Kirjoittaja Aihe: Jääkart 2012  (Luettu 71959 kertaa)

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #30 : 17.11.2011 15:21 »
Moi

Edelleen mielipiteeni rattiputkeen. Eikö se ole yksi tämän lajin suola, että voi vähän rakennella ja toteuttaa itseään.
Jos onnistuu tekemisissään, niin senhän voi aina muut sitten "apinoida"
Jos rattiputkelle määrätään maksimipituus, niin mistä se mitataan. ratikehän ylä- vai alareunasta? Vai käykö niin että vain suorat rattikeskiöt on sallittuja?
Jos junioreille määrätään lisäpainokielto, ei meidän 28kg poika ainakaan pääse paljon kisoista nautiskelemaan, kun ei pääse välttämättä edes lähtöviivalta liikkeelle.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #31 : 17.11.2011 15:57 »
.... En oikeastaan keksi miten penkin voisi sijoittaa enemmän taakse tuolla 15 cm taka-akselista mitalla. Paitsi jos kääntää penkin takaperin ja ajaa polviltaan takapuskurin päältä.

Jos laitan penkin niin taakse, että selkänoja on akselin takapuolella 15cm etäisyydellä.  ;)
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #32 : 17.11.2011 17:57 »
Mukavampaa olisi jos linja on enemmän salliva kuin kaiken kieltävä. Laji on kuitenkin enemmän hupia kuin totista vääntöä. Tasavertaisuuteen pitää pyrkiä ja tietysti karsia vaaralliset viritykset. Jos joku keksii toimivan konstin, siitä saa vaan yhteen kisan edun. Meidänkin tiimit ajoi koko kauden Raket 120 koneilla, ei ollut asia kärkisijoille mutta ei yhtään haitannut hauskanpitoa. No nyt yhteen tiimiin laitetaan RotaxJ, loput luottaa Radnen voimaan edelleen.

On selvää että painoja ei saa laittaa puskuriin tai tehdä sitä ratakiskosta. Jossain kulkee kuitenkin raja pidon ja hitaan massan välillä, joten sen verran painoja voisi laittaa että kevyet kuskit pääsee liikkeelle. Painot turvallisesti kiinni kuten sääntökirja määrittelee.

Penkin kohdalla voisi se 10 cm taka-akselin etupuolella olla minimi. Sekin vielä sallii kiinnityksen omilla raudoilla useimmissa autoissa. Rattiputki/ratti määräytyy kuskin mukaan sopivaksi. Ja edelleen mieluimmin sallitaan useampi rengastyyppi kuin pakotetaan tiimit uusimaan kaikki renkaat. Eihän me edes tiedetä pitääkö se nastakitka yhtään jäällä <-Jääkarting ;D

Otetaan turvakatsastus käyttöön,  josta kilpailun järjestävällä seuralla on vastuu. Vaaralliset viritykset korjataan porukalla tai sitten ei ajeta. Muistatteko kun yksi auto syttyi palamaan Vantaalla, pilkkihaalari voi myös palaa iloisesti. Ehkä näihinkin asioihin pitää kiinnittää huomiota. Meillä kun on toistaiseksi lupa ajaa näitä kisoja vapaasti, eikä kukaan halua että ensimmäisen onnettomuuden jälkeen saadaan AKK ja poliisi niskaamme.

Aina voidaan tarkentaa sääntöjä jos tulee törkeitä ylilyöntejä. Tämä foorumi toimii hyvin. Laita Teppo kysymykset kehiin mahdollisimman pienillä rajoituksilla, niin päässään rakentelemaan.
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #33 : 17.11.2011 18:02 »
Tuohon viilaus / virittely ja modifiointi asiaan ihan yleisesti:

- Kaikilla ei riitä taito, aika, välineet, osaaminen mittavien (ja näyttävien) modifikaatioiden tekemiseen ja valitettavan usein näissä harrastesarjoissa on jo nähty että jos vakiolla ei voi pärjätä, niin iso osa potentiaalisista osallistujista ei saavu viivalle.
Jos ja kun osanottajia riittää niin Super-Ice luokkaan sitten ropellipäät, joilla riittää resursseja myös nakerrella se viimisen päälle oleva katiska vain jäärata käyttöön.  8)

