Kirjoittaja Aihe: Raket 120 sylinteri merkinnät!  (Luettu 159082 kertaa)

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #30 : 31.10.2011 21:50 »
Onhan tuosta rouskusta aika mennyt ohi jo 15 vuotta sitten. Ongelma vaan on kaksijakoinen. Ensin tagit ja maxi ovat syöneet joukkuharrastajia. Jos kituvat fosarisarjat nyt sanoisivat vaihtavansa moottoria, niin kolmannes pistäisi hanskat tiskiin ja monen sarjan kohdalla se olisikin siinä. Vaikka totta on, että kyllä noihin rahaa ihan huolella vaikka itse motti ei kallis olekaan, mutta varaosaa kuluu. Ilmajäähdytteinen 20-30hp tasalaatuinen ja nimenomaan edes jonkunlaatuinen kone olisi kyllä poikaa, ei ole huono esim. birelin easykart yksimerkkimoottori&runko -konsepti. Moottorivaihtoehdot.

Tagit taas vaatii panostusta kaikin tavoin reilusti räpistelyä enemmän. Lisäksi ne on monelle sunnuntaikuskille turhan tiukkaa kisaa myös vauhdin ja tason puolesta, itseä ainakin jänskättäisi ajaa TAGia jos samanlaisia suhareita olisi ympärillä kuin on joskus ollut rakettikarkeiloissa. Josko sitten vauhti pistäisi sopivasti pupuja pöksyihin jotta pahin yltiöpäisyys vähenisi..
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011 22:02 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #31 : 31.10.2011 22:21 »
Raksun 120cc mosissa mielestäni suurin ongelma on tuo sylinterin ja männän ohipuhallus. Eli jotkut pytyt vetelee lämpöisenä ihan mihin sattuu ja 50% männänrenkaasta ei edes koske pyttyyn. Tällainen mosa on hiukan hengetön, vaikka kitkaan ei energiaa hukukkaan... ::)
Josta tulikin mieleen, onko kukaan koittanut "päästää" moista sylinteriä? Siinä lähtee jännitteet..
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011 23:19 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

arto forsman

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #32 : 31.10.2011 22:34 »
voi hyvät hyssykät,

ensi aattelin etten, mut pakko on vähäsen.

onpas täällä mielenkiintoisia mielipiteitä eri sarjojen touhuista.
joskus ammoisina aikoina finndriven sarjoissakin ajaneena+ katsastustoimintaa seuranneena, kommentit ja mielipiteet muuttunut lähes päälaelleen. toisaalta aika hassua.

mut se, mikä huolestuttaa enemmän kuin historia, on se, että KOVILLAKIN akk:n katsastuspapereilla mittailevat sedät ei tiedä kuinka työntömitalla mitataan, saati mikrometrillä. ei muulla väliä, mutta kun samat heput saattaa mittailla pikkupoikienkin kisoissa, ni se vähä enemmän kun huolestuttaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Calibro_con_rondella_1.jpg

tosta kun käy kattoon, niin selvinnee kuinka tuota mittalaitetta käytetään, vai oliko se sittenkin kärjillä......


moi


p.s ihan vaan selvennykseksi, tämä huolestushommeli ei koske mitenkään 1104 nimimerkkiä, mut toi eka ehkä vähäsen.... ;)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #33 : 31.10.2011 22:54 »
Ilmajäähdytteinen 20-30hp tasalaatuinen ja nimenomaan edes jonkunlaatuinen kone olisi kyllä poikaa,

Tagit taas vaatii panostusta kaikin tavoin reilusti räpistelyä enemmän. Lisäksi ne on monelle sunnuntaikuskille turhan tiukkaa kisaa myös vauhdin ja tason puolesta,

Juuri suhteellisen edullista ilmajäähdytteistä seuraajaa R120:selle minäkin ajattelin, mutta 20-30hv on kyllä Fosari-kavereille / idealle liikaa.
Pienellä testaamisella ja kohtuullisella kuluilla pitäisi päästä mukaan, jolloin jo +20hv mylly alkaa olemaan osaamattoman käsissä arvaamaton laite, ja rengas / jarru / ketju, jne kuluissa tehojen kasvaminen näkyy heti.
Alle 15hv lienee sopiva taso, jolloin laitteeseen pääsee mukavasti sisään, ekä vauhdit kasva liian suureksi. (tehojen määrähän ei määrää kisan laatua = mopoillakin ajetaan kisaa  ;) )
Jokunen vuosi sitten B&S teki 4-tahti WorldFormula moottorin, jollaisia Fosarissakin on näkynyt. (ja allekirjoittaneeltakin löytyy)
Sen kulkemaan saattaminen vaatii kuitenkin ilmeisesti uimurikaasari-welhoa ja lienee painajainen katsastajille, jos niistä alkaa löytymään "ranteettomien" vilunkeja.
Kone on kyllä inhimillisesti hinnoiteltu, eikä varaosatkaan maltaita maksa.

