Moi,
BPM8Y:llä saa joidenkin mielestä enempi tehoa irti koneesta. Ei mitään syytä poistaa listasta, koska se on yleisesti saatavissa
oleva tulppa. Kuka tahansa joka uskoo tuohon voi hakea sellaisen vaikka Malmin Teppanalta, hinta 4.65. Ei mitään syytä poistaa.
Se on kaikille sama eikä maksa mitään. Säätäjät on iskenyt jälleen. Mikä oli poistamisen peruste?? Tähän haluaisin selkeän
vastauksen. Katso tästä mun kommenti vuodelta 2007.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?topic=1246.0-------------------------------------------
Sytytyksen säätö aiheuttaa ongelmia niille jotka ei sitä osaa säätää. Turha sallia sellaista, joka loppupeleissä on kaikille sama.
Nyt tuhlaantuu aikaa sytytyksen säätöön, ja loppupeleissä kaikki ajaa samaa vauhtia. Jos ei sallita, niin kaikki ajaa vieläkin
yhtä lujaa, mutta pienemmällä vaivalla. Eli parempi olisi kun muuttaa säännöt siten että ei sallita. Kaikki ei osaa säätää tai halua
nähdä vaivaa, jolloin erot jälleen kasvavat. Jos joku haluaa mennä lujempaa, niin vaihtakoot johonkin toiseen luokkaan jossa saa säätää.
Tämä on Fossariluokan pilaamista.
Sytyksen mittaus ja tarkistaminen on helppoa, Mäntä yläkuolokohtaan ja sitten mitataan magneetin etäisyys puolan navasta, tälle
välille annetaan toleranssit. Jos on toleranssin ulkopuolella, niin silloin on syytä epäillä säätöä, ja vauhtipyörä irti tarkempaa
tarkastelua varten. En ymmärrä, miksi niille jotka on jo mahdollisesti tehnyt vilppiä, annetaan siimaa, ja niiden tekemä vilppi
"laillistetaan".
Jos tuo ura muokkaantuu jonkun haaverin takia, niin kampi pitää vaihtaa pois. Tuohan tarkoittaa sitä että selittämällä pääsisi
pälkähästä, "Joo, mun moottori leikkas vuonna 88, joten se on vähän sivussa". Tarkoittaa sitä että leiponeita koneita on noin 99%
kaikista tämän jälkeen.
SÄÄNTÖ JOKA PITÄÄ YMMÄRTÄÄ: MIKÄ TAHANSA OSA TAI SÄÄTÖ JOKA MUUTTUU LUOKITUKSEN VASTAISEKSI, NIIN OSA/ASETUS ON SÄÄNTÖJEN VASTAINEN,
MUUTTUU SE SITTEN HAAVERISSA, KULUMALLA, TYÖSTÄMÄLLÄ TAI TEHTAALTA TULLESSA.
-------------------------------------------
1.10 Ihan kauheasti tuo kapeus ei tehoon vaikuta, jos kaventaa liikaa, niin limput osuu lohkoon, jos ei myös kampea prässää kasaan.
Jos prässää liikaa, niin kanki osuu taas limppuihin.
Tuohon on hyvä laittaa alaraja, ettei kilpailijat rupea tuhoamaan kalustoa. Minimimitaksi voisi laittaa vaikka 36.75. Jos joku
haluaa sorvata ja pelleillä, niin ihan vapaasti. Noin pienellä muutoksella ei saavuta mitään.
Olen kokeillut Yampun kaventamista ja reippaasti (0.5mm), eikä saavuttanut mitään, pilalle meni.Raketissa paras teho nouse
käyttöalueen ulkopuolelle jonne ei 85:n rattaalla päästä ikinä. Jos pienennät, niin puristus kasvaa, mutta ilmamäärä pienenee.
Sitten kun vielä puristus kasvaa, ja olet lyhentänyt mäntää, niin korkeampi puristus aiheuttaa sen että paineet katoaa takaisin
imukanavaan. Seoksella on inerttia, ja saat inerttista vastapainetta imukanavasta vain lisäämällä kierroksia (virtausnopeutta
imukanavassa.
Hei haloo, en viitti jatkaa tämän pidempään. Limppujen minimiväli riittäisi tähän kohtaan säännöksi.
---------------------------------
1.16 Aina kun teet lommon putkeen tai käyrään, niin se ei enää ole luokituksen mukainen, ja katsastus voi sen hylätä.
Kohdassa 1 on sanat "muuttaminen ja virittäminen", tällaiset muutokset kuuluvat tähän kategoriaan. Oli lommot sitten vahingossa
tai tarkoituksella tulleet.
