Kirjoittaja Aihe: Kartingauto 100cc parilla moottorilla  (Luettu 35447 kertaa)

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« : 27.06.2012 14:05 »
Moro!

Eka kirjoitus tänne ja muutamia kysymyksiä. Ei ole nämä kartingautot ja niiden tekniikka hirveän tuttua, mutta innostus kartingia kohtaan sitäkin kovempi! Tähän asti ajellut muutamia kertoja vain sisäradalla ja 4t moottorilla, mutta pari vuotta sitten pääsin ajamaan kanarialla ulkoradalla ja siitä se innostus sitten lähti :D Eli kaverin kanssa ollaan katseltu jotain sopivaa kartingautoa ihan vain harraustukseksi. Tarkoitus on saada mahdollisimman hyvä auto pienellä budjetilla. Eli nyt olisi tiedossa yksi auto jossa parillan 100cc moottori, valitettavasti ei mitään sen tarkempaa tietoa kun että tosiaan 100cc kone ja suoravedolla. Onko tuohon moottoriin mahdollista saada tuon suoravedon tilalle kytkintä? Olisi ihan jees että pääsis joskus yksinkin radalle ajamaan, ettei toisen tarvi olla aina mukana että saa auton käyntiin. Luin myös täältä jostain topicista, että tollanen suoravetoinen on raskaampi ajettava mutkissa kun vetää koko ajan. Tuolla kanarialla kun olin niin niissä vehkeissä oli ainakin kytkin ja sellainen oli mahtava laite ajaa, joten mahdollisimman saman tuntuinen auto tarttis saada nyt itselle, toki noissa oli 4t koneet ja nyt tulee 2t kone, joten ihan samanlaista ei saada  ;D Olenko ymmärtänyt oikein, että kun tuo moottori on kerran suoraveto, niin silloin siinä moottorissa ei ole ollenkaan sitä käynnistinnarua?

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #1 : 27.06.2012 17:12 »
Moro!

Eka kirjoitus tänne ja muutamia kysymyksiä. Ei ole nämä kartingautot ja niiden tekniikka hirveän tuttua, mutta innostus kartingia kohtaan sitäkin kovempi! Tähän asti ajellut muutamia kertoja vain sisäradalla ja 4t moottorilla, mutta pari vuotta sitten pääsin ajamaan kanarialla ulkoradalla ja siitä se innostus sitten lähti :D Eli kaverin kanssa ollaan katseltu jotain sopivaa kartingautoa ihan vain harraustukseksi. Tarkoitus on saada mahdollisimman hyvä auto pienellä budjetilla. Eli nyt olisi tiedossa yksi auto jossa parillan 100cc moottori, valitettavasti ei mitään sen tarkempaa tietoa kun että tosiaan 100cc kone ja suoravedolla. Onko tuohon moottoriin mahdollista saada tuon suoravedon tilalle kytkintä? Olisi ihan jees että pääsis joskus yksinkin radalle ajamaan, ettei toisen tarvi olla aina mukana että saa auton käyntiin. Luin myös täältä jostain topicista, että tollanen suoravetoinen on raskaampi ajettava mutkissa kun vetää koko ajan. Tuolla kanarialla kun olin niin niissä vehkeissä oli ainakin kytkin ja sellainen oli mahtava laite ajaa, joten mahdollisimman saman tuntuinen auto tarttis saada nyt itselle, toki noissa oli 4t koneet ja nyt tulee 2t kone, joten ihan samanlaista ei saada  ;D Olenko ymmärtänyt oikein, että kun tuo moottori on kerran suoraveto, niin silloin siinä moottorissa ei ole ollenkaan sitä käynnistinnarua?

Kuulostaa siltä, että olette hankkineet ICA tai Formula A -luokan auton itsellenne. Ainakin vauhtia tulee piisaamaan - se on selvä :) Kyllähän noihin saa vapaakytkinen kiinni. Eturatas irti ja kytkinkello eturattaineen siihen kiinni. Narua ei tosiaan noissa vehkeissä ole, joten tulette tarvitsemaan startterin mikäli kytkimen siihen asennatte. Ei lähde enää työntämällä käyntiin.
Vauhti pidentää aikaa!