Kovin paljon ei tunnu edullisia vaihtoehtoja löytyvän...    :-\

Ja Sami:  Oli muuten pudota silmät päästä kun näin KF6:sten hinnat !!  Jösses !!
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011 22:56 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #34 : 31.10.2011 23:03 »
Yksi vaihtoehto tasoittaa koneiden välisiä eroja on käyttää liukkaampia renkaita.
Tällöin kuskin merkitys yhtälössä kasvaa.
Kumien toki pitää olla tasalaatuisia, että ei mene valitsemiseksi.
...Sen jälkeen aletaan tietysti kikkailemaan pehmennys aineilla jne. ja sen ihmettely tietojeni mukaan vasta jänskää puuhaa onkin.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #35 : 01.11.2011 00:02 »
Moi,
Ultraäänipesuri on ihan sika hyvä, männät voi pesun jälkeen myydä uutena. Tuu Sami hakeen jos haluat kokeilla.

Ohessa pari taulukkoa, renatkaa .xls:ksi niin aukeavat.
EDIT: poistin noi kun upload tekee jotain niille kun renaa txt:ksi. Laitan ne jonnekin loadattavaksi.


 
« Viimeksi muokattu: 01.11.2011 10:06 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #36 : 01.11.2011 09:13 »
..eikä 2010:ssä.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

arto forsman

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #37 : 01.11.2011 10:30 »
ei ei sami, en viittaa mihinkään mäntään tai muuhunkaan sen tarkemmin fd:n ajoilta, vaan ihan yleisesti hassua, kun mielipiteet heittää volttia ;D  mutta silloinhan fiulungin tekijä myönsi tekonsa. ei ooo osunu koskaan meikäläisen kohalle.

ja niinku tossa aiemmin sanoin, huolestuttaa, jos päättävät (lue: hylkäävät) heput ei tiedä kuinka esim. tönäriä käytetään

a

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #38 : 01.11.2011 11:06 »
Alle 15hv lienee sopiva taso, jolloin laitteeseen pääsee mukavasti sisään, ekä vauhdit kasva liian suureksi. (tehojen määrähän ei määrää kisan laatua = mopoillakin ajetaan kisaa  ;) )
Jokunen vuosi sitten B&S teki 4-tahti WorldFormula moottorin, jollaisia Fosarissakin on näkynyt. (ja allekirjoittaneeltakin löytyy)
Sen kulkemaan saattaminen vaatii kuitenkin ilmeisesti uimurikaasari-welhoa ja lienee painajainen katsastajille, jos niistä alkaa löytymään "ranteettomien" vilunkeja.
On siinä sekin puoli, että moni haluaisi noilla vehkeillä treenailla ja ensimmäisen kesän jälkeen raketti alkaa olemaan h-i-d-a-s.. Kohtuuhintaisia perinteisiä alle 20hp moottoreita voisi olla vaikka Jammu kytkimellä, Tal-Ko BT82 (eli brittien TKM -moottori), linkkaamani Easykartin 100cc -versio, Parilla Puma, sekä vielä Komet -merkin alla vino pino variaatioita. Tiedä hinnoista ja mitä noista ihan oikeasti vielä käytetään sekä valmistetaan, mutta easykartit, parillat ja kometit on kaikki Iamen perillisiä ja noissa lienee laatu kohdallaan. Harmi vaan kun muutos vaatisi Radnen konkurssia.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2011 11:08 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #39 : 01.11.2011 12:25 »
Jos tämä on Radnen komentti, niin kannattaa ottaa onkeen . ;)
"I have compared several pistons that we have in stock and they show more or less marks depending on how close you look. most of them needs a magnifying glass to see them but on some the marks are more visable."

"Some have more visable marks from the factory grinding then other. This have no effect whatsoever just as long as the lenght is correct.
Just meassure the piston and see if they have the correct leght."

"The piston is made for a machine to cut stone and steel with. It's not an instrument for sergery. Industrial tolerances for these parts are not meant to be checked by lupp."



Eiku ongelle sitte vaan :) Nämä em kommentit on suoria lainauksia sähköposteista, joissa allekirjoituksissa lukee Radne Motor Ab sekä joko Lefa tai Stefan on toiminut kirjoittajana.







« Viimeksi muokattu: 01.11.2011 12:29 kirjoittanut Jartsa »
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #40 : 01.11.2011 14:02 »
Linkitetään tähän vielä pari vanhaa proffan kommenttia tuolta suomi24:sta.
Liittyen siihen polttoaineen sytyttelyyn.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/2292883
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2529790

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #41 : 01.11.2011 14:27 »
Moi,
Ultraäänipesuri on ihan sika hyvä, männät voi pesun jälkeen myydä uutena. 

Kehtaisko kertoo mikä pesuaine ?


Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #42 : 01.11.2011 14:32 »
Itse olen kokeillut mainospuheiden perusteella CQ33, mutta en oikein vaikuttunut tuloksesta.
Tai sitten tuo mun sirisijä vaan on huono. Kaasareille ko litku toimii kyllä, kun ei palanutta paskaa.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #43 : 01.11.2011 15:08 »
Ultraääni lähtökohtaisesti ei ole oikein hyvä tuon tyyppiselle lialle. Mutta niiden tehoissa on kyllä eroja, toiset siristää kovemmin. Voikos niissä käyttää pesuaineena ihan jotain kunnon liuottimiakin?
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #44 : 01.11.2011 16:34 »
Ei mua kyllästytä. Harmittaa vaan mihin tää keskustelu johtaa.(ettei vaan väki vähenisi). Tuli tässä pitkästä aikaa heitettyä pari keikkakuski kisaa Keimola fosarisarjassa.
Oli aivan sairaan hauskaa. Molemmilla kerroilla oli ihan yhtä hauskaa vaikka oli eri autot ja eritehoisen tuntuiset moottorit.
No, siitä intoutuneena kerättiin jengi kasaan ja menin vielä rungonkin ostamaan ensi vuotta varten. Konetta ei vielä onneksi ostettu.

NIIN nyt täällä ruvetaan puhumaan jostain Koffi 6;sta ja rotaxeista, joissa ollaan ihan eri svääreissä R120;sen kanssa.
2003-2006 vuosina ajettiin ihan perusvehkeillä ja perus männänrengas+normihuolloilla ja ihan hyvin kulki. Ainoa tiimi, joka meni maisemaan oli S  ;)

Sen verran täytyy mainita, että kyllähän pojat testasi kaikenlaista(pakoputki,palotila ja kaasari asioita) ajamalla Hangon radalla miljardi kierrosta. Aika paljon konsultointi apua tais tulla sieltä S-teamin taustoilta...
« Viimeksi muokattu: 01.11.2011 16:36 kirjoittanut olpe78 »

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #45 : 01.11.2011 16:47 »
Ei ei Rotaxille, tästä oli jo viime syksynä puhetta en vain ymmärrä että minkä takia asia pitäisi nostaa esille uudelleen tänävuonna?
Olpe moottoria hankimaan ja S.P:lle herkistettäväksi niin ei se ainakaan huono voi olla. ;)

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #46 : 01.11.2011 18:24 »
Moi,

Liuotan konetiskiainetta kuumaan veteen.

Toi Nyssen Rotax juttu lienee vitsi, tosin huono sellainen.


« Viimeksi muokattu: 01.11.2011 18:27 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #47 : 01.11.2011 20:48 »
Keskusteltuani kesän mittaan useiden fossiilien kanssa olen vakuuttunut siitä, että uudesta moottorivaihtoehdosta kannattaa keskustella.
Jos 20 heppaa huimaa, löytyy Rotaxilta Mini Max, joka on samantehoinen kuin R120. Moottoripaketti vain on 10 kg painavampi kuin Raket.

Sähköstartti, äänitaso, värinättömyys ja tasaväkisyys varmaan vetoavat aika moneen fosariin.

Katselkaa huviksenne Rotaxin luokkaria http://www.maxchallenge-rotax.com/regulations/pdf/RMC-RMCGF_REGULATIONS/RMC-RMCGF_Regulations_2011/RMC-RMCGF%20Technical%20Regulations%202011_14072011_bul%202.pdf.

Ei varmaan tarvitse kysellä kauheasti lisätietoja valmistajalta.

JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #48 : 01.11.2011 21:28 »
Keskusteltuani kesän mittaan useiden fossiilien kanssa olen vakuuttunut siitä, että uudesta moottorivaihtoehdosta kannattaa keskustella.
Jos 20 heppaa huimaa, löytyy Rotaxilta Mini Max, joka on samantehoinen kuin R120. Moottoripaketti vain on 10 kg painavampi kuin Raket.

Sähköstartti, äänitaso, värinättömyys ja tasaväkisyys varmaan vetoavat aika moneen fosariin.

Katselkaa huviksenne Rotaxin luokkaria http://www.maxchallenge-rotax.com/regulations/pdf/RMC-RMCGF_REGULATIONS/RMC-RMCGF_Regulations_2011/RMC-RMCGF%20Technical%20Regulations%202011_14072011_bul%202.pdf.

Ei varmaan tarvitse kysellä kauheasti lisätietoja valmistajalta.

Jos kone pitäisi vaihtaa, niin ei omasta mielestä hassumpi idea. Miinuksena hinta ja paino. Olisi ainakin tasaväkiset ja varmatoimiset koneet kaikilla.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #49 : 02.11.2011 00:35 »

Moi,

Nyssehän voisi tilata noita liiteriin 40 kpl jos noin hyvältä kuullostaa.
Sais määräalennuksen ja fossarit moottorit vähän halvemmalla.
Tämähän kuullostaa hyvältä.

