Kirjoittaja Aihe: Jääkarttinki  (Luettu 26984 kertaa)

Mauno

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Jääkarttinki
« : 27.12.2011 10:34 »
Tervehdys,

Olisi tarkoitus laittaa vanha karttinkiato jääratakuntoon, kun vaan ensin saataisiin jäät. Kovasti kuitenkin epäilyttää tuo auton mataluus jäälle, kun penkin alla on vain pari senttiä ilmarakoa. Jäällä, kun kuitenkin on aina vähän muhkuraa ja möykkyä. Lisäksi takaratas pyyhkii lähestulkoon yhtä lähellä maan (siis jään) pintaa. Epäilyttää rattaan kestävyys varsinkin sivuluisuissa sehän on solmussa epäilemättä eka kiekalla.

Miten olette jääkartinkiin maavaraa lisänneet ? Entä kuin olette nastarenkaita tehneet....
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011 10:59 kirjoittanut Mauno »

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #1 : 27.12.2011 19:14 »
Suomessa on ollut käytös venäläistä Dako- ja saksalaista Heidenau rengasta. Ne on molemmat korkeampia kuin normaali sliksi tai saderengas.
Dako renkaalla ajetaan talven kisasarja, kunhan ensin saadaan talvi.
Takaratas ongelmaa ei ole, koska perän leveys laitetaan niin kapeaksi, että rengas on miltei rattaassa kiinni.

kts myös: http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,10062.0.html
« Viimeksi muokattu: 06.01.2012 10:13 kirjoittanut teppo »
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #2 : 05.01.2012 18:56 »
Paljos noita nastoja saa varata että saa järkevän pidon? Ajattelin sadekelin renkaan nastoittaa maxi gripin nastoilla, mutta riittääkö tollanen sadan kappaleen pussukka alkuunkaan?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #3 : 08.01.2012 12:24 »
Dakon yhdessä nastarenkaassa on 140 nastaa. Kitka/nasta renkaassa on 60 nastaa.
Toisaalta Maxi Grip nastoissa on varmaan enemmän ulkonemaa, saako niitä edes riittävän syvälle?
No 40-60 nastaa/rengas on varmaan minimi.

Nastoille tulea hintaa aika paljon, kysyppä MPT-Racingista noita Dakoja. Voi tulla halvemmaksi uudet venäläiset ja niillä voi sitten osallistua Jääkarting sarjaan.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2012 12:33 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

myusername

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #4 : 26.02.2012 22:31 »
Tervehdys,

Olisi tarkoitus laittaa vanha karttinkiato jääratakuntoon, kun vaan ensin saataisiin jäät. Kovasti kuitenkin epäilyttää tuo auton mataluus jäälle, kun penkin alla on vain pari senttiä ilmarakoa. Jäällä, kun kuitenkin on aina vähän muhkuraa ja möykkyä. Lisäksi takaratas pyyhkii lähestulkoon yhtä lähellä maan (siis jään) pintaa. Epäilyttää rattaan kestävyys varsinkin sivuluisuissa sehän on solmussa epäilemättä eka kiekalla.

Miten olette jääkartinkiin maavaraa lisänneet ? Entä kuin olette nastarenkaita tehneet....

Moro

Me ostettiin valmiit nastarenkaat eikä maavara ole ongelma normaalilla jäällä, railosta vähän pompottaa mutta niin se pompottaa monella asvalttiradallakin.

Mutta iso kysymys kaikille, missäpäin pääsee jäälle ajamaan Tampereen / Hämeenlinnan seudulla?

temppa.kk

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Saturnus racing team
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #5 : 28.08.2012 17:58 »
en ole kuullut koko lajista? Onko kyseessä kovinkin mukava harrastus?
'===w;;''p''p'w'p"ww:."='-,

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #6 : 28.08.2012 18:50 »

ON !!

