Kirjoittaja Aihe: Raket 120 sylinteri merkinnät!  (Luettu 159081 kertaa)

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #60 : 03.11.2011 12:08 »
Täällähän näyttää siltä kuin Pandoran lipas olisi viimein avattu  ;D

Olen tahkonnut tänä kesänä noin 5000 kierrosta ~5000km :o Oulun rataa ympäriämpäri raketilla ja testannut melkein kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Jos nyt jonkunlaisen yhteenvedon vetäisin opituista asiosta menneeltä kesältä, sanoisin että kun motissa on:
- alakerta kunnossa,
- palotila säädetty,
- kaasari puhdas sekä paineet kohdillaan,
- pakoholkin mitta sopiva,

on kulku kiinni lähinnä radan kunnosta, renkaiden toimivuudesta, rungon säädöistä ja tuulen suunnasta.

Olen särkenyt kesän aikana enemmän kuin viisi mäntää, joten on tullut myös testattua eripituisia ja muotoisia hyllystä löytyviä mäntiä. Kympän erolla männänpituudessa näyttäisi olevan vain henkinen vaikutus, nimittäin jos kuljettaja edes luulee että motissa on tosi lyhyt mäntä, auto lentää radalla :D Ihmetys on suuri kun mittaa helmanpituuden ja mäntä olikin käytännössä ylipitkä  ??? Ei se männänpituus kesää tee, vaan moottoripaketissa on monta muuttujaa jotka pitää sattua kohdalleen.

Siinä vaiheessa kun kuskilla pysyy kierrosajat tasaisesti kympän kahden sisällä ja meno radalla on hyvännäköistä, voi viedä motin moottorigurulle ja yrittää löytää sieltä muutama kymmenys pois. Senkin voi kyllä korvata treenaamalla ajamista ns vitu.ti sekä jumppaamalla sixpäkkiä, olkapäitä ja ojentajia  ;D

Niin ja otsikkoon vastaten sanoisin, että haluaisin kokeilla R-sylinteriä joskus, itse olen ajanut pelkästään kahdella eri W-sylkällä.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 12:14 kirjoittanut Tero »

jahnu

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 51
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #61 : 03.11.2011 12:59 »
Mikä ihme näillä ihmisillä on Rakettia vastaan. HARRASTE moottori parhaasta päästä. Halpa,kohtuu toimiva, halpa ylläpitää. Pääsee jopa ajamaan kilpaa, jos haluaa. Mun käsittääkseni rotaxeille ja muille on oma sarjansa. Menkää sinne jos raketti ei riitä. Ainoo mitä raketti tarvis on eri sarjojen välinen yhtäläinen luokitus todistus. Vois mennä ajaan kenen vaan sarjaa.
Niin ja Tommi. Mulla ei ole vielä katkennut yhtään olkavartta,penkinrautaa,ponttoonin rautaa tms. Johtuuko sitten hiljasesta vauhdista,liian vahästä ajosta vai siitä että on sun vanha auto ;D
menee ne lujaa

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #62 : 03.11.2011 13:15 »
Palataan täältäkin kirjaimiin. Itse olen kuulut, että R ois menevä en ole pässyt kokemaan.
S ja W:n olen kokenut ja toimivat hyvin. Samoin X toimii ihan kilpailukykyisesti.
H-pyttyä sen sijaan ei ole saatu toimimaan ainakaan lähellekkään samoilla muilla säädöillä HUOM!!
Huuhteluissa oleva 2 asteen ero puolittain voi tehdä siitä oudon luonteisen samoin suhteessa pitkä imu.

Lisäksi nyt käsiin kulkeutui I tai U(merkintä kulunut), joka eka tuntumalta voi olla hyväkin.
Kiertävää sorttia tuo ainakin tulee olemaan korkeat pako&huuhtelu asteet ko motissa.

Tästä päästäänkin siihen, että kiinteä ratastus, joka joissain sarjoissa käytössä sorsii tiettyjä pyttyjä.
Äkkiseltään en muista minkä kirjaiminen pytty oli, mutta oli saakerin vääntävä mutta ei kiertänyt mitään.
Sillä sai Liepeellä ajella 4 pykälää pienemmällä rattaalla...

Niin ja toisekseen erilaiset radat suosii erilaista mosaa...paljon mutkia vs paljon suoria.

