Kirjoittaja Aihe: Vega SL8 renkaan kuluminen  (Luettu 29071 kertaa)

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vega SL8 renkaan kuluminen
« : 31.07.2012 10:38 »
Ollaan ajettu noin 150-200 kierrosta 600m radalla, joka suht syheröinen eli paljon tiukkoja mutkia, osa nopeita, osa taas hitaita. Nyt näyttäs jo siltä, että rengas alkaa oleen jo elinkaarensa loppupuoliskolla.

Onko tosiaan näin, että rengas kuluu noin nopeaa? Paineet ollu 1.0-1.2 bar ja kierrosajat ei ole huonontuneet renkaan lämmetessä, vaan päinvastoin.

Millä renkaan elinikää voisi pidentää? Mikä on sopiva rengaspaine esim. +20c aurinkoiseen keliin...?

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #1 : 31.07.2012 11:32 »
Oletan että olette ajaneet R120:lla. En usko, että noin kova rengas voi noin äkkiä kulua loppuun, kun selvästi pehmeämmällä ja pitävämmällä Vegan XH:lla voi ajaa Yamahalla useita satoja kierroksia. Ainakin 600 kierrosta on ajettu ja pito ja vauhti pysyy tasaisena kunnes kankaat tulee näkyviin... XH:t pitää tosin kääntää aina kisan jälkeen ympäri, eli pois vanteelta ja toisin päin takaisin. Muuten sisäreunat kuuluu loppuun turhan aikaisin. Pelkkä renkaiden vaihtaminen puolelta toiselle ei auta, koska silloihan vaihtuu vain pyörimissuunta vaihtuu ja sama kulunut sisäreuna on edelleen sisällä. SL8:sta ei tosin itsellä ole kokemusta, mutta XH:lla jammussa ollaan aina ajettu kuumana alle barin paineilla.

Eski


heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #2 : 31.07.2012 11:40 »
Juu r120 alla. Tota renkaan kääntämistä vois kokeilla.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #3 : 31.07.2012 13:01 »
Kannattaa koittaa vähän alhaisempia paineita. 0.8bar kylmäpaine (kun tulet radalle, ennen ajoa) on aika hyvä lähtökohta ja toimii meillä melkein aina, siitä voi laskea 0.1 bar jos on tosi kuuma (tai vastaavasti nostaa kylmällä)

Kyllä noi SL-8t kuluu ja kierrosajat heikkenee kun niillä on ajettu paljon, mielestäni eivät kestä yhtä nopeina kankaille asti.  Kääntäminen on varmasti ihan hyvä idea jos sitä jaksaa tehdä.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #4 : 31.07.2012 13:23 »
Joo lasketaan paineita ja tunnustellaan. Onkohan tuomosella 0.2-0.4 barin laskemisella vaikutusta pitoon ja kulkuun? Tuntus että on, koska tuo moottori on sen verran hengetön..

Kyllä nuo kumit vaikuttaa tosi paljon. Vanhoilla kumeilla paineltii 44.3s-44.5s aikoja ko radalla. Uudet kumit alle niin meni alle 43.

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #5 : 31.07.2012 13:27 »
Jep, sisäreunojen kuluminen on ainakin näille kisa-vegoille oikein tyypillistä. Varikkohuhujen mukaan ulkomailla kun ajavat XM:llä, ne pitää kääntää kisassa joka vedon jälkeen... Siellähän tosin onkin tiimeillä ammattimekatsut, joten joutavatkin tekemään jotain palkkansa eteen ;D

Eski


sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #6 : 31.07.2012 15:38 »
Kierroksia SL8:lla taannoin ajettiin Tattarisuolla 600 kierrosta (n. 600km)  ilman merkkiä merkittävästä suorituskyvyn laskusta (alle sekunti). Kulumiseen vaikuttaa paljon radan karkeus ja luonne. Kuluuko renkaat enemmän edestä? Jos niin camper kulmien säätö lienee ainakin paikallaan jotta kuluminen tasottuisi.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #7 : 31.07.2012 15:56 »
Meillä on kyllä camper nollassa, mutta sisäpuolelta tuntuu eturenkaat kuluvan enemmän.. että että :O

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #8 : 31.07.2012 21:45 »
onko se camber nollassa, kun siinä autossa istuu vai pukilla? Jos teillä on löysä putki se voi muuttua tosi paljon autoon istuessa. Samalla se voi kääntää aurauksen puolelle.

Kannattaa tutkia asiaa.

Kannattaa mitata ne lämmöt niin päin, että heti ajon jälkeen mittaa kuumapaineen. Asettelee sitä sopivaksi sen mukaan. Mä pyrin siihen että se kuumapaine ei menis yli 1.0.

Veikkaan kyllä, että se karkea syheröinen rata syö SLkasit 200 kierroksessa. Malmilla pystyy hyvin ajaa 300-400kierrosta.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #9 : 31.07.2012 21:55 »

Renkaat kuluu aina enemmän sisältä, vaikka kaikki keulan kulmat olisi nollissa. Takarenkaatkin kuluu enemmän sisäreunasta. Niitä voi ottaa vanteilta ja kääntää kuten jo neuvottiin, tai sitten voi ostaa uudet kun ne loppuu. Rengaspaineet vaikuttaa paljon kulumisnopeuteen, väärät paineet sulattaa renkaat nopeasti.

Kierroksia SL8:lla taannoin ajettiin Tattarisuolla 600 kierrosta (n. 600km)  ilman merkkiä merkittävästä suorituskyvyn laskusta (alle sekunti).

Niin, mikä on sitten kenenkin mielestä merkittävää.. :) Tattiksella kierroksen keskinopeus on noin 66km/h, eli reilu 18m/s. Mielestäni ero on merkittävä, jos jää 18 metriä kierroksella kanssakilpailijalle. 1.8 metriä eli sekunnin kymmenys on aika tarkkaan auton mitta, sen verran ehkä voi vielä antaa tasoitusta ja paikata hanskalla.

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #10 : 31.07.2012 22:21 »
Toi eturenkaan kuluminen on rovaniemen radalla ihan normaalia, ite en ainakaan ole sitä koskaan saanu poistettua. Joka kisan jälkeen joutuu kumen kääntämään että sais vähän kestoa niille. Rengas sarjojenkin välillä on tosi isoja nopeus eroja. Kaks sarjaa olen tämän kesän aikana ostanu ja toinen uusista sarjoista oli hitaampi kuin viime kesältä jäänyt käytetty sarja.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #11 : 31.07.2012 23:12 »
Joo eiköhän se siitä kun lasketaan paineita hiukkasen..

Tänää alettii tiimin kans kääntään kumeja eturattaista. Kyllähä ne pois sai vanteilta kotityökaluilla, mutta ei sitte mitenkää keksitty tekniikkaa, jolla saatais kumi takasin vanteelle... Oisko tähänkin jotain pientä vinkkiä heittää.

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #12 : 31.07.2012 23:31 »
Moi!

Raakaa mäntysuopaa kumin sisäreunoihin ja vanteen reunaan, sitten vaan rengas lattialle ja vannetta painamaan hieman sivuttain kummin läpi. Ihan paljain käsin menee kun keksii tekniikan...

Of :D

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #13 : 31.07.2012 23:33 »
Rengas toiseen käteen ja vanne toiseen, sit painat vannetta renkaalle viistosti samalla hieman pyörittäen sitä ''akselinsa'' ympäri. Pitäis lopsahtaa paikalleen, mutta voi joutua avittamaan loppun jolain sopivalla rengasraudan korvikkeella. Ite käyttänyt 10mm kiintoavainta ja oon sillä vääntänyt kumin sillä paikoilleen, jos ei oo käsin menny loppuun asti.
Nyt on toinen puoli vanteella ja sitten työn alle toinen. Vanne lattialle ja joku matto alle niin ei tuu suurempia naarmuja ;). Rutista kumi toiselta syrjältä kasaan niin että se menis vanteen syvimpään kohtaan. Ite oon pitäny tätä rutistettua kohtaa polvella kasassa ja sitten vain painanut käsillä renkaan paikoilleen. Tän jälkeen ruikkaat vähän saippuavettä vanteen ja renkaan väliin ja pullautat kompuralla renkaat paikoilleen.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #14 : 31.07.2012 23:51 »
Kiitoksia vinkeistä. Ilmeisesti tuo renkaan saaminen vanteelle (ensimmäinen vaihe) on enemmän tekniikka, kuin voimalaji. Kyllä me värkättii joka kulmasta sitä vanneetta renkaalle, mutta ei millään. Youtubessa se näyttää niin helpolta, mutta kai tuo Vega on niin kova seokseltaan.

Eli myös tuon Vegan sl8 pitäs kohtuuella pyörähtää takasin vanteelle?
« Viimeksi muokattu: 01.08.2012 00:41 kirjoittanut heneeee »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #15 : 01.08.2012 08:30 »
Joo kyllä se menee eikä siihen ensimmäiseen vaiheeseen edes oikein ole mitään työkalua. Saippuoi kunnolla se renkaan reuna, laita hanskat käteen ja rengas lattialle, ja aloita työntämällä vanteen sisäpuoli renkaaseen ensin. Joissain vanteissa tuo sisäreuna on ratkaisevat pari milliä pienempi.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #16 : 01.08.2012 09:44 »
Meillä ilmeisesti uupuu ratkaisevat pari millä, koska on niin helv**** tiukka, oli vaihe sitten mikä tahansa...

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #17 : 01.08.2012 09:48 »
SL8:issa ja muissa kovissa renkaissa auttaa aikas paljon kun ne on edes vähän lämpöisiä niin antaa sen pari milliä lisää periksi.

WD-40 toimii kanssa aika hyvin liukastimena ja lähtee kanssa sitten varmasti pois niin ei jää pelkoa että rengas lähtee ajossa vanteelta. Näin mulle ainakin on joskus kerrottu.