Kossukin kun jättää sen raket-120:n myymättä, niin voi ajella sekä fossareita että niitä muita luokkia. Ei sitä
kukaan osta, kun niitä on sellanen 60 myynnissä per heti kun noi 40 saapuu satamaan.
Sitten kun ruuvvaat maxin pytyn ja raven, niin sun pitää käydä sinetöimässä. Ennen sinetöintiä pitää sinetöijän
tarkistaa että se on luokituksen mukainen, sähän olet voinut tehdä siihen vaikka mitä. Ei ole ihan 5 euroa ja pihdin puristus.
10 kertaa kun vaihdat pytyn kaudessa ja sinettitarkistus jotain 200 eur, niin tonni meni että viuhahti.
Varsinkin kun pari tuntia mitataan tönärillä sitä männän korkeutta.
95% ei osa vaihtaa edes raksun pyyttyä ja nyt pitäisi vielä saada toi vesikin pysyä koneen sisällä.
Ei  noissa muissa luokissa  taida saada ajaa ilman sinettiä.
Sivu 22, kuva 13.3.5 on Raket-120 gurukatsastajan unelma /painajainen.

Tai osta Rotax Mini Max ja Rotax Max, niin ei tarvii miettii noita sinetöintijuttuja.

Sitten kun laitatte noi 20hp koneet kiinni, ja porukka ei osaa vieläkään säätää runkoja, niin ne on ihan lerpsana
ja sitten menee pari runkoa kaudessa. Kolarit päälle niin se on avot.
Jos tehoa lisätään, niin pitää pitoakin lisätä. Sitten rupee rungot jatsaa ja niitä menee pari kaudessa.

Kuulostaa ihan vi*un hyvältä, kartingkauppiaan kannalta.

Miettikää nyt jutut loppuun asti, ennenkuin rupeette tekemään suuria muutoksia ja tappamaan Fossarisarjaa.
Kokouksessa on paikalla 10 innokkainta tiimiä äänestämässä ja loput 30 lopettaa ajamisen.

Ohessa viime vuoden kyselyn tulos. En usko että on ihan kauhiasti muuttunut.
12.12.2010 15:12
Fossiili kyselyn tulokset

Kyselyyn vastasi 34 joukkuetta.

Kysymys: Pitääkö käytettävien rengassarjojen määrää rajoittaa?

Kyllä 20
Ei 14

Kysymys: Kuinka monta rengassarjaa kaudelle?

Vapaa 13
1 sarja 1
2 sarjaa 13
3 sarjaa 7
4 sarjaa 0
5 sarjaa 0

Kysymys: Millä moottoreilla haluaisit Fossiilisarjassa kilpailtavan?

Nykyiset ovat hyvä valinta (Raket 120 ja B&S) 21
Vain Raket 120 12
Vain B&S 0
Muu 1 (supistettu Rotax)




Että Silleeen
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #50 : 02.11.2011 01:21 »
Ohessa viime vuoden kyselyn tulos. En usko että on ihan kauhiasti muuttunut.
12.12.2010 15:12
Fossiili kyselyn tulokset

Kyselyyn vastasi 34 joukkuetta.

Kysymys: Pitääkö käytettävien rengassarjojen määrää rajoittaa?

Kyllä 20
Ei 14

Kysymys: Kuinka monta rengassarjaa kaudelle?

Vapaa 13
1 sarja 1
2 sarjaa 13
3 sarjaa 7
4 sarjaa 0
5 sarjaa 0

Kysymys: Millä moottoreilla haluaisit Fossiilisarjassa kilpailtavan?

Nykyiset ovat hyvä valinta (Raket 120 ja B&S) 21
Vain Raket 120 12
Vain B&S 0
Muu 1 (supistettu Rotax)

Tuo on tosi hyvä että mielipiteitä on kysytty.
Nyt tietysti pitäisi katsoa mitä muutoksia kyselyn perusteella on tehty vai onko tehty mitään ja sen jälkeen tehdä sama kysely uudelleen.
En ole seurannut mitä siellä on renkaiden osalta tehty, mutta äänestyksen perusteella renkaista on suurempi erimielisyys kuin moottorista.

Uudistukset on yleensä hyvä tehdä siten että otetaan jotain toisia rinnalle ja siirtymä tapahtuu itsekseen, jos on tapahtuakseen. Yleensä menestys ja kustannukset ovat ne määräävät tekijät muutoksille.
Edullisille koneille on varmasti aina kysyntää, koska silloin kynnys lajiin tulemiseksi on pieni. Sitten jos vauhdinnälkä kasvaa niin aina voi siirtyä tehokkampiin aina 100 hv saakka ja vasta sen jälkeen tarvitsee vaihtaa lisenssiä kartingista pois eli jokaiselle jotakin. R120 luokat taitaa olla edelleen se suurin yksittäinen luokka, vaikka Rotax onkin hyvässä nousussa ollut jo monta vuotta. Molemmille on kuitenkin selkeä tarve.