PS:
Mitä muuta alakerrassa voi taikoa kuin tehdä kampiakselin rihtauksen huolella?
Eihän siellä ole kuin laakerit&stefat, jotka toki oletuksena pitää olla paikallaan niin, että eivät vuoda.

PS2:
Se on totta, että Raketti täristää runkoa rikki, mutta siitähän selviää hitsaamalla.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 13:18 kirjoittanut vtuonone »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #63 : 03.11.2011 15:23 »
PS2: Se on totta, että Raketti täristää runkoa rikki, mutta siitähän selviää hitsaamalla.
Voisikohan pukin ja moottorin väliin laittaa kovat tärinänvaimennuskumit?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #64 : 03.11.2011 16:54 »
Jos muistan oikein, niin alle 600' on hyvä ja menee yli 900' kun vedät tankin tyhjäksi.(täytyy kaivaa arkistoja) Rissan kanssa sama juttu, ongelmia tulee ainoastaan jos lämmöt on liian korkealla.
Jos sytytys on liian myöhäisellä niin pakolämpö nousee, eikö.
Kiinnostaa ainakin meitä, jotka saa sytkällä leikkiä.

PS:
Ollaankohan tässä päästy pidemmälle kohti hysteriaa ja syitä mitä päästiin viime vuonna samaan aikaan käynnissä olleessa ketjussa  ;D
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,7967.0.html
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011 22:27 kirjoittanut vtuonone »

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Raket 120 sylinterin virityäminen?
« Vastaus #65 : 03.11.2011 19:55 »
Jos unohdetaan kaikki säännöt ja halutaan ottaa "harrastepelistä" hieman lisää potkua mitä pitäisi tehdä? R120 on halpa moottori ja siksi vähän kiinnostaisi tietää moottorin mahdollisuuksista.
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Raket 120 sylinterin virityäminen?
« Vastaus #66 : 03.11.2011 20:10 »
Jos unohdetaan kaikki säännöt ja halutaan ottaa "harrastepelistä" hieman lisää potkua mitä pitäisi tehdä? R120 on halpa moottori ja siksi vähän kiinnostaisi tietää moottorin mahdollisuuksista.

Tällöin kannattaa unohtaa tyystin R120, käytettyjä laitettuja ilmajäähytteisiä ICA-J koneita saa muutamalla satkulla, rakettia halvempi ja tehoa löytyy melkein tuplasti, kestää kesän laittamatta kun ei vedä viimoisia kymppejä irti koneesta ja kierrosajasta ja kuulostaakin moottorilta!  ;)

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #67 : 03.11.2011 20:14 »
Moi Kimi,

Kysyin tänään kartingkauppiaalta, onko meillä tosiaan käynyt sellainen tuuri Rotaxissa, että 350 tuntiin ei ole leiponut yhtään mäntää, kun
niitä kuulemma menee yhtenään. Kartingkauppias kertoi, että Rotaxissa ei ole leiponut yhtään mäntää, R120:ssä sen sijaan kymmeniä.
Ongelma on kuulemma männäntapin lukkorengas, se irtoaa ja tappi rikkoo sylinterin. Antamastasi linkistä Rotaxin mäntä maksaa 89 euroa,
Raketin 138 euroa.

Rotax toki vaatii täyshuollon 50 tunnin välein, se maksaa 500-600 euroa.

Et tainnut jaksaa lukea edellistä viestiäni loppuun asti, kun puhut diktatuurista. Fosarit äänestävät itse, heidän enemmistöpäätöksensä
ovat ensi vuoden sääntöjen pohja. Mistähän otit Vihdin UA:n puheeksi, ehkä siitä että saimme heiltä Tattikselle kuluvalla kaudella paljon
arvokasta toimitsija-apua.

En usko näkemykseesi 45 joukkueen jakaumasta, lisäksi haluaisin takaisin Samin mainitsemat 80 joukkuetta. Katsellaan äänestyksen jälkeen
kuka arvasi oikein.

wannabe75

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 171
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #68 : 03.11.2011 20:15 »
Heh. Tämä oli vastaus jonka arvelinkin saavani. Ica-j on suunnitelmissa heti, kun budjetti sallii ja R120 myöskin. Lähinnä olisin odottanut vastausta esimerkkilauseeseen: Olen kuullut, että mopoon saadaan lisää tehoa, kun sitä viilataan. Kysymys kuuluukin: mistä viilataan?  ;D
-=)" Olli Koskinen "(=-

Kun karttinkimiehen koiraa alkaa pelottaa niin sillä menee mäntä koipien väliin...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sylinterin virityäminen?
« Vastaus #69 : 03.11.2011 21:08 »
Jos unohdetaan kaikki säännöt ja halutaan ottaa "harrastepelistä" hieman lisää potkua mitä pitäisi tehdä? R120 on halpa moottori ja siksi vähän kiinnostaisi tietää moottorin mahdollisuuksista.

