittautumiset ja kisa maksut - 300€ sarjailmo + 300€ / kisa - yhteensä 1800€. No vastineeksi ainakin SM Rata TV koosteet, jotka meille toivat lähes koko budjetin sponssijuttuina.
Huolto - eipä ole ihan niin helppoa. Vaatii ison auton huolto-osaamisen, tai huoltomiehen avuksi. Auto käytävä kisojen välissä huolellisesti lävitse - vakioauto kun ei aivan nöyrtymättä ratakisarasitusta kestä. Minimissään kaikki pyöränripustukset, ohjauskulmat, nivelet yms laitteet tarkistettava. Moottorien osalta ei suuria murheita, mutta öljymäärät, jäähdytin ja jarrulaitteet oltava kunnossa - mieluusti hieman jäähtymisiä parannellen.
Muutokset - koska V1600 on vakioautoluokka, muutokset eivät ole sallittuja. Toki pieniä mutta rajallisesti. Tärkeinpänä lienee sopiva valmistajan ilmoittama teho (=minimi), josta johtuu auton kisapaino. Eli jos tehoa pienin konstein lisää ja kisapaino jää pieneksi - tarviiko muuta sanoa.. Todellisuus tietty tulee vastaan, sallituin muutoksin tehon lisäys 10-15% luokkaa, joka ei kovin suuri ole. Mutta auttaa.
Automalli - tärkein olisi kait painonjakauma. Toiseksi huoltotöiden helppous. Kolmanneksi välitysten osuminen. Sitten osien saatavuus ja hinta. Monien suosittujen autojen ongelmaksi tullut, että AVK ja romikset on jo koluttu perinpohjin - niin että uusosilla mennään. Ja koska autot 2000 lukulaisia osien saanti on syytä varmistaa, ennen kilpurin hankintaa. No todellista ongelmaa ei tästä ole kenellekkään tullut, mutta kannattaa tätäkin myös miettiä.
Alfasta kilpurina - hyvä auto ajaa ja huipputehot parhaimpia luokassạ. Pulmana painojakauma, on kohtuu keulapainoinen. Tästä tietysti seuraa se että vain eturenkaat kuluvat.. takarenkaat säästyy. Eli tuosta se etu rengaskuluihin. Lievää pulmaa ohjauskulmien liikkumisesta, eli tarkisteltava per kisa/päivä.
Rengaskoko - vakioitu 15" ja vain yksi koko 195/50. Vanteet periaatteessa vapaat, mutta jako oltava originaali (=pyörän napaa ei saa vaihtaa). Samoin jarrulevyt oltava alkuperäiset, sylinterit saa vaihtaa.
Alusta - iskarit, vain yksitoimisäätöiset sallittuja. Yläpään kiinnityksellä pientä säätövaraa camberille
Oman auton rakentamisesta - eipä ole ihan pieni juttu. Rahallista vastinetta ei taida syntyä, koska kilpureita kyllä löytyy vastaavalla hinnalla kuin mitä aihio (2-3000€) + rakentelu (4-6000€) kustantaa. Omalle työlle ei tässä hintaa. Toki rakentelu on ainoa oikea tie asiaan, tällöin autoon on kunnolla tutustuttu ja kaikki hommat + osat tiedossa.
Kaudestamme - 10 lähdöstä vain 5 pystyttiin ajamaan. Muissa tekniikka petti. Syynä vain oman valmistautumisen vähäisyys ja ettei omassa tilanteessamme ollut mahdollisuutta hankkia huoltomiestä + huoltopaikkaa + kuljetusta jne. Sekä tarkistaa kilpuria kisojen välillä. Tästä oli kyllä alustava sopimus, mutta toisen osapuolen muutokset tulivat niin myöhään tietoon ettei enää ollut mitään tehtävissä. Mutta ihan kelpo teamiin päästiin, apua saatiin vaikka oli myös heidän resulsseille tosi iso haaste.. 2 kilpuria / 1 huoltomies. Lohdullista kuitenkin sarjan kohtuu sijoitus 8. Paras aa 3. Pari 4 sijoitusta, 5:sia jne, eli kärkikamppailuissa saimme olla mukana. Ja paljon uutta oppia saatiin. Kuskimme lukeutuu myös nyt niiden harvojen 15v joukkoon, jotka ajaneet jo kauden Rata-SM:ää - tuolla kun minimi ikävaade 16v.
Hommahan alkaa AKK:n järjestämästä rataleimasta, joka on kyllä parasta AKK antia mitä olen ikuna kokenut ja suuri kiitos monelle konkarille vetäjinä. Teoria osuudessa käydään perusasiat, jotka tentitään päättökokeella. Ajo-osuudesssa ajetaan 2 päivää henkilökohtaisen palautteen kera joka stintin jälkeen. Tästä sitten kisoihin debyntattikorttia täyttämään, joka näille juniorlisenssiläisille on 5x nuhteetta maaliin pääsyn ja merkinnän jälkeen yleisen lisenssin saantitodiste. Yleinen lisenssi tarvitaan vain ulkomaisia kisoja varten. Sarjan Pärnun osakilpailu oli osa "Suomea"
Eli eräs hyvä ja edullinen kilpaluokka kartingin ohella tai jälkeen ..
Ja luokan sivusto -
www.v1600.com - jossa myös luokan keskustelua. Myös myynti ilmoja
Ratapuolen lajiryhmässä myös avuliaita kavereita - AKK oppaasta yhteystiedot
Ai niin - Ratavarikko - Tälle arvosana 10+ Toki meidän tekniikkamurheet ja saatu apu vaikuttaa arvosanaan
Myös paljon kivoja uusia tuttavuuksia ja sopivasti vanhoja kamuja - ja ihan kursailematon rento meininki.
Fiilis kuin Yammuvarikolla .. eli ei tuokaan mitenkään tökkinyt.
Ja jos kysyttävää tms. yv kyllä toimii + yritän vastailla, vaikken tiedä kuin nämä perusasiat.
Ajomahdollisuuksia voin yrittää myös järjestää, jos vain kelejä riittää ja radoilla vapaata.
Kalustona noi Supersonic teamin Alfat - ainakin meidän käytössä olleella onnistuu..
http://www.supersonic.fi