Saikos muuten R120:ia ajaa Grade B-lisenssillä kun noi TAG-luokat on näköjään poissuljettu...?
« Viimeksi muokattu: 02.11.2011 01:24 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #51 : 02.11.2011 08:36 »
Tai sitten avataan kaikki säännöt ja tehdään kuskeille Raket outlaw luokka, tässäkin ketjussa olisi taatusti pari sarjasa kiinnostunutta. ;) Rengas vapaa, kaasutin vapaa, polttoaine vapaa, työstäminen sallittu, vain yksi sääntö moottorin täytyy olla Raket 120! Kyllä näillä Fosari painoilla ajaa 53s aikoja Tattiksella.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #52 : 02.11.2011 10:02 »
Ihan oikeesti... ... ... Munkin piti olla vain ihan hiljaa, mutta pakko sanoo tähän nyt jotain.

Mistä ihmeestä te ootte saanut päähänne että Rotaxin (tai KF6 (niitäkin on 10 eri merkkistä), tai EasyKart, tai tai mikään...) osat ois yhtään sen tasalaatusempia kuin Raketinkaan? Kun vähän vaivautuu lukemaan ulkomaisia palstoja niin tietää että Raksujen erot on PIENIÄ verrattuna siihen millasen Rotaxin voi paketista saada. Mäntiäkin on aika montaa kokoa, ja niitä löytyy eri valmistajiltakin. Eikun tilaamaan kaikki että tietää mikä kulkee. Rotaxiin tulee myös joka vuosi 5 uutta kytkintä ja muuta kehitysviriviriosaa jotka on pakko ostaa ja joita ei kaikki ees saa. Tasaväkistä on. Sitten pitää olla varakone ja siihen treeniautoonkin kone niin tässähän tulee sääntöä. Ja paketista ne kaikki Raketitkin on joskus otettu ja aika usein suoraan viivallekin laitettu...

Ihan vapaasti, jos joku haluaa alkaa kehittämään joukkusarjaa Rotaxeille, KF6:sille, Easykarteille tai mille vaan - HIENOA JA ONNEA MATKAAN!, mutta ei sillä ole mitään tekemistä olemassaolevien Raket 120 sarjojen kanssa. Kannattaa kuitenkin ehkä tosiaan kartoittaa montako olisi tulossa ja kertoa mitä se maksaa. Tässä nyt on nähnyt pari yritystä kuitenkin...

JA HALOO!! : Tässä puhutaan nyt jostain 1-3 kymmenysosan eroista kierrosajoissa radoilla. Ei niissä koneissa ton isompia eroja ole. Noin halvalla ei voi ton tasalaatusempaa vehjettä saada. Jos ei ole voittajakone, sillä ajaa vielä treeniä ja ostetaan toinen kone. Noin se pitää mennä, ja noin se meni vielä MM tasollakin kunnes karting tapettiin järjettömillä KFX vehkeillä joilla piti tulla säästöjä. Jepjep.

Jos vähän ootte seurannut miten noissa kisoissa yleensä ajetaan niin sillä parhaalla kierrosajallakaan ei välttämättä tee yhtään mitään. Se voitto ja pärjääminen (mikä nyt tuntuu taas kaikkia kiinnostavan) on ihan eri asioista kiinni. Ihan turha valittaa siitä koneesta jos ei meinaa radalla pysyä ees suoralla. Jos tuntuu että ei kulje, pyytäkää joku kokenut kaveri ajamaan pari kierrosta ja se osaa sanoa heti onko vika koneessa, renkaissa, rungossa, kaasarissa vai miehissä.

Se on sitten ihan eri asia tää luokkari homma. Raket 120 "luokkari" on ihan paska, ja pitää varmasti selventää että jatkossa kilpailijat ja katsastajat tietävät yksiselitteisesti mitä SAA ja mitä EI SAA tehdä että vältytään turhilta hylyiltä - ja se sääntö ei voi olla enää että "mitään ei saa lisätä tai poistaa" koska se nyt vaan ei toimi eikä sitä ymmärrä kun jotain sitten kuitenkin saa lisätä ja poistaa. Vaikka noillakaan säädöillä ei aikoihin olisi paljon merkitystä, niin säännöt ne on oltava sarjassa kuin sarjassakin.

Ja, koska Radnelta ei selkestä tuon parempaa luokkaria ole tulossa, niin selkeästi vastuu kunnollisen luokkarin tekemisestä on sarjojen pyörittäjille. Niin meillä XonSportin puolesta, Keimola FK:n puolesta, Oldboysin puolesta, SuSeKa:n puolesta, Oulun fossiilien puolesta jne. (unohdin varmaan jonkun). Toivottavasti pystytään tässä tekemään yhteistyötä ja jatkossakin samoilla koneilla pystyisi ajamaan joka puolella suomea. Tässäkin ketjussa aika moni kirjoittaja (ja lukija, niin juuri sinä!) on juuri näitä kenen vastuulla tämä homma on. Ihan turha itkeä täällä miten huono joku juttu on, kun juuri itse pystyisi tähän asiaan vaikuttamaan.