Tässä maistiaisia isolta radalta kaksmoottorisella:
http://vimeo.com/20438810

 ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #7 : 28.08.2012 19:45 »
Parasta mitä talvella voi tehdä!
Pätkä viime vuoden Kotkan kisasta: http://www.youtube.com/watch?v=siFLh9ZfLWM&feature=BFa&list=UUXJsF9YPtWlU6IugcZrkARw

Dakot alle ja mukaan kisaamaan.
Noo ehkä hieman liioiteltiin kalustovaurioita, mutta ei kannata ihan uudella kalustolla lähteä mukaan ;D
« Viimeksi muokattu: 28.08.2012 19:47 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #8 : 28.08.2012 21:46 »

Tästä näet lisää jääkartingista
   
Finnish IceKart 2011 Series
http://www.youtube.com/watch?v=fJK43chnhYg&feature=related


temppa.kk

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Saturnus racing team
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #9 : 28.08.2012 21:49 »
Kiitos tosi paljo noista videoista!! Oli tosi kiva nähdä ja kuulla jotain tuutta!
'===w;;''p''p'w'p"ww:."='-,

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #10 : 29.08.2012 14:13 »
Onko tietoo onko 120 raketeille mitään jääkisoja tiedossa?

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #11 : 29.08.2012 15:37 »
Samoissa kisoissa voi huristella raket 120:lläkin, jopa viritetyllä

Lainaus
Moottorit Rotax max, Raket 120, Jun-A, TAG, KF2 ja KF3, Biland SA250, Vampire/SwissAuto 250, Briggs & Stratton world formula. Moottori saa olla viritetty.

http://icekart.skallio.com/

Jos raket 120:ä tulisi useampi, syntyisi helposti oma luokka, säännöt on joustavat ;) Syntyvät demokraattisesti äänestämällä

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #12 : 30.08.2012 11:34 »
Me ollaan ajeltu monta vuotta Toijala/Lempäälä akselilla jäällä R120 koneilla. VMF Kartingkerhon facebook sivuille tule varmaan päivitystä talven riennoista http://www.facebook.com/groups/233243376723832/
Aikaisemmin me ajettiin myös jääkartsarjaa R120 koneilla, mutta viime vuonna laitettiin Rotax ja ICA-J koneita. Hieman R120 antaa tasoitusta tehokkaimmille koneille, yllättäen pitkällä välityksellä pysyttiin paremmin mukana. Ja R120 toimii hienosti pakkasella.
-petri-

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #13 : 07.11.2012 20:39 »
Mistähän löytyis ensi talven (2012-13) jääkisakalenterit, säännöt ym..

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #14 : 08.11.2012 13:18 »
Mistähän löytyis ensi talven (2012-13) jääkisakalenterit, säännöt ym..

Tuolta löytyy viimetalviset säännöt : http://icekart.skallio.com/
Todennäköisesti tossa joulukuun aikana alkaa porukka aktivoitua kauden 2013 suhteen ;D.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #15 : 09.11.2012 18:53 »
Koska tämä jääkarttinki on täysin AKK vapaata touhua, olisi hyvä että innokkaat kisajärjestäjät ilmoittaisivat halukkuutensa kisajärjestelyihin vaikka s. Kalliolle. Tai sitten tänne Foorumille. Viime vuonna oli hienoja kisoja, toivotaan että ainakin samat porukat innostuu järjestämään taas. Hyvinkäällä on ollut RC rata jäädytetty, mitenkähän sinne saataisiin yhdet kisat?
Toijalan porukka ei ole saanut aikaiseksi jääkarttikisoja, vaikka me muuten järjestetään mitä vaan. Mietintämyssy kisapaikasta on jo päässä, ilmoitellaan kun keksitään jotain, vaikka sitten hieman poikkeuksellista.
-petri-

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #16 : 09.11.2012 23:03 »
Täytyy kyllä näin lipun varresta mainita, että jääkart-kisat on olleet ehdottomasti niitä harrastuksellisesti parhaita tapahtumia koko kauteen peilattuna. Ei muuta kuin kaivakaa hetekat pois latojen perukoilta, porukkaa mukaan ja harrastamaan!

RRRTM

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #17 : 10.11.2012 19:29 »
Kotkassa tutkimme mahdollisuuksia Ice Race 2013 kisajärjestelyihin seuraaville päivämäärille: 26.1, 16.2 ja 9.3.2013.

