Kirjoittaja Aihe: Peräkärryyn kaksi karttia  (Luettu 14440 kertaa)

tounison

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 26
Peräkärryyn kaksi karttia
« : 26.05.2012 09:26 »
Minkäslaisia virityksi on tehty, että saa kaksi karting autoa mahtumaan umpikärryyn? Päällekkäin, lomittain, pystyyn vai sekaisin? Leveyttä olisi n. 1500 ja pituutta 3200 mm. Tarvitsisi joku pukki/teline ilm. rakentaa että saa toisen auton keulan ylös, saisi toisen keulan sinne alle.

Rakettia pystyy nostelemaan kuskin kanssa, mutta oma auto nousee vähän heikommin...
« Viimeksi muokattu: 26.05.2012 09:54 kirjoittanut tounison »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #1 : 26.05.2012 10:52 »
Hep.

Autot samaan suuntaan ja etummaisesta pakoputki irti. Taaemman auton keula ylös, siten että pohjapelti tulee etummaisen auton penkin selkänojan päälle, varo tulppaa. Väliin voi laittaa vaikka vanhan renkaan. (ilman vannetta)  Voilá.
Homman Pitää Olla Hauskaa

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #2 : 26.05.2012 13:54 »
Jes, ja jos haluat kahteen kerrokseen ne autot rakentaa, niin multa löytyis 2 kpl "turkkipelti" alumiinisia siltoja. Leveys tais olla 450mm, pituus 1500mm ja paksuus 4-5mm. Kummatkin pitkät sivut on kantattu ylöspäin. Hintaa olisi 60€ yhteensä.
Yv. tai 0400-878685

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #3 : 26.05.2012 15:28 »
I Lattialla molemmat.
Autot samaan suuntaan ja etummaisen auton takarenkaiden alle pari rengasta päällekkäin.
Soratiellä saattaa etummainen auto hyppiä vinoon.

II Kahden kerroksen väkeä.
Ajorampit yläkerrokseen: Auton leveys vs. kopan leveys saattaa tulla haasteeksi perus kuomukärreissä.
Koppikärreillä voi olla hyvinkin järkevä ratkaisu. Luiskien pituus vain helposti metrejä,
ellei auton siirtoa avita nostamalla takapäätä, kun keula menee ylätasanteen nurkan yli.
Kartin maavara kun on vain muutamia cm:jä.

II 2 Kahden kerroksen väkeä.
Esim laudasta tai huonekaluputkesta teline, jossa poikkirimat rungon takimmaisen poikkiputken kohdalla ja vyötärön kohdalla.
Telineen leveydessä huomioitava kärryn kopan kapeneminen.
Nosto/työntö/vetokahvat kannattaa suunnitella oikealle korkeudelle, ettei selkä rasitu nostoissa turhaan.
Meillä poikkirimat ovat 70cm korkeudella (Kärry on majavan kelkkakärry) pikkurunkoinen auto mahtuu kokonaisena ylös,
isosta rungosta pitää ottaa takarenkaat irti.
-Jos telineen varustaa pyörillä, niin tarvitaan kaksi kaveria nostamaan ja laskemaan auto/telineyhdistelmää kärrystä/käryyn.
  Toki reunalliset ajorampitkin voi rakentaa, jolloin telinettä voi siirrellä yksinkin.
-Jos taas teline saa sukset jalkaansa, niin yksinkin telineen saa kärryyn ja kärrystä pois, mutta toki vaatii voimaa karkealla asfaltilla.
Minä mitään tiedä.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #4 : 26.05.2012 17:35 »
^Tuhon 1 kohtaan. Oon käyttänyt 1 auton kuskaamisessa rengasta pohjalevyn alla ja laittanut liinoilla kärryn reunoista kiinni. Saa painettua liinoilla alaspäin autoa ja ei pompi hiekkatielläkään. Kyseessä siis avokärry.

Puskureita poistamalla saat enemmän tilaa käyttöön. Ei muuta kun kartti kärryyn ja mittanauhan kanssa suunnittelemaan eri variaatioita miten toisen sais sopimaan mukaan  :D.
Tuohon kärryyn mitä käytän sais varmaan puskurit poistamalla kaks karttia mahtumaan.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #5 : 26.05.2012 19:29 »
Minkäslaisia virityksi on tehty, että saa kaksi karting autoa mahtumaan umpikärryyn? Päällekkäin, lomittain, pystyyn vai sekaisin? Leveyttä olisi n. 1500 ja pituutta 3200 mm. Tarvitsisi joku pukki/teline ilm. rakentaa että saa toisen auton keulan ylös, saisi toisen keulan sinne alle.