Älä hyvä ihminen ala viilaamaan. Ei siitä mitään tule kuitenkaan.
Paljon halvemmaksi, ja taatusti enemmän tehoa tulee kun laitat kaksi vakiota näin:



:D Tolla työnsi Rotax:sia alta pois Kaanaassa.
Eikä tarvinnut välittää mitä kirjaimia oli pytyissä ja palotilatkin oli pitkälti yli 17ml.
Jostain syystä katsastaja ei päästänyt meitä R120 luokkaan... oli vempele kuitenkin ihan silloisten sääntöjen mukainen - kaksi moottoria sai katsastaa  :P
Lisäksi ilmassa oli, jopa ihan ääneen lausuttujakin, epäilyksiä härvelin pysymisestä nipussa...!?

Juttua löytyy täältä:
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2972.msg11111.html#msg11111
 ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #70 : 03.11.2011 21:18 »
Meillä oli P pytty, ja oli tosi hyvä, Maipin tekemä pata.
Putkia testattin kymmenkunta  kpl, joista yksi  oli selkeästi muita parempi.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Pekka L

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #71 : 03.11.2011 23:14 »
Meidän fosari tiimin vuosibudjetti on noin 1500 euroa.

Yhtään ei kiinnosta nostaa kustannuksia.

Tuolla hinnalla saa 6 hauskaa keskiviikko iltaa.

Saa leikkiä kilpa-autoilijaa kohtuu halvalla.

Raket 120 on ihan hyvä moottori tuohon tarkoitukseen.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #72 : 03.11.2011 23:49 »
Sivusta seuraajan roolissa on pakko kysyä, että missä vaiheessa toi rotaxi nyt millään tapaa liittyy topiciin. Niiden viilajat varmaan laittaa oman topicin kun siltä tuntuu  ::) Ei hernepalkoa nenään...
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

TB-Racing

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #73 : 04.11.2011 00:27 »
meidän tiimissä on ajettu M pytyllä R pytyllä P pytyllä uusista ei kokemusta
mä oon tykästyny tohon M pyttyyn sillä tuli esim hangon 1h kestävyysajon ylivoimainen voitto 9.10-11
ainoa kuski/auto kun ajoi tasaisesti alle 38s tais olla yli 60kierrosta alle 38s muilla kuskeilla oli vain 2kierrosta alle 38s
mun mielestä sylkky järjestys noista on

M paras 1
R hyvä  2
P hyvä  3

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #74 : 04.11.2011 00:45 »
Moi,
Mun minimoottorit on koottu rakkaudella, ja siksi ne toimii.
Ostin muuten toissaviikolla 3 kpl minin moottoria, 60 eur kpl  ;D ;D. Ensi viikolla viedään työstettäväksi ja sitten rupee
snurra kairaan kantta.

Ennemmin kuin rupee viilaamaan R120:stä, niin kannattaa pienentää palotilaa johonkin 14.0, vaati sylkyn pyöräyttämistä sorvissa.

Vääntöä tulee niin paljon lisää, että vie pulskaakin poikaa 80:n rattaalla.
Jos kokeilit reediä, niin kai lyhensit männän helmaa, ainakin 10mm otettava pois tai tehtävä reikä helmaan, muuten ei hyödytä mitään.

Yammun kaasariakin on raksussa koitettu, ei tullut vauhtia yhtään lisää.

Tuota tuuletinhommaa olen kanssa miettinyt, miksi ei voisi ottaa koppaa  ja siipiä pois kokonaan ja kokeilisi yammun sytskällä.

