Eli myös muissa tag koneissa paitsi rotax, on hyvä käyttää tuota esim. 5% seosta vaikka tässä nyt muitakin mielipiteitä oli?
Valmistaja antaa yleensä öljy% suosituksen, mutta nyrkkisääntö on että mitä enemmän kierroksia, niin öljyä sen mukaan.
Esim IAME Leopard, x30 ja Vortex TT kiertävät sinne 16 000rpm pintaan ja Vortex SuperRok 16 700rpm, jolloin männän nopeus on jo sitä luokkaa ettei kannata prosenteissa säästellä. Mielenkiintoisesti näihin ei tunnu karstaa kuitenkaan kertyvän vaikka ajaisi isommallakin rosentilla. Varmaan kaasunvaihto jo niin nopeeta? Näihin ei juuri alle 6% kannata tankata.
Nämä koneet onkin fiilikseltään sitten ihan mahtavia ajaa
Rotax:issa on sylinterissä ohut kovametallipinnoite, muissa hoonattu teräsputki. Hooniuran tarkoitus on pitää öljy männän ja sylinterin välissä estämässä metallin koskettaminen. Netistä löytyy runsaasti moottoriteknistä dataa eri sylinteriteknologioista, voitelusta, pinnoitteista ja niiden hyvistä/huonoista puolista.
Öljy myös tiivistää sekä viilentää palotapahtumaa. (näistäkin syistä oljyrosentilla pelataan)
Omaan Leopardiini olen joskus tunkenut 8%, kun en ole jaksanut mäntää vaihtaa 40h ajonkaan jälkeen. (ei tahdo jaksaa lähtee liikkeelle väljällä männällä
)