Sen verran olen virtaustekniikkaa opiskellut, että tiedän lommojen vain haittaavan menoa. Taas on joku vatipää pistänyt
juttuja liikenteeseen. En rupea tässä selostamaan Reinoldsin numeroita, ratkomaan Eulerin tai Bernoullin yhtälöitä tai
Helmholzin resonaattoreita. Mulla on exceltaulukot noista jossain jos kiinnosta, mutta tässä hyviä linkkejä helpoimmasta päästä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonancehttp://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_dynamics Tästä kannataa tutustua kohtaan Laminar /turbulent flow.
Tuossa vielä jonkun Proffan juttuja vuodelta 2006. Elämä on!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2529790--------------------------------------------------
Kytkimen jousista sen verran että pikkulinnut vois rupee ajamaan mutkat läpi pienellä kaasulla, niin että ei tarvii ulostullessa
putsata liian rikkaalle mennyttä konetta kytkintä luistamalla. Kun sulla on kierroksia 10000 ja tuut mutkaan, nostat kaasua niin
että läppä menee kokonaan kiinni, niin imu muodostuu niin suureksi, että kone menee sikarikkaalle, sitten röpätään mutka ulos kun
kone on täynnä bensaa. Joku viksu sanoo tähän että läppä on moottorin puolella, mutta siinä läpässä kolon kohdalla on pieni
reikä josta benska imeyttyy koneeseen. Oheinen toinen kuva on luokituksen vastainen , mutta tuolla voidaan parantaa ala/keskierroksen
toimivuutta. Tämä on kaikkien Paragliderien tiedossa. Sama toiminto saadaan aikaiseksi sillä että ajaa mutkat läpi pienellä kaasulla,
ei ole ulostullessa kone tukossa. Tämän oppii VAIN AJAMALLA. Olen ihan paska kuski, mutta tuon kun opin niin tattiksella katos kellosta
yli sekka. Miten niin paska laina/varavaravarakuski kun minä voi ajaa sijoille 4-6
Mulla on pikkulintuja piha täys, eikä ne
tiedä kartingista tai moottoreista mitään. Mitä enempi ajetaan, ja tehdään muutoksia, niin uskoisin että suurin vaikutus on sillä
ajotaidon karttumisella eikä moottoriin tehdyillä muutoksilla, varsinkin jos ei noita testejä vatuloida edestakas.
Kerran oli reikä tankis, ja se vaikutti kierrosaikoihin ihan sikana. Tais olla bensan kirvely kasseissa joka piristi miestä,
mutta en kuitenkaan ruvenut tästä livertelee. Hylkäämisen peruste, piristeiden käyttö kielletty.
--------------------------------------------------
Ryyppyläpän poistamiseen ei tarvita kuin ruuvari ja kovaa liimaa jolla saa reijät umpeen. Suosittelen että
maininta "saa poistaa" lisätään. Samoin läppää, ruuvia ja akselia saa muuttaa niin paljon kun lystää. Näyttää komialta, mutta
ei se vauhtia paranna. Olen koittanut Yammun kaasaria raket-120:ssä, eikä vaikuttanut pätkääkään.
Ainoa määrävä tekijä tuossa kaasarissa on kurkun koko, kaikki muu voidaan vapauttaa. Raketin imukanava on lisäksi aivan liian pieni.
Se on mitoitettu työkoneisiin jotka pyörii 2500-6000 kierrosta minuutissa.
Jos joku R-120 neropatti luulee keksivänsä jotain mitä ei ammattilaiset tehtaalla ole jo testanneet niin lycka till.
Tuolle kaasarille voi tehdä yhden ainokaisen jutun joka parantaa sitä huomattavasti, mutta tämän näette keväällä kun Samin kanssa
otetaan yhteen Mano-a-Mano. On niiiiiiiiin luokituksen vastainen juttu kun olla ja voi :-) Sen näkee 5 metrin etäisyydeltä.
---------------------------------------------------
Ihan oikeesti, tuolla on 40 tiimiä, joista 5 pitää älämölöä, levittää huhuja, kyräilee, kostaa ja haluaa kaikenlaista muutosta,
säätövapautta jne. 35 tiimiä ei välitä paskaakaan, ja jäävät noista säätäjistä jälkeen vielä lisää.
Kaikki moottoriin kohdistuva ylimääräinen työ/testaaminen, joka voidaan säännöillä helposti ja yksinkertaisesti
välttää pitää tehdä. Lisäksi sellainen luulo, että tuolle moottorille voi tehdä jotain maagista on täysin virheellistä.
Radnelta tulee ihan oikeasti välillä paskaa ulos, ja täällaiset pitäisi saada korjata.
Pahimmat on sylinterin tasopinnan suoruus akselilinjaan, josta olen mitannut jopa 0.4mm heittoa, suoristaminen ei montaa kymppiä maksa,
ja tällä vältetään uuden moottorin hankinta/ häntäpäässä ajelu.
Tässä nyt tällainen lyhyt alustus tähän hätään.
P.S. Tää linkki on muuten hyvä.
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/mg_manuals/dellorto_manual.pdf