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #18 : 01.08.2012 11:38 »

Jaatisen kauppiaalla on ollut myynnissä kätevä "lankkku", johon saa vanteen kiinni ulkoreunastaan 45 asteen kulmaan ja sitten rengas on helppo painaa paikalleen. Vehje on helpohko tehdä itsekin parista laudan pätkästä ja U:n muotoisesta raudasta. Lankusta on suuri apu myös renkaan irroittamisessa vanteelta. En valitettavasti löytänyt mistään kuvaa tähän hätään...

Renkaan reunan irroittamiseen vanteelta joku tällainen puristin on välttämätön:


Tällaisillä saksilla kovettuneen renkaan saa pois vanteelta vaikka pakkasella ja tällä saa renkaan myös vanteelle:


Eski



Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #19 : 01.08.2012 14:04 »
Kokeilkaapa toiselta puolelta vannetta survoa se kumi paikalleen, voi olla huomattavasti helpompaa.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #20 : 01.08.2012 14:37 »
Vähä kaikkea on jo testattu =D tiukka on, ja sitku painaa sitä vannetta nii se kumi menee toiselta puolelta lyttyy, nii ei siitä tunnu tulevan valmista.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #21 : 01.08.2012 16:47 »
Vanteelta irroitukseen tarvitaan kättä pidempää. Kumi kyllä lupsahtaa pois ja paikoilleen melkein itsestään, kun tekniikka oikea.
Tässä melkolailla hyvä video sellaisesta tekniikasta, jota itse käytän eli mistä rutataan jne.
http://www.youtube.com/watch?v=fGgdy3fRCbM
ja sama ilman ohje käyttöön suunnattua hidastamista, vaikka ohje onkin
http://www.youtube.com/watch?v=uqQRbczxKFk
« Viimeksi muokattu: 01.08.2012 22:23 kirjoittanut vtuonone »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #22 : 01.08.2012 20:47 »
muistakaa että kun työnnätte sen vanteen puolikkaan ensimmäisenä kumin sisälle, niin ette missään nimessä työnnä sinne ensiksi venttiilipuoli edellä!

Harjoitelkaa. SL8 ei tarvitse tippaakaan voimaa! Kylmillä keleillä ehkä vähä.

Yllä on mainittu oikea tekniikka.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #23 : 01.08.2012 20:54 »
Jes kiitoksia tuhannesti tipseistä! Eiköhän tämä meilläkin luonnistu ennemmin tai myöhemmin. :D

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #24 : 01.08.2012 21:32 »
Ite en tykkää tuosta saippuavedestä, kun tuntuu lipsuvan, mutta makunsa kullakin  ;D. Joskus keväällä laitoin jotain vanhoja koppuroita paikoilleen niin kuumailmapuhallin auttoi kummasti laittaessa ja pois ottaessa. Tommonen rengasprässi on kyl kätsy. Itellä nopeutti prosessia varmaan 3/4, kun jaksoin tehdä vanhoista vesijohtoputkista sopivan prässin  :D.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #25 : 01.08.2012 23:11 »
Sellainen kysymys tuli mieleen, että mitenkään pidon(nopeuden)/keston suhteen nuo Mojo:t on SL8 verrannolliset R120:llä ajellessa onko kukaan tullut testanneeksi?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #26 : 02.08.2012 13:41 »
Modo D2:st pitää aika paljon paremmin. En oo raketilla ajanu mojoilla, mutta rotaxilla SL8:lla, ja siitä ei meinaa tulla mitään.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2012 13:43 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vahva

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #27 : 09.07.2014 09:17 »
Jep, sisäreunojen kuluminen on ainakin näille kisa-vegoille oikein tyypillistä. Varikkohuhujen mukaan ulkomailla kun ajavat XM:llä, ne pitää kääntää kisassa joka vedon jälkeen... Siellähän tosin onkin tiimeillä ammattimekatsut, joten joutavatkin tekemään jotain palkkansa eteen ;D

Eski

Voiko myös eturenkaat kääntää - muistelin lukeneeni jonkin kerhon sivuilla olleesta ohjeesta ettei näitä saisi käännellä. Liittyneekö ohjauskulmien muuttumiseen?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #28 : 09.07.2014 11:13 »
Ei renkaan kääntäminen vanteella vaikuta kulmiin. Tarkoitus on kuluttaa rengasta tasaisesti, jolloin kulunut osa on käännön jälkeen ulkopuolella. Ei rengas silloin ihan tasaisesti kanna, mutta tasoittuu vähitellen.

Eturenkaiden poikkeuksellinen kuluminen johtuu aliohjaamisesta, sen voi korjata rungon säädöllä ja ajotavalla.
-petri-

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Vega SL8 renkaan kuluminen
« Vastaus #29 : 09.07.2014 22:30 »
Ei kannata kääntää vaan ottaa vanteelta ja asentaa toisen puolen vanteelle. Näin pyörimissuunta pysyy samana mutta renkaan sisäreunasta tulee uusi ulkoreuna.

Ja yleensä vantteen sisäreuna on halkaisijaltaan hieman pienempi eli rengas tulle pois ja menee helpommin vanteelle sisäreunalta.
eksyvä ei tietä kysy


 

Team Laine Verkkokauppa