MKR:n moottoreissa oli palotilat yhteensä tuo 17ml.  :D

Jos jollain on kisakelvoton R-120:n kaupan johonkin 300 eur, niin ostan pois ja lähden Samin kanssa kilpasille.
Luokkari on kaksinkertainen: Vain alkuperäisiä R-120 osia saa käyttää,materiaalia ei saa lisätä, putki  yamaha tai raket.
Moottorin on kestettävä 10 kierrosta. Muut säännöt kuten Fossareissa, mutta ratas on vapaa. Paino painavimman mukaan (=Samin auton vaakapaino :D).
Päivän paras kierrosaika määrää voittajan. Kuljettaja on vapaa (koska olen itse ihan paska, en anna tässä tasoitusta).
Kisan jälkeen moottorit puretaan osallistujien läsnäollessa (102%:n sääntö, eli jos jäät voittajasta liikaa, niin et pääse katteleen purettuja koneita.).

Yksi moottoriguru opetti mulle että ruutia ei kannata keksiä uudestaan, mutta sitä kannattaa aina lisätä  ;)
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #75 : 06.11.2011 11:07 »

MKR:n moottoreissa oli palotilat yhteensä tuo 17ml.  :D


Todistetusti 2x R120 kyhäelmässä palotilat oli yht 34.96 karstoineen kaikkineen kyseisen kesän kurvailujen jälkeen. Koneet olivat muutenkin aika kovilla, kun yhdessä jaksoivat kiertää päälle 13 000 tienoille Ala-Härmässä, joten ei juuri tullut mieleen niitä enempää kurittaa. (lisäiltiin vaan öljyprosenttia silmät pyöreinä)
2x Formula-A versiossakaan ei palotilaa tullut kiristettyä, kun vakionakin tahtoi olla takapään pito-ongelmia keltaisilla Vegoilla.

Lainaus
Jos jollain on kisakelvoton R-120:n kaupan johonkin 300 eur, niin ostan pois ja lähden Samin kanssa kilpasille.
Luokkari on kaksinkertainen: Vain alkuperäisiä R-120 osia saa käyttää,materiaalia ei saa lisätä, putki  yamaha tai raket.
Moottorin on kestettävä 10 kierrosta. Muut säännöt kuten Fossareissa, mutta ratas on vapaa. Paino painavimman mukaan (=Samin auton vaakapaino :D).
Päivän paras kierrosaika määrää voittajan. Kuljettaja on vapaa (koska olen itse ihan paska, en anna tässä tasoitusta).
Kisan jälkeen moottorit puretaan osallistujien läsnäollessa (102%:n sääntö, eli jos jäät voittajasta liikaa, niin et pääse katteleen purettuja koneita.).
Mä tarjoon sankareille mäyräkoirat jos rikotte mun 2x R120 kierrosajan tattiksella.  ;D
Saatte yhden puoliks, jos toteutatte ton kisan !! (yllytystä !!)  ;)

 
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #76 : 06.11.2011 21:13 »
Pienesti katoilevien jarrujen kanssa jäi tuhannesosan päälle 50sek. (Perk..le että jäi vaivaamaan  :D )
Timo McKeown veti 49:n puolelle, mutta tarkka aika ei jäännyt muistiin.

Mä tuun sitten lähetäjäks teidän kisaan. (Juomat on jo hankittu   ;) )
Ruutulipulle tultaessa maalilinja TULEE ylittää ilman käsiä! (tai siis saa kädet mukana olla, muttei ratissa kiinni  :D )
Homman Pitää Olla Hauskaa

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #77 : 07.11.2011 13:16 »
Ei kai tossa vaan mitata tönärin kärjillä? ;D

http://www.youtube.com/watch?v=n-Ns9E2RTGc&t=2m22s

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #78 : 08.11.2011 10:49 »
Purkasin tossa yhden moottorin niin sylinterissä ja männässä oli sama tunniste kirjain (R) niin onko tämä "alkuperäinen" mäntä? Eli koneeseen ei olisi ikinä vaihdettu mäntää ???

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #79 : 08.11.2011 19:33 »
Pitäiskö tästä männänmittaus / luokkarikeskustelusta tehdä ihan oma topiccinsa, niin voitaisiin pysyä aiheessa, eikä rönsyiltäisi kaikkeen mahdolliseen radnelaisia vähänkin koskettavaan?

