Kirjoittaja Aihe: Raket 120 sylinteri merkinnät!  (Luettu 159086 kertaa)

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #120 : 01.12.2011 11:41 »
Vielä tuosta Fossiilisarjan/Xonin sääntöehdotuksesta...

Jos säännöissä männän minimi on 51,4mm, ja uudet männät on 51,5, saako männän helman koneistaa toleranssin rajoissa,
vai pitääkö alkaa jostain jälestämään matalampaa mäntää?
Miten tuota sääntöä tulkitaan?

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #121 : 01.12.2011 14:40 »
Ei saa koneistaa, eikä muutenkaan muokata. Sehän on ollut sääntöjen idea tähänkin asti, eli osien työstäminen, myöskään mittojen saavuttamiseksi, ei ole sallittu.  Tähän linjaan ei haluttu tehdä poikkeusta männänkään osalta.

Lähinnä tuo sääntömuutos siis sulkee pois ne 51.3 pituiset männät joita on joskus historiassa saattanut tehtaalta tulla, mutta ei tule enää (uusi Radnen mittapiirustushan on 51.5+-0.1). Muuta varsinaista muutosta männän osalta ei tullut.

Voit siis halutessasi ostaa kasan mäntiä ja etsiä sieltä, että löytyisikö lähempänä 51.4 mittaa olevaa yksilöä. Tätä ei ole kielletty säännöissä.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #122 : 01.12.2011 16:08 »
Joo, eli säännöt eivät siis salli koneistamista, viilaamista, poraamista tai muuta työstämistä sille männän helmalle. Järkeä saa tässäkin asiassa käyttää ja karstaa saa poistaa jne.

Sivuhuomautuksena todettakoon että jos sen joku tekee hyvin, niin ei siitä voi hylätä tai todeta että on työstetty joten siitä sitten vaan jos siltä tuntuu. MUTTA, jos sulla on esim. 51.48 mäntä, niin mieti että kannattaako sitä ruveta työstämään siihen rajoille kun siitä ei oo mitään hyötyä (tai ehkä 0.001s per kierros) ja sitten on aina riski että tulee hylky kun sattuu olemaan kylmä päivä... Tää on se syy kuten astro sanoi miksi se nostettiin 51.4:n koska sitten jos eroa on jo se kaksi kymppää niin se voi tuntua kellossa sen viimeisen 0.1s siellä radalla.

Lisäksi, tuolla kokouksessa jossa näitäkin sääntöjä puitiin todettiin hyväksi katsastajan oikeus sanoa "tällä männällä/(korvaa osan X nimellä) ei sitten ajeta enään ensi kerralla". Tätä oikeesti kannattaa musta näissä harrastekisoissa hyödyntää jos katsastaja ei ole ihan varma että pitäisikö tästä hylätä vai ei. Selvä tahallinen vilppi pitää tietysti aina olla rangaistavaa.

Tässä mun 2 senttiä :) Säännöt tietysti tulkitaan sitten kisapäivänä niinkun ne lukee.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #123 : 01.12.2011 17:01 »
Piirrustusten mukaan R120 kanki on sellainen hienomekaniikan ihme, että ei siinnä ei mitattavia eroja esiinny :o

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #124 : 01.12.2011 17:47 »
Niin, säännöt kieltää työstämisen. Jos uiva akseli tarkoittaa sitä, että akselia työstetään, sääntöjä rikotaan. Katsastus vetänee tässä, kuten kaikessa muussakin, linjan, joka on sama kaikille. Se voi epäselvissä tapauksissa olla varmaan esim. tuo Janin mainitsema "tää sun akselis on rikki ja tällä ei saa ajaa ens kerralla".

Varmaan löytyy niitäkin, joiden mielestä kaikki mistä ei jää kiinni on sallittua. Voipi sitten juhlia fossiilisarjan mestaruutta, jonka tietää saavuttaneensa vilpillä, jos siinä onnistuu.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #125 : 01.12.2011 20:54 »
Olisikohan puolet suomen räpäteistä uivalla kammella. Kannattaisi harkita...
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #126 : 01.12.2011 22:30 »
Moips,
S.P:lle muistutukseksi, alkuperäisiä Raket osia on käytettävä, materiaalin lisääminen kielletty. Rhinon männät on sallittu.

Sitten tuosta uivasta/horo kammesta. Jos se on hölskyvää mallia, niin silloin se on varmaan kulunut käytössä ja työstämätön.
Älkää ottako pois akselista, vaan laakerista, jonka toleranssia ei ole mainittu missään ;D ;D.
Lisäksi luokkarissa ei ole mainittu akselin kohdalla minkäänlaista toleranssia, yli tai alle 17.00  on luokituksen vastainen.
Missään ei löydy mainintaa yleistoleransseista. Männän halkaisijan on oltava just 60.00, ei satskua alle eikä yli. 13.00 mm tappia et saa
menemään 13.00 reikään. Älkää ruvetko mussuttaa että toleranssit on putken kuvassa, toi kuva on kössitty vuoden 2000 R-85 luokituksesta.
Katsastus voi hylätä  pärstäkertoimen mukaan joka padan eikä tarvii paljoo mittailla.



Mun männänhelma kuluu käytössä, olen vaan putsanut sitä silloin tällöin. Ja kuka voi todistaa että olen ottanut pois männänhelmasta. Köyhänä käytän mäntää 3v+ ja silloin pari kymppää lähtee laesta kun rapsuttelen siitä  karstoja, eihän se voi olla sääntöjen vastainen, kuten ei tuo kulunut kampikaan.
Mitä eroa on kuluneessa männänhelmassa/laessa ja kuluneessa kammessa.
Kun osa on kulunut  mittojen ulkopuolelle, niin se on luokituksen vastainen, oli osa sitten mikä vaan. ::)
Ja laittakaa noi yleistoleranssit jonnekin näkyville.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #127 : 01.12.2011 22:37 »
Okei, hyvä, voidaanko me nyt unohtaa se yksi kirottu mäntä ja aina lopettaa siihen palaaminen ja katsoa eteenpäin... Mennyt mennyttä ja kellään tähän keskusteluun osallistuvalla ei ole ollut mitään tekemistä ko. asian kanssa joten mun mielestä sitä ei kannata koko ajan sotkea joka kommenttiin.

Ainoat tavoiteet mitkä mulla oli miksi tähän sääntöhässäkkään Fossiilisarjan osalta edes menin sekoamaan on että vältetään jatkossa turhia hylkyjä ja juuri katsastajilla ja kilpailijoilla on sama käsitys asiasta jolloin kilpailut voidaan aja tasaväkisin vehkein ja reilussa hengessä. Toivottavasti tähän päästään ja jatkossakin riittää kilpailijoita eikä kaikki pelästy että pärjätäkseen noissa sarjoissa pitää olla ainakin 5 erikokoista Dremeliä ja niin tarkat mittalaitteet että VTT:kin jää jalkoihin. Oikeesti...

Siksi on hyvä että saadaan tähän kommentteja esim. Samilta joka on puuhannut näiden vehkeiden kanssa paljon pidempään kun mä oon edes tiennyt niiden olemassaolosta. Hienoa ja kiitos (iso respect!), mutta yritetään pysyä yleisellä tasolla ja miettiä tätä hommaa eteenpäin, kiitos.

Ja, niin, kyllä munkin mielipide selkeesti on että ei tosiaan niistä uivista alakerroista voi hylätä koska se on kuluva osa... (astro laittoi ehkä vähän huonon esimerkin, ehkä parempi olisi ollut että jos joku on dremelöinyt sitä akselia kevyemmäksi tmv.). Ei ihan kaikkea oikeasti voida kirjoittaa sääntökirjaan. Tässä olen Samin kanssa tosi samoilla linjoilla että kyllä sitä pitää kaikkien käyttää tässä tervettä harkintaa. (ja kuulutan myös sitä urheiluhenkeä!)

Radnen tuned-pyttyhän on kielletty erikseen ainakin joissain säännöissä ja sillä taitaa olla ihan eri osanumerokin kuin mitä "luokkarissa" lukee. Mistä kaikki aina sen keksii?

ps. Hienot viritykset oot Sami tehnyt. Kertoo siis tosiaan toi päivä niin pääsee kaikki todistamaan mitä käy. Jos Kimi ei löydä ketään tarpeeksi hullua muuta kuskiksi niin mä voin tulla.


Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #128 : 01.12.2011 23:24 »
Moips,

Ei toi 120:n vaadi mitään muuta kuin että kaikki on ehjää, kampi ei kanita, palotila kohdalleen, kaasari puhdas, putki on oikean mittainen ja puhdas.
Tuossa kaikki mitä tarvii tietää ja tehdä tuolle moottorille.Loppu tulee ranteesta ja rungon säädöistä.
Jos moottoria huoltaa normaalisti, niin se kulkee ihan voittajatahtia. Lisäksi siitä on vaikea tehdä luokituksen vastainen, jos ei
tarkoituksenmukaisesti hae jotain erityistä. Palotilan mittaus on ainoa  mitä tuolle moottorille tarvii tehdä maksimaalisen huvin
saamiseksi. Kaasari säätöihin ja putken mitta kohdalleen niin se on siinä.
Eikä tuo Radnen dokumentti ole mikään luokitustodistus, vaan valmistuspiirrustus.

Vielä kun ois ymmärtävä ja osaava katsastus, niin kaikki ois onnellisia.

P.S. Jani, jos olet ajanut kiihdytysautoja niin homma sovittu, toi mun peli tulee keulii.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #129 : 02.12.2011 00:13 »
Olen samaa mieltä Janin kanssa.

Minä en ole katsastusmies, enkä siis myöskään tee sääntötulkintoja kisoissa. Minä en siis päätä mikä on työstämistä ja mikä ei. Oma linjani meidän autojen kanssa on ollut, että kun ei työstä osia, niin ongelmaa ei pitäisi olla.

Itse en ainakaan ole ehdottanut tähän asti käytetyn linjan tiukentamista, enkä mitään muutakaan muutosta, poislukien nuo uudet kirjaukset sääntöihin. Jos joku lausahdukseni on näin tulkittavissa, niin olen sitten ilmaissut itseni epäselvästi.

Kokouksessa, jossa sääntömuutoksia käsiteltiin, jäi ainakin minulle sellainen kuva, että eiköhän ne katsastusmiehet vedä suunnilleen samaa linjaa kuin tähänkin asti. Se on ainakin mun mielestäni ollut keskimäärin ihan ok, vaikka virheitäkin on varmasti sattunut.  Toivoa voi, että virheistä opitaan, mutta täällä niistä jauhaminen tuskin auttaa, koska en usko katsastajien tätä foorumia lukevan.

Sarja on toiminut toistakymmentä vuotta ja pääpiirteittäin samoilla säännöillä, joka on ihan kiitettävä saavutus sekin jo itsessään.  Jos säännöt ja tulkinnat olisivat täysin surkeita, ei varmaan joka vuosi viivalle ilmaantuisi noin 120+ kuskia.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #130 : 02.12.2011 09:21 »
Jep, hienoa jos ollaan kaikki lopulta samaa mieltä kaikesta. Ja totahan mä oon yrittänyt koko ajan sanoa että ei sille tartte mitään tehdä muutakun että se on kunnossa. Säännöt nyt vaan pitää kuitenkin olla tässäkin lajissa.

Enkä mä oikeestaan tiedä mistä tässä nyt niin erimieltä oltiinkaan alunperin. :) En myöskään mä näe että mitään olisi nyt lähdetty tiukentamaan, toivottavasti ei. Selventämään korkeintaan kohtia jotka aloittelijalle on saattanut olla epäselvää. Säännöt on kuitenkin ollut pääosin toimivat. Toivottavasti jatkossakin mennään rennolla meiningillä radalla ja varikolla.

Kimi, täytyy vissiin harkita toisen kerran jos kerran nitroo pitää laittaa tankkiin. Tunnen kyllä yhen kiihdytysmiehen, että ehkä mä voin käydä ammentamassa oppia...

