Kirjoittaja Aihe: Kaasarin paineet?  (Luettu 14765 kertaa)

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Kaasarin paineet?
« : 11.06.2012 16:44 »
Mites tuo on, kun minulla on 2 samanlaista Tillotsonin 175 kaasaria ja kun säätelin nuo paineet kohdilleen, niin molemmissa haarukka on nyt 02-09, mutta toisessa neula laskee yläpaineista salamannopeasti 0,2:een, toisessa tulee alas hitaasti.

Mistäköhän tuo johtuu ja ennenkaikkea mitä se vaikuttaa ajoon ja kummin päin sen pitäisi olla?

Kiitos taas etukäteen vastauksista

Rami
« Viimeksi muokattu: 11.06.2012 16:50 kirjoittanut ramise »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #1 : 12.06.2012 00:09 »
Testaatko ihan kuivana, vai oletko uittanut kaasariin hieman polttoainetta?
Kuivana meinaan painetta ei tulisi testata, koska polttoaineen(öljyineen) olisi tarkoitus voidella neulaventtiili.
Homman Pitää Olla Hauskaa

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #2 : 12.06.2012 08:20 »
Tuo kaasari, jossa paineet tuli alas salamana, saattoi olla kuiva. Toinen ei ollut. Pitääkin testata uudelleen.

Pitänee testata illalla uudelleen.

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #3 : 12.06.2012 08:40 »
Siis kaasari avautuu 0,9 ja sulkeutuu 0,2 barissa? Raketissa suositeltavat arvot ovat avautuminen 0,7-0,6 ja sulkeutuminen 0,4-0,5 bar. Tärkeää on, että tuo alue on kuitenkin 0,2 bar. Neulan liike pitää olla mahdollisimman nopea. Puhdistukseen kannattaa käyttää kaasarin puhdistusainetta (esim. CRC:n Carburettor Cleaner). Kaasari ei toimi kuivana, joten pumppaillessa kannattaa laittaa vaikkapa WD40:ta kaasariin.

Eski


TomK

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #4 : 12.06.2012 09:03 »
Tässä kun kaasaria opetellaan kanssa, niin tarkentava kysymys Raketiin liittyen
Ovatko arvot (paine-ero) Cadetille samat?

- Tom
Köyhänä ainoa huvitys - on vilkas mielikuvitus!

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #5 : 12.06.2012 09:07 »
Moni on tosiaan sanonut, että paineen pitäisi pudota nopeasti. Miten tähän voi vaikuttaa jos näin ei käy? Onko kyseessä vaan voitelun puute testatessa, vai vaikuttaako siihen joku kaasarin säätö?   

Jos kyseessä on vain voitelun puute, niin eihän siitä sitten tarvitse kai huolehtia -- kaasarihan on aika hyvin voideltu ajossa :)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #6 : 12.06.2012 09:15 »
Ainakin R120 räpätin WG:n kaasareissa sen keinuvivun tapin saa kirittyä vähän väärään asentoon.
Silloin keinuvipu työntää neulaa kanii pikkaisen laitoihin kiinni tai sitten se nostohahlo keinuvivussa väärässä kulmassa.
Sitten tietysti, jos iskemiä tai paskaa neulassa/neulakammiossa hidastaa.

Tai sitten vaan tuo neulakammion on vaan jotenkin "vääränlainen" vino tms.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #7 : 12.06.2012 10:54 »
Avaa hieman keinuvivussa olevaa akselin läpimenoreikää alapuolelta puukolla tms. varovasti vääntämällä. Silloin sen liikkeestä tulee todella herkkä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #8 : 12.06.2012 11:27 »
Tai sitten vetäisee timantti viilalla karvan laajemmaksi. Joo tosiaan tuossa itse hahlossakin voi olla norkosia ylä- ja alatasolla ihan siis bränikässä osassakin.

« Viimeksi muokattu: 12.06.2012 11:29 kirjoittanut vtuonone »

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #9 : 12.06.2012 11:58 »
Siis kaasari avautuu 0,9 ja sulkeutuu 0,2 barissa? Raketissa suositeltavat arvot ovat avautuminen 0,7-0,6 ja sulkeutuminen 0,4-0,5 bar. Tärkeää on, että tuo alue on kuitenkin 0,2 bar. Neulan liike pitää olla mahdollisimman nopea. Puhdistukseen kannattaa käyttää kaasarin puhdistusainetta (esim. CRC:n Carburettor Cleaner). Kaasari ei toimi kuivana, joten pumppaillessa kannattaa laittaa vaikkapa WD40:ta kaasariin.

Eski



Onko Minissä sama juttu kuin tässä yllä todetaan?

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #10 : 12.06.2012 12:53 »
Miniin voisi kokeilla avautumispaineeksi 0,8 - 0,7 bar ja sulkeutumispaineeksi 0,3 - 0,4 bar.
Cadetin kaasarin säädöistä ei ole mitään hajua. Meillä ei ollut edes kaasaripumppua silloin kun cadettia ajettiin. Keskityttiin enemmän ajamiseen kuin ruuvaamiseen vielä siinä vaiheessa. Poistettiin "villasukka" sihdistä välillä ja taas mentiin ;D

EDIT: Meidän kerhon sivulta löytyy jotain vinkkiä näihin kaasarihommiin->
http://www.laukaanmoottorimiehet.fi/data/2_Tillotson%20HS%20kaasuttimen%20huolto.pdf

Eski

« Viimeksi muokattu: 12.06.2012 12:56 kirjoittanut Eski »

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #11 : 12.06.2012 14:29 »
Tässä oma keräämäni ja käyttämäni tieto HS205-kaasarista, toiminee Minin HS175:llekin, alapaine ei käsittääkseni tarvitse välttämättä olla ihan 0.4 vaan voi olla hieman isompikin.

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,9063.msg38542.html#msg38542

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #12 : 13.06.2012 08:19 »
Jos nuo yläpaineet säädetään jousen pituutta vahitamalla, niin millä tuo alapaine säädetään?

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #13 : 13.06.2012 09:31 »
Varmaankin jousen vahvuudella.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #14 : 13.06.2012 10:25 »
Ei tuota välilä ylä->ala väliä voi tietääkseni säätää riippuu, että kuinka hyvin se neula siellä kolossaan luistelee.
Jotain jippoja sen hallintaan tuossa yllä onkin kerrottu.

Edit:
Tuohon neulan kolossaan liskasteluun vaikuttaakin sitten kaikki asiat.
Itse se neulakammio siloisuus/muoto/suunta/sijainti, kammion kolon siloisuus/muoto/suunta/sijainti, neulan kunto, Keinuvipun kunto/kulmat harukan kolo(t, jos nipallinen kalvo), haarukan tapin kunto, tapin kolo(saako asetettua vinossa sivuttain tai ylös&alas suunnassa) ja tieten se jousi jos tehokas niin kyllä se pakolla pikkaisen rivakammin neulan takaisin tönää :)
Noita kaikkia ihmettelemällä se nopeus syntyy.
Testailu aina 100% puhtaalla kaasarilla, jos roskia jossain niin ei mittailut anna totuutta.

Edit2:
Noiden kaasareiden kanssa roplatessa UÄ pesuri on tosi kova juttu.
Noiden pienien kotikäyttöön kelpaavien hinnat on jo inhimiliset puhutaan enää kympeistä.
Paljon kätevämpi kuin puhdistussprayt ja paineilmat jne.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2012 13:12 kirjoittanut vtuonone »

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #15 : 13.06.2012 11:32 »
Sekä ala- ja yläpaineet säädetään jousen pituudella ja vahvuudella.

Se kuinka hyvin "neula siellä kolossaan luistelee" on yksi tekijä palautumisnopeuteen, toki jousen vahvuuskin vaihtelee.

Jos Sinulla ei ole käytettävissä eri pituisia ja vahvuisia jousia, hanki kasa näitä normaaleja ja hiukan ohuempia, esim. Jaatinen möi 5 g jousia.
Sitten ei muuta kuin pienillä sivuleikkureilla lyhyemmäksi (kuten tuossa LMM:nkin ohjeessa kerrotaan, 1/4 kierros kerrallaan).
Muista asettaa leikattu pää ylöspäin jotta jousi on aina samalla lailla.
ÄLÄ sorru venyttämään jousta, painuu kasaan ja alkaa vuotaa alapaineista (ja alalähdöt katoaa!)
Tai vääntämään vipuvartta, taipuu takaisin.