Kannatan kyllä lähes poikkeuksetta kaikenlaisia järkeviä tarkennuksia sääntöihin, sillä mitä tarkemmin asiat on kuvattu, sitä vähemmän virheen mahdollisuuksia tulee. Mielestäni nuo kuvat voisi ihan hyvin lisätä. Mutta sallitaanko männän työstäminen mittoihin? Nythän ainakin keimolan säännöissä lukee, että näin ei saa tehdä. Suurin ongelma lienee, että miten perustellaan männän työstämisen salliminen, mutta ei esim. sytkän säätöä kiilaa työstämällä. Jos mäntien työstämättömyyden todistus on vaikeaa, niin mites ne kiilat?

Entä mites kuvan "mittauskohta ?" mittaustapa? Eikös sen männän pitäisi kuitenkin olla joka kohdasta luokkarin mitan mukainen? Ymmärrän kyllä, että aukko aukeaa ekana kanavan keskeltä, mut jos mäntä mitataan VAIN keskeltä, männän voi reunoista työstää vaikka sentin lyhyemmäksi ja jättää vain keskelle kapean piikin. Ok, vaikka kanava aukeaakin samalla asteella, on se kuitenkin pidempään auki laajemmalta alueelta tällä tavalla. En tiedä onko siitä hyötyä, mut katsastuksen hommahan ei ole ottaa kantaa siihen onko viritys tuonut lisää tehoa, vaan siihen onko kone sääntöjen mukainen.


Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #80 : 09.11.2011 01:00 »
Moi,
Tää rupee meneen aika hedelmättömäksi tämä keskustelua. Tervetuloa sen piikin kanssa katsastukseen
väittämällä että se on tullut Radnelta tuon näköisenä. ;D ;D ;D

Jos hankin samanlaisen sorvin, tai sorvaan samalla syötöllä, kuin millä alkuperäinen on tehty,
niin tästä maapallosta ei löydy ketään joka pystyy sanomaan onko työstetty mun toimesta vai valmistuksen yhteydessä.
Työstöpinnasta ei pysty päättelemään mitään, koska terä kuluu ja aamulla on erillainen jälki kuin illalla, ja kaikki vaihtoehdot siinä välissä.
Noi toleranssit on sen takia, että suoraan tehtaalta tulleissa on jo heittoja, ja tavallisen pulliaisen pitää luottaa siihen
että tehtaalta tulee toleranssin sisältä. Sitten kun ruvetaan säätään, niin kukaan ei pysty osoittamaan onko itse tehty
vai tehtaalla. Mutta jos on mittojen ulkopuolella, OIKEALLA TAVALLA MITATTUNA, OIKEIN OSOITTAVILLA  MITTAREILLA, niin silloin tulee hylky, riippumatta siitä missä mäntä on muokattu.  Ylämittakin on tärkeä, koska Virosta sai Raketin mäntiä, jotka oli helmasta viimeistelemättömiä.
Tää vatulointi nyt on seurausta siitä, että ei tehty tarkkaa tarkistusmittausta.

Jätetään tää nyt tähän, jookos ?

Sylinteristä saa nopean, viilaamalla siitä merkinnät pois, ja mulle on sellainen kevääksi tulossa, eikä varmaan ole luokituksen mukainen :-)


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #81 : 09.11.2011 01:29 »
Moi astro, kuka lienetkin?
...
terveisin
Sami Pensala
ja puhelinnumero löytyy ihan topicin alusta

Terve Samppa. Mä olen Markus, kerroinkin sen tuossa muutamaa postausta aiemmin, ja ajattelin, että muistat vielä.

Sullakin on tietääkseni mun puhelinnumero ja me on tästä tunnin verran puhelimessa juteltukin :)


Edellinen postaukseni oli ilmeisesti vähän liian hätäisesti kirjoitettu, mutta ymmärsit ilmeisesti pointtini, sillä olen sun kanssa aivan samaa mieltä: männän, kiilan, tai minkä tahansa osan työstämättömyys on äärettömän hankala, jos ei mahdoton, pitävästi todistaa. Minullakaan ei ole siihen mitään ratkaisua. Tämän takia mittaus on ainoa järkevä keino tarkastella koneita.

Tämä kuitenkin johtaa kysymykseen siitä, että onko edes järkevää pitää säännöissä kohtaa "1. Pääperiaate on, että minkäänlainen työstäminen, aineen lisääminen tai poistaminen, muuttaminen tai virittäminen ei ole sallittu, ei myöskään osien muuttaminen piirustuksissa annettujen mittojen saavuttamiseksi, paitsi seuraavat toimenpiteet.", ja erityisesti tuota tummennettua osaa.  Jos meillä ei ole mitään keinoa todistaa rikkeen tapahtumista, voidaanko säännön noudattamista ylipäätään valvoa, ja jos ei, onko sellainen sääntö järkevä?  Sitä noudattavat sitten ne, jotka haluavat.

Tuo "pääperiaate" on toki sinänsä järkevä, että sen perusteella voidaan juuri hylätä tuollaiset esimerkkini kaltaiset "piikkimännät" silloin, kun tapaukset ovat niin räikeitä kuin esimerkkini (eli sokeakin näkee, että työstetty on, kun männästä puuttuu iso pala). Mutta jos joku keksii työstää männän vaikkapa laidoista pari kymppää lyhyemmäksi kuin keskeltä, hieman vielä kaarevasti, että silmällä erottaminen vaikeutuu?  Silloin tuo ehdottamasi "OK"-mittaustapa ei sitä paljasta, mutta tuo "Mittauskohta ?" kylläkin. Mutta unohdetaan nyt tämä spekulointi hetkeksi, sillä...:

Joka tapauksessa olen tasan samaa mieltä, että on yhdentekevää miten mitataan, kunhan kaikki noudattavat samaa mittaustapaa ja samoja sääntöjä. Sitähän tässä nimenomaan tavoitellaan, että kaikilla olisi yhtäläiset koneet, ja kisat ratkaistaisiin ajamalla. Tällöin kuitenkin mielestäni myös säännöissä olisi hyvä lukea se, että miten saa toimia ja miten ei saa toimia, eikä mukana saisi olla sellaisia lauseita, joiden "vanhat parrat" tietävät oikeasti olevan vain sanahelinää, koska säännön noudattamista on mahdoton tarkkailla.
 
Tuo lause on kai säännöissä erityisesti sen takia, että uusille tiimeille ei tulisi suurta kynnystä lähteä mukaan, kun uskotellaan, että kärkipään koneille ei ole tehty mitään ja paketista nostetulla koneella voi pärjätä.  Mitä jos säännöt muutettaisikin sellaiseksi, että tietty blueprinttaus sallitaan ihan avoimesti ja ohjattaisiin aloittelevat tiimit teettämään se uudelle koneelleen - jos homma maksaa satasen tai kaksi ja sen jälkeen tiimillä todella on kilpailukykyinen kone suoraan kaupasta, on tilanne uusille tiimeille itseasiassa aika hyvä. Hampaistakaan ei tipu paikat kun mosamies oikaisee kampuran samalla.

Meidän tiimissä ollaan vissiin oltu tyhmiä kun on tähän asti ajettu täysin työstämättömillä osilla. Ei oo tajuttu viilata kiilaa eikä lyhennetää mäntää. Pitää varmaan ens kaudella keskittyä siihen ja unohtaa toi rungon säätämisen opettelu.



Lainaus
Eikös tämän topicin aihe ollut aika Radnelainen alunperin?

Oli juu, mutta ehdotan topicin jakamista kahteen eri aiheeseen keskustelun seuraamisen helpottamiseksi: Sylinterimerkinnät ja Luokkari/sääntö/viilauskeskustelu.  Kun pysytään paremin aiheessa, voidaan saada parempia tuloksiakin.  Selkeästi tässä kai kuitenkin tavoitteena olisi jonkunlainen sääntöuudistus tai lisäys ainakin tuon männän mittauksen osalta ja siihen ei sylinterimerkinnät liity mitenkään.

 
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011 01:46 kirjoittanut astro »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #82 : 09.11.2011 08:45 »
Moro,

Halusin siis edellisellä postauksellani sanoa seuraavan asian:

... onko edes järkevää pitää säännöissä kohtaa "1. Pääperiaate on, että minkäänlainen työstäminen, aineen lisääminen tai poistaminen, muuttaminen tai virittäminen ei ole sallittu, ei myöskään osien muuttaminen piirustuksissa annettujen mittojen saavuttamiseksi, paitsi seuraavat toimenpiteet.", erityisesti tuota tummennettua osaa.  Jos meillä ei ole mitään keinoa todistaa rikkeen tapahtumista, voidaanko säännön noudattamista ylipäätään valvoa, ja jos ei, onko sellainen sääntö järkevä?  Sitä noudattavat sitten ne, jotka haluavat.