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #18 : 14.11.2012 11:43 »
Olisiko ideaa kokeilla tota jääkartingia sprinttityylisesti että autot lähetetäisiin esin 20 sek välein ja otetaisiin aikaa. Säästyisi lumipölyssä sokkona ajamiselta. Näin vaan ideana :)
« Viimeksi muokattu: 14.11.2012 11:46 kirjoittanut apa1 »

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #19 : 14.11.2012 16:40 »
Olisiko ideaa kokeilla tota jääkartingia sprinttityylisesti että autot lähetetäisiin esin 20 sek välein ja otetaisiin aikaa. Säästyisi lumipölyssä sokkona ajamiselta. Näin vaan ideana :)

Oon miettinyt ihan samaa vanhana rallimiehenä. Järvelle vois tehdä vaikka ihan pari-kolme pätkää jotka vois ajaa jopa kahteen eri suuntaan, siinä meillä olis jo neljän ek:n "miniralli"! Kartturit keittelis varikolla mehua ja pitäis tulia missä lämmitellä;)

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #20 : 14.11.2012 23:12 »
Jos tuollainen järjestetään niin olen kyllä mukana  ;D

ratti1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #21 : 15.11.2012 06:51 »
Toivotaan että tänä talvena ei tulisi vettä jäälle.
Kaksi edellistä kautta vesi pilannut tämän
huvin.


ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #22 : 17.11.2012 14:59 »
Olisiko ideaa kokeilla tota jääkartingia sprinttityylisesti että autot lähetetäisiin esin 20 sek välein ja otetaisiin aikaa. Säästyisi lumipölyssä sokkona ajamiselta. Näin vaan ideana :)

Oon miettinyt ihan samaa vanhana rallimiehenä. Järvelle vois tehdä vaikka ihan pari-kolme pätkää jotka vois ajaa jopa kahteen eri suuntaan, siinä meillä olis jo neljän ek:n "miniralli"! Kartturit keittelis varikolla mehua ja pitäis tulia missä lämmitellä;)

Tein tiedusteluja niin tämä olis kyllä mahdollista järjestää. Olisko kellään vinkkiä miten ajanoton vois jäjestää edullisimmin?

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #23 : 17.11.2012 17:51 »
Olisiko ideaa kokeilla tota jääkartingia sprinttityylisesti että autot lähetetäisiin esin 20 sek välein ja otetaisiin aikaa. Säästyisi lumipölyssä sokkona ajamiselta. Näin vaan ideana :)

Oon miettinyt ihan samaa vanhana rallimiehenä. Järvelle vois tehdä vaikka ihan pari-kolme pätkää jotka vois ajaa jopa kahteen eri suuntaan, siinä meillä olis jo neljän ek:n "miniralli"! Kartturit keittelis varikolla mehua ja pitäis tulia missä lämmitellä;)

Tein tiedusteluja niin tämä olis kyllä mahdollista järjestää. Olisko kellään vinkkiä miten ajanoton vois jäjestää edullisimmin?

Eihän nää radat kauheen pitkiä ole, eli ei siellä "viihdytä" useampaa minuuttia/kierros. Jos esim. 30s välein lähtö, ja radalla on kerrallaan max. 3 autoa, niin tarvitaan keskimäärin kolme ajanottajaa ja yksi kirjaaja. Eli mun mielestä fiksuinta olisi ajattaa pienissä ryhmissä.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #24 : 18.11.2012 14:31 »
Mietittiin mm Toijalan jääradalla ajamista tällä sprint kisamallilla. Muu ajaminen ei oikein onnistu, koska isot autot ajaa ja muussaa varsinaisen radan. Radan ulkokehälle yleensä aurataan pitempi reitti 2-3 km, jolle voisi lähettää autoja 30 s välein.

Ajanotto kuten ralleissa. Kaksi kelloa synkataan (käynnistetään yhtäaikaa). Toinen on lähetys toinen maalikello. 1. kilpailija lähteen klo 05.00, toinen 05.30 jne. Kun tullaan maaliin otetaan väliajalla maalintuloaika esim. 07.33 jolloin suoritus kesti 2 min 33 s.

