Moro,
Ziiz, Jos sulla on Raket 120:n alkuperäinen kaasutin, niin se on Walbro WG-10 (tai WG-8 tai WG-6 jos on vanhempi moottori.)
Se lyhyempi, kauempana koneesta oleva, ruuvi on tyhjäkäynnin säätöruuvi. Se toimii siten, että mitä kireämmälle sen vedät, sitä enemmän se painaa kaasuläppää auki. Jos tarkastelet ruuvia tarkemmin, huomaat, että sen juuressa on kartiomainen osuus, joka osuu suoraan kaasuläpän akselissa olevaan vipuun (samaan, johon kaasuvaijeri tulee kiinni). Jos vedät ruuvin ihan tiukalle, kartio painaa kaasuläppää eniten auki. Monessa kaasarissa tämäkään ei kuitenkaan riitä pitämään konetta tyhjäkäynnillä. Olen joskus vetänyt pari kierrosta teippiä ruuvin ympärille, mutta yleensä olen vaan pitänyt koneen kaasulla käynnissä jos se ei meinaa käydä tyhjää. Muuten se tyhjäkäyntiruuvi on siis ihan tavallinen pultti, jossa ei ole mitään seokseen vaikuttavaa kärkeä (kuten siinä pidemmässä seosruuvissa on)
Enpu, vedä sitä seosruuvia vielä kireämmälle, jos haluat kokeilla sen vaikutusta tyhjäkäyntiin. Kun kone pysyy käynnissä, voit ruuvailla sitä eestaas ja kuunnella miten tyhjäkäyntiääni muuttuu. Edelleen kuitenkin väitän, että kone kulkee paremmin kun ruuvi on 1,75 auki tai jopa enemmän, vaikka se sitten ei kävisikään tyhjää. Tarviit vaan radalla starttiapua, tai sitten sun pitää juottaa siihen seosruuviin joku kahva, jolla saat säädettyä sitä ajon aikana.
Ja todella suosittelen myös lisäämään öljyä, tuo 3,33% on liian vähän. 8% on aika sopiva, ei se varmaan 6%:llakaan leikkaa kiinni, mutta kuumana päivänä ei kulje niin hyvin (ihan kokemuksen kautta todettua). Tuo öljymäärä on sellainen paikka jossa ei kannata säästää. Kun kone ylikuumenee, männänrenkaan tappi irtoaa ja alkaa naarmuttaa sylinteriä. Pytyn ja männän hinnalla ostaa aika monta purkkia öljyä.
Toki kannattaa myös putsata kaasari, vaihtaa kalvot ja tarkistaa paineet silloin tällöin. Tukkoinen tai huonosti toimiva kaasari vaikuttaa varmasti myös tyhjäkäyntiin. WG-10:lle sopiva avautumispaine lienee jotain 1,2bar.