Kirjoittaja Aihe: Rotax max vs. Vortex rok  (Luettu 34205 kertaa)

jumbo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Rotax max vs. Vortex rok
« : 17.09.2012 02:22 »
Tervehdys, harrastepeliä ollaan hankkimassa mutta kuitenkin sellaista jossa olisi vääntöä myös hitaammille radoille. Onko noissa kyseisissä koneissa väännöissä suurta eroa käytännössä? Rotaxissa pitäisi vääntöhuipun olla hieman alle 9000rpm kun taas Vortexissa se on n.10000rpm. Huipputehot ovat käytännössä samoilla kierroksilla.

Entäs huoltaminen, saako Vortexiin hyvin osia tai sopiiko jotkut samat osat Rotaxin kanssa? Huoltovälit ja luotettavuus ilmeisesti samanlaiset molemmissa koneissa.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen :)

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #1 : 17.09.2012 20:33 »
Näin Rotax miehenä suosittelisin Rotaxia. Taitaa lähteä jyrkästä mutkasta hieman paremmin kuin rok..
Rotaxille taitaa myös olla enemmän kilpailuja suomenmaalla kuin muille moottorimerkeