Kirjoittaja Aihe: Keskustelua kypäristä.  (Luettu 5918 kertaa)

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Keskustelua kypäristä.
« : 11.08.2012 11:34 »
Kattelin tyttärelleni ja itselle kypäriä. Aika monta merkkiä  löytyy ja montaa laatua. Eri testi menetelmätkin antavat samasta kypärästä erilaisia laatutuloksia. Esim Arain kypärää mainostetaan näin.Arain uusi RX-7GP täyttä jo nyt syyskuussa 2009 voimaan tulevan SNELL M2010 hyväksynnän ja luonnollisesti euroopassa käytössä olevan ECE22-05 hyväksynnän.Mutta tiukassa SHARP Helets testissä saa kumminkin vaan 4 tähteä. OMP.n kypärän kuulin hajoneen aika pahasti mutta suojaneen silti pahemmilta vaurioilta. Haluaisinkin kokeneimmilta kuulla millä perusteella ovat kypäränsä valinneet ja mitä suosittelette.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Keskustelua kypäristä.
« Vastaus #1 : 11.08.2012 15:24 »
Aika monta kertaa todettu että kartingiin ei kannata ostaa edes MotoGP-tason täyttävää 3000 euron kypärää, koska sillä ei saa ajaa kartingissa.
Niin Arailta kuin monelta muultakin merkiltä löytyy kartingiin suunniteltuja kypäriä useammasta hintaluokasta.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Jäpälä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Keskustelua kypäristä.
« Vastaus #2 : 11.08.2012 16:18 »
Liittyen tuohon OMP:in hajoamiseen niin silloinhan se on toiminu oikein, kun kypärän pitääkin hajota iskusta että se vaimentaa mahdollisimman paljon päähän kohdistuvaa voimaa. Ite olen koeponnistanu arain kypärää puutavasten ja se meni ihan silpuksi mut oma yläkäyttö kotelo pysy suht ehjänä sen sisällä. Henk.koht oon sitä mieltä et kaikki nyky kypärät on turvallisia paitsi muutamien kymppien halpahalli potat. Valinnassa tärkeintä on et se istuu kunnolla omaan päähän ja se ei ole liian iso.

esatt

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Keskustelua kypäristä.
« Vastaus #3 : 13.08.2012 12:12 »
Tytölle hankittiin alkukesästä kypärää ja vaatimukset oli:
- Hyväksytty ja suunniteltu kartingiin
- Max paino 1300g
- Tietty sopii hyvin
- Tyttö hyväksyy ulkonäön (ei ns. bandit malleja)

Käytettynä ei löytynyt, muutama kandinaatti katsottiin ja kaikki kompastui painoon.

Hankittiin uutena CK-6 ja niin tyttö kuin minäkin ollaan tyytyväisiä. Hinta tosin oli lähellä viittäsataa.

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Keskustelua kypäristä.
« Vastaus #4 : 13.08.2012 12:23 »
Meillä tuo OMP testattiin keväällä käytännössä.

Poika Cadetilla täydestä vauhdista ratapenkkaan. Äkkipysähdys ja ilmeisesti läi pään rattiin. Kypärässä ei ulkoisia vammoja, lukuunottamatta visiirissä olevaa 1cm naarmua.

Pojalla tuli päätäyteen pientä verenpurkaumaa ja silmistä verisuonia poikki. Ei merkkejä aivotärähdyksestä. Oltiin kuitenkin tarkkailussa yö lastenklinikalla ja otettiin rintakuvat, useampi veri- ja virtsa näyte, joka kuuluu normaalina toimenpiteenä ns. korkea energia onnettomuuksissa.

Kypärä vaihdettiin tietysti uuteen tuon kolarin jälkeen. Eli nuo 350-500€ kypärät suojaa siinä missä se 3000€ kypäräkin, ne on jopa suunniteltu vartavasten tätä lajia ajatellen.

"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Keskustelua kypäristä.
« Vastaus #5 : 14.08.2012 14:48 »
Hyvä että saadaan kommentteja ehkä tärkeimmästä asiasta tässä lajissa.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Keskustelua kypäristä.
« Vastaus #6 : 14.08.2012 17:03 »
Kypärä valitaan aina lajin mukaan; moottoripyöräilyyn, motocrossiin, kartinkiin, autoiluun jne on omat mallit ja hyväksynnät. Ei ole syytä sekoittaa näitä. Käyttötarkoitus on eri, vaikka kaikki suojaa päätä  ;D Eroja on muotoilussa, visiireissä, lukituksissa, palosuojauksissa jne.

Jos sittenkin haluaa osallistua johonkin kisaan, siellä vaaditaan karting tai autourheiluun hyväksytty malli. "Karting-kypäränormien lisäksi kaikkien autourheiluun hyväksyttyjen visiirillä varustettujen kypärien käyttö karting-kilpailuissa on sallittu" Lisäisin tuohon vielä että visiirillä varustetun umpikypärän..

Junioreille suosittelen CMR hyväksyttyä kypärää, testaukset on paino on suunniteltu juuri kartinkiin. Asiasta on ollut aikaisemminkin puhetta. Tarkkana saa olla myös vanhojen hyväksyntöjen kanssa. Vaikka CIK/FIA hyväksyntä on päättynyt, kansallista saattaa olla jäljellä. Mutta esim Snell SA95 ei ole enää hyväksytty.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,8303.msg31013.html#msg31013

CMR kypäriä on eri hintaisia 210-490 euroa. Ja sopii aikuisillekin kuten todettiin, sama kypärä voi olla halvempi CRM mallina.

Normit Karting
http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-05-02T14-40-50218.pdf s. 183
Liite J
http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-12-13T14-32-43175.pdf s.370
-petri-

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Keskustelua kypäristä.
« Vastaus #7 : 14.08.2012 21:55 »
Kyllä ton avokypärä visiirillä vaihtoehdon vois varmaan jo tosiaan poistaa. Taidetaan päätyä noista vaihtoehdoista johonkin kevyimpään. Viime vuonna kun tyttö ajeli 3-vuotiaana crossia oli toi 1100g:kin aivan liikaa mutta löydetiin 850g painava kypärä. Nyt niskat on jo vähän vahvistuneet että toi 1100g alkaa olemaan sopiva.


 

Team Laine Verkkokauppa