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #131 : 02.12.2011 14:35 »

Mäntien tutkailuun katsastajien käyttöön "tunnelitulkki" ...tunneli korkeus-suunnassa esim. mittaan 51.39 tarkkuuskoneistettu ( teräs tms tarkoitukseen soveltuva matsku ) härpäke, minkä sisään tutkailtava mäntä ei saa miltään osin pystyasennossa mahtua...jos mahtuu niin on hylsy...yksiselitteistä(kö) ? Kaikki muu mietiskely ja tutkinta onko työstetty vaiko ei unohduksiin...koosta/pituudesta kai lähinnä on kyse, jollei se riitä niin mukaan vielä minimipaino... ? Samalta pajalta yhteistilauksena samanlaiset tulkit eri kilpasarjoille, niin ollaan samalla viivalla ?
Tulkki peliin jos esiseulonnassa tönäri näyttää rajatapausta ?

 :o ??? :o



Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #132 : 02.12.2011 14:45 »
Samppa, mä voin tulla ajamaan sun autoa. Janiin verrattuna oon ultrakevyt  ;D

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #133 : 02.12.2011 18:50 »
Hei,

en nyt lähde ottamaan kantaa mittaustuloksiin enkä tulkintoihin ( eikä minulla riitä siihen osaaminenkaan ), mutta tiettyjä mielestäni asiattomia kommentteja täytyy oikaista. Fossiilisarjan ( ja tänä vuonna myös Keimola Cupin ) katsastus on ollut käytännössä täysin kuluneena vuonna yhden miehen varassa, joka kiireisen yrittäjyytensä lisäksi on ollut luotettavasti aina paikalla. Olen myös ymmärtänyt hänen nauttivan kaikkien muiden paitsi parin mosamiehen luottamusta tasapuolisuutensa ja kiihkottomuutensa ansiosta.

Esimerkiksi Kimi ei sanele, mistä voi ja mistä ei voi hylätä, ellet tule katsastusmieheksi. Tämä on avoin kutsu, tervetuloa ensi vuonna toimitsijaksi.

Fossiilien puuhamiehet olivat tehneet hienoa työtä ja nähneet vaivaa sääntömuutosehdotusten kanssa, se on mielestäni oikeaa vaikuttamista.

Tämä puheenvuoro oli mielestäni tarpeen Jounin puolesta, koska Astro osui aivan nappiin epäillessään, että katsastusmiehet eivät tätä foorumia
lue. Ensi vuoden kuljettajakokouksissa opetetaan vastalausemenettely, koska se on Samiltakin unohtunut, toisin kuin tekniikkapuoli.




piku

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 133
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #134 : 02.12.2011 23:59 »


Tämä puheenvuoro oli mielestäni tarpeen Jounin puolesta, koska Astro osui aivan nappiin epäillessään, että katsastusmiehet eivät tätä foorumia
lue.



Kyllä luvetaan  mielenkiinnolla :o ja kauhulla :D
Kovasti harjotellaan/huolletaan

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #135 : 03.12.2011 17:36 »
Mikäs kanta teillä etelän sarjoissa muuten on muihin ulkoisiin viilauksiin.
Esim vanhaan alakertaan ei millään saa uutta sylinteriä kiinni ilman, että viilaa alinta jäähdytin ripaa pois ja toisin päin vanhaa sylinteriä ei saa suoraan uuteen alakertaan kiinni,
ilman että ottaa puolan alta pikkaisen pois, jos meinaa saada puolan suoraan.

BTW: Samaa sylinteriä mitä raksussa käytetään on Husqvarnan voimaleikkurissa?
http://www.husqvarna.com/my/landscape-and-groundcare/products/power-cutters/k-1250

Tuon, kun laittaa Ebay hakuun niin voi havaita jotain varaosien hinnassa...
« Viimeksi muokattu: 03.12.2011 18:32 kirjoittanut vtuonone »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #136 : 03.12.2011 18:37 »
Mikäs kanta teillä etelän sarjoissa muuten on muihin ulkoisiin viilauksiin.
Esim vanhaan alakertaan ei millään saa uutta sylinteriä kiinni ilman, että viilaa alinta jäähdytin ripaa pois ja toisin päin vanhaa sylinteriä ei saa suoraan uuteen alakertaan kiinni,
ilman että ottaa puolan alta pikkaisen pois, jos meinaa saada puolan suoraan.