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #2 : 27.06.2012 18:10 »
Moi!

Itsellä oli tuollainen 100cc Parilla joskus ja siinä oli kytkin. Startterilla käyntiin ja menoksi. Kaasuttimen säätäminen niin, että kävi edes jonkinlaista tyhjäkäyntiä, oli lähes avaruustiedettä. Kun sitten joskus sai koneen pysymään käynnissä siihen asti että pääsi itse hyppäämään kyytiin, oli meno aloittelijalle melkoista. Mutkat mentiin kylki edellä ja hauskaa oli...  ;D

OF :)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #3 : 27.06.2012 22:51 »
Eroa ajamisen raskaudessa kytkin vs suoraveto mallissa ei ole lankaan.
Ajossa kytkin on kiinni kokoajan, eli käytännössä suoravetoinen.
Ja kumpikaan ei vedä mutkissa, koska kytkinpelissäkin tyhjäkäynti säädetään noin 2k rpm tienoille, ja hitaimmat mutkat ajetaan noin 5-6k rpm
Suoravetolaitteeseen ei tyhjäkäyntiä laiteta lainkaan turvallisuus syistä.

Moottori saattaa olla myös mallia ICA-Junior, jolloin siinä on jo kytkin, mutta ei käynnistysnarua, vaan se käynnistetään erillisellä startterilla. Ota/pyydä kuva moottorista ja laita tänne niin tulee tarkempia opastuksia.

Aloitteluautoksi kyllä suosittelisin Raket120, jossa on maltillisemmin tehoa, mutta kytkin ja narustartti. Varsinkin suoravetolaite alkaa aloitteliaa akkiä nappaamaan, kun joka spinnauksen jälkeen on pelit seis.

Tervetuloa vaan mukavaan harrastukseen ja rentoon porukkaan.
Homman Pitää Olla Hauskaa

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #4 : 28.06.2012 01:12 »
Kiitoksia vastauksista! Jotenkin sen itsekkin ajattelin noin ettei vaikuta raskauteen sillä se veto on tuollaisella kytkinmallillakin koko aika päällä, mutta täytyi varmistaa kun tosiaan törmäsin tuollaiseen asiaan kun täältä lueskelin. Käykös tuohon kytkimeksi sitten minkä tahansa moottorin kytkin, vai onko jotain suuriakin eroja että tuohon saa vain parillan oman kytkimen paikalleen? Sen verran tuosta autosta, jos se siihen moottorivaihtoehtoon vaikuttaa, että runko on mevi ja kone tosiaan joku 100cc parilla. Sen verran nettiä selasin että ainakin hyvin samannäköinen moottori ulkoisesti kun tuo parilla 100cc tt75. Montako eri vaihtoehtoa tuosta 100cc parillasta sitten on?

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #5 : 28.06.2012 16:49 »


Aloitteluautoksi kyllä suosittelisin Raket120, jossa on maltillisemmin tehoa, mutta kytkin ja narustartti. Varsinkin suoravetolaite alkaa aloitteliaa akkiä nappaamaan, kun joka spinnauksen jälkeen on pelit seis.

Tervetuloa vaan mukavaan harrastukseen ja rentoon porukkaan.
[/quote]

Samaa mieltä, luulisin että se kanarian autokin on ollut raketti 85/120 koneella, joka tapauksessa 120 raketissa on varmasti aloittelijalle tarpeeksi kyytiä ja huoltovälit+ kustannukset maltillisemmat. Kokemuksen rintaäänellä.