Toivottavasti myös ne kaverit jotka oikeesti on niitä koneita satoja avanneet ja mitanneet pystyisivät antamaan panoksensa järkevän luokkarin tekemiseen. Itse en moiseen pysty, olen varmaan sen tyypin kaveri joka pitää sitä tönäriäkin väärin. Voin kyllä kirjoittaa luokkarin, piirtää kuvat, ja vaikka hoitaa sen että varataan kokousaika, tila, paikka ja pari koria kaljaa ja sen jälkeen on luokkari kasassa. Mutta siitä turhaan sen enempää täällä palstalla hihkua. Kaikki halukkaat voi mulle lähettää private viestejä tai mailata <xon (at) xonsport.fi> ja katsotaan jos oikeesti kiinnostusta asiaan löytyy.

Raket 85:sia on ajettu aika paljon kauemmin kuin 120:siä. Itse sattuneesta syystä seurannut noita kisoja tänä kesänä aika muutaman, ja voi vain ihailla miten tasaseen ne koneet kulkee (tosin kulkeehan noi 120:setkin aika tasan. Vaikkapa satunnaisotoksena : http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1500054 ) Ja onhan tosiaan siellä 85:sissa niitä kultamunia, mutta on hienoa että jokainen tälläkin palstalla myytävä 85:nen on juuri sellainen - mahtaako niitä huonoja ollakaan? Kuitenkin, sieltä suunnasta varmaan olisi hyvä ottaa mallia asiallisesta tehdystä työstä ja lähteä rakentamaan vastaavaa luokkaria 120:sille. Vaikeemmaksi se tosin tän harrastamisen ja katsastamisen tekee kun sääntöjä lisää, mutta ehkä jos tuollaisen pystyisi yhteistyössä rakentamaan niin siitä voisi seurata jotain hyvääkin.

Kiitos tästä vuodatuksesta,  ::) Ei tää ehkä kuitenkaan sitten niin vakavaa oo kun malttaa hengittää hetken. Over and out.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #53 : 02.11.2011 10:56 »
Jostain syystä näistä koneiden eroista huolestuneimpia tuolla kärkipäässä ajavat,
joilla kaikilla on olevinaan parhaat kuskit, mutta silti ei kadota maisemaan ;D

Tavattomia nuo erot ei OB kahinoissajaan ole eli keski-suomen sarjaankin uudet tulokkaat enemmän kuin tervetulleita.
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2064573

Jos vauhdista enemmän kuin muutama kymppä "kadoksista", tämän thredi kannattaa jättää totaalisesti huomioitta ja viettää sekin aika radalla.
Ennemmin vauhtia kuin tästä ketjusta löytyy, kun sisäistää http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.0.html

PS:
Yhteinen "luokkari" ois kyllä hyvä juttu.
Silloin voisi sarjayhteistyökin laajentua esim. yhteisiin kisoihin jne.
Tuostahan on yhdessä ketjussa keskusteltu http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,1246.0.html jo se 5 vuotta, että pitkissä kantimissa sen suhteen ollaan.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2011 18:33 kirjoittanut vtuonone »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #54 : 02.11.2011 17:52 »
Moi, En tiedä onko onko säännöt muuttuunut, mutta silloin kun vedin noita kisoja niin  sai  ajaa ihan millä lisenssillä vaan,
 kunhan edellisestä SM-kisasta oli  enempi kuin 5v, ja tähänkin sai poikkeusluvan, kun nuoli mun tossut ja kanssakilpailijat
ei pistänyt hanttiin.

Ja lisäski vielä, mun mielestä Radnen paperi ei ole luokitustodistus, vaan valmistusmittoja ja -toleransseja kuvaava dokumentti.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #55 : 02.11.2011 22:25 »
Tiedoksi Janille, että Keimolan joukkuekisa ei ole R120, vaan Fossiilisarja.

Viiden vuoden aikana Rotaxiin on tullut yksi uusi sylinteri (ei pakollinen päivittää) ja yksi uusi kytkinsarja (pakollinen päivittää).

Mielestäni fossiilisarjan tulevaisuuden kannalta paras ja taatusti tasaväkisin moottori olisi Rotax Junior, 180 kg,
kovahko rengas (viivakoodilla saa käyttää 2 srj/ kausi), määrätty välitys ja pääsuutin. Moottori pitäisi sinetöidä.

Syyskokouksen 17.11.2011 yhteydessä keskustellaan myös ensi kauden renkaasta.

Viime vuoden tapaan järjestetään myös kysely kaikille tämän vuoden fosareille, päätökset ensi kauden säännöistä tehdään tämän kyselyn pohjalta.




Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #56 : 02.11.2011 23:49 »
Moi,
Nyt pitää muistaa että tässä ei ole kyse tekniikasta, sen toimuvuudesta tai hyvyydestä, vaan kisakustannuksista.
Raket 120 on ihan oikeasti hyvä ja kestävä moottori tällaiseen hupahurvitteluun.
Tuosta kattelee vähän varaosien hintoja ja vertaa R-120:een http://www.mpt-racing.fi/rotax%20osat%202011.pdf
Mäntä kun leipoo, niin sylinteri+männän releet+kanki ja asennus maksaa enempi kuin uusi laatikosta nostettava R-120.
Siinä sulle parasta Fossareille.
Kisoissa ajaa noin 45 joukkuetta, josta 10 pitää älämölöä, näistä  kymmenestä puolet on sellaisia jotka OIKEASTI
menis kauppaan ostamaan tuon Rotax Maxin. Loput 40 lopettaisi.
Nämä 40 joukkuetta ei välitä paskaakaan millä vehkeellä siellä mennään, kunhan on halpaa helppoa ja kivaa.
Rotax max ei enää ole halpaa eikä helppoa. Vesivehkeet, akut , startit sähköt, lämpömittarit jne.

Onneksi sun sana ei paina pätkääkään, vaan eletään demokratiassa, eikä demokraattisessa diktatuurissa.

Kukaan ei estä esim Vihdin UA:ta ottamasta tästä kuningasajatuksesta koppia ja järkätä Rotaxilla Fossarikisoja
Vihdissä, siellä ois puuhapettereillekin tilausta, joten sinne vaan.
Tosiasia  on että ne jotka ajavat fossaria, ei edes lähde  60 kilsan päähän arkena  ajamaan jotain kisaa.
Sen verran fossareita  kiinnostaa tuoda jotain hienoutta tähän mukaan.
Kolme vuotta olin järjestämässä noita fossarikisoja ja kesti vuoden, ennenkuin sisäistin niiden ajautusmallin, joka
ihan oikeesti on terve tapa ajatella tätä kisailua.  Keskiviikkona mennään päästämään höyryjä pois ja unohdetaan työasiat.
Kisan jälkeen hymyssä suin kotiin  hyvällä fiiliksellä, paitsi noi 5 joukkuetta, jotka kävelee pari viikkoa jortikkaa keskellä otsaa, pitää älämölöä, suunnittelee kostoa ja vaatii kullattuja männän helmoja, jotka mitataan bilteman 5 euron tönärillä/ stanleyn rullamitalla.

Vaihtakaa toi moottori, niin Fossarikisoilla ei ole kuin menneisyys.
Kerätkää moottorirahat tiimeiltä Keimolan tilille etukäteen ja tammikuun lopussa tilaatte moottorit tai palautatte rahat  jos ei ole riittävästi sitoutuneita.
Tuolla tavalla saatte selville ketkä oikeasti sitoutuu tuohon.


P.S. Tän säikeen aihe on muuten Raket-120 moottorin sylinterin merkinnät !
Koitan kaivaa jostain sen artikkelin jonka kirjoitin  Kartingin vuosikirjaan Raket-85:n sylintereistä.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #57 : 03.11.2011 01:05 »
Sylintereistä valkkaisin R:n jos niitä vielä jostain sais.

Rotaxin kannalla myös, mutta en lähtisi sitä Fossiiliin pakottamaan. Ehkä jos kisoja ja aikatauluja muokattaisi siten että voisivat ajaa omassa lähdössä.
Junnurotaxissa olis noille 13v kuljettajille jotka vaan harrastaa, 16v täytettyään edelleen harrastemoottoria ja sitten voisi ottaa mekaanikonkin tiimiin ajamaan.
Moottorinhan ei ole pakko olla uusi, kunhan on ehjä.

Aivan turhaan mun mielestä jauhetaan paskaa että R120 on kestävä moottori, varmasti suurimmat varaosakulut/ajotunti ja lisäksi saa hitsailla olka-akseleita ja penkintukia.

Muutosvastarinta on perinteinen suomalainen asia, eikä se välttämättä huono olisi ollut aikanaan esimerkiksi 100cc koneista KF-1, 2 ja 3  luokkiin siirryttäessä. Nyt jälkeenpäin on ihmiset vaihtaneet lajia kun siitä on tullut niin pirun kallista. SM-sarjan osallistujamäärät on tippuneet suunnilleen saman verran ku rotaxiin on tullut lisää.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #58 : 03.11.2011 08:11 »
Sylintereistä valkkaisin R:n jos niitä vielä jostain sais.

Tämähän se topicin alkuperäinen aihe oli.