Kympän tarkkuuteen vielä pääsee käsikellolla. Satkun tarkkuuteen pääsee kun käyttää valokennoja maalissa, pitää lainata ajanottolaitteet vaikka hiihtoseuralta. Lähdössä muutaman kympän myöhästyminen ei tunnu miltään kun ottaa huomioon kuinka huonosti jääkartti lähtee paikaltaan.
Pari kolme lähtöä ja paras aika jää voimaan kuten sprinteissä tai lasketaan tulokset yhteen kuten ralleissa, Helppo pitää ja vähemmän kolareita, yhtä mukavaa se ei ole kun ei voi "kolistella". Toisaalta jos ottaa kaveri kiinni niin voi huutaa latua tai työntää pihalle.

Jos haluaa hifistellä niin AU seuroilla on rallikelloja vuokrattavissa, ne synkataan kaapelilla käynnistysvaiheessa ja ne käy normaalia kellonaikaa. Pikkupoikana hiihdettiin kyläkisoja sellaisilla keittiökelloilla, kyllä niilläkin tulokset saatiin.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2012 14:44 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #25 : 23.11.2012 17:44 »
Mites Toijalassa renkaat ( raket 120). Ooteko jo mietineet?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #26 : 24.11.2012 16:39 »
Suurimmalla osalla on käytössä DAKO renkaat. Ne on Venäläiset ja saatavuus on aika hyvä, renkaissa on henkilöauton nastat eikä ne kuluta rataa niin kuin rallinastat. Icekart kisoissa ainoat sallitut. Niissäkin kannattaa käyttää vain nasta mallia, viime talvena osa kokeili nasta/kitka rengasta eikä pito ollut kummoinen.

Renkaita myy aina MPT Racing http://www.mpt-racing.fi/ ja tällä forumilla on ollut myynti-ilmoituksia. http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,12265.0.html

Rallinastoilla on myytävänä Heidenau rengasta ja Mefoa. Ensimmäistä saa kartingkauppiailta ja Mefoa Motorenkaan jälleenmyyjitä http://www.motorengas.fi/tuotteet/kilpanastarenkaat.html
Hinta on nastoitettuna 2x kalliimpi kuin Dakoissa. Toki pito on ihan eri luokkaa, mutta kisoja ei näillä ajella. Ennen Dakoja AKK suhtautui kielteisesti jääkartinkiin, koska rengas koettiin vaaralliseksi.

Jos siis Toijalassa jäällä tai radalla ajetaan kisoja Raksuilla, Dakoja käytetään.
Myös oma luokka Raket 120 autoilla voidaan tehdä, mutta ollaan ajettu monta vuotta rotaxisn seassa. Ranteella korjataan mitä tehoissa hävitään.
-petri-

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #27 : 24.11.2012 17:29 »
Onko kellään tarkempaa tietoa tästä firmasta kun siihen ei ainakaan saa yhteyttä millään?:

http://www.petrokart.fi/

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #28 : 24.11.2012 19:26 »
Moi,

oletko monta päivää yrittänyt? Sekä Mika Tiikkainen että Matti Noroaho (LprUa) ovat Rotaxin maailmanfinaaleissa, yritä uudestaan ensi viikon jälkeen.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkarttinki
« Vastaus #29 : 25.11.2012 10:19 »
Jos päätyy tuohon Ice Super luokkaan (esim. Petrokart) niin minulla olisi välitysmyynnissä Rotax 123 kone. Voimaa on varmasti riittävästi (35-40 hp) ja 6 vaihdetta. On ollut CrossKart autossa viimeksi ja vetää oikealta puolelta -> sopii siis kartingrunkoon ja ketjut/rattaat omalla paikallaan. IceSuperissa kone on vapaa mutta vaihteellisia ei ole näkynyt paitsi se yksi hirmu CZ250.

Kone on täysin huollettu ja mukaan saa 4 sylinteriä, mäntiä, kytkimiä jne. Hinta ilman kaasaria 650 euroa.
-petri-


 

Team Laine Verkkokauppa