Paino-asiassa voisi olla hyvä nuo maksimipainot, kuten kesällä on minimipainot.
Kaikille sopiva määritelmä lienee "lisäpainot kiinnitetään penkkiin", koska se sallii esim erikokoisten kuskien näppärän vaihtumisen. kun isomman penkin sisään voi pudottaa pienemmän, jossa on lisäpainoja kiinni. (minulla on tämmöinen 20kg ratkaisu R120 joukkuekilpailukäytössä, tosin nyttemmin olen "hieman" lihonut ja persekin levinnyt   :P )

Edit: Painettiin "saaskpe"n kanssa varmaan yhtä-aikaa tallenna nappia.  :D
Ehdottomasti juuri näin: Kommunikoikaa vaikka ohjaajakokouksessa yhteisesti jos / kun jolloin tulee idea modifikaatiosta mieleen: Ennenkuin teette sen modifikaation!! Kuitenkin se kisaaminen jonkun kanssa on montakertaa hauskempaa, kuin paalulla täysin yksin ajaminen.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2011 18:10 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #34 : 17.11.2011 18:16 »
Vielä putkahti mieleen vinkki jos joku suunnittelee B&S WorldFormulan käyttöä:

- Kaasari on aavistuksen raskas töyssyissä kumikaulukselle. Esim ketjusuojan kiinnitysraudasta, pakoputken tukeen kiinnitettynä, saa tehtyä kaasarille "liikerajoittimen", joka estää ettei kaasarin kaula ole jatkuvasti poikki. (riittävä etäisyys 1-2mm)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #35 : 17.11.2011 23:41 »
Hei !

Rattiputken pituus, maavara ja penkin paikka erottavat standardin ja superin. Jo ensimmäisenä vuonna osa standard autoista pärjäsi supereille. Painon siirtäminen ja lisääminen taakse näyttää parantavan vauhtia jäällä. Kehitys johtaa painaviin autoihin (riippumatta kuskin masasta). Painava auto hyötyy tehokkaasta koneesta. Lisää painoa lisää tehoa kierre on valmis. Turvarakenteet eivät kestä suuria massoja ja vauhteja. (Kotka 2. kisa)
Rattiputken suurin standardi pituus on 60 cm. Jos penkille määrätään minimietäisyys taka-akselin keskeltä ei pitäisi olla ongelma ylettyä rattiin (ylletäänhän siihen myös kesällä). Lisäksi pitäisi tietysti kieltää syvä ohjauspyörä (lähinnä sen takia että ei pysty kikkailemaan penkin paikalla). Jatkettu rattiputki ei kuulema taivu niin kuin on suunniteltu (on vaara että joku keihästetään).
Penkin voi tietysti nostaa vaikka sen 15 cm taka-akselin keskikohdan päälle. Meidän tiimin autossa penkin saa n. 10-12 cm taka-akselin keskeltä. Penkin nostamista rajoittaa ratti, joka tulee syliin. Penkin paikan rajoittaminen yksinkertaisella mittasäännöllä on vaikeaa. Nähdäkseni voisimme kuitenkin aloitta esim. "minimi etäisyys 11 cm taka-akselin keskltä". Kukin voisi antaa äänensä sentteinä ja valitaan mediaani rajoitti sitten tai ei. Jos rajoituslinjalle lähdetään ja joku (siis minä ;)) yrittää kiertää keksitään lisäsääntö (toinen minimi/ maximi etäisyys?).
Painoilla saadaan painonjakauma niin taakse kun halutaan. Sitten tarvitaan vain se tehokas kone. Se onko käytetty lisäpainoja selviää kyllä helposti parilla vaalla. Jääkartti painaa noin 80 kg (Rotax koneella). Ihmisen massakeskipiste on navan paikkeilla. Napa asettuu aika lähelle kartin painopistettä. Tällä perusteella auton painonjakautuma ei paljon muutu eri kuskien välillä. Tapauksissa joissa sisäpenkillä täytyy tuoda jotain kuskia lähemmäksi polkimia/rattia kohtuullinen lisäpaino sisäpenkkiin ei haitanne ketään. Ne joista tuntuu kevyeltä voivat puolestani tunkea vetoketjullisettaskunsa täyteen vaikka kultaa ;), en usko siitä olevan suurta hyötyä.     t. Jyrki K.


jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #36 : 19.11.2011 11:32 »
Olen kirjoitellut aiemmin lähinnä "musta tuntuu"- näkökohdalla, mutta nyt näiden muiden painoa ja rattiputkea koskevien kommenttien jälkeen, otin mittanauhan käteen ja tarkastelin asiaa ihan konkreettisesti.