Ehdotan siis sääntöjen tarkistamista tältä osin.

 - Markus

« Viimeksi muokattu: 09.11.2011 08:50 kirjoittanut astro »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #83 : 09.11.2011 09:59 »
Eikös jammuissa ja raksuissa saa viilata männänhelmaa kunhan asteet ja palotilat on rajojen sisällä? Helppo mitata ja tasoittaa koneiden eroja. Nuo säännöt on varmasti tarkkaan aikojen saatosaa kohdilleen hioutuneet ja jokainen joka koneita on katsastanut on noita joutunut ihmettelemään.

Miksei R120:ssä ole samoin? Jos palotilan saa säätää, niin ollaan jo menty siihen, ettei kone ole "vakio". Ihan sama se on sitten asteetkin samalla mitata. Tuskin se vakiokone kovin paljon huonommin pärjää tuonkaan jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011 10:00 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #84 : 09.11.2011 18:02 »
Moi,
Ulkonäkö ja koko;
Kuikalla on harmaa pää, musta kurkku, valkoinen vatsa ja valkoruutuinen selkä mustalla pohjalla. Höyhenpuku lisääntymiskauden ulkopuolella on harmaampi. Kuikan nokka on harmaa tai valkeahko ja tikarinmuotoinen. Linnun pituus on 58–73 cm ja paino 2–3 kg. Sen siipien kärkiväli on noin 110–130 cm. Kuikka kävelee tai lähes raahautuu eteenpäin vaikean näköisesti, koska sen jalat ovat hyvin takana ja soveltuvat paremmin vedessä kuin maalla liikkumiseen.

Äänet:
Kuikan soidinääni on kauas kuuluva kuiik-ko kuiik-ko, jota se päästää varsinkin touko-kesäkuun aamuina ja iltoina.[2] Linnun muita ääniä ovat matala, narahtava ja hieman valittava aoor tai arkk.[2] Ennen sukellusta kuikka päästää usein helähtävän kluik-äänen.[2]

Elinikä:
Vanhin suomalainen rengastettu kuikka on ollut 13 vuotta 29 päivää vanha. Euroopan vanhin on ollut saksalainen, vähintään 27 vuoden 10 kuukauden ikäinen yksilö.[3]


 ;D
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #85 : 09.11.2011 18:35 »
Moi,
Ulkonäkö ja koko;
Kuikalla on harmaa pää, musta kurkku, valkoinen vatsa ja valkoruutuinen selkä mustalla pohjalla. Höyhenpuku lisääntymiskauden ulkopuolella on harmaampi. Kuikan nokka on harmaa tai valkeahko ja tikarinmuotoinen. Linnun pituus on 58–73 cm ja paino 2–3 kg. Sen siipien kärkiväli on noin 110–130 cm. Kuikka kävelee tai lähes raahautuu eteenpäin vaikean näköisesti, koska sen jalat ovat hyvin takana ja soveltuvat paremmin vedessä kuin maalla liikkumiseen.

Äänet:
Kuikan soidinääni on kauas kuuluva kuiik-ko kuiik-ko, jota se päästää varsinkin touko-kesäkuun aamuina ja iltoina.[2] Linnun muita ääniä ovat matala, narahtava ja hieman valittava aoor tai arkk.[2] Ennen sukellusta kuikka päästää usein helähtävän kluik-äänen.[2]

Elinikä:
Vanhin suomalainen rengastettu kuikka on ollut 13 vuotta 29 päivää vanha. Euroopan vanhin on ollut saksalainen, vähintään 27 vuoden 10 kuukauden ikäinen yksilö.[3]

 ;D

Anteeksi nyt, mutta mielestäni tämän tyylisen copy-paste -paskan syytäminen threadiin ei ole oikein aikuismaista, vaikka aihe ei kiinnostaisikaan. >:(

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #86 : 09.11.2011 18:49 »
Kun nyt luette nämä neljä sivua vastineita R120 sylinterimerkintöihin, on helppo tehdä yhteenveto, mitä harrastajat haluavat.