No näissä kai nyt sitten ainakin voi vihdoin käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.  Jos esim. sylinteri hajoaa, niin kai nyt pitää voida ostaa kaupasta uusi sylkkä ja kiinnittää se vanhaan alakertaan.   On tähän asti saanut myös esim. kiinnittää pakolämpöanturin, vahvistushitsata puhallinkoppaa ja korjata sen kiinnityskierteitä, vaikka näitäkään ei ole erikseen mainittu. Kuluneella kaudella sai myös ajaa uudella moottorilla, vaikka säännöt oli päivittämättä ja piirustuksissa ei ollut kuin vanha alakerta.  Kuten Nysse sanoi, Keimolan katsastuksissa Jouni on kyllä osannut suhtautua asioihin kiihkottomasti ja järkevästi.

Mun mielestäni ei kuitenkaan olisi paha kirjata näitäkin asioita sääntöihin, samoin kuin esim. sitä, että kampiakselin saa suoristaa lyömällä. Mutta mä olenkin tunnustanut olevani sen linjan kannattaja, että kaikki säännöt ja sallitut toimenpiteet kannattaisi kirjoittaa kokonaan auki, jotta tulkinnat pysyisivät samanlaisina vuodesta toiseen. Näitä ei kuitenkaan haluttu sääntökokouksessa lisätä, koska sääntöihin tulisi liikaa pykälöitä.  Ehkä sitten ensi vuonna.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2011 18:42 kirjoittanut astro »

Rska

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #137 : 03.12.2011 22:14 »
Mitä häh.Eikös noi pitäs olla harrastesarjoja.Ite en kyllä 120 raksulla aja,mutta sen verran touhuissa mukana olen ollut,että tiedän radnen piirrustusten olevan täyttä p..kaa.Ei ne niitä osia itte tee,mutta myyvät mitä saavat.Kyllä noita mäntiä saa vieläkin (51,3)jos kauppias ei mittaa ja jätä myymättä.Vaikutus kulkuun on sama kun käy ostamassa lähikaupasta hernekeittopurkin,poraa helvetimmoisen reijän penkkiin,syö sen sopan ja juo litran kirnupiimää päälle (pitää kieltää laktoosi-intoleranssilaisilta) ja eiku radalle.Saman tien voi säännöissä määritellä yhden ainoan pytyn kirjaimen millä saa ajaa,on noissa niin paljon isompia heittoja.Keskittyisitte kilpailemiseen eikä radnen osapiirrustuksiin.Kyllä noi vehkeet riittävän tasaväkisiä on niillä osilla mitä kaupasta saa olipa heitto 0,1 tai 0,3mm.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #138 : 04.12.2011 02:21 »
Moi Nysse,
Tulisin mielelläni katsastamaan, valitettavasti mun duuni ei mahdollsta että voisin taata olevani paikalla keskiviikkoisin.

Aikoinaan kun noita katsastelin, niin ainoa mistä olin tiukka oli kisapaino, palotila ja ratastus.
Kaikki muut jutut  oli vähän että hohhoijaa, taas on pipon propellit pyörinnyt rajoittajalle.
Kerran oli härdelliä sytytysennakoista, siitä laitettiin huhu liikkeelle että
tarkistetaan, Arin kanssa oli kiva seurata kun jotkut tiimit vaihtoi moottoreita ;D
Tietysti esikatsastus hoidettiin huolella, kuten nykyäänkin,  ja se on mun mielestä tärkempi
juttu kuin jälkikatsastus.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #139 : 06.12.2011 00:29 »
Hmm, putkessa näyttää olevan Radnen leima :D
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #140 : 06.12.2011 20:42 »
Moips,
Meijän luokkari

1.0 Vain R-120:een osia saa käyttää, eli niitä osia joita tulee laatikon mukana saa muokata niin paljon kun lystää.
1.1  Metallin poistaminen sallittu, lisääminen ei (tarkoittaa täyttöhitsausta). Osia saa poistaa, mutta ei vaihtaa korvaavalla osalla.
1.2 Moottoriin kuuluu sytytystulppa, joiden määrä  on vapaa ja saa työstää. Sen saa myös jättää pois.
1.3 Polttoaine tavallinen pumppubensa 98 tai 95E, jonka saa myös jättää pois.


