Kirjoittaja Aihe: Vortex Rok sähkökaavio/startti ongelma/kaasari ongelma  (Luettu 7056 kertaa)

bigbear

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Löytyykö jostain Vortex Rokin sähkökaaviota tai tietämystä, mihin stoppi nappulan kytkennät tehdään? Voro vei mennessään alkuperäiset sähköt ja nyt rakentelen niitä uudelleen.

Edit: otsikkoa muutettu vastaamaan tilannetta
« Viimeksi muokattu: 02.07.2012 23:29 kirjoittanut bigbear »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Vortex Rok sähkökaavio
« Vastaus #1 : 01.07.2012 18:34 »
Muistelisin sellaista kytkentää jossa on kaksi relettä, ainakin minirok on kytketty näin.

Toinen on startti rele; kierrätetään starttinapin avulla akusta tuleva apujännite napin kautta ja sillä jännitteellä ohjataan varsinaista starttirelettä.

Toinen on stoppirele. Puolalta tulee musta johto joka maadoittuu stoppi releen kärkien avulla. Relettä ohjataan samalla apujännitteellä, kun painetaan stoppinappia rele päästää ja auto sammuu. Ainakin minirokissä tämä kytkentä aiheuttaa koneen sammumisen kun akusta katoaa jännite  ???
-petri-

bigbear

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Vortex Rok sähkökaavio
« Vastaus #2 : 01.07.2012 21:15 »
Saatiin kytkettyä ainoa rele, joka autossa on tuohon starttiin> toimii. Kytkettiin puolalta piuha maihin, niin kipinä sammuu. Ainoa ongelma on ettei moottori käynnisty. Startti pyörittää moottoria ja kipinää tulee. Bensa pumppu toimii, mutta kone ei edes lupaa. Kaasari on puhdistettu. Joku voisi vielä valaista eri suuttimien tarkoitukset kaasarin uimuri kammiossa. Yhdessä kanavassa on kaksi suutinta peräkkäin, mikä on niiden tarkoitus?

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Vs: Vortex Rok sähkökaavio
« Vastaus #3 : 01.07.2012 21:38 »
Saatiin kytkettyä ainoa rele, joka autossa on tuohon starttiin> toimii. Kytkettiin puolalta piuha maihin, niin kipinä sammuu. Ainoa ongelma on ettei moottori käynnisty. Startti pyörittää moottoria ja kipinää tulee. Bensa pumppu toimii, mutta kone ei edes lupaa. Kaasari on puhdistettu. Joku voisi vielä valaista eri suuttimien tarkoitukset kaasarin uimuri kammiossa. Yhdessä kanavassa on kaksi suutinta peräkkäin, mikä on niiden tarkoitus?

Tuossa on selitetty Rokkien kaasarin toiminta http://www.kartservice.nl/pdf/DOC_Handbuch_Dellorto.pdf

Normisetuppi toimii hyvin

bigbear

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Vortex Rok sähkökaavio
« Vastaus #4 : 02.07.2012 23:13 »
Missä mahtaa olla vika kun auto ei starttaa nätisti. Sain sen käyntiin aikamoisen taistelun jälkeen käynnistysspraylla sen jälkeen lähtee välillä käyntiin normisti välillä taas ei millään, riippuen varmaan miten auto on sammunut eli onko kone ehtinyt kuivua vai onko bensa höyryjä koneessa. Fiilis on se, ettei kone saa bensaa starttivaiheessa. Onko kaasuttimen jokun starttisuutin tai osa rikki? Miten sen voisi testata?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Vortex Rok sähkökaavio
« Vastaus #5 : 02.07.2012 23:20 »
Tarkoitatako ajopäivien, vai ajokertojen välillä?
ROK:issa on ns uimurikaasari, jossa täytyy olla sisällä riittävästi polttoainetta ennenkuin sitä tarjoillaan moottoriin asti. Jos kallistat konetta paljon, niin bansa valuu pois kaasarista, jonka jälkeen taas sahataan.
Suosittelen päivän ensimmäiseen ajosessioon "puhaltamaan" bensat kaasariin. Tämä tapahtuu siten että puhallat kevyesti tankin huohitinletkuun, kunnes bensaa ei enään mene kaasariin. (neulaventtiili sulkeutuu kun bensan pinta on riittävällä tasolla)
Homman Pitää Olla Hauskaa

bigbear

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Vortex Rok sähkökaavio
« Vastaus #6 : 02.07.2012 23:28 »
Tarkoitatako ajopäivien, vai ajokertojen välillä?
ROK:issa on ns uimurikaasari, jossa täytyy olla sisällä riittävästi polttoainetta ennenkuin sitä tarjoillaan moottoriin asti. Jos kallistat konetta paljon, niin bansa valuu pois kaasarista, jonka jälkeen taas sahataan.
Suosittelen päivän ensimmäiseen ajosessioon "puhaltamaan" bensat kaasariin. Tämä tapahtuu siten että puhallat kevyesti tankin huohitinletkuun, kunnes bensaa ei enään mene kaasariin. (neulaventtiili sulkeutuu kun bensan pinta on riittävällä tasolla)
Erona on ihan startti pukilla ja stoppi ja heti perään startti.

Eli viive on vain minuutteja tai joskus vain sekuntteja.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Ei kuulosta kaasarilta, jos käy kuitenkin ihan Ok kun on kerran lähtenyt käymään.
Koita toista tulppaa ja tarkista että tulpanhattu on kunnolla tulpanjohtimessa kiinni.
Homman Pitää Olla Hauskaa

TJR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 152
Ei kuulosta kaasarilta, jos käy kuitenkin ihan Ok kun on kerran lähtenyt käymään.
Koita toista tulppaa ja tarkista että tulpanhattu on kunnolla tulpanjohtimessa kiinni.

Ja kannattaa käyttää ysin tulppaa, kymppi kastuu ainakin Super Rokissa helposti


 

Team Laine Verkkokauppa