Kirjoittaja Aihe: Rotax max vs. Vortex rok  (Luettu 34206 kertaa)

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #30 : 20.09.2012 17:31 »
Moi,

ekassa viestissäsi viittasit kyllä RMC:n kolareihin etkä kalleuteen. Kolareita sattuu, kun on kunnianhimoisia kuskeja. En tiedä, oletko ollut katsomassa paikanpäällä vai kuullut "luotettavasta lähteestä" kolareista, mutta todellisuudessa tällä kaudella lähes kaikki kolarit olivat normaaleja kilpailutilanteita,

------------------------


Olisin kovasti kiinnostunut ymmärtämään kuinka kartingissa kolari on normaalin kilpailutilanteen tulos?

Minä tulkitsen ja sovellan Nyssen väitettä seuraavasti: Liikenteessä 2012 tammi-heinäkuussa kuolleet 308 henkilöä (tilastokeskukselta lainattua) ovat kuolleet "Normaalin" liikenteen tuloksena.
On täysin hyväksyttävää, että kujettajat rikkovat tarkoituksellisesti sääntöjä, kuten kiilaavat ja ajavat toistensa päälle. He eivät siis ole vastuussa muille aiheuttamistaan vammoista ja taloudellisista kustannuksista.
Vain kiinnijäämisestä rankaistaan. Ei itse teosta ja sen tahallisuudesta.

Menikö sinnepäinkään?

Esa

Erittäin fiksu kommentti, Epä!!
Jos mulla valta riittäisi, asettaisin kaikista kolareista ja läheltä piti tapauksista sellaiset sanktiot että ajaminen siistiytyisi taatusti. Juttelin tossa erään yamaha-cup kuskin kanssa (sieltä kärkipäästä), totesi vain ettei ajaminen ole enää kivaa, kun kokoajan tuupitaan tai tönitään..
Eihän kartingin pitänyt olla kontaktilaji tai jokamiehenluokan "asfaltti-sarja", eihän ???

jumbo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #31 : 20.09.2012 17:33 »
[Niin siis näillä "oikeilla" koneilla ajetaan ihan normaaleilla 3% seoksilla? Tuolla nykyisellä 100cc Rotaxilla kun joutuu 6% seosta käyttämään.

Rotax taitaa olla ainoa TAG kone joka noin pienellä öljyprosentilla pärjää? Muissa on "rautasylinterit" ja 2T-öljyä tarvitaan se 5-6%

Eli myös muissa tag koneissa paitsi rotax, on hyvä käyttää tuota esim. 5% seosta vaikka tässä nyt muitakin mielipiteitä oli?

Ja jatkakaa tuota kilapilu/kolariväittelyä jossain muualla eikös ;)

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #32 : 20.09.2012 17:48 »
Moi,

ekassa viestissäsi viittasit kyllä RMC:n kolareihin etkä kalleuteen. Kolareita sattuu, kun on kunnianhimoisia kuskeja. En tiedä, oletko ollut katsomassa paikanpäällä vai kuullut "luotettavasta lähteestä" kolareista, mutta todellisuudessa tällä kaudella lähes kaikki kolarit olivat normaaleja kilpailutilanteita,

------------------------


Olisin kovasti kiinnostunut ymmärtämään kuinka kartingissa kolari on normaalin kilpailutilanteen tulos?

Minä tulkitsen ja sovellan Nyssen väitettä seuraavasti: Liikenteessä 2012 tammi-heinäkuussa kuolleet 308 henkilöä (tilastokeskukselta lainattua) ovat kuolleet "Normaalin" liikenteen tuloksena.
On täysin hyväksyttävää, että kujettajat rikkovat tarkoituksellisesti sääntöjä, kuten kiilaavat ja ajavat toistensa päälle. He eivät siis ole vastuussa muille aiheuttamistaan vammoista ja taloudellisista kustannuksista.
Vain kiinnijäämisestä rankaistaan. Ei itse teosta ja sen tahallisuudesta.

Menikö sinnepäinkään?

Esa
just näin ::)
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #33 : 20.09.2012 18:16 »
Eli myös muissa tag koneissa paitsi rotax, on hyvä käyttää tuota esim. 5% seosta vaikka tässä nyt muitakin mielipiteitä oli?

Valmistaja antaa yleensä öljy% suosituksen, mutta nyrkkisääntö on että mitä enemmän kierroksia, niin öljyä sen mukaan.
Esim IAME Leopard, x30 ja Vortex TT kiertävät sinne 16 000rpm pintaan ja Vortex SuperRok 16 700rpm, jolloin männän nopeus on jo sitä luokkaa ettei kannata prosenteissa säästellä. Mielenkiintoisesti näihin ei tunnu karstaa kuitenkaan kertyvän vaikka ajaisi isommallakin rosentilla. Varmaan kaasunvaihto jo niin nopeeta? Näihin ei juuri alle 6% kannata tankata.
Nämä koneet onkin fiilikseltään sitten ihan mahtavia ajaa  ;D

Rotax:issa on sylinterissä ohut kovametallipinnoite, muissa hoonattu teräsputki. Hooniuran tarkoitus on pitää öljy männän ja sylinterin välissä estämässä metallin koskettaminen. Netistä löytyy runsaasti moottoriteknistä dataa eri sylinteriteknologioista, voitelusta, pinnoitteista ja niiden hyvistä/huonoista puolista.

Öljy myös tiivistää sekä viilentää palotapahtumaa. (näistäkin syistä oljyrosentilla pelataan)
Omaan Leopardiini olen joskus tunkenut 8%, kun en ole jaksanut mäntää vaihtaa 40h ajonkaan jälkeen. (ei tahdo jaksaa lähtee liikkeelle väljällä männällä  :D )
Homman Pitää Olla Hauskaa

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #34 : 20.09.2012 18:46 »
Moi,

Normaali kilpailutilanne on sellainen, missä esimerkiksi ohitettava ei huomaa vierellään ohittavaa autoa ja kääntää tämän päälle. Normaali kilpailutilanne on sellainen, missä ohittava auto ajautuu pitkäksi/ leveäksi. Normaali kilpailutilanne on sellainen, missä edessä ajava auto joutuu tekemään äkillisen väistö/ jarrutusliikkeen ja tämän seurauksena hänen peräänsä törmätään. Normaali kilpailutilanne on sellainen, missä ohitettava auto jää roikkumaan mutkassa ulkoreunaan ja ajautuu mutkan jätössä radalta.

Jos kilpailussa on tuomittavaa ohittaa tai ajaa toisen imussa, ei kehitystä pahemmin tapahdu. Ei ole sääntöjen vastaista yrittää ja epäonnistua.

En tiedä, kuinka monta mainitsemistasi 308 ihmisestä olisi pelastunut, jos he olisivat kilpailleet kilparadalla eikä yleisellä tiellä. Eli mielestäni tulkintasi, Esa, oli täysin virheellinen.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #35 : 20.09.2012 20:48 »
Normaali kilpailutilanne on sellainen...

Ajotapasäännöissä sanotaan - tai tulkintani ajotapasäännöistä on, että mutkasta tulee mahtua läpi rinnan. Eli sisäkurvissa olevan velvollisuus on olla ajattamatta ulos ulostulossa, ja ulkokurvissa olevan on velvollisuus on olla selvillä onko rinnalla ketään kun kääntää sisään.. Jälkimmäinen tapaus tosin vaatii sen, ettei olla "rynnätty" eli sisään passaa mennä vain jos ehtii riittävän pitkälle tullakseen ajoissa havaituksi. Ainoastaan eteen spinnaavaan törmääminen on normaali kilpailutilanne jossa kontakti on sallittu. Muista pitäisi jakaa sanktioita, varomattomuudesta sitten jos ei tahallisuudesta.

En ymmärrä miksei tuota ole sääntökirjassa seikkaperäisesti ja kuvin ohjeistettu, vaan hyvin lyhyesti. Moisen materiaalin AKK:n logolla olen kuitenkin nähnyt. Vähän tarkemmat kuvaukset löytyvät cup- ja sm sarjasäännöistä. CIKin Sporting Regulations|Code of driving conduct kertoo samaa asiaa kansainvälisemmin. Toki Rotax-kisoissa voi olla ihan omat sääntönsä jos on hyvä niin.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2012 21:19 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #36 : 20.09.2012 23:21 »
Käykää kattomassa yksi wintercup esimerkiksi. Jatketaan sitten tätä. Suomessa ajetaan aika siististi, mutta parantaa voi aina. ;)

Rotax ei ole poikkeus suuntaan eikä toiseen, mutta joillain on tarvetta esittää asia siten. Syitä voi vain arvailla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #37 : 21.09.2012 11:17 »
Lainaus
Ei ole sääntöjen vastaista yrittää ja epäonnistua.

itseasiassa se kyllä on...

Tai, kokeile vaikka varastaa kaupasta banaani ja sano sitten kiinni jäätyäsi että epäonnistunutta ei saa rangaista. Sama homma tässä, kokeilet ohittaa ja ajat päin niin että toinen lentää jorpakkoon - ei rangaistusta koska se oli vaan hyvä yritys?

Rotaxin ajamisen siisteydestä en osaa sanoa mitään mutta yleensä se on niin että kärjessä ajetaan siististi ja takana sitten tötöillään. Ei kyllä käy kateeksi tuomareita noissa kisoissa ja jos ajamista halutaan siistiä niin kyllä se täytyy halu lähteä kuskeista itestään kanssa.

CIK:n säännöt ajamiseen on hyvät ja mietityt. Ei kannata keksiä pyörää uudelleen ja sitten on samat joka sarjassa...

jumbo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #38 : 21.09.2012 17:34 »
Ja jatkakaa tuota kilapilu/kolariväittelyä jossain muualla eikös ;)

Kiitos.

jumbo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #39 : 26.09.2012 10:59 »
Tuli nyt hommattua tuollainen vortex rok, katsotaan paljonko huolia murheita on jatkossa tiedossa:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #40 : 26.09.2012 17:39 »
Ok.
Mukavia ajometrejä toivotellaan.

Yksi tärkeä huoltokohde tuli juuri mieleen. Kaasarin kyljessä on pronssinvärinen (muistelen että 12mm avain käy?) pultti, jonka alta löytyy pieni polttoainesihti. Kannattaa ottaa tavaksi putsata vaikka joka ajokerran jälkeen, ettei leipase kiinni jos lakkaa saamasta bensaa.  8) Tästä sihdistä huolimatta kunnon bensansuodin letkuun (ennen pumppua) on hyvä idea. (ei paperisuodatinta)
Homman Pitää Olla Hauskaa

jumbo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #41 : 27.09.2012 18:02 »
Joo pitää tuo kaasutinhomma tarkistaa, yksi juttu mikä aiheutti kummastusta on se että vesipumppu on ilmeisesti koneen sisällä? Ainakaan taka-akseli sitä ei pyöritä.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #42 : 27.09.2012 18:49 »
Jep.
Vesipumppu on lohkon sisällä. (edessä, kaasarin liitännän alapuolella)
Moottorin alapuolella on pieni reikä vesipumpun akselille. Tuo reikä on indikaattorireikä akselin tiiveydelle, eli jos sieltä alkaa tiputtelemaan vettä, niin veden puoleinen stefa on alkanut päästämään läpi. (pieni tiputus ei haittaa..) Älä tuki reikää, koska tällöin vesi menee rattaiden puolelle öljytilaan.
Homman Pitää Olla Hauskaa

jumbo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #43 : 27.09.2012 18:53 »
Ok, ymmärsin että vesipumppu olisi lohkon ulkopuolella, kuten joku tässä topikissa aiemmin mainitsi ???
Mitä moottoriöljyä vortex rokissa tulisi käyttää, edellinen omistaja käyttänyt jotain rotaxin öljyä(samaa kuin rotax maxissa)


 

Team Laine Verkkokauppa