-------------
Aloittaisin tuosta joka on jo irrallaan,  kun se on pilattu, niin jatkaisin tuosta vasemmanpuoleisesta.
Pienestä saa helposti isomman, mutta Meijän luokkari kieltää pienentämisen.
Olet näemmä jo aloittanut viilaamisen kun on laastari peukussa, vai onko toi joku CIK/FIA-juttu ?
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Linksu

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 126
    • Speed Garage
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #141 : 21.03.2012 22:22 »
Tampereella tarjotaan näille kahdelle viilatulle koneelle ilmainen tehonmittaus inertia dynolla. ;)
Karting moottorien tehonmittausta sekä säätöä.Raket 120 Herkistykset.
info(at)speedgarage.fi
Speed Garage
www.speedgarage.fi

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #142 : 22.03.2012 00:15 »
Moi,

Matemaattinen malli rupee olemaan valmis, noin 150MB exceltaulukko.
Snurrakyynärpää vähän vaivaa, mutta eiköhän ole toukokuussa valmista.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #143 : 27.03.2012 23:34 »
No niin, moottori on ostettu ja perjantaina alkaa sulkeiset, viilat on teroitettu ja laikat tasapainotettu.

Tänään kuulin että männän helma kannattaa viilata teräväksi, kuulema leikkaa ilman katki tehokkaamin.
Lisäksi jos siitä tekee vinon, niin tulee sellainen giljotiiniefekti, jonka jälkeen laite karkaa lapasesta.
Tulpan kärjen  pitää osoittaa keskellepäin, muuten kipinän pitää kiertää se ja sitten sytytys myöhästyy
sellanen 0.00000000000000001 sekuntia, jonka kokenut kuski huomaa heti. Tosin toinen koulukunta sanoo
että saadaan kaksi palorintamaa kärjen molemmin puolin, joka olisi kuulemma parempi.
Lisäksi pakokäyrä pitää lyödä lyttyyn niin että siitä tulee ahdas, toimii silleen ahtimena.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #144 : 02.04.2012 01:43 »
Hitto soikoon, matemaattisten mallien mukaan näyttää siltä että laite keulii. Tarttee laittaa etupuskurin päälle broileri
tai sitten siirtää penkki etupyörien etupuolelle, jolloin ajan saman asian kun tuo broileri ;D ;D ;D
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #145 : 02.04.2012 15:57 »
Vai keulii,nyt pystyn kerrankin hevosmiehenä teitä mosamiehiä neuvomaan, mene kylään  lähimmälle hevosmiehelle(ei ratsu täytyy olla ravimies) lainaa siltä ns.nousuremmi tai ,vaijeri kolmi osainen kuolain ja ohjat se kyllä neuvoo miten nousuremmi laitetaan kiinni kuolaimet nokalle broilerin sijaan ja ohjat kiinni.Jos ei ne auta lähetä kädenkokosi tänne niin paluupostissa tulee ravikäsineet jo on ihme josko näillä ei rupea käsissä pysymään.Jos se sitä jatkaa niin on liian pahantapainen  ;D ;D Mienaatko pakaste vai tuore broileria

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #146 : 05.04.2012 18:05 »
Metalliepoksi ei ole täyttöhitsaamista.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #147 : 05.04.2012 18:13 »
Sä et oo kimi nyt sisäistäny tätä pelin henkeä, tottakai kaverin tekemistä yritetään vaikeuttaa kaikin keinoin, ettei tarvi ajamalla kisoja ratkaista!

.. Vai ootatko vaan että pääset jälkikatsastuksessa käräyttämään kaverin, niinhän ne tosimiehet kisan voittaa ;)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #148 : 05.04.2012 18:59 »
Missä jälkikatsastuksessa !!??
 ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #149 : 05.04.2012 20:12 »
Missä jälkikatsastuksessa !!??
 ;D

LOL. Eiköhän se oo tässä tapauksessa se kun niitä koneiden palasia kerätään ympäri rataa... ;)


 

Team Laine Verkkokauppa