Kirjoittaja Aihe: Koneiden sisäänajo  (Luettu 12539 kertaa)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Koneiden sisäänajo
« : 27.05.2012 20:13 »
Kerätäämpäs listaa millä tavoin koneita sisäänajetaan.
Meillä kaksi tapaa ajaa sisään R120 koneesta kyse.
(Bensassa rissaa varmaan ~10% vakio setti+loraus extraa)

Tapa I ajan kanssa.
4 vetoa ~10kierrosta per veto välillä kone viileäksi.
Ekalla vedolla max 9000
Toinen max 10000
Kolmas max 11000
Neljäs ~12000 ei vedätystä vielä ko kiekoilla.

Tapa II "pika"
Pukilla tyhjäkäynnillä lämpimäksi ~5min
Lyhyt jäähdyttely.
15 kiekan veto, jossa kiihdytyksi tyhjäkäynti->9000, tyhjäkäynti->10000, tyhjäkäynti->11000, tyhjäkäynti->12000.
Samoin tein kiekat alas, kun tavoite kiekat saavutetaan. Hieman rikkaammalla seos kuin normaalisti.

Molemmilla on ihan ok toimivat koneet saatu aikaan.
Uudet renkaat tulee ajettua sisään yleensä tavalla II ja mäntä tavalla I.

Millaisia variaatiota muilla sisäänajossa?
« Viimeksi muokattu: 27.05.2012 20:24 kirjoittanut vtuonone »

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #1 : 27.05.2012 20:17 »
Olen kerettiläinen tässä asiassa, joten minun sisäänajot ovat olleet tässä: Reilulla öljyllä max 90% kierroksilla noin 10-15 kiekkaa radalla ja sitten vähäöljyisemmät bensat sisään -> kovaa ajoa!

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #2 : 27.05.2012 20:26 »
Tuo on mulle jäänyt epäselväksi, miksi seosta muka paksunnetaan, kun tarkoitus on hioa moottorin liikkuvia osia keskenään.

Esim Red Line kertoo kartingöljystään, ettei oikein sovellu sisäänajoon, kun on niiiiin liukasta. Mielestäni pitäisi ajaa normaalia pienemmällä prosentilla ja -kierrosluvulla.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #3 : 27.05.2012 20:45 »
Olen itse ajatellut esim. uusien männänrenkaiden yhteydessä syntyvän niin paljon kitkaa, että kompensoin sen öljymäärällä. Minä jatkan kerettiläisyyttä: En usko merkittävään sisäänajokulumiseen tai edes sen tarpeeseen, vaan lähinnä osien lopullisen asettumiseen paikalle. Melkein voisin jättää itse asiassa koko sisääanjon pois ja päästää ensimmäiset kymmenen kiekkaa hiukkasen rauhallisemmin->kovaa ajoa.

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #4 : 27.05.2012 20:55 »
Kerätäämpäs listaa millä tavoin koneita sisäänajetaan.
Rotaxia oon sisäänajanu tehtaan ohjeiden mukaan. Jotka ovat seuraavat in english:
Lainaus
OIL/FUEL RATIO FOR ROTAX MAX FR125 ENGINES

The Rotax Max FR125 engine has revolutionised karting with its ease of use, long life between rebuilds and its incredible reliability, however like every engine, sometimes things can go wrong.  The most common failure we see is the big end and although it is still comparatively uncommon, it is arguably the weak point of the engine.
In an effort to reduce the incidence of conrod big end failures, Rotax has advised the following rin in prcedure.

RUN-IN PROCEDURE.

To ensure the engine componenets have the longest possible life span, the engine must be sudject to a defined running-in period at first operation of engine or after a repair of the crnkshaft or displacement parts.

To warrant the best running-in conditions we recommend to fill the tank  the first time with a slightly oil-enriched fuel/oil mixture ratio of 33:1 (3% oil).  After the end of the running-in period run the engine without fail on the specified fuel/oil  mixture ratio of 50:1 (2% oil), to prevent trouble like coking of the exhaust valve.

Attention: A fully synthetic 2-stroke oil must be used.

Run in procedure 1: Start the engine and run the kart for 15 minutes on a race track changing load and engine speed up to 7500 r.p.m.

Run in procedure 2: Once the engine has cooled down run the kart for another 15 minutes with load and speed changes up to 9500 r.p.m.


Load and speed changes mean:

Fully open the accelerator until the engine reaches the r.p.m mentioned above - lift of the accelerator completely until the r.p.m comes back down to 5000 r.p.m and accelerate again.

After this running-in period is complete the full powre of the engine may be used.

Eli 2 vartin ajoa. Ekassa vaihtelevalla nopeudella, kierrosket pidetään maksimissaan 7500:ssa. Sitten pieni tauko, kone (ja kuski) saa hetken jäähtyä. Toinen vartti, sama homma uusiks hiemna kovemmalla nopeudella, kierrokset pidetään silti alle 9500. Puol tuntia takana ja ei kun kovaa ajoa. Koneen maksimikierroksethan siis ovat 14000 luokkaa.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #5 : 27.05.2012 20:57 »
Olen itse ajatellut esim. uusien männänrenkaiden yhteydessä syntyvän niin paljon kitkaa, että kompensoin sen öljymäärällä.
Komppaa tuossa ...

Pienemmillä % ajaessa(korkeampi lämpö) rengan voikin kulumisen sijaan kuoleutua->eli menettää jämäkkyytensä.
Rengas rupeaakin tasaisen kulumisen sijaan sylinteriä vastaavaksi antamaankin periksi(kuoleutuu) tuosta eniten ahdistavasta kohdasta.
Monasti renkaat kuoleutuvat juurikin pistemäisesti noissa soikeissa sylintereissä, jollaisia nuo räpätit on.
Lämpötilan hallinnan takia suurempi %.

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #6 : 27.05.2012 21:01 »
Tapoja ja koulukuntia on niin monta kuin sisäänajajia mutta kisamoottoreissa ei missään nimessä hiljaa tasakaasussa hissuttelua koska männänrenkaitten urat väljenee näin ja vähäisen sylinteripaineen vuoksi männänrenkaat ei hiodu oikeaan kulmaan ja pytystä tulee väljä, tosin Raket luokassa tämä saattaa olla tavoite ja pytyn tiiviyttä parannetaan sitten 8% Shell M-seoksella. ;D

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #7 : 28.05.2012 12:53 »
Jokainen voi itse miettiä, kokeilla ja mitata lämpötiloja moottorista ja nähdä mitä/miten öljy vaikuttaa...aloittakaa vaikka 10% seoksella ja tulkaa alaspäin aina 2% välein. Alle 2% seosta en suosittele...Miksi näin päin, no pysyy mosa ainakin testin loppuun asti nipussa. Kokeilkaa myös eri öljyjä. Aina parempi, jos teillä on mahdollisuus seurata dataa, niin siitä näkee tosi nopeasti erot! Ilmajäähdytteiset mosat reagoi paljon ärtsymmin kuin vesijäähdyttiset tässä testissä.

Jotta ei tarvitsis polttaa tonnia öljyä ja lopulta kilauttaa konetta, niin mieleläni kuuntelisi tässä viisaampia. Kerros lisää...

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #8 : 28.05.2012 17:43 »
Lainaus
Jotta ei tarvitsis polttaa tonnia öljyä ja lopulta kilauttaa konetta, niin mieleläni kuuntelisi tässä viisaampia. Kerros lisää...

Viisaudesta en nyt puhuis yhtään mitään..viisaat kun on ihan muissa hommissa... ::)  Ei siinä pala tonneja öljyä eikä mosat laukee...oot vaan sen verran laiska, että haluut tiedon lautasella, myönnä pois ;)

Mitään en myönnä! ;D Paksuilla seosuhteilla (6-7%) on tullut ajettua, kun tuntuu hyvälle persauksissa!

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #9 : 28.05.2012 22:40 »
Eihän 6-7% ole vielä paksu...

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #10 : 29.05.2012 07:00 »
Eihän 6-7% ole vielä paksu...

En tiedä millaisilla suhteilla ajatte nykyisin, mutta silloin kun itse näillä Radnen vibroilla tuli ajettua "kilpaa", niin porukka yleensä käytti suositeltua 4 prosenttia ja ihmettelivät kun kaadettiin öljyä "kannutolkulla" bensan sekaan. Nyt ei ole omistuksessa yhtään R120-mottia (yksi runko on kyllä varattu R120-käyttöön), niin ei pääse edes testaamaan miten kone toimii (mielestäni) todella paksuilla esim. ehdotetulla 10% seoksilla.

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #11 : 29.05.2012 10:04 »
Miten tuota löystynyttä männänrenkaan lukkotappia pitäis tuurnalla kopauttaa, että pysyis varmasti paikallaan?
Suoraan päälle vai viereen yrittäen kiristää reikää?

Saako sitä enää edes pysymään?

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Koneiden sisäänajo
« Vastaus #12 : 29.05.2012 16:07 »
Nyt kun on hypätty offtopic puolelle, niin tartteekos tollasen tehdasuuden mosan männän rengas vaihtaa uuteen useammin kuin kerran kesässä?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa


 

Team Laine Verkkokauppa