Tässä muutama asia koosteeksi aiheesta R85 takavuosilta. Yllätyshän 85:n poistuminen ei ole, sillä luokitus vanhenee 2014 lopussa, se on tiedetty jo kauan.
Radne kertoi Ruotsissa paikalliselle lajijärjestölle jo 2008, että se aikoo lopettaa R85:n, mutta ei kertonut tarkkaa ajankohtaa julkisesti ilmeisesti koskaan, vaan lopetti vain valmistuksen. Nyt niitä ei enää tehdä.
Samana syksynä Ruotsin Kartingutskottet julkisti tarjouskilpailun yksimerkkimoottorista tietyin reunaehdoin ja kertoi Radnen päätöksestä. Raket 95 kiersi esittelykiertueella Ruotsissa ja kävi näytillä Porissa syyspäräyksessä -08.
Tässä kertauksena linkki keskusteluun syksyltä -08
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,3655.0.htmlSuomessa väännettiin ilmeisen tiukasti siitä, onko tulevaisuuden korvaaja 85:lle KF6 vaiko R95.
Raket95 oli siinä mielessä altavastaaja, että siitä ei juuri puhuttu, sen sijaan R85:n alasajoa valmisteltiin asteittain. Sinänsä fiksua, koska 85 loppuisi muutenkin väistämättä kansallisesti, kun koneen luokitus ja valmistus loppuu.
2010 lopetettiin mini-luokka kaudelle 2011. Siitä tuli porua, mutta luokka silti loppui, vain harrastaja 85 jäi.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,7560.0.htmlRuotsissa mini eli micro jatkoi kummallakin koneella.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,7781.0.htmlIkärajoja muuteltiin vuosien varrella siten, että KF6:tta sai ajaa nuorempana kuin Rakettia. Näytti siltä, että korvaava luokka Raketille on vääjäämättä KF6, kaikki valmistelutoimet vaikuttivat siltä.
R95:een ei otettu paljon kantaa.
Nyt sitten Suomessakin on pakollinen päätös R85:n osalta tehty ja hyvä niin. Suurin yllätys oli minusta KF6:n pudottaminen pois kansallisista luokista.
Tasoituspainot on vielä mietinnässä, Ruotsissa ajetaan 95:llä 120 kg:n painolla ja 85:llä 112 kg:n.
Tässä linkki R95:n Ruotsin luokitustodistukseen:
http://web.sbf.se/regler/up/10/KA-H12_006-Raket_95cc_micro-mini.pdfMitä tästä sitten saadaan?
No takuuvarmasti:
-vihaisia KF6-harrastajia
-vihaisia R85-harrastajia
Ymmärrettävää, kun oma luokka saa iskuja, se ottaa päähän.
Tuho ei silti tule. Molempien luokkien kiinnostuksen voisi toki olettaa vähenevän, R85:n hiipuu pitemmän ajan kanssa, KF6:n ehkä hetken ylimenokauden jälkeen nopeammin, ellei siihen synny vastaavaa elinvoimista harrastajaluokkaa ja kilpailuorganisaatiota, kuin sen aloittaessa 2007 tai kuin on Rotaxissa. Mahdotonta se ei ole.
Kokonaisuuden kannalta R95 on kuitenkin kansallisena luokkana hyvä ratkaisu. Luokkia on liikaa harrastajamääriin nähden (samasta ongelmasta puhutaan esim. Ruotsissa). Kuulostaa pahalta, mutta ei aktiivikilpailijoita ole kansallisissa pikkuluokissa oikeasti kuin reilu sata.
Päräyksissä on parhaimmillaan alle 300 autoa/kuskia kaikista kansallisista ja SM-luokista ja se on suurinta Suomessa. Harrastajamäärät ovat laskeneet lisenssien määrän perusteella rajusti viime vuosina. Jotenkin tätä on pakko elvyttää tai edes ylläpitää, epämiellyttävinkin ratkaisuin, kun kaikkia ei koskaan voi miellyttää.
R95-koneen toleranssit sylinterien välillä ovat taatusti pienemmät kuin erot eri KF6-konemerkkien välillä. Sylinterimerkintöjä ei enää ole R95:ssä kten on 85:ssä, tosin sillä ei ongelmia täysin poisteta.
Karnevaali/cupvoittajan kone tulee vastaisuudessakin olemaan haluttu ja tavallista konetta kalliimpi.
Koneiden arvo myös säilyy pitempään.
Yksimerkki on myös katsastuksen kannalta iso etu ja laskee kisan järjestelykynnystä. Tämä on iso ja merkittävä asia, ellei jopa kulujen ohella merkittävin.
Yksi iso kansallinen luokka on lisäksi etu pienempien paikkakuntien kisajärjestäjille, sillä mitä enemmän kuskeja on luokassa, sen todennäköisemmin pienmpiinkin kisoihin voisi löytyä kilpailijoita. Nyt monet pikkupaikkakuntien kisat on pakko perua, elleivät ne ole arvokisaosakilpailuja jollekin luokalle. Ylivieskassa oli kansallinen kisa viimeksi vissiin 2009 kun siellä oli Yamaha Cup ja Karnevaali. Sen jälkeen kisat on peruutettu joka vuosi osanottajapulan takia.
Muitakin esimerkkejä löytyy, osa kerhoista ei edes yritä, kun lopputulos tiedetään. Ehkä R95 elvyttää myös joidenkin peräänkuuluttamaa kerhoiltaperinnettä ja kerhojen koulutustoimintaa, kun tarvitsee kouluttaa vähemmän ja tieto säilyy pitempään. Voi olla toiveajattelua nykypäivänä.
Koneenrakentajilla on varmasti töitä jatkossakin, koneen merkki vaan muuttuu. Toki osa erikoistyökaluinvestoinneista ja hankitusta osaamisesta menettää arvoaan, paitsi jos KF6 oikeasti jatkuu elinvoimaisena omana harrasteluokkanaan.
Nyt on sitten jatkossa mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu Yamahan ja SM-luokkien kohdalla.
Toivottavasti näemme hyviä ratkaisuja.
Mukavaa kilpailukesää kaikille.