No vähän pystyn noita valottamaan: A tai B on sylinterin halkaisija. A on pienempi ja B isompi, en tiedä missä raja kulkee. AB-kokoinen mäntä käy molempiin (radnen toleranssit
) Jostain radnen läystäkkeestä aikanaan luin, että myös A- ja B-kokoisia mäntiä on valmistettu, mutta niitä ei myydä varaosana koska AB sopii kaikkiin sylintereihin.. Kysyin myös radnelta mailitse sitä silloin, ja vastaus oli sama, että vain AB-mäntää on myynnissä.
Se pytyn kyljessä oleva kirjain on siis valusarja, ja ruudukon pisteet kertoo kuulemani mukaan sen, montako kertaa muottia on käytetty (en tiedä miten monen valun jälkeen pisteet lyödään tai miksi, samppa tai joku muu joka tietää voi varmaan kertoa). Kuitenkin siis mitä enemmän pisteitä, sitä enemmän kyseisellä muotilla on tehty pyttyjä, eli jos pisteitä ei ole, on pyttysi ihan ensimmäisiä muotilla tehtyjä ja jos niitä on paljon, se on loppupäästä. Mitä hyötyä tästä tiedosta sitten on tai kumpi on parempi, who knows?
Nuo U16L yms tekstit siinä sylinterin päällä alkavat samalla kirjaimella kuin se kyljestä löytyvä valusarjakirjain. Eli R-pytyssä on kyljessä R ja pisteitä ja päällä lukee just joku "R16L". Paitsi silloin kun valmistajalla on käynyt kämmi, mulla on yksi loppupään R-pytty jonka päälle on stanssattu S16C. Ilmeisesti stanssaaja vaihtanut liian aikaisin työkalua
Sama R16C tms löytyy sitten männän päältä, eli R-sylinterin mukana tulee tyypillisesti R-mäntä. Jos käytetyssä koneessa on joku muu kirjain männässä kuin pytyssä, niin mäntä on varmaan vaihdettu, kirjaimet menee aakkosjärjestyksessä, eli todennäköisesti jos mäntä on päivitetty siinä on 'myöhäisempi' kirjain kuin pytyssä. Toki kauppiailla saattaa olla varaosana hyllyssä mitä vaan, mutta tyypillisesti näyttäisi radnelta tulevan myös varaosamännät samaa kirjainsarjaa samoihin aikoihin kuin uudet koneetkin.
Lopuista merkinnöistä ei ole mitään hajua, ja näistäkin arvauksista ja kuulopuheista varmaan puolet väärin