- Paketista otettu R120- moottori ( = mosamiehen tekemä )
- Pitää hauskaa ja päästellä höyryjä keskiviikkoisin ( = ajaa voitosta )
- Tarkan ja puolueettoman katsastuksen ( = vain mosamiehet osaa mitata )
- Kaikenkaikkiaan tasaväkisen kaluston, jotta kuski ratkaisee ( = mulle vähän tasaväkisempi kalusto kuin muille ).

Eiköhän oteta ensi vuoden moottoriksi Rotax niille, jotka haluavat ajaa kilpaa keskenään sekä R120 seppäluokaksi niin, että ainoastaan
kuutiotilavuus on rajoitettu. Tämän pystyy varmasti katsastus mittaamaan, ainakin aika lähelle. Nykyinen fossiilisääntö osien koneistamattomuudesta lienee mahdoton, Rotaxin luokkarissa on monta sivua ns tyypillisiä koneistusjälkiä, jos jonkun sorvin aamupäiväterällä saa samanlaisia, antaa mennä vain.

Vielä mahtuu mukaan Fossiilien MM-sarjan palkintogaalaan Kulosaaren Casinolle 19.11.2011.

Muistuttaisin vielä, että ylläolevat mielipiteet ovat omiani eivätkä edusta minkään tietämäni kerhon virallista kantaa.

Terv Mikko Nyyssönen ( pituus 1882 mm, mitattu Motonetin digitönärillä, vilkkui, en vaihtanut patteria. )

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #87 : 09.11.2011 20:13 »

Sen yli 27vuotiaan kuikan henkilötodistus oli kyllä niin huonossa kunnossa,(linnunpaskassa) ettei siitä voinnut sanoa, kuinka paljon yli se oli.  :P

Nyt kun mäntäasia on suurinpiirtein kaluttu, niin mieltäni on askarruttanut kiertokankien paino.
Omassani olen mitannut sen lähes joka ajokerran jälkeen, ja se on pysynyt toleranssien mitoissa, mutta koska kaverillani on autossaan herkemmät takapyörän laakerit ja se kulkee suoralla kovempaa, olen alkanut epäillä että hänen moottorissaan on myös kevyempi kiertokanki.

Koska aloitetaan katsastuksessa mittaamaan kiertokankien painot?
:D
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #88 : 09.11.2011 20:55 »
Mikä ihmeen hinku on saada toi Rotaxi Fossiili-sarjaan?
Laitettu Raket 120 maksaa alle Tonnin. Rotax maksaa 2500€.
Rotaxeissakin on eroja ja paljon enemmän muuttujia. Eli ei todellakaan ole aloittelijalle/harrastelijalle helpompi, kuin Raket 120.

Siihen rinnalle voi aivan hyvin ottaa rotax joukkue-sarjan. Niille joilla rahat riittää. Ihan niinkuin Oulussa homma toimii. Siis sellanen vaihtoehto kävis hyvin, mutta rakettia ei tulla hylkäämään ikinä.

Täällä ei ole muuten yksikään KULJETTAJA puoltanu tota rotax ajatusta.

Millo ja missä se Keimola FKoon fossiilikokous oli? Täytyypi tulla paikalle.

mkaskine

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 87
    • Flandria Kart Finland
  • Runkomerkki: Flandria Kart
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #89 : 09.11.2011 21:02 »
Mä jo jossain vaiheessa päätin että en kommentoi tätä threadia mitenkään, mutta..

Nyt tätä lukeneena, osittain ymmärtäneenä ja osittain ei niin olisko mitenkään mahdollista tehdä sellaiset säännöt tämän suhteen että,

a) mosamiesten tekemät koneet olisi edes jollain tapaa samassa kuosissa

b) näin sarjaa aloittelevana kuskina ( 1-kausi takana (+ toivottavasti uusien mukaan tulevien tiimien)) ei tarvitsisi miettii illat ja yöt läpeensä miksi muilla mosat kiertää ja mulla ei.. olisi edes jonkinlainen käsitys mitä saa tehdä ja mitä ei..

c) jos ja kun kuitenkin rungon säädöt, kuskin taito, kaasareiden säädöt jne antavat sen "tarvittavan" edun että se sama porukka vuodesta toiseen tahkoon sijoista 1-5.

vai onko aikomus jatkossakin mennä niin että meilläpä onkin jippo koneessa jota muut ei tiedä ja katsastus setä ei huomaa menttaliteetillä..

over and out
Team Unreal #75
Marko Kaskinen


 

Team Laine Verkkokauppa