Nyt:
- Kuljettajan paino 28 kg
- Kuljettajan pituus 130 cm
- pituus rattikehältä alapään laakeriin 45 cm
- Penkin etäisyys taka-akselin keskeltä 40 cm
- Auton paino ilman puntteja 70 kg
- Tehoa 10 hv (KF6)

Kysymys: Metriäkään ei ole poika ajanut vielä jäällä / lumella, joten kertokaa joku:
- Miten 98 kg kuljettaja+auto paketti saadaan liikkeelle ilman puntteja ?
- Miten penkkiä ja painopistettä siirretään taakse päin 25 cm ja jatketaan rattiputkeä vain 15 cm siten, että kädet ylettyy rattiin talvellakin? (Jyrki9:n kommentti: "Ylettyyhän ne kädet rattiin kesälläkin")

Kesällä pienikokoisille kuljettajille laitetaan lisää puntteja, että isotkin pärjäisivät - ja talvella kielletään puntit ja rajoitetaan painopisteen siirtoa siten, etteivät vaan pärjäisi kokonsa puolesta talvellakaan?
Tarkoitus ei ole lähteä voittamaan vaan pitämään hauskaa, mutta miten ajaminen voi olla hauskaa, jos autoa ei saa edes liikkeelle.

Edelliseen vedoten esitän, että:
- Punttikiellon sijaan määrätään maksimipaino, jos sitäkään (Ei tarvi käyttää puntareita talvipakkasissa)
- Rattiputken pituus vapaa.
- Istuin tulee sijoittaa autoon siten, että osa sen rungosta on taka-akselin keskipisteen kautta kulkevan vaakalinjan alapuolella.
- Etäisyys penkin rungosta taka-akseliin pintaan tulee olla vähintään: esim, X mm - taka-akselin säde (mm).

Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #37 : 19.11.2011 13:46 »
Hei !

Olisi pitänyt tarkentaa. Puhuin Standard luokasta. En junioreista. Turvallisuuten vedoten kesälläkin painot on viety niin alas että suurimmat kuskit kärsivät. Et kai tosissan antaisi noin kevyen pojan ajaa satakiloisella autolla? (huom. kaatumis riski)
Junioriluokassa täytyy varmaankin sitten tehdä (mielellään ilman hitsi jatkosta) pidempi rattiputki ja joku jippo penkille. Lisäpainot heikentävät kolariturvallisuutta siksi en niitä hirveästi kannata. Junioriluokan mekaanikot päättäköön säännön keskenään.

t. Jyrki

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #38 : 19.11.2011 15:36 »
Standardi tai juniori? Ymmärtääkseni junioriluokka myötäilee sääntöjen puolesta standardia.
Ja mitä tulee lisäpunttien turvallisuuteen, kiinniteetäänhän ne kesälläkin asianmukaisesti, etteivät irtoa.
Lisäksi, onko auto 85 kg tai 70 kg, ei vaikuta auton turvallisuuteen, eikä tee siitä enempää kaatumisherkkää, jos painot on sijoitettu G-pisteen alapuolelle - päinvastoin. Ja nyt en tarkoita G-pisteellä isojen poikien lehdissä tarkoitettua G-pistettä.

Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #39 : 19.11.2011 16:22 »
Hei !

Tarkennetaan vielä. Kun kaatuu niin painava auto murskaa pikku kuskin alleen. Toinen ongelma on se satakiloinen äijä joka lisää 20 kg painoja autoon = 200 kg. Se kun tulee spinnanneen auton päälle rupeaa sattumaan.

t Jyrki

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #40 : 19.11.2011 19:44 »
G-Piste.
Ehhehehhe :-*. Joo en voinut olla takertumatta. Pilkkuparka, kaikenlaisen työstön kohteeksi kun joutuu. Massakeskipiste, painokeskipiste tai enklanniksi COG-piste (eli center of gravity) lienee vähän laajemmin tässä tarkoituksessa käytetyt termit.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2011 19:47 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #41 : 20.11.2011 10:08 »
Hei,

Jm olet mitannut penkin etäisyyden taka-akselista jotenkin hassusti. Sehän mitataan selkänojan lähimmästä kohdasta taka-akseliin, veikkaan,
että olet mitannut selkänojan korkeimmasta kohdasta (keskeltä).