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #6 : 29.06.2012 07:12 »
Korjausta edelliseen omaan viestiini. Eli kyseessä on joku tosi vanha parillan 100cc moottorin, ei tuo tt-75 niinkuin virheellisesti kirjoitin. Varaosat on lujassa tuollaiseen, sen käsityksen sain paikallisesta karting liikkeestä. Toinen autovaihtoehto on tonykartin rungolla ja titan 100cc moottorilla, onko kellään tietoa kyseisestä moottorista? Jos tuollaisen raketin 120cc hommais, niin mistä tuollaista moottoria kannattaa etsiä? Uuden hinta pyörii siellä 800e nurkilla.

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #7 : 29.06.2012 08:16 »
Omana mielipiteenä sanoisin, että harrastusta aloitellessa kannattaa pysytellä erossa noista vanhoista 100 cc suoravetokoneista, ovat sen verran herkkiä vehkeitä. Tosin poikkeuksena sääntöön voisi olla Yamahan KT-100 -kone, jos ei muuten suoravetoisuutta vierasta. Noita on tänä päivänä tarjolla aika edullisesti, ja varaosahuolto on ainakin turvattu. Jos kilpailla haluaa, niin R120 on se oikea aloitusvaihtoehto.
Perässäjuoksija...

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #8 : 04.07.2012 01:55 »
Noniin tuli kaverin kanssa vähän aikaa sitten hankittua tuollainen harraste lelu. Tonykartin runko ja titan 100cc moottori. Auto kaikin puolin hienossa kunnossa ja hinta oli kohdallaan siihen nähden miten paljon tavaraa saatiin auton lisäksi, mm renkaita tuli valtavat määrät mukaan. Auto oli käytännössä osissa, mutta tänään saatiin moottori kiinni runkoon, yksikään pukki ei sopinut suoraan tuohon moottoriin, mutta pienellä pukin muuttelulla saatiin moottori kiinni kaikilla 4 pultilla. Tämä päivä meni lähinnä osien pesussa ja tuon moottoripukin kanssa. Ei mitään hirveitä saatu aikaan, mutta vähän kerrassaan ja tärkein osa on nyt paikallaan :D Onko mitään toivoa saada noita renkaita vanteille ilman tuota rengaspuristinta?

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #9 : 04.07.2012 07:07 »
Ihan sippeli homma tuo renkaiden vaihto, kun on vaan tekniikka tiedossa. Kato youtubesta joku ohje video, sieltä pitäis löytyä  :). Kuumailmapuhallin ja saippuavesi auttavat kummasti. Itse rakensi vielä jonkinmoisen rengasprässin niin ei tarvi kädet rakoilla painella kumeja pois vanteilta  ;).

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #10 : 04.07.2012 09:18 »
Rengaspihdit on ehdottomasti hintansa arvoinen investointi, loppuu puljaaminen.


astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #11 : 04.07.2012 18:00 »
+1 ääni pihdeille. Ei ole pakolliset mut helpottaa elämää merkitttävästi.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #12 : 04.07.2012 20:18 »
+1 ääni pihdeille. Ei ole pakolliset mut helpottaa elämää merkitttävästi.
täältä toinen ääni
olen kerran saanu lainata, ja on toooosi helpot käyttää.
itsellä on Jaatiselta ostettu puupenkki, joka kans on toooosi hyvä, mutta pihdeissä ei tarvii olla puhaltimia mukana.
.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #13 : 04.07.2012 21:02 »
Kerran tästä äänestetään, niin minä annan äänen käsille.
Rengaskone toki tarvitaan, mutta lopullinen kumin irrotus KÄSIN. Kerran kokeilin tollasia saksia ja saman tien meni uusi kumi sisäreunasta paskaksi... Ihme vekslailua noilla eri kokoisilla vanteen sisään menevillä aihiolla taimitänenyon..

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #14 : 04.07.2012 22:05 »
Renkaissa on sitten "lieviä" eroja tuon vanteelle laiton/poisoton suhteen. Ainakin nuo Vegan XH:t on tullut toivotettua muutaman kerran alimpaan manalaan (ja siinä sivussa tuon renkaan valinnan tehneet sinne samaan paikkaan seuraksi). Jos joku nuo voi sanoa käsipelissä näissä Suomen lämpötiloissa helposti vanteelle saavansa, niin onnittelut hyvin kehittyneistä käsivoimista ;)
Perässäjuoksija...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #15 : 04.07.2012 22:17 »
Ääni pihdeille. Ehdottoman hyvät ja OIKEIN käytettynä jopa hellävaraisemmat renkaan reunalle.  ;)
Tosin renkaan vanteelle laitossa melko turhat.
Homman Pitää Olla Hauskaa

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #16 : 04.07.2012 22:29 »
Ihan sippeli homma tuo renkaiden vaihto, kun on vaan tekniikka tiedossa. Kato youtubesta joku ohje video, sieltä pitäis löytyä  :). Kuumailmapuhallin ja saippuavesi auttavat kummasti. Itse rakensi vielä jonkinmoisen rengasprässin niin ei tarvi kädet rakoilla painella kumeja pois vanteilta  ;).

Laitas juutuubi linkki..

HP

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 66
« Viimeksi muokattu: 04.07.2012 22:52 kirjoittanut HP »

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #18 : 16.07.2012 11:29 »
Noniin eilen käytiin kokeilemassa tuota värkkiä radalla ja kyllä moottori ainakin saa hymyn naamalle :D Voimaa on vähintäänkin riittävästi ja perän saa kyllä irtoamaan helposti. Ajot loppui vain lyhyeen kun jarrut katos. Tuossa on tonykartin bs2 satulat ja joku pääsylinteri. Satulat pelaa hyvin ja vuotoja ei näy, mutta pääsylinteri vuotaa ja antaa periksi ku jarrua painaa vähänkin voimakkaammin. Voiko tuohon laittaa jonkun uudemman pääsylinterin joka on vastaavanlainen, tuossa ei ole ylimääräistä nestetilaa pääsylinterin yhteydessä. Sitten vielä noista kaasarin säädöistä, osaisko joku sanoa jotkut perusasetukset tuolle 100cc moottorille jossa tillotson kaasari? Mutkista kun kiihdytti ja painoi kaasun pohjaan niin veto lakkasi kunnes kaasua nosti hieman, saattoi toki olla että moottori oli vielä vähän kylmät, koska vaiva mielestäni katosi kun oli ajellut enemmän. Rungon säädöt on vielä vähän hukassa, auto veteli aika paljon ja silmämääräisesti näytti että etupyörät eivät olleet aivan linjassa, joten sitä täytyy säätää.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #19 : 16.07.2012 13:30 »
Noniin eilen käytiin kokeilemassa tuota värkkiä radalla ja kyllä moottori ainakin saa hymyn naamalle :D Voimaa on vähintäänkin riittävästi ja perän saa kyllä irtoamaan helposti. Ajot loppui vain lyhyeen kun jarrut katos. Tuossa on tonykartin bs2 satulat ja joku pääsylinteri. Satulat pelaa hyvin ja vuotoja ei näy, mutta pääsylinteri vuotaa ja antaa periksi ku jarrua painaa vähänkin voimakkaammin. Voiko tuohon laittaa jonkun uudemman pääsylinterin joka on vastaavanlainen, tuossa ei ole ylimääräistä nestetilaa pääsylinterin yhteydessä. Sitten vielä noista kaasarin säädöistä, osaisko joku sanoa jotkut perusasetukset tuolle 100cc moottorille jossa tillotson kaasari? Mutkista kun kiihdytti ja painoi kaasun pohjaan niin veto lakkasi kunnes kaasua nosti hieman, saattoi toki olla että moottori oli vielä vähän kylmät, koska vaiva mielestäni katosi kun oli ajellut enemmän. Rungon säädöt on vielä vähän hukassa, auto veteli aika paljon ja silmämääräisesti näytti että etupyörät eivät olleet aivan linjassa, joten sitä täytyy säätää.

Jarrujen ongelma ratkeaa todennäköisesti Vihdissä kun käyt Linear Powerilla hakemassa tuohon jarrusylinteriin uuden pääsylinterin ja tiivisteet kuoren sisälle. Ei montaa kymppiä maksa ja varsin helppo tehdä itsekkin. Sitten vain ilmaat uudestaan jarrut ja menoksi.

Kaasaria voisin kokeilla säätää siten, että lähdet noilla nykyisillä asetuksilla ajamaan ja suoralla ryypytät (peität toisen vaimentimen imuaukon kädellä). Jos kone ei hyydy ja kiihtyy hyvin, niin sitten vain säätämään yläruuvia isommalle, koska kone ei saa tarpeeksi kakkua ja hyytyy kun painat kaasun pohjaan. Jos taas hyytyy entistäkin pahemmin, niin sitten taas kiristät yläruuvia pikkasen ja kokeilet uudelleen. Kannattaa tosin olla varovainen tuon yläruuvin kiristämisen suhteen, ettei mene liian laihalle ja kone kilahtaa.

Alaruuvi lienee hyvä kun on yhden 0,4 - 1h auki ja sitten vain yläruuvin kimppuun. Itselläkin oli tuollainen ICA, mutta eri kaasuttimella, joten samat säädöt ei varmaakaan päde, jotka itsellä oli.
Vauhti pidentää aikaa!

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #20 : 20.07.2012 00:15 »
Moro taas! Varmistus vielä, eikös joku muistisääntö noille kaasarin ruuveille ollut, että alaruuvi on lähempänä kurkkua yläruuvi kauemapa? Ts. yläruuvi on eka ruuvi kun tullaan vaimenninkotelolta konetta kohden? :D Tänään käytiin taas ajamassa, auraukset säädettiin ja kaasarin yläruuvia myös pyöriteltiin vähän. Auton käytös muuttui kyllä todella paljon parempaan suuntaan tuon aurauksen säädön jälkeen, nyt on helppo ajaa ja on hyvin pitoa mutkissa. Kaasarin säädöistä ei ole varmuutta, taisi loppujen lopuksi tuo yläruuvi tulla takaisin alkuperäiselle paikalleen noiden kaikkien ruuvailujen jälkeen, joten ei se kaukana optimista varmaan ole. Kuinka pieniltä kierroksilta tuo vehje pitää kestää laittaa tallaan pohjaan ilman että kone alkaa jarruttamaan ja booaamaan, vai saako missään tilanteessa ns. puutua? Satunnaisesti mutkien jälkeen kun löi tallaan pohjaan niin välillä loppui veto, joka tuli takaisin heti kun vähän kaasua löysäsi. Hyvin vetää kyllä pieniltä kierroksilta aina huipulle asti ja ei nyi eikä tunnu kyllä laiskalta, kone ei myöskään kuumene mitenkään kuumaksi kovankaan ajon jälkeen. Bensassa on 7% öljyä, joka taitaa olla aika normi? Jarrut tuli kuntoon uudella pääsylinterilla mallia VEN jarrut toimii muutenkin erinomaisesti ja tuntuma on hyvä :) Ja vielä se että onhan se nyt siis niin että kun sitä yläruuvia löysää niin bensaa menee enemmän, eli seos rikkaammalle ja ruuvia kiristämällä seos menee laihemmalle?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #21 : 20.07.2012 01:16 »
Juu, juuri näin: Alaruuvi lähempänä konetta ja yläruuvi taas imuänkkärin puolella.
Monissa kaasareissa on myös merkinnät L ja H  (Low ja High)

Ruuvi säätää suoraan polttoainekanavaa, Eli kiinnipäin laihentaa seosta ja aukipäin rikastaa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #22 : 20.08.2012 00:04 »
Nyt tarttis apua kaasarin säädöissä. Säädöt on olleet selvästikkin vähän sinne päin tätä ennen, yläruuvi oli auki enemmän kuin alaruuvi :D Eli katoin yamaha kt100 sopivat säätöarvot netistä. Alaruuvin laitoin auki 1.75 (kierrosta) ja yläruuvi 0.5 (kierrosta). Näillä toimi tosi paljon paremmin kuin aiemmin, vetää hyvin pieniltä kierroksilta asti ja kiihtyy hyvin. Ainut ongelma on se että juuri hieman ennen kuin viimeiset kierrokset koneesta tulee käyttöön, niin homma stoppaa, eli kone alkaa jarruttamaan. Kakku siis loppuu kesken, mutta miten tuota kaasaria pitää nyt säätää että tuo alapään veto säilyy hyvänä ja myös kakkua riittää aivan sinne huippukierroksille asti? Toinen asia liittyy noihin kaasarin paineisiin, voiko ne testata ihan peruskompuran avulla kun käyttää vain painejalkaa, ettei mene liian kovaa painetta kaasariin kun paineita testataan?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #23 : 20.08.2012 15:58 »
Avaa yläruuvia kunnes vetää tappiin asti.
Kaasarin paineet katsotaan kaasaripumpulla, joita saa kartingliikkeistä.  ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #24 : 20.08.2012 17:47 »
Joo koitinkin ajossa säätää, mutta mielestäni veti entistä huonommin kun avas yläruuvia :o Mites muuten tuon tulpan kanssa, meillä on 9 lämpöarvo, onko sopiva? Saattoi vaikuttaa kyllä tuohon säätöongelmaan sekin että tankki taisi olla aika tyhjää, joten ei varmaan saanut kunnolla bensaa enää

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #25 : 20.08.2012 21:49 »
Nyt kun vielä muistat että moottorin voiteluöljy on bensassa, niin huomaat ettei juurikaan kannata ajella siten ettei laite saa bensaa. Mäntä narahtaa aika nopsaan kiinni kun voitelu loppuu.  ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa

pappaluu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 23
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #26 : 31.08.2012 15:08 »
Laihalla laulaa rikkaalla röpöttää joten ole tarkkana niiden säätöjen kanssa  saattaa käydä ohraset pääsuoralla ;) kokemusta on ja en varmasti ainoa ole jolla leuka painunnut rintaan.

Ensi autoksi suosittelen jotakin muuta kuin noita vanhoja suoravetoja, säätöä säätöä ja vielä kerran säätöä.
Päivän kun työntelet vehjettä käyntiin ni hyvin nopeasti postiivinen ajatus karting touhusta lopahtaa.

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #27 : 03.09.2012 13:05 »
Itseasiassa nyt kun kaasarin säädöt on lähempänä oikeaa niin vehje kyllä lähtee helposti työntämällä käyntiin :D Ennemmin oli todella lujassa saada käyntiin ja silloin kyllä pyörikin mielessä tuo että miksi piti suoravetoinen ostaa :D Tämä on ihan harrastepeli, joten ainut tavoite oli saada suht edullisesti sellainen vehje jossa on riittävästi voimaa :D

tubbe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 20
Vs: TonyKart 100cc Titan moottorilla
« Vastaus #28 : 20.03.2013 17:40 »
Pitkästä aikaa tänne pitää vähän jatkaa tarinointia. Eli talven loppua odotellaan jo kuumeisesti, alkaa olla kalusto taas valmiina kovaan ajoon :D Talven aikana on tullut vähän laitettua autoa muutenkin paremmaksi kuin mitä oli hankittaessa:

Pakoputki korjattu (kartio oli irronnut kokonaan :O )
Pakoputken kaikki kiinnitysjouset uusittu
Pakoputki maalattu
Imuvaimenninkotelo maalattu uudestaan
Imuvaimentimen imuletku uusittu (vanha oli halki)
Välitykset vaihdettu lyhyimpiin mahdollisiin (samalla ketjut linjattu, josko se rattaiden syönti nyt loppuis)
Halpa kiinalainen tunti/kierroslukumittari asennettu (signaali tulpanjohdosta)
Toinen sarja vanteita (nyt on 2 täyttä sarjaa ja kaikissa vanteissa nyt Mojot päällä, jonkin verran paremmat varmaan kun kiinalaiset kumit)
Toiset vanteet maalattu fluori oranssilla (sopii hyvin valkoisen auton kanssa)
Kaikkiin vanteisiin vaihdettu venttiilit
Tankin sisällä oleva bensaletku tehty uusiksi
Kaasarin kannen tiiviste vaihdettu (nyt ei vedä enää ilmaa bensaputkeen käydessä
Bensatankin ylivuotosäiliö hankittu ja asennettu
Rungosta maalattu kaikki kohdat mistä maalit lähteneet
Omatekoinen kartin kuljetuskärry/työkalukärry (saa vähän helpommin kaikki tavarat kerralla siirrettyä autosta radalle)
Mychron TG Light ajanottolaitteisto (ei vielä vastaanotinta laitettu autoon kiinni)

Siinäpä varmaan suunnilleen kaikki mitä talven aikana on tehty. Ei siis mitään suurta, mutta hyvin on talven saanut kulumaan kaikkia noita pieniä asioita tehden.. Kesällä on tarkoitus käydä ulkoiluttamassa autoa vähän myös Töysän radalla, missä siis huomattavasti pidempiä suoria kuin Lapua/Kauhajoella. Oon lukenut että olisi suotavaa noihin suoravetoisiin säätää kaasari niin että läppä jää vähän auki moottorijarrullakin, niin ei sitten niin helposti leikkaa kun suorien päässä kuitenkin nostetaan kaasu kokonaan pois. Säädettiin auto niin että käy n. 3300-4000rpm kuulostaako yhtään sopivalta? Sitten seuraava kysymys, eli nyt kun säädettiin kaasuvaijerista tuo "tyhjäkäynti", niin aina kun autolle antaa vähän kaasua niin kierrokset ei laske heti siihen asetettuun 3-4000rpm, vaan käy hetken aikaa vähän korkeammilla kierroksilla ja sitten laskee tuohon asetettuun lukemaan. Onko tuo normaalin kuuloista kun kaasuvaijerista on asetettu "tyhjäkäynti" ja kaasarissa ei siis itsesssään ole edes tyhjäkäyntitoimintoa, vai onko mahdollisesti joku imuvuoto jossain päin? Ilmaa ei ainakaan bensaletkuun kerry kun auto käy ja lähtee hyvin käyntiin :) Toinen ongelma on edelleen nuo jarrut. Kuuluuko noiden karttien jarrujen olla sellaiset että ne kestää painaa vaikka täydellä voimalla jarrupoljinta, niin ettei nesteet pääse väärälle puolelle pääsylinterin mäntää? Jarrut toimi kyllä viime vuonnakin hyvin, mutta poljinta ei saa hullun lailla runnoa, muuten kertyy putkiin ilmaa ja jarrutuntuma katoaa. Myöskin viime vuonna hankittu Ven pääsylinteri tihkuu nestettä männän väärälle puolelle. Onko pääsylkkä huollon tarpeessa, vai mikä tuota vaivaa, en nyt oikein usko että tuossa pääsylinterissä pitäisi mitään vikaa vielä olla. Myöskin tuo ongelma on ollut läsnä siitä asti kun tuo sylinteri ostettiin ja siltikin jarrut on normaalikäytössä pysyneet ja olleet tehokkaat  ::)


MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kartingauto 100cc parilla moottorilla
« Vastaus #29 : 20.03.2013 18:32 »
Suoravetoiseen ei laiteta tyhjäkäyntiä!!
On meinaan himppasen vaarallinen peli jos lähtee käyntiintyöntäessä näpeistä. (siksi siellä ei sitä tyhjäkäyntiruuviakaan ole)

Jarrupääsylinterin männän väärälle puolelle ei saa tihkua tipan tippaa vaikka polkaisisit polkimen solmuun. Siellä pääsylkän männän tiivistekumin huulen alla on tod näk likaa.
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa