Kirjoittaja Aihe: Raket 85 sylinteri merkinnät  (Luettu 6554 kertaa)

ismo70

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Raket 85 sylinteri merkinnät
« : 03.04.2012 19:54 »
Moi

Olisin kysynyt että mitä eroa / mikä määrittelee hinnan Raket 85:lle. Myyntipalstalla on useita 85 koneita ja O, R jne merkintä mukana. Mitä nämä tarkoittaa ja miksi sama kone eri merkinnällä maksaa enemmän, mä vaan kysyn.

Ei ole asiasta mitään hajua, jos joku voisi kertoa niin olisin kiitollinen.

T:Ismo :)

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Raket 85 sylinteri merkinnät
« Vastaus #1 : 03.04.2012 20:06 »
Kyseiset kirjain/numero/piste yhdistelmät on käsittääkseni eri vuosien leimoja joilla pystyy jotenkin tarkastamaan vuosimallin?

Jokainen vuosi valu on hiukan erinlainen ja vuosien mittaan noita kanaviakin on taidettu hiukan muotoilla uusiksi.

Kaikki markkinoi moottoreita kisakoneina. Sylintereitä on kaupan myös laidasta laitaan. Jotkut jopa kauppaa ylikoossa olevia pyttyjä...

Itse päädyin ratkaisuun, jossa ostin paketti koneen jota hiukan paranneltiin. Ainakin on laillinen ja kaikki osat uusia.

Tällä hetkellä se hiukan kaduttaa, mutta toivottavasti moottori toimii, kuten oletan.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

ismo70

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Raket 85 sylinteri merkinnät
« Vastaus #2 : 03.04.2012 20:16 »
kiitos nopeasta vastauksesta. Onko tietoa mikä merkintä/yhdistelmä on ns arvokkain. Ihan mielenkiinnosta kyselen kun tallissa on yksi kone joka on vuodelta ikuisuuden vanha.

Eräs "tietäjä" joka kartingin parissa ollut vuosikymmeniä sanoi kun talvella konetta laittoi kuntoon että kone olisi hyvinkin arvokas. Silloin en tajunnut kysyä että mistä johtuu yms.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 85 sylinteri merkinnät
« Vastaus #3 : 03.04.2012 23:06 »
Naapuri palstalla aikoinaan noista oli "vertailua" http://keskustelu.suomi24.fi/node/9463330

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Raket 85 sylinteri merkinnät
« Vastaus #4 : 04.04.2012 00:17 »
 D, G, R, N, M voisi olla niitä arvopyttyjä.
Jutun juoni on siinä, että vanhat pytyt on paitsi hyviä myös testattu vuosien varrella kulkeviin säätöihin.
Kirjain kertoo ensimmäisen muotintekovuoden, pisteet valujen määrän muotista, kolme vissiin valetaan ja sitten uusitaan muotti.

Ne hyvät sylinterit on yleensä joko erittäin hyvin onnistuneita valuja tai muuten poikkeusyksilöitä.
Vuosimalleja:

D ja M sarja 1986-87
G 1985-86
N 1985
R 1983
5F 1995 ja 2006-
0D 2000

Jne.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Raket 85 sylinteri merkinnät
« Vastaus #5 : 06.04.2012 11:32 »
Tuolla http://keskustelu.suomi24.fi/node/9463330 siis noita perusasioita, eikä tarvetta enää samaa toistaa.

Mutta yleissääntönä tunniste kertoo sylinterin luonteesta (ajoitus) ja etunumerot tai pisteet valmistussarjasta.
Joskus sarjaa on muutettu myös ilman tunnisteiden vaihtoakin - eli sama sivutunniste vaikka erilainen pytty.
Tällöin päällitunniste voi olla erilainen, eli ne neljä numeroa, sylinterin peruskoko kirjaimen kulmissa.

Tunnisteet eivät siis kerro ajankohtaa milloin tehty, mutta tietysti ajoittaa karkeasti määrätylle aikakaudelle.
Yleensä puhtaat kirjaimet on tehty aikaisemmin, aakkosiin jako menee sylinterin perustyypin mukaan. Numerot
ja pisteet kertoo sylinterin tyypin/luonteen muuttamisesta - joskus suuri esim d1/d2, joskus ei juurikaan havaittava.

Raksusylinterien käytettävyyden ymmärtämisen tekee haasteelliseksi ainakin nämä kaksi perusongelmaa:
- sylinterien valmistusmenetelmän toleranssi, osa työstä tehty myös käsin. Ulkoisesti sama onkin erilainen
- suunnittelun tavoitteiden ja käyttötarkoituksen puuttuminen. Eli onko tehty sahaa vaikko mitä varten

Näistä sitten seuraa, että ymmärtääkseen jonkin tietyn hyväksi epäillyn sylinterin luonnetta ja löytääksen sen
parhaita puolia - tarvitaan kohtuu paljon systemaattista työtä. Joskus luonne löytyy aivan sattumankin kautta.

Ja kuka mitäkin sitten sylintereistä hakee - kiertävyyttä vaikko vääntöä/voimaa. Tämä peruste jakaa sylinterit
kahteen hyvään ryhmään ja sitten niihin jotka eivät vaan luokitu kumpaakaan. Nämäkin väliin jääneet saattavat
toimia laaja-alaisesti ja erittäin hyvin - tälläistäkin on joissain versioissa haettu. Sitten vielä alaryhmänä löytyy
noita kokeiluja - epäilynä että jotkut toimijat päässeet teettämään tiettyjä ominaisuuksia - esim täysin viisteettömät
tai muutoin muunnellut. Esim 0R2 ja tuo vuosia sitten käyty 5F keskustelu hussen kautta tulleista sylintereistä.

Mutta taktinen kilpatilanne  yleensä vaatii kiertävyyttä tai vääntöä ja näistä yleensä puhutaan "kultamunina".
Vaikkei tuossa mitään 100% takuuta olisikaan. Pienien teho ja ominaisuuserojen hyödyntäminen kun vaatii niin
paljon muutakin meksujen ajatukselta, kalustolta ja kuskilta.

Yv:llä voi tarkemmin vastailla ..



 

Team Laine Verkkokauppa