Eivät nuo lisäpainot ole tähän asti olleet mikään ongelma, kevyemmillä kuskeilla ne jopa lisäävät turvallisuutta, koska autojen painoerot tasoittuvat
(puhun siis Std- autoista). Nythän kuskien painoero on jopa 50 kg. Vaa'an käyttö on talvella kisapaikoilla turhan haastavaa.

Laitettaisiinko niin, että lisäpainot täytyy kiinnittää turvallisesti penkkiin.

Ei näillä jo käytetyillä menetelmillä pitoa saada niin paljon, että kaikki nykyinenkään teho siirtyisi jäähän. Ja jos pito vähän paranisi, rata kestäisi
vähän paremmin ja olisi enemmän jäärataa, vähemmän hiekkarataa.

Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #42 : 20.11.2011 12:03 »
Hei !

Saaskpe ja Nyse puhuvat ihan asiaa.
Pienet painot penkissä eivät tuo kellekkään suurta etua (vaikka laitetaan tietysti sinne penkin selkänojan takalaitaan) Se miten siitä kirjoitetaan sääntö onkin sitten vaikeaa. Ehdottaisin herrasmiessopimusta että isot kuskit eivät painoja laittelisi ja pienet mahdollisimman vähän. Vaaka voitaisiin tuoda paikalle pelottelun vuoksi. Jos joku valaa esim. runkoputken täyteen lyijyä. Kärystä seuraisi julkinen häpeä. Puolestani voin luvata etten laita yhtään lisä painoja (65-75 kg kuskit).

Jm@jm-racing ehdotti ettei penkkiä saisi nostaa kovin paljon. On hyvä tarkennus. Meidän penkkin pohja ei nouse nyt edes runkoputken yläpuolelle. Tästäkin voitaisiin tietysti äänestää. Jotta säännöt pysyisivät yksinkertaisina ehdotan, että korkeusmääritelmä otetaan käyttöön yhteisellä päätöksellä tarvittaessa.

Teppo voisi toimia puheenjohtajan ja tehdä yhteenvedon. Ilmeisesti äänestää täytyy ainakin etujarruista, renkaista, nelari koneista, Olihan listalla Vampire ja SA 250, rattiputkesta ja takapuskurista. Niin ja kai myös painoista (Jätän sinulle epäkiitollisen tehtävän päättää minkä ehdotuksen pohjalta)

t. Jyrki

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #43 : 20.11.2011 14:04 »
Hienoa, että kunnon keskustelu vihdoin käynnistyi. Tämän perusteella laitan ehkä jo tänään uuden version tuosta äänestyslomakkeesta. Näyttää siltä, että muutama äänestettävä asia tulee siihen lisättäväksi. Äänestämään päästään ensi viikolla.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #44 : 20.11.2011 14:25 »
Hieman tarkennuksia, muuttamani kohdat on vahvennettuna.

kts 2011 säännöt: www.lahticircuit.com/ice/2011/
Tämän äänestyksen pohjana on 2011 säännöt. Äänestyksellä
tarkennetaan 2011 sääntöjä.
Vastaa sen luokan kysymyksiin, minkä kanssa olet tekemisissä.
Renkaana käytetään samaa DAKO nastarengasta kuin aiempinakin vuosina,
mutta lisäksi äänestetään vaihtoehtoisen renkaan mukaanotosta


Vastaa [] kohtaan joko k tai e, tai ei mitään. k=kyllä, olen samaa mieltä.  e=ei.
Tällöin vastauksessa näkyy esim: [k]
Joissain kohdin voit antaa myös ehdotuksesi kysytylle mitalle.

-----(Yleiset säännöt)--------------------------------------
Kuljettaja voi vaihtaa tiimiä kesken kauden []
Rullaava lähtö []

-----(Standard)---------------------------------------------
Rattiputken max pituus rajataan max [60?] cm k/0/e
Lisäpainot on kielletty []
Lisäpainot on sallittu, kiinnitys ainoastaan penkkiin []
Penkin selkänojan minimietäisyys taka-akselin määrätään [12?] cm [k/e]
Penkin maximi korkeus on [10?] cm runkoputken keskilinjan yläpuolella. [k/e]

Takapuskuri on oltava muovinen karting käyttöön tarkoitettu. Puskuria ei saa täyttää täyteaineilla []
Puskuriin saa sahata kapeammaksi []
Ohjausgeometrian saa muuttaa (ackerman / raidetankojen kiinnityspisteen etäisyys akselista) []
Moottoriksi käy biland sa250. []
Moottoriksi käy vampire/swissauto 250 (noin 35hp). []
Moottoriksi käy Brigss-stratton World Formula tai sisäkartin kone []
Kartissa saa olla myös etujarrut []
Dako kitkanastarengas sallitaan []
Dako kitkarengas sallitaan []

-(Ice-super)-------------------------------------------------
Dako kitkanastarengas sallitaan []
Dako kitkarengas sallitaan []

----(Junior)-------------------------------------------------
Samat muutokset rungon osalta kuin kuin Standardissa, paitsi seuraavat:
Kilpailijana voi olla yksi henkilö tai tiimi []
Lisäpainot on sallittu, kiinnitys ainoastaan penkkiin []
Penkin selkänojan minimietäisyys taka-akselin määrätään [12?] cm [k/e]
Penkin maximi korkeus on [10?] cm runkoputken keskilinjan yläpuolella. []

Dako kitkanastarengas sallitaan []
Dako kitkarengas sallitaan []

Olisikohan tässä jo oikea kysymyssetti?
« Viimeksi muokattu: 20.11.2011 18:02 kirjoittanut teppo »
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #45 : 20.11.2011 15:32 »
Hei !

Hieroisin vielä vähän sitä penkin paikkaa. Se on kuitenkin suurin ero superiin.
Jos rattiputken pituusrajoitus tulee voimaan, penkin korkeudella ei ole merkitystä. Rattiputki on kuitenkin laitettava mahd alas että yltää ja penkkiä ei voi nostaa kun noin sentin runkolinjan keskeltä.
Ehdotan kuitenkin että penkkiä ei saa nostaa rungon yläpintaa korkeammalle.
12 cm on hyvä kunhan otat sen akselin keskipisteen edellisestä versiosta ( eli etäisyys akselista 9,5 cm 50 mm akselilla ja 10,5 30 mm akselilla vertaa kesällä 12,5 50 mm? akselilla)
Mittailkaa myös muut penkkienne paikkaa, ettei tartte yksin kommentoida.

t Jyrki

JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #46 : 20.11.2011 17:58 »
Voisi korjata tuohon äänestyskaavakkeeseen:

Vampire 34 hv ja Swissauto 35 hv, eli ~35 heposta.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #47 : 20.11.2011 18:03 »
korjasin ton.

/teppo
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #48 : 21.11.2011 12:59 »
Nimimerkillä "pienen ihmisen asialla":

Nyt kun näyttää siltä että standardin säännöt penkin suhteen tulevat ilmeisemmin olemaan niin, että paikka määrätään etäisyysmitoilla, ei liene tarpeen kieltää penkin kiinnitysrautojen siirtämistä (osa jo siirrtänyt).
Näin siksi, että ison penkin saa kokonsa takia vaivattomammin siirrettyä taakse ilman muutostyötä kuin pienen, jolloin pienet kuskit olisivat taas huonommassa asemassa.
Lisäksi asiallisesti siirretyt/ muutetut penkin raudat ovat varmasti turvallisempia kuin mitä kummallisemmat lattarautaviritykset.
Kuskin pituus 130, paino 28 ja penkin koko XS.

Niin ja olihan se etäisyys akselista penkinrunkoon, eikä penkissä olevaan punttiin?

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #49 : 21.11.2011 14:50 »

Ehdottomasti EI penkintuen siirtelyille!

PYRKIMYSHÄN ja PÄÄMÄÄRÄ näillä standard-luokan sääntövireittelyillä on
  • mahdollistaa kesäauton siirto ilman jääkartautoksi ILMAN erillisiä virittelyjä tai ainakin hyvin pienillä muutoksilla
  • turvallisuus: siksi EHDOTON ei lisäpainoille ja kikkailuille painon lisäämiseksi

PellePelottoimille (kuten Teppo ;)) on sitten erikseen Super -luokka, jossa voi ihan vapaasti pyrkiä mahdollisimman nopeaan etenemiseen.
Standard -luokassa pyrkimys on, että nastarenkaat alle, bensaa tankkiin ja ajamaan... ;D
Tosin harvapa nyt ajaa kesäkisautolla, mutta kuitenkin. Mahdollisimman pienellä teknisellä osaamisella, jotta osallistuminen olisi mahdollisimman helppoa.

Tuon jm-racing nuoren paikka on ehdottomasti junior-luokassa. Ja jos ei penkkiä saa ihan sääntöjen sallimaan asentoon, niin mitä sitten? Hiukan hitaammin lähtee liikkelle?
Täytyy syödä puuroa ja kasvaa, niin sitten seuraavana vuotena voi siirtää penkin ihan taakse, jos sen näkee välttämättömäksi.
Toisaalta standard-luokassa mpt-racinging auto (nro 5) on näyttänyt, että penkkiä ei välttämättä tarvitse siirrellä kesäautosta minnekään, jos on vain hauskaa pitämässä. Silti ajelevat ihan hyvää kyytiä.

Kesäkilpailuille on jokatapauksessa enemmän hyötyä sadeajoille, jos auto ei ole aivan noin mahdottoman takapainoinen kuin kahtena viimevuotena.

Turvallisuus täytyy muistaa koko ajan, sillä nuo lisäpainon kieltämiset, erilliset takapuskuriohjeet (ompa nähty metalliputkesta valmistettuja, hiekalla täytettyjä puskeitakin ;))

Ja kun maailman kekseliäin ihminen on kartingisä, mahdollistaisin sääntömuutokset kesken kauden. Eli lisäviritykset purettaisiin seuraavaan kisaan pois.
Ehkä nimettään joku delegaatio (3-5 immeistä esim Teppo, saakspe, Jyrki, ketä muita?), jotka vahvistaa säännöt  lyhyen käsittelyn mukaisesti.
Pääsääntönä pitäsi olla lähtökohta, että asia, joka ei ole erikseen mainittu sallituksi, on kiellettyä ;)

Sinällään on mennyt ihan turhan nysväämiseksi noista säännöistä, jääkartingin tarkoitushan on olla HAUSKANPITO!!!  ;D ;D :D








teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #50 : 21.11.2011 15:53 »
Äänestys

kts 2011 säännöt: www.lahticircuit.com/ice/2011/
Tämän äänestyksen pohjana on 2011 säännöt. Äänestyksellä
tarkennetaan 2011 sääntöjä.
Vastaa sen luokan kysymyksiin, minkä kanssa olet tekemisissä.
Renkaana käytetään samaa DAKO nastarengasta kuin aiempinakin vuosina,
mutta lisäksi äänestetään vaihtoehtoisen renkaan mukaanotosta

Vastaa [] kohtaan joko k tai e, tai ei mitään. k=kyllä, olen samaa mieltä.  e=ei.
Tällöin vastauksessa näkyy esim: [k]
Joissain kohdin voit antaa myös ehdotuksesi kysytylle mitalle.

-----(Yleiset säännöt)--------------------------------------
Kuljettaja voi vaihtaa tiimiä kesken kauden []
Rullaava lähtö []

-----(Standard)---------------------------------------------
Rattiputken max pituus rajataan max [60?] cm []
Lisäpainot on kielletty []
Lisäpainot on sallittu, kiinnitys ainoastaan penkkiin []
Penkin selkänojan minimietäisyys taka-akselin määrätään [12?] cm []
Penkin maximi korkeus on [10?] cm runkoputken keskilinjan yläpuolella. []
Takapuskuri on oltava muovinen karting käyttöön tarkoitettu. Puskuria ei saa täyttää täyteaineilla []
Jos vastasit kieltävästi, niin metallipuskuri tai muovipuskuri on molemmat sallittuja.
Em. muovisen puskuriin saa sahata kapeammaksi []
Ohjausgeometrian saa muuttaa (ackerman / raidetankojen kiinnityspisteen etäisyys akselista) []
Moottoriksi käy biland sa250. []
Moottoriksi käy vampire/swissauto 250 (noin 35hp). []
Moottoriksi käy Brigss-stratton World Formula tai sisäkartin kone []
Kartissa saa olla myös etujarrut []
Dako kitkanastarengas sallitaan []
Dako kitkarengas sallitaan []

-(Ice-super)-------------------------------------------------
Dako kitkanastarengas sallitaan []
Dako kitkarengas sallitaan []

----(Junior)-------------------------------------------------
Samat muutokset rungon osalta kuin kuin Standardissa, paitsi seuraavat:
Kilpailijana voi olla yksi henkilö tai tiimi []
Lisäpainot on sallittu, kiinnitys ainoastaan penkkiin []
Penkin selkänojan minimietäisyys taka-akselin määrätään [12?] cm []
Penkin maximi korkeus on [10?] cm runkoputken keskilinjan yläpuolella. []
Dako kitkanastarengas sallitaan []
Dako kitkarengas sallitaan []

Kopioi em kysymyslista sähköpostiisi, vastaa kulmasulkujen sisälle k tai e kirjaimella ja mittaehdotuksiin voit antaa sopivaksi katsomasi arvon.

Vastaukset osoitteeseen icekart(MIUKU)sakal.fi

Icekart työryhmä käsittelee vastaukset ja julkistaa tulokset 1.12.2011
« Viimeksi muokattu: 21.11.2011 18:12 kirjoittanut teppo »
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #51 : 22.11.2011 19:01 »
Tylsää kun oli töissä niin tein piruuttani kyselyn nettisivuille...

tunniste kyselyyn on jkart

Saat teppo tunnukset admin puolelle yv:nä

Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #52 : 22.11.2011 20:25 »
Hei !

Kiitos vaivanäöstä Spetz kysely on tosi hyvä.

Täytyy myöntää että olet kyllä osannuta sanoa asian absoluuttisen tarkasti. Miten se nyt meni: penkin pohjan suurin sallittu etäisyys runkoputken alalaidan yläpuolelta vähennyttä runkoputken paksuus ;D. Toivottavasti ymmärsin oikein ja muutkin ymmärtävät. Jos siihen päätetään yli 2 cm lukema alkaa yltäminen rattiputkeen tulla rajoittavaksi tekiäksi lyhyillä kuskeilla (tietenkin riippuen penkin etäisyydestä taka-akseliin ja rattiputken pituudesta). Itse ehdotin tuolla aiemmin nollaa. Olisi helppo tarkastaa kurkkaamalla ettei penkin ja runkoputken välistä paista valo.

t. Jyrki

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #53 : 22.11.2011 20:32 »
Tuossa taitaa olla kaikilla mahdollista vastata monta kertaa. Varmistan lomakkeen tekijältä miten tämä on hoidettu.
Kokeilin itse googlen lomakkeita, mutta siellä voidaan rajoittaa vastaajia vain gmail tunnuksilla. Kaikilla ei niitä ole.

/teppo
 

www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #54 : 22.11.2011 21:19 »
Jos on tullut 100 vastausta ja niistä 80 on identtisiä, on joku nähnyt vaivaa vaikuttaa asiaan. Pitää olla vähän pöljä että sellaiseen ryhtyy.
Jos taas vastauksia nettiäänestyksessä on suurin piirtein sama määrä kuin sähköpostilla, niin eiköhän ne asiat ole silloin vertailukelpoisia. Pointti on vaan se että ehkä spezin äänestyksestä saa helposti tilaston esille.

Eikä noitten senttien kanssa tarvitse pelleillä. Kunhan edellisten vuosien kisojen henki vaan säilyy, niin homma pysyy mukavana eikä kukaan kulje mittakepin tai viivaimen kanssa mittailemassa penkkejä. Joko ajaa sovituilla säännöillä tässä iloisessa jääkarttiporukassa tai ajelee sitten yksinään järven jäällä.
-petri-

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #55 : 23.11.2011 09:07 »
Ns. Monivastaajat saa hyvin helposti karsitua pois... Eipä siitä enempää, ei anneta hulluille ideoita  ;D

Sanamuoto on hieman hassu mutta jos mietitte mittaustapoja niin tuo on ainoa viisas tapa Tehdä asia. Varsinkin kun on hanskat kädessä -20 asteen pakkasessa. Pukin päällä lankku runkoputken alle ja siitä mitta penkin pohjaan. Näin ei tuu epätasa-arvoa 28mm ja 32mm putken omistajille  ;) henkkoht mielipide on että turha niitä mittoja on määritellä jos penkintuet ja kuljettajan mitta kuitenkin määrittävät viisaan tai "ainoan" penkin paikan...

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #56 : 23.11.2011 09:41 »

Moikka.

Tuolla penkin minimietäisyyden määrittelyllä taka-akseliin, esim. 12 cm, on haettu sitä, että EI tarvitisi lähteä rälläköimään penkintukia irti rungosta ja hitsailemaan taaksemmaksi.
Elikkä mahdollistettaisiin MAHDOLLISIMMAN PIENIN MUUTOKSIN harrastajien siirtyminen kesäkaudesta talvikauteen.
Riittäisi suurinpiirtäin nämä:
- nastarenkaat alle
- akku penkin taakse
- rattiputkeen ackermankulman poisto (eli raidatangot keskelle yhteen reikään yhteen)
Bensaa tankiin ja baanalle...
Jos nyt sitten näkisit tarpeelliseksi, siirtäisit penkkiä niin taakse kuin se on mahdollista, huomioiden kuitenkin tuon 12 cm minimietäisyyden.

Kolmen talven perusteella näyttää, että auto tulee aina vain nopeammaksi mitä taaksemmaksi saat penkkiä (ja painopistettä), ajo sitten drifting tyyliin.
Ja tuon kolmen talven perusteella on on syntynyt se näkemys usean standard-luokkaa ajaneiden kesken, että standard-luokassa pyritään rajoittamaan penkin siiirtoa mahdollisimman taakse, lienee keskeisin osa tässä sääntökeskustelussa (samaan pyritään tuolla rattiputken rajoittamissäännöllä).

Pyrkimällä estämään liiat virittelyt, pyritään tietenkin isompaan osallistujamäärään, useammalle mahdollisuus osallistua vaikkapa lähikilpailuun, jos ei kaikkiin jaksa osallistua.

Olen itse esim tuumaillut, kun noita 120 cc kuskeja ei ole paljon, pitäisikö pyrkiä joskus järjestämään oma standard lähtö 120 cc-kuskeille?
Olisi pitänyt muistaa kysyä, olisiko ollut kiinnostusta... Luokat voisivat sillon olla Standard yleinen ja Standard 120 cc, riippuen tietysti siitä, että olisi riittävästi kuljettajia


TIEDÄN, että monelle tekee vaikeaa hyväksyä, että ei pääse "virittelemään" mahdollisimman nopeaa, mutta sitä varten on Super... Siellä saa sitten viritellä aivan vapaasti, nostaa vaikka penkin taka-akselin päälle jos siltä tuntuu  :o

Pienenä pointtina on myös, että kuljettajien sadeajotaidot kehittyisivät, kun auto ei olekaan aivan niin helskutan takapainoinen, joutuu käyttämään hyväkseen samoja tekniikoita kuin kesällä sateessa.


Ja tietenkin, koska kyse on demokraattisesta äänestyksestä, jos useimmat on sitä mieltä, että penkin paikkaa ei rajoiteta, niin sitten mennään niin, eihän siinä sen kummempaa ;)

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #57 : 28.11.2011 17:55 »
Kuinkas tuollainen KF6 moottori jaksais kuljettaa aikuista jäällä?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #58 : 28.11.2011 19:43 »
Mie olen miettinyt ihan samaa asiaa. Kesä meni R85 koneella ajellessa ja vauhti riitti ihan mainiosti.  :P
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #59 : 28.11.2011 21:02 »
Kuinkas tuollainen KF6 moottori jaksais kuljettaa aikuista jäällä?
Olen ajanut Cadetilla, siinä selkänojalla istuen, vauhti oli hirvittävä. Olen myös ajanut R85 ja Parillan 60cc konetta, vauhtia piisasi kesäkelillä mukavasti. Painoa on 67 kg. Jäällä ainakin koffikone vaatii 10 piikin eteen ja niin ison taakse kuin mahtuu, vääntöä kun ei ole kuin nimeksi. Joten ei se taida aikuista viedä, voimaa kun saisi olla luiston hallintaan. Junnut on kyllä ajaneet noilla koffeilla ja R85 kytkimellä meni viime talvena hienosti. Tuossa KF koneen vääntö ja teho AIMIsta otettuna:
-petri-


 

Team Laine Verkkokauppa