Rakettia pystyy nostelemaan kuskin kanssa, mutta oma auto nousee vähän heikommin...

meillä oli autot samaan suuntaan, etumaisen auton alla oli huonekaluputkesta tehty kevyt kehikko, jossa etumaisen auton takapyörien takana oli siipimuttereilla kiinnitettävä teline, joka nosti takimmaisen auton keulan sen verran ylös, että sen pituus "lyheni" kärryyn sopivaksi...ei tarvi autoista purkaa mitään, kevyt nostaa etupäätä sen verran, eikä autot liiku mihinkään...eivätkä koske edes toisiinsa...etupyörien teline oli tehty halkaistusta putkesta, jonka kehä hiukan isompi kuin etupyörien kehä...pysyy taatusti paikallaan :)
pari sekuntia liikaa...:D

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #6 : 26.05.2012 20:21 »
Meillä on huonekaluputkesta hitsattu teline, joka menee etupyörien taakse ja taka-akselin taakse.
Telineeseen pultattu 2 lautaa ylemmän kartin alustaksi.
Alempi auto perse menosuuntaan ylempi toisin päin. Paketti parilla kuormaliinalla kiinni.
Hirveesti ei luppotilaa jää, mutta mahtuvat. Kuljettimena perus Muuli1400 kuomulla.
(Toisin päin raapisi kuomun saranat renkaat p... ylemmästä)
« Viimeksi muokattu: 26.05.2012 22:35 kirjoittanut vtuonone »

Jarale

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #7 : 26.05.2012 22:12 »

tounison

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 26
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #8 : 27.05.2012 20:13 »
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=D6hCmtbzRag

Tässä tällainen ratkaisu

Joo, toi näytti hyvältä. Kenen noi kiskot on vai itse väkerretty? teolliselta vaikuttivat ainakin noi seinäkiskot. Raudan hitsaus onnistuisi jotenkin, mutta aluminiin on näillä vehkeillä vähän heikkoa:)
Kuvat ehkä avaisivat noita ratkaisuja enemmän, tosi huonosti googlekaan löytää(taitaa olla väärät hakusanat)

Jarale

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #9 : 27.05.2012 20:47 »
Pystykiskot kuorma-auton ,kuormalavan sidontakiskoa Widni Vantaa, kulmatuet Bauhaus, rampit Motonet,  suunnittelu valmistus itse,
kulmatukien hitsaus ja nivel aluputkien hitsaus alihankintana.
Suunniteltu niin, että voi kuljettaa muutakin tavaraa. Rampit lähtee sokan irroituksen jälkeen irti. Kulmatuet taittuu alas.
Ylärampille voi vetää yksin helposti R120:sen, kiinnitys hihnoilla. Tangolla sitten takapään nosto ja kulmatuet ylös.
Sitten tapit rampin ja tuen porattuihin reikiin, ettei rampit liiku sivusuunnassa. Alas suoravetoinen R85 ja eikun reissuun.
On kyllä toimiva paketti.

zambo76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Kotirata: Paimio/Turku
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #10 : 21.01.2014 17:50 »
Moikka.
Herätellääs vähän kys.keskustelua ilmoille taas.
Eli oma tilanteeni on että meillä on tuollanen 150cm levee,tosin laidat ovat 60cm.korkeet peräkärry jaxalin kuomulla.
Siihen ollaan muhduteltu pojan 1010 runkonen auto ja oma isorunkoinen peli.
Ongelmana on se että nyt laitan pojan auton vinosti pystyyn tuollaisen alumiiniprofiilin päälle joka on nostettavissa pois.Ja oma autoni on kärryn edessä.
Vähän hankalaa se on ja olen miettinyt että saisinko jonkunnäköisen kiskosysteemin kehiteltyä reunoihin jne...
Pojasta kun ei niin hirveästi ole tuota nostoapua muuta kun oman pelinsä keulaa jaksaa ns.keventää.
Ehdotuksia/ideoita/kuvia saa laittaa vaikka YV:nä.
Selkä ei oikein pidä tosta yksin nostelusta ja tällä kuntopohjalla hiki tulee jo lähes ajatellessakin  ;)
Let´s hit the pedal to the metal....

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #11 : 21.01.2014 18:59 »
meillä oli kaksi isoa runkoa peräkärryssä niin, että etumainen oli lattialla normaalisti, lattialla oli kehikko tehty niin, että takimmainen auto nousi etumaisen takaosan päälle sen verran, että perälauta mahtui kiinni.
takimmaisen auton etupyörät nostettiin telineelle, joka ruuvattiin siipimuttereilla lattiakehikkoon kiinni etumaisen auton kiinnityksen jälkeen...asennus kesti noin minuutin, mutta vaatii hiukan kuitenkin kärryltä pituutta, ja mielellään kaksi henkilöä...autoja ei siis tarvi nostaa kuin kärryyn sisälle, keulahan on kevyt nostaa...
pari sekuntia liikaa...:D

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #12 : 21.01.2014 19:54 »
Tällä lailla on tullut kuskattua kahta karttia, kun käytössä on valmiiksi ollut kahdet taittotikkaat.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #13 : 21.01.2014 20:01 »
Moi,

tuossa linkissä on fiksu laite ja sopii hyvin kuomukärryyn. Eli taso kääntyy kärryn lattialle, kartti päälle ja nykäisy ylös. Voi varmaan keventää parilla kaasujousella.

http://www.vezeko.cz/de/produkte/products/view/39-Transportanh%C3%A4nger%20f%C3%BCr%20Karts/279-KART%20profi

zambo76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Kotirata: Paimio/Turku
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Peräkärryyn kaksi karttia
« Vastaus #14 : 06.02.2014 17:39 »
Kiitokset kaikille  foorumille että YV:nä vastanneille :)
Eiköhän jotain keksitä tässä ennen kesää jotta selkä/kalusto selviää kesällä ilman pahempia havereita ;)
Let´s hit the pedal to the metal....


 

Team Laine Verkkokauppa