Kirjoittaja Aihe: Raket 120 pakoputken mitta ja asento  (Luettu 7155 kertaa)

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Raket 120 pakoputken mitta ja asento
« : 11.07.2012 16:33 »
Oon nähnyt että putkenpää on ollut alas, taakse tai ylös, onko vaikutusta. Mitä ja miten vaikuttaa mutkan jälkeisten holkkien lisääminen ja vähentäminen ts. putken lyhentäminen/pidentäminen, käsittääkseni jotain tekemistä väännön/kiertämisen kanssa mutta niinku maallikolle suomeksi ???

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Raket 120 pakoputken mitta ja asento
« Vastaus #1 : 11.07.2012 16:51 »
Eipä ole putken asennolla vaikutusta. Ylös tai alas mitenpäin nyt sattuu mahtumaan. Makuasioita, mutta jos suoraan taaksepäin laittaa niin saattaa muovinen takapuskuri sulaa  ;). Väliholkeilla saat muutettua hieman koneen luonnetta. Pitkä holkki = vääntöä ja kiihtyvyyttä. Lyhty holkki = lisää kierroksia ja himpun verran huippuja. Väliholkkeina käytetään joko kurkkuputkea mitä on helppo pätkiä sopivan mittaiseksi tai sitten jotain valmiita holkkeja. Ite kiikutin putken yhdelle pajalle ja siellä siihen tehtiin muutama erimittainen holkki. Taisivat tehdä ne jostain vahasta mp:n etuiskarin putkesta jos en ihan väärin muista  ;D.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 pakoputken mitta ja asento
« Vastaus #2 : 11.07.2012 19:05 »
Pakoputken suuntauksessa tärkein huomioitava juttu on se, että putkilinja on suorassa muutoin vaikuttaa pakokaasun virtauksiin sekoittavasti ja toisekseen varsinkin kurkkuputkella ajaessa rikkoo sen väliputken samoin tein, jos vinossa.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Raket 120 pakoputken mitta ja asento
« Vastaus #3 : 11.07.2012 20:32 »
Putken pään asento on määritelty sääntökirjassa: vaakasuoraan tai alaspäin. Tarkoituksena on vähentää takana tulevan silmille roiskuvaa jätöstä sekä koneen ääntä.
Kurkkuputkea suosittelen koska se poistaa värinää, ei ole niin tarkka suuntauksesta ja rikkoontuessaan on paljon halvempi kuin pakokäyrä. Biltemasta saa metritavarana.
Pituus on konekohtainen, mutta muutaman sentin tarkkuudella sama. Käy mittaamassa kulkevan koneen putkenpituus sylinteristä putken päähän. Käyriä ovat näes jotkut lyhennelleet (varmaan vahingossa).
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012 20:34 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Raket 120 pakoputken mitta ja asento
« Vastaus #4 : 11.07.2012 21:20 »
^Tuo oli hyvä tietää. Toisaalta eipä tarvi rytyä muutoksiin kun on jo suunnattu alas. Aika moni r120 taitais mennä tuosta putken suuntauksesta hylkyyn  ;D

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 pakoputken mitta ja asento
« Vastaus #5 : 12.07.2012 01:20 »
Noniin, eiköhän tämän pitäis olla jo kaikkien sarjojen järjestäjien tiedossa ja sitämyöten myös säännöissäkin,että se pilli pitää olla suunnattuna alaspäin...jollei muuten niin takanatulevan kyyneliä säästelläkseen ;-) Moottorin käytökseen sillä ei ole vaikutusta, mihkä suuntaan se pilli sojottaa, mut sen takanatulijan käytökseen ehkä hyvinkin.
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 pakoputken mitta ja asento
« Vastaus #6 : 12.07.2012 10:09 »
Tuossa muten tuosta putken rakenteesta ja vaikutuksista aika ymmärrettävää tekstiä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Kaksitahtimoottori
ja tuossa ei niin lyhyesti
http://medlem.spray.se/karymagazine/sivu5.html

« Viimeksi muokattu: 12.07.2012 10:11 kirjoittanut vtuonone »


 

Team Laine Verkkokauppa