Onneksi mulla oli paljon noita erilaisia jousia, löytyi aina pienellä vaivalla.

Kaikista kaasuttimista ei saa loistavaa koskaan, siksipä niitä hyviä kierrätetäänkin.

Ja jos saat vaikkapa alapaineet esim. 0.5 ja yläpaine 0.8, on jo aika hyvä. Huippukaasuttimet toimii ala 0.4 ja ylä 0.6.


P.S. On koonnut muuten joku tuolla LMM:n miehistä hienosti yhteen dokuun HS-kaasuttimen huolto-ohjeen.
Olisi voinut kyllä muuttaa näitä mun sanavalintoja ;)
Lainaus
punapäinen on paska -> turpoaa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #16 : 13.06.2012 20:50 »
Moi,

Miettikää mikä tuon neulan funktio on, varsinkin kun moottori on käynnissä.
Selostuksia odotellen, katselen jalkapalloa.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #17 : 13.06.2012 21:04 »
Jos en ihan metsään ole asiaa ymmärtänyt, neula sen muoto ja kammion muoto vaikuttaa polttoineen nousun määrään eniten tuossa 1/3->2/3 kaasulla.
Täydellä alkaa rajoittamaan suutin ja tyhjäkäynnillä oma piirinsä.
Eli säännösteellä tuon löpön matkaa palamaan varsinkin tuossa 1/2 kaasun tietämissä.
Tiedä siten onko tuo oikein. enempää ei ole jaksanyt asiaan paneutua, kun ei ole ero kokoisia neuloja ollut mitä tutkailla.

Tiukka neula laihentaa, löysä lihottaa seosta jostain tuollainen sääntö jäänyt mieleen.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2012 21:07 kirjoittanut vtuonone »

Moppe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #18 : 13.06.2012 21:07 »
Moi,

Miettikää mikä tuon neulan funktio on, varsinkin kun moottori on käynnissä.
Selostuksia odotellen, katselen jalkapalloa.


Veikataan, että se on osa bensapumpun tuottaman "ruiskutuspaineen" säätöpiiriä.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #19 : 13.06.2012 22:55 »
Siis tarkoitan tuota neulaa , jota jousi painaa kevyesti kiinni, en ruuveja.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #20 : 14.06.2012 10:50 »
Selostakaapa vielä kokemattomalle, jotta miksi alapaine pitää olla juurikin 0,4, eikä esim. 0,2?
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #21 : 14.06.2012 11:16 »
Oiskohan tuolla kampikammion paineella vaikutusta asiaan http://teamsamipensala.com/?page=articles&id=149
Eli, jos alle sen paineen neula ei mee ikinä kiinni.

Edit:Jaa Pensala onkin laittanut nuo videot privaatiksi ja muutenkin infoaa feidaavansa itsenä pois tästä karting hiekkalaatikosta.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2012 14:24 kirjoittanut vtuonone »

Moppe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #22 : 14.06.2012 13:56 »

Edit:Jaa Pensala onkin laittanut nuo videot privaatiksi ja muutenkin infoaa feidaavansa itsenä poistäsä karting hiekkalaatikosta.


Toivottavasti ei feidaa pois. yx harvoja jannuja, joilla oikeesti annettavaa lajille ! Hyvä Sami. t. Fanisi

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #23 : 14.06.2012 14:30 »
Siis tarkoitan tuota neulaa , jota jousi painaa kevyesti kiinni, en ruuveja.

Estää bensaa valumasta kun saha on seinällä pystyssä.... :P
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #24 : 14.06.2012 17:27 »
Jeps, DSMarkolle pisteet.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Kaasarin paineet?
« Vastaus #25 : 15.06.2012 21:02 »
Kukahan se mulle tuonkin aikanaan opetti....  ;)
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti


 

Team Laine Verkkokauppa