Jep.
Olosuhteet radalla muuttuu helposti jo seuraavaksi päiväksi.
Molemmista gummeista runsaasti kokemusta omaavana:
Vega SL6 "tasapainoisempi", mutta keskimäärin n.0.3-0.5sek hitaampi. Sivuttaispidossa vähemmän eroa kuin pitkittäispidossa, joka on SLR:llä tuntuvasti parempi.
Uutena Maxxix SLR:n ensimmäiset "aika-ajo" kierrokset 3-6 ovat noin 0.3-0.5sek nopeemmat kuin 6-> eteenpäin. Tätä ei juuri havaittavissa Vegalla. Tosin tuon ominaisuuden esillesaamiseksi pitää osata ajaa, eli ei tule ihan ilmaiseksi.
Grip:piin pitää adaptoitua todella nopeasti, koska uuden renkaan pinnalla paksu ja liukas suojakerros, jonka alla on välittömästi se pitävin pinta. Vähän kuin märkä rata kuivuisi hetkessä ja heti pitää pystyä vetämään maksimilla.
SL6:set ovat joskus jopa nopeemmat edellispäivänä "korkattuna".
Molemmat gummit kestävät hyvin kierroksia, totaalinen romahtaminen tulee varsin myöhään. Vegalla olen jopa ajanut voittoon 3 kisakerralla.
Kestävyyteen luonnollisesti vaikuttaa ajotapa ja rungon säädöt. Optimi rungonsäädöillä ja oikealla ajotavalla rengas ei luista, vaan energia suuntautuu haluttuun suuntaan, eikä silloin rengaskaan kulu niin paljon.
Maxxis osaa jopa talvehtia varsin mallikkaasti, eli syksyn gummit toimivat suht hyvin keväälläkin.
SLR ilmeisesti toimii myös hyvin laajalla paine-alueella. Me ei olla saatu sitä toimimaan kuin alemmassa rekisterissä, mutta riippuu varmaan ajotavasta ja rungosta. SL6 tarkempi paineista, toisaalta kelit ei juuri tunnu SL6:lla paineisiin vaikuttavan.
Vihdissä on TAG autolla päästy SLR:llä 47.8:n lähelle, SL6:lla taitaa olla paras 48.19?
Pääsääntöisesti(!?) Leopardissa vetää juuri niitä ukkoja joita ei se tosipäissään vääntäminen tai pärjääminen niinkään kiinnosta, vaan se että pääsee ajamaan jonkun kanssa kisaa. Eipä ole missään muissa kisoissa näkynyt että 5min ennen lähtöä koko varikko menee jeesaamaan yhtä kaveria jotta ehtii mukaan lähtöön !! Usein myöskin toimihenkilöt joutuvat muistuttamaan varikolla mukavia turisevaa kuskijoukkoa, että se lähtö olis tuolla lähdönjärjestelyalueella... 5min sitten.
(Ja voin muuten sanoa että ykkösenä kilpaa ajminen on tylsintä ja turhinta hommaa, ainakin näin aikuis-iässä kun ei ole uraa edessä. Sama kun ajaisi yksin rataa ympäri, paitsi että maksaa enemmän... noh, saahan siitä 8€ pokaalin... jee..
)
Itse radalla kisaaminen on itseasiassa tiukempaa LeopardCup:issa, koska kaikilla samat koneet. (paitsi että x30:sessä keskipotku, joka Leopardista puuttuu) TAG:issa taas pystyy hieman taktikoimaan eri moottorityyppiä vastaan ajettaessa, jos osaa hyödyntää oman moottorin ominaisuuksia edellä ajavan kaverin moottoriin. Ohituspaikka löytyy tällöin helpommin. Ainakin todella loisteliaassa / asiallisessa / menestyksekkäässä / komeassa
K-30 Racing "kilpa"-tiimissä tallipäällikkö seuraa jatkuvasti miten muut kuskit ovat laitteensa saanneet radalla vauhtiin ja monimutkaisten laskentakaavojen perusteella (=hihasta) asettaa kuskilleen oivat säädöt.
Tuskimpa ne renkaat ensi kesäksi muuttuvat. Ovat juuri saanneet EU:n vaatiman seoksen ulos, joten tuotekehitys taitaa olla hetkeksi ohi harrasterenkaalla...
Mielenkiintoista... Kerro lisää
Siis tarkoitin että niille koville Äijille,(kuten allekirjoittanut aikoinaan) jotka vetää molemmat sarjat, on kisoja 8 + 8 kpl. (ja aikoinaan XON TAG tynkä + aluemestaruus + ....)
Tietysti jos LeopardCup kuolee, niin jäljelle jää vain TAG, eli puolet. JuuSee?
Sarjan järjestäjät saavat pääosin tulonsa rengasmyynnistä, ei itse sarjan osallistumismaksuista.
Tämän johdosta eri järjestäjien (maahantuojien) on hankala yhdistää sarjoja, koska luonnollisesti kisaajat ostaisivat vain nopeempaa mallia.
Myös erillaisilla renkailla ajavat kartit voisivat olla vaaraksi toiselleen radalla. (esim: toinen pysähtyy 5m jarrumatkalla toinen 7m, tähän kun lisätään mahdolliset painoerot: a´vot)
Uskon että molemmille sarjoille löytyy tarve. Lisäksi kun kerran se kalusto on hommattu, ja useinmiten maksettukkin, niin miksei ajaisi molempia sarjoja?
Vanteet on niin halpoja että niitä voi ostaa riittävän määrän ettei tartte kokoajan jumpata. Itsellä oli 4 sarjaa kuivankelin vanteita ja 2 märän. Niillä pyöritti hyvin renkaat molempiin sarjoihin. Ja ennenkuin joku piippaa, että: "miten niin halpoja?", niin kysyn että paljon se auto+moottori maksoi?