Jarrulevyn on oltava kiinni vauhtipyörässä, jos jotain pettää, niin sun pitää
saada vauhtipyörä pysäytettyä.
Kun hitsaat kehikkoa, niin kaikki palkit saat linjaan kun ensin
hitsaat päädyt vaaterilla kohdalleen, kiristät kaikki pukit kiinni palkkeihin,
ja vasta sitten hitsaat ne kiinni. Eli pukit kiinni palkkeihin, akseli paikoillaan,
niin saat kaikki linjaan. IKH:n laakerit pukkeineen on ihan riittävän laadukkaita,
tais olla Toyon laakerit.
Vapaalaakeri kiristetään rataskeskiöön ihan samalla tavalla kuin akseli, mutta hieman kevyemmällä
kädellä, laakerin sisä- ja ulkopuolelle tehdään ura normaalia 6mm tai 8mm kiilaa varten.
LEveys riittä just kahdelle rinnakkain. Mitään lisätukilaakereita et rattaalle tarvitse.
Jos sorvaat akselin 30mm:ksi rattaan kohdalta, niin pukki riittävän lähelle, ettei akseli
pääse taipumaan. 40mm on huomattavasti enempi poikkipintaa ja jäykkyyttä.
Elektroniikan pieraisee hetkessä Arduinolla, mutta nyt olet tekemässä tästä tiedettä,
joka hidastaa sun oikeaa mielenkiintoa, eli moottorin mittausta. Olen jutellut parinkymmenen
ihmisen kanssa, jotka ollut rakentamassa dynoa ja kertonut kuinka hieno siitä tulee.
Niillä on vieläkin projektit kesken, ja minä pieraisin dynon valmiiksi parissa kuukaudessa.
Keep it simple, pätee tässä. Akateemiset jutut kannattaa unohtaa, kun tämä on perus-asiaa.
Lämpötilalla, kosteudella ja Ilmanpaineella et tee mitään, koska 2T koneelle ei ole
normalisointi-kaavoja olemassa.
Moottorin kierroslukua ja lämpötilaa varten, meillä oli Alfano pro kiinni moottorissa.
Sillä katsottiin että kierrosluvut on kohdallaan ja kannen lämpötila ok, ei niitä tarvitse
logata.
Elektroniikka on helppo nakki, mutta sitten se ohjelma jolla saat käppyrät näkyviin.
Tein softaa Delphillä kuukauden verran, ja sitten löysin 150dollarilla kaupallisen.
Äänikortin taajuus menee 44000 hertsiin asti. Sulla vauhtipyörä pyörii 2400 rpm, eli 40 rps.
Kuudella magneetilla saat 240 näytettä sekunnissa, joka on 4ms.
Tuolla Ontrack Digitalilla päästiin alle prosentin tarkkuuteen toistoissa.
Käppyröitä voi ihailla mun jammukirjasta (osta omasi Sami Pensalalta, nimim 1104).
Olen tehnyt valmiin elektroniikan ja koodin Atmelin prossulla joka loggaa koko vedon ja sitten
siirtää datat exceliin. "Muutama" visualbasic rivi ja sain sarjaportista datat
suoraan exceliin ja Delphi ohjelmaan. Tarkkuus oli sitä luokkaa että näin käppyröistä ketjun
värinän. Mittasin mikrosekunnin (megahertsi) tarkkuudella jokaisen kipinän moottorista :-)
Tästä sitten joutui keskiarvoistamaan, jotta sai järkevän käyrän aikaiseksi, eli liika
tarkkuus oli taas täysin turhaa. Saman kikkareen pystyi laittamaan radalla autoon kiinni,
ja tekemään dynovedon radalla.
Eli ohje: Unohda hifistely, rakenna yksinkertainen laite, hanki halvat softat ,
valmiit elektroniikat. Vasta sitten kun olet perehtynyt ja dynottanut, niin sitten vasta
kannattaa rupee rakentamaan ihan omaa elektroniikkaa ja kehitelmää.
Ohessa toi Atmel softa joka tehty Atmelin butterflylle. Tai oikeastaan tuo on kartingmittari
jossa vähän kaikenlaista muutakin kivaa dynotuksen lisäksi. kierrosajat, lämpötilat cht, egt jne.
Noita butterflyitä mulla on ylimääräisiä. Voin myydä 20 eur kpl.
P.S. En rupea kommentoimaan tuota koodia, kova jätkä selvittää tuon ihan itse