Kirjoittaja Aihe: sponsorointi  (Luettu 21224 kertaa)

temppa.kk

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Saturnus racing team
sponsorointi
« : 26.07.2012 11:56 »
olisiko kellään hyviä vinkkejä sponsorien hankintaan? ???
'===w;;''p''p'w'p"ww:."='-,

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: sponsorointi
« Vastaus #1 : 26.07.2012 12:30 »
Voin olla väärässä, mutta ensin saadaan auto käyntiin ja bensaan sopiva määrä öljyä ja vaikka vähän ajetaankin...ja sitten etsitään sponsoreita :)

Mutta hattu kouraan ja ihmisiä tapaamaan.

tounison

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 26
Vs: sponsorointi
« Vastaus #2 : 26.07.2012 16:34 »
Voin olla väärässä, mutta ensin saadaan auto käyntiin ja bensaan sopiva määrä öljyä ja vaikka vähän ajetaankin...ja sitten etsitään sponsoreita :)


Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: sponsorointi
« Vastaus #3 : 26.07.2012 16:45 »
Ainoa tapa saada sponsseja on kiristys. Ensi vuonna yrityksemme ei osta teiltä mitään jos ei sponssia heru.   ;D

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: sponsorointi
« Vastaus #4 : 26.07.2012 16:45 »
olisiko kellään hyviä vinkkejä sponsorien hankintaan? ???
Mä tein pojasta esitteen kuvien kera, ja läksin kuskaamaan sitä ympäri teollisuusalueita. Olin ite vain "takapiruna", kun poika neuvotteli.
Tosin ensin ajettiin täysin omasta pussista pari kesää, että oli esitteeseen jotain näyttöä.
Tuttujen yritykset kannattaa kans käydä läpi.
Näin siis meillä, muista en tiedä. Kuitenkaan riittävästi ei ainakaan vielä ole sponsorituloja saatu, joten aina osa menee omasta pussista.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: sponsorointi
« Vastaus #5 : 26.07.2012 18:12 »
olisiko kellään hyviä vinkkejä sponsorien hankintaan? ???
itse yrittäjänä...ja kartingkuskina kysyisin, mitä voit tarjota yritykselle vastineeksi sponsoroinnista? ;)
entiset, löysän rahan ajat ovat auttamattomasti ohi, joten vastikkeetonta rahaa tuskin on saatavilla...
vai kuvitteletko jonkun muun maksavan harrastuksesi, ilman mitään hyötyä ko. yritykselle...
esim. moninkertainen rallin suomenmestari Juha Salo, joka oikeasti elää ajamisella, palauttaa noin puolet saamistaan mainos- ja tukirahoista takaisin antajille, järjestämällä tilaisuuksia ja ajattamalla tukijoita...
joten, jos sponsoroin Sinua 2500€:lla, mitä olisit valmis rahan eteen tekemään?? liimaamalla yritykseni tarran autoosi? luuletko sen antavan yritykselleni tarpeeksi palautuvaa rahaa, jotta se kannattaa?? ;D

sponsorointi on sanana jo aikansa elänyt, oikea termi olisi ehkä yhteistyösopimus, ts. mainosrahoille on saatava vastinetta tavalla tai toisella ;)
tarkoitan tällä sitä, että miettikää valmiiksi tukijoita hakiessanne näitä asioita...toki, ja onneksi, löytyy vieläkin tukijoita sanan varsinaisessa merkityksessä, eli auttavat hyvästä tahdostaan...näitäkin  hyväntekijöitä kannattaa ja pitää muistaa...vaikka jouluna pienellä muistolla kaudesta... :)
pari sekuntia liikaa...:D

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: sponsorointi
« Vastaus #6 : 26.07.2012 19:58 »
olisiko kellään hyviä vinkkejä sponsorien hankintaan? ???
itse yrittäjänä...ja kartingkuskina kysyisin, mitä voit tarjota yritykselle vastineeksi sponsoroinnista? ;)
entiset, löysän rahan ajat ovat auttamattomasti ohi, joten vastikkeetonta rahaa tuskin on saatavilla...
vai kuvitteletko jonkun muun maksavan harrastuksesi, ilman mitään hyötyä ko. yritykselle...
esim. moninkertainen rallin suomenmestari Juha Salo, joka oikeasti elää ajamisella, palauttaa noin puolet saamistaan mainos- ja tukirahoista takaisin antajille, järjestämällä tilaisuuksia ja ajattamalla tukijoita...
joten, jos sponsoroin Sinua 2500€:lla, mitä olisit valmis rahan eteen tekemään?? liimaamalla yritykseni tarran autoosi? luuletko sen antavan yritykselleni tarpeeksi palautuvaa rahaa, jotta se kannattaa?? ;D

sponsorointi on sanana jo aikansa elänyt, oikea termi olisi ehkä yhteistyösopimus, ts. mainosrahoille on saatava vastinetta tavalla tai toisella ;)
tarkoitan tällä sitä, että miettikää valmiiksi tukijoita hakiessanne näitä asioita...toki, ja onneksi, löytyy vieläkin tukijoita sanan varsinaisessa merkityksessä, eli auttavat hyvästä tahdostaan...näitäkin  hyväntekijöitä kannattaa ja pitää muistaa...vaikka jouluna pienellä muistolla kaudesta... :)

Juurikin näin!!
Meilläkin ajatetaan yhteistyökumppaneiden edustajat "Isin" kartilla, ja poika oli esittelemässä kalustoa varaosaliikkeen avajaisissa.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: sponsorointi
« Vastaus #7 : 26.07.2012 20:00 »
"Kyl mää näist tarroist ite maksoin".
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: sponsorointi
« Vastaus #8 : 26.07.2012 21:13 »
Meillä ajelutettiin keväällä tukijoiden lapsia. Tykkäsivät pirusti. Ainoastaan yksi uusi kytkin piti ostaa cadettiin ;)

Sigfrid

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 280
Vs: sponsorointi
« Vastaus #9 : 26.07.2012 21:22 »
olisiko kellään hyviä vinkkejä sponsorien hankintaan? ???
itse yrittäjänä...ja kartingkuskina kysyisin, mitä voit tarjota yritykselle vastineeksi sponsoroinnista? ;)
entiset, löysän rahan ajat ovat auttamattomasti ohi, joten vastikkeetonta rahaa tuskin on saatavilla...
vai kuvitteletko jonkun muun maksavan harrastuksesi, ilman mitään hyötyä ko. yritykselle...
esim. moninkertainen rallin suomenmestari Juha Salo, joka oikeasti elää ajamisella, palauttaa noin puolet saamistaan mainos- ja tukirahoista takaisin antajille, järjestämällä tilaisuuksia ja ajattamalla tukijoita...
joten, jos sponsoroin Sinua 2500€:lla, mitä olisit valmis rahan eteen tekemään?? liimaamalla yritykseni tarran autoosi? luuletko sen antavan yritykselleni tarpeeksi palautuvaa rahaa, jotta se kannattaa?? ;D

sponsorointi on sanana jo aikansa elänyt, oikea termi olisi ehkä yhteistyösopimus, ts. mainosrahoille on saatava vastinetta tavalla tai toisella ;)
tarkoitan tällä sitä, että miettikää valmiiksi tukijoita hakiessanne näitä asioita...toki, ja onneksi, löytyy vieläkin tukijoita sanan varsinaisessa merkityksessä, eli auttavat hyvästä tahdostaan...näitäkin  hyväntekijöitä kannattaa ja pitää muistaa...vaikka jouluna pienellä muistolla kaudesta... :)

Juurikin näin!!
Meilläkin ajatetaan yhteistyökumppaneiden edustajat "Isin" kartilla, ja poika oli esittelemässä kalustoa varaosaliikkeen avajaisissa.

Täysin samaa mieltä.
Pelkkä tarra kartin/huoltoauton kyljessä ei tukijan liiketoimintaa juurikaan edistä.

Esimerkiksi ajotapahtuma vuokra-autoilla missä sitten onkin helpoiten saatavilla on yksi hyvä vastapalvelu.

Jos jostain yrityksestä sattuisi hyvin perustein saamaan esim. 3000€
Vihdin vuokraautoilla 10 hengen kisa maksaa jotain 8-900€ + 200€ tarjoilut.
Sponssi rahaa jäis ihan mukavasti vielä.

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: sponsorointi
« Vastaus #10 : 27.07.2012 09:06 »
Kotimaan sarjoissa ja pikkuluokissa jokaisella eurolla, sillä satasen sponssillakin on merkitystä. Summat vaihtelee varmasti, mutta kyllä niitä 'oikeita sponsoreita' on vielä olemassa.
Ja hinnoitteleppa jotenkin aineeton hyödyke, imago tai maine. Kuka tulevista asiakkaista sanoo ostopäätöstä tehdessään, että näin teidän tarran radalla kilpa-autossa ja vielä kotimatkallakin ystävällisen autoilijan peräkärryn kyljessä...?

Jos malli menee pelkästään siihen, että 'meidän firma ei osta teiltä' tai 'meidän firma OSTAA teiltä' toimintaan, on kohta kaikki kartingia harrastavat yrittäjien ja 'herrojen' lapsia. Miten luulet tavallisen duunarin lupaavan tai uhkaavan vastaostoilla?

Tässähän tullaan kohta samaan asiaan kuin tämä raket 85:n alasajo keskustelu; kenellä on varaa harrastaa? Kuka edes uskaltaa kokeilla lajia, jonka harrastamiseen vaaditaan tonnitolkulla rahaa ja herrapiirin kontaktit?

Omaa kokemusta ei ole, mutta kun sitten ajetaan SM luokkia tai pyritään lahjakkaan kuskin kanssa ulkomaille, pitää budjetin olla 30 -100 tonnia. Minkälaisia vastaostoja silloin tehdään?  Tonnin tai kahden tarralla ei pitkälle pötkitä. Ajatetaanko taas yhteistyökumppaneita ja niiden tenavia päivä vuokra-autoilla? Hintalappu 5,000? 10,000?

Eli sponsorirahan hakijoille: Tukea on mahdollista saada edelleenkin ilman massiivisia vastapalveluksia, ainakin jonkin verran. Vastapalvelukset ja muistaminen säännöllisesti auttavat asiaa kuitenkin huomattavasti.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2012 13:05 kirjoittanut TAKAKUMI »

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: sponsorointi
« Vastaus #11 : 27.07.2012 10:38 »
Eli sponsorirahan hakijoille: kaikki yrittäjät eivät ole pilkunviilaajia ja ahneita. Tukea on mahdollista saada edelleenkin ilman massiivisia vastapalveluksia, ainakin jonkin verran. Vastapalvelukset ja muistaminen säännöllisesti auttavat asiaa kuitenkin huomattavasti.

Rahoittajille: Lukekaa tämän foorumin kirjoituksia,joissa huolehditaan isoon ääneen lajin jakautumisesta, edullisten 'jokamiesluokkien' alasajosta ja harrastuksen kalleudesta. Jos suomessa halutaan ajaa kartingia ja kasvattaa niitä tulevaisuuden autourheilun menestyjiä, on kulut ja tekniikka pidettävä aloituksen osalta kohtuullisina ja rahaa on löydyttävä myös vähävaraisempien tenavien tukemiseen. Joskus ne suuret menestyjät tuntuvat tulevan aika vaatimattomista lähtökohdista.

hmmm ;D aika huono vertaus tuo yrittäjien pilkunviilaaminen ja ahneus ;D tuolla periaatteella juuri tuhotaan ne mahdolliset yhteistyökumppanit >:(
onko se ahneutta ja pilkunviilaamista, jos antaa toiselle itse ansaitsemaansa rahaa/ hyödykettä?
ei se yritys itse tienaa mitään, joku sen rahan sinne yritykseen työllään tienaa...
kyllä sen sponssin antajankin pitää jollain lailla saada hyötyä tukemisesta...ei se tarkoitata sitä, että 1500€:n mainoksesta pitää tienata 2500€...ei, vaan tuen saajan on jollain lailla osoitettava edes arvostavansa annettua tukea...harrastukset maksaa aina, ja aika harva pärjää saamillaan tukirahoilla, joten kyllä se harrastaja on itse maksuvelvollinen, harrastatetaan jokainen maksukyvyn mukaan :)
ei tämä touhu täällä pienessä suomenmaassa niiiiin paljon maksa, etteikö harrastamaan pystyisi...ja ne, jotka maailmalle lähtevät, ovat varmasti siinä asemassa tuloksellisesti, että ovat valmiita ottamaan riskin kustannuksista...toki myös tukijat ovat usein siinä vaiheessa valmiita satsaamaan, kun näkevät kaverin olevan itse tosissaan... :)
ja tuosta lajin jakautumisesta...ei se todellakaan ole ulkopuolisten yritysten asia huolehtia kartingin tulevaisuudesta ;D meidän on ihan itse huolehdittava siitä asiasta, jolloin myös ne tukijat voivat kiinnostua hyvin hoidetusta lajista...ei täälläkin käydyt kiistat mitenkään lajin ulkopuolelta tulevia tukijoita ainakaan houkuta...



pari sekuntia liikaa...:D

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: sponsorointi
« Vastaus #12 : 27.07.2012 13:04 »


hmmm ;D aika huono vertaus tuo yrittäjien pilkunviilaaminen ja ahneus ;D tuolla periaatteella juuri tuhotaan ne mahdolliset yhteistyökumppanit >:(

 ;D Arvasinkin, että tähän joku tarttuu  ;D

Poistan lauseen alkuperäisestä kirjoituksestani, kärjistäminen ei koskaan toimi kirjoitettuna... Joku tosikko vetää herneen nenään.

ja tuosta lajin jakautumisesta...ei se todellakaan ole ulkopuolisten yritysten asia huolehtia kartingin tulevaisuudesta ;D meidän on ihan itse huolehdittava siitä asiasta, jolloin myös ne tukijat voivat kiinnostua hyvin hoidetusta lajista...ei täälläkin käydyt kiistat mitenkään lajin ulkopuolelta tulevia tukijoita ainakaan houkuta...

Väärin ymmärretty tämäkin. Kukas ulkopuolinen siitä kiinnostuisi...enkä asetu kummallekaan puolelle noissa luokkajutuissa, en raketin, minimaxin tai kf6. Mutta se on fakta, että ulkopuolista rahoitusta tarvitaan lajiin.



paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: sponsorointi
« Vastaus #13 : 27.07.2012 13:24 »
...mutta kärjistäminen herättää aina keskustelua :o

Pikku vinkki.

Ensin kannattaa keskittyä ajamaan tuhansia kierroksia erilaisilla radoilla, ennenkuin voi haaveilla tuhansista euroista yhteistyökumppaneilta;-)

On yrityksiä jotka eivät halua esiintyä autourheilusponsoreina - varsinkin alueilla, joissa esiintyy esim. radan vastustusta.  

Paras lääke tähän on se, että toimitaan lasten ja nuorten parissa ja tuetaan sitä nuorisokasvatustyötä, jota seuroissa ja radoilla tehdään.  
Positiivista imagoa sponsorointia harkitsevienkin silmissä saavat helpoiten ne menestyneistäkin kuljettajista, jotka toimivat mukana lasten junnuilloissa ja ajokorttikoulutus- ym. tapahtumissa vaikka vaan ihan lippumiehinä ja ruohonleikkaajina.  

Seuratyöstä kaikki lähtee ja positiivisinta tulosta myös karting- ym. autourheilunuorten yhteistyökumppanihankinnassa syntyy niillä, jotka eivät unohda juuriaan.  Ja seurojen tiedottajatkin olisivat kiitollisia, kun saisivat menestyneiden kuljettajien kanssa kättä pitempää tiedotusvälineitä varten.

Eli kipin kapin omien seurojen ja ratojen junnutyötä tukemaan ja toimimaan apukouluttajina.  
Moni kuljettaja, huoltaja (kuten minä;_) ja jopa katsastusmies käy kyllä lasten tapahtumissa näyttäytymässä ja kehumassa erinomaisuuttaan, mutta jos ei ole aikaa korjata kerhon autoja, toimia lippumiehenä tms. tehtävissä, niin kannattaa pysyä kotona autotallissa :o
« Viimeksi muokattu: 27.07.2012 17:25 kirjoittanut paljakka »

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: sponsorointi
« Vastaus #14 : 27.07.2012 22:15 »
Ensin kannattaa keskittyä ajamaan tuhansia kierroksia erilaisilla radoilla, ennenkuin voi haaveilla tuhansista euroista yhteistyökumppaneilta;-)
Ajotaidoilla ja sponsoreiden saamisella ei välttämättä ole mitään tekemistä keskenään. Tärkeintä on se henki ja intohimo millä hommaa tehdään. Uskotaan omaan tekemiseen ollaan positiivisia , luodaan positiivinen kuva tekemisestä ja uskaltaudutaan hakemaan sitä tukea.  Mietitään keinoja millä voitaisiin yritystä auttaa ja tukea. Yrittäjät jos mitkään tietävät mikälainen työ eteenpäin menemisessä on ja että yhteistyössä on voimaa.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: sponsorointi
« Vastaus #15 : 27.07.2012 22:41 »
sponssin saaminen on ihan hakijasta kiinni.
jos pystyt lupaamaan vastinetta, niin hyvä.
mutta on tiedossa, että kun laittaa sponssi kirjeitä kirjeenä tai sähköpostissa liikkeelle tarpeeksi monta, niin kausi tai kaksi voi rahoittua jo siinä.
.

zambo76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Kotirata: Paimio/Turku
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: sponsorointi
« Vastaus #16 : 29.07.2012 09:15 »
Ja eiköhän kuitenkin pienikin rahasumma ole eduksi, ettei välttämättä kannata heti puhua tuhansista euroista.
Ensiksi koittaa jos tutuilla/sukulaisilla on firmoja niin sieltä jotain saada irti.
Ja täytyyhän sponssin vastineeksi (ainakin yleensä) jotain saada jos ei muuta niin käy vaikka vuokrapeleillä ajamassa ja tekemässä lajia tutuksi!
Let´s hit the pedal to the metal....

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: sponsorointi
« Vastaus #17 : 30.07.2012 19:20 »
Aihepiiriin todella vaikuttavat ainakin nuo mainitut kaksi eri asiaa:
- lajin tunnettuus ja yleinen merkitys tukijoille
- yksittäisen kuskin tukemisen kautta syntyvä arvo/vastine

Seurojen, lasten ja nuorten kanssa tehtävästä työstä syntyy positiivista mielikuvaa lajille, mutta valitettavasti nykytilanteessa vaikutukset jäävät parhaimmillankin vain paikalliseksi. Tilanne voisi muuttua kyllä hyvinkin nopeasti, jos jokin maanlaajuinen ja oikein ymmärretty lasten/nuorisotyön arvoa avaava hanke saataisiin hyvin tehtyä ja viestimien kautta myös suuren yleisön tietoon.

Ulkopuolisille kun on nyt epäselvää esimerkiksi mitä lajimme nimi karting tarkoittaa. Monet myös pitävät harrastusta kalliina, jopa elitistisenä, joka ei täysin vastaa totuutta; monet alle 10v harrastukset täysin samalla tasolla. Erona myös perheen läsnäolo, lajia kun ei voi harrastaa vain viemällä lapsi "harkkoihin" josta seuraa, että aina jokin osa koituvista kuluista on täysin muuta ja joka tapauksessa koituvaa esim perheen/vanhemman matka, ruoka ja majoituskuluja.

Oikeampi/parempi (lasten) harrastuksen/lajin ymmärrys ja tunnettuus voisi toimia samoin kuin esim jääkiekko/jalkapallossa, joissa monien seurojen on mahdollista hakea tukea esim kaupungeilta ja muilta yhteishyödyllisiltä yhteisöiltä. Kysehän on alkuvaiheessa vain lasten/nuorten leikinomaisesta harrastuksesta, joka kasvattaa heitä sääntöihin, yhteisön odotuksiin ja työn tekemiseen omien taitojensa lisäämiseksi. "Nuorisotyö" tuella voisi moni seura varmasti myös edistää kerhotason toimintaansa.. esim palkata jonkin henkilön tiettyyn nuorisotyön tehtävään.

Vasta tuloshakuisen kilpailun alkaessa (+13v) voisi kuvitella syntyvän jotain vastiketta yhteistyökumppaneille. Ongelmana vain se todellisuus, ettei lopulta yrityksien voida jotenkin olettaa suuresti hyötyvän edes kisojen voitoista. Näkyvyyttä kun ei ole tarpeeksi edes EM/MM tapahtumista, eikä jonkin kaukaisen tapahtuman katsojien voida olettaa hyödyttävän kuskia tukevaa paikallista yrittäjää.

En oikein usko että "tuleva F1 kuski" optio on realistinen kenellekkään tukijalle, vaikka kuinka kisoja olisi kuski voittanutkin. Tuen antamisen intressit löytyvät siis useinmiten aivan muualta..

Eräs kuskin tukemisen vastike voisi olla yrittäjälle "small talk" puheenaihe, jolla samanhenkiset yrittäjät voisivat lähentyä ja löytää yhteisiä uusia kiinnostuksen tai henkilöstötason kohteita (esim mainittujen tapahtumien järjestäminen). Yrittäjien keskinäisissä kontakteissa avustamisella lienee suurin välitön arvo, joiden kontaktien edesauttamisessa kannattaa ainakin yrittää synnyttää tukijoille "vastiketta".

Kannattaa muistaa että jo pääsy kisatahtumaan voi olla tukijalle aivan uusi kokemus. Pulmana vain monelle kuinka tarvittava vieraan huolenpidon saa järjestymään oman kisansa lomassa. Kuskin ollessa esim teamin hoidettavana aikaa vieraalle on varmasti myös enemmän ja puitteetkin ehkä edustavammat.


« Viimeksi muokattu: 30.07.2012 19:38 kirjoittanut LynX »

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: sponsorointi
« Vastaus #18 : 01.08.2012 00:00 »
Kaikista varoitteluista huolimatta vaan sponsoreita etsimään.Tee jonkimoinen realistinen tulevaisuuden  ja budjetin suunnitelma.Kalusto siistikisi ja muutama kuva , jonkimoinen esite touhusta ehkä nettisivua ym. ja etsimään sponsseja. Tutut firmat vaikka ensin.Tietoa touhuamisesta yhteistyökumppaneille ,paikallislehtiin ,facebookiin ym.   Joskus hieman isomman summan saaminen on helpompaa kun pienen.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2012 10:46 kirjoittanut apa1 »

AziZ

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: sponsorointi
« Vastaus #19 : 01.09.2012 14:37 »
Tässä vähän miettei ehkä tulevan Sponsorin näkövinkkelistä.

Tosiaan lisäarvoa kyllä rahalle olisi hyvä saada. Se tarra autossa tai kuljetuskalustossa ei kyllä synnytä lisäkauppaa, tai juuri vaikuta imagoonkaan osana muuta tarrarivistöä.
Se mitä muuta lisäarvoa voi sponsorille tuottaa, niin vain luovuus on rajana. tässä pari nyt jotain:

Sponsorin ajattaminen karting autolla

Tämä tosiaan mainittiinkin jo, joko omalla tai vuokrakalustolla voi toimia hyvin mieltälämmittävänä.
yksivaihtoehto on myös, että jos sponsori järjestää omille asiakkailleen ajotapahtuman, niin olla siellä opastamassa ja näyttämässä miten homam kuuluisi tehdä :)

Omin kisoihin kutsuminen

Itse ainakin mielelläni menisin radalle katsomaan sponsoroitavaa tositoimissa. Vähän käyskentelyä varikolla ja kuskin haastattelu fiiliksistä loisi ihan oman jännityksen kisan seuraamiseen.

Blogin pitäminen

Tämä on mitä itse olen miettinyt toivovani yhteistyöstä. Kuljettaja päivittelisi kuulumisiaan ja miten kisat on mennyt yritykseni facebook seinälle tai kotisivulle. mikäs sen mukavampaa kun lukea kuljettajanalun mietteitä.

Kaluston esittely yrityksen tiloissa

Riippuu toki sponsorista, mutta jos hänellä toimitilat missä käy asiakkaita voisi hyvänä yhteityömuotona olla sovittuna päivänä esittelemässä kalustoa yrityksen tiloissa. Tätä kautta voi hyvin tulla uusiakin sponsseja.


Tässä vain pari ideaa mitä itselle tuli mieleen, vain mielikuvitus on rajana mitä yhteistä voi keksiä joten rohkeasti vain neuvottelemaan yritysten kanssa :)

 Pitäisi vain itse alkaa ilmeisesti etsimään Uudeltamaalta jotain aloittelevaa kuljettajaa jota sponsoroida :)
Ainahan tavoite ei ole löytää kaikkein menestyneintä kuljettajaa, vaan positiivinen ja sympaattinen kuljettaja jolla on intoa tekemiseensä :)

anttir

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: sponsorointi
« Vastaus #20 : 16.12.2013 09:52 »
Oon tässä etsinyt tietoa ja lueskellut aiheesta ympäriinsä ja törmännyt erilaisiin varoituksen sanoihin, joten ajattelin täällä(kin) kysellä vähän seuraavanlaisesta ideasta.


Tässä ajetaan kolmen miehen voimin samalla autolla kilpaa ja parilla meistä on yritys, ni josko perustais urheiluseuran tosta meidän tallista jota sitten sponsoroisi omalla yrityksellään. Sponsorointihan on verovähennyskelpoista menoa, joten osa harrastuskuluista olisi suoraan toiminimen tuloksesta pois.

Ensimmäinen ongelma muodostuu heti yhdistyslainsäädännöstä, joka sanoo:

1 §
Soveltamisala
Yhdistyksen saa perustaa aatteellisen tarkoituksen yhteistä toteuttamista varten. Tarkoitus ei saa olla lain tai hyvien tapojen vastainen.

Yhdistykseen sovelletaan tätä lakia.

2 §
Soveltamisalan rajoitukset
Tämä laki ei koske yhteisöä, jonka tarkoituksena on voiton tai muun välittömän taloudellisen edun hankkiminen siihen osalliselle taikka jonka tarkoitus tai toiminnan laatu muuten on pääasiassa taloudellinen.


Tässä tilanteessahan toi voitaisiin kokea välittömän taloudellisen edun hankkimiseksi, mutta onko se sitä?

Miten verottaja / yrityslainsäädäntö muuten suhtautuu itsensä sponsoroimiseen?

Monilla rallikuskeillahan on kyllä omien firmojensa tarroja varmasti autossa, mutta pyöritetäänkö noi sitten osakeyhtiönä? Jos näin, niin eikö yrityksen tavoite ole aina tehdä voittoa ja siitä saattaisi näin ollen verottaja kiinnostua muutaman kauden jälkeen.


Mites te sponsoreita hommanneet olette tuota rahavirtaa säätäneet? Onko sponsorilta tullut suoraa rahaa vai onko hankintoja / niiden tositteita toimitettu sponsorin kirjanpitoon?




tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: sponsorointi
« Vastaus #21 : 16.12.2013 17:57 »
itselläni on pienenpieni yritys, oy...ajamista rahoittaakseni oy:n kautta, kyselin verottajalta ohjeita, miten saan sen tehtyä laillisesti ilman jälkiseuraamuksia...ohjeita oli vaikea saada, summista kukaan ei suostunut sanomaan mitään, vaan kaikki perustuu mahdollisen verotarkastuksen tekijän omaan harkintaan. Muilta vastaavista ongelmista kärsineiltä kyseltyäni, päädyin perustamaan toiminimen Teamille, jolloin sain y-numeron mainoslaskuihin...tässä vaiheessa päätetään myös se, onko toiminta niin tuottoisaa, että se on ALV- vähennyskelpoista...summa muistaakseni 7500€/vuosi...jos liikevaihto on tuota luokkaa, silloin se kannattaa...harmina vain ALV-ilmoitukset yms., tosin nekin voi sopia tehtäväksi kerran vuodessa.
Tmi tekee myös veroilmoituksen, joten tuollaista murhetta se tuottaa, mutta tosiaan omaa sponsorointia on ennalta vaikeaa summien puolesta arvioida, mikä on hyväksyttävä määrä ja mikä luetaan piilo-osingoksi...luulisin 1-2% liikevaihdosta vielä menevän läpi...
pari sekuntia liikaa...:D

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: sponsorointi
« Vastaus #22 : 16.12.2013 19:51 »
luulisin 1-2% liikevaihdosta vielä menevän läpi...
joo EI
pienessä liikevaihdossa varmaan ok. mutta jos aletaan puhumaan miljoonan ja yli liikevaihdosta alkaa noi prosentit oleen euroissa jo aika paljon  ;) ;)
.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: sponsorointi
« Vastaus #23 : 16.12.2013 20:22 »
totta...mulla kun ei oo miljoonaa...ku velkana ;D
kaverit ajo bemarilla endurance- kisoja, ja kuppasivat omasta virmasta sponssirahoja 200 000€...ja virman liikevaihto jotain 10M€...verolle meni koko potti :'(
pari sekuntia liikaa...:D


 

Team Laine Verkkokauppa