R varmaan oli vääntävin pytty silloin, kun niitä valmistettiin. Siihen aikaan P oli myös kova menemään, joskaan ei lähtenyt alhaalta samalla tavalla, mutta kiersi paremmin.  Näiden jälkeen on tullut aakkosissa muita yhtä nopeita, jopa nopeampia(?), meillä ainakin S, U, W ja X. Tän vuoden fosari voitettiin, mutta R:llä ei ajettu yhtään kisaa, treenejä kyllä, ja hyvin sekin kulkee.

Mä sanoisin, että Sami on erittäin lähellä totuutta, kun väittää, että jokaisesta valusarjasta on löytynyt hyviä yksilöitä. Samoin on varmaan löytynyt huonojakin. Mulla itselläni on ollut käsissä pari W-pyttyä, joista toisessa oli huuhtelut tasassa ja toisessa aivan eri asteissa.  Se kirjain ei siis todellakaan kerro kaikkea.

Kävin kesällä ajamassa kaikkien niiden fosaritiimien autoja, jotka pyysi mua testaamaan.  Yhdellä oli selkeästi koneessa kulun puutetta, kaikilla muilla oli runko niin hirveissä säädöissä, että koneesta ei pystynyt sanomaan mitään. Tuon yhdenkin kulun puute alkoi ratketa, kun kaiffarit kertoivat huollon jälkeen vaihtaneensa itse männän koneeseen, ja olivat yllättyneitä, kun kysyin, että minkä paksuisen tiivisteen laittoivat. "Ai onko niitä erilaisia? Ei meille kaupassa kerrottu.."

Aloittavalle tiimille on aika samantekevää mikä sylinteri siellä puhallinkopan alla on, niin paljon vauhdista riippuu kaikesta muusta. Pidempään ajaneille suosittelen kyllä oikeasti kisakonetta ja treenimoottoria erikseen, ainakin jos niitä treenejäkin ajaa, kuten olisi suotavaa. Tällä tavoin kisamoottori pysyy iskussa koko kauden, vaikka sadetreeneissä kynnettäisiinkin pitkin peltoja. Molemmat koneet sitten mosavelholle kerran talvessa. Tämä tulee silti halvemmaksi kuin se Rotaxi (joka on kyllä todella off-topic aihe kokonaisuudessaan).

Summa summarum: Älkää tuijottako niitä sylinterin kirjaimia, siinä voi mennä pahasti pieleenkin.  Jos runko on säädöissä ja kaikki muu on hierottu kohdalleen, mutta kärkikahinoissa puuttuu se viimeinen kymppä, niin on kaksi vaihtoehtoa. 1) Osta useampia koneita ja testaa paljon. Tässä bonuksena oppii ajamaan. 2) Osta joltain luotettavalta tiimiltä, moottorivelholta, tai karting-kauppiaalta heidän nopeaksi toteamansa käytetty kisakone. Se tulee edelleen halvemmaksi kuin se yksi rotaxi.

 - Markus

P.S.  Totta on, että moni Fosareista tulee paikalle vain ajamaan kisan ja purkamaan paineita ja pitämään hauskaa. En tiedä miten oli Kimin ja Sampan aikana, mutta nykyään kuitenkaan sarjaa ei voi voittaa tulemalla pystymetsästä ilman ajokokemusta, ostamalla minkä tahansa käytetyn kartin ja käymällä Tattiksella vain kuusi kertaa kauden aikana. Sen verran paljon kärkiporukka treenaa. Hauskaa voi pitää kaikki, eikä edes voittaminenkaan vaadi taloudellisesti mitään tolkuttomia panostuksia, mikä on mielestäni sarjan kantava ajatus. Tähän ei edes vaikuta se sallitaanko männän viilaaminen johonkin mittoihin, se kun ei montaa euroa maksa vaikka teetäisi jollain joka osaa (Eikä se muuten tuo lisää kulkua. Testattu.)

P.P.S. Täysin puolueeton en ole kirjoittelussani, sillä mulla on myynnissä yks tommonen nopea kisamoottori. Kallis se ei kuitenkaan mielestäni ole, kun alle Rotaxin hinnalla saa taatusti nopean kisakoneen ja kaupan päälle viime kauden vuosimallia olevan auton ;) Runko on vieläpä valmiiksi nopeissa säädöissä, niin ei tarvii niitäkään ihmetellä. Ei jää kuin yks muuttuja sen jälkeen jos ei pärjää, eli liian halvat ajohaalarit.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Raket 120 sylinteri merkinnät!
« Vastaus #59 : 03.11.2011 09:35 »





Ois kiva testata noin palanutta mäntää kokeilla puhaltaa hiilihappojäällä. Ollaan töissä testattu muutamaan muuhun tuotteeseen niin pettymys ollut koko kapistus, mutta mahtaisko se kyetä tuollaiseen. Tarttee varmaan kurkata omien laitteiden mäntien kunto. Taitavat vaan olla puhtaita ku jätän rypsiöljyn ruuan laittoon  ;D
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa


 

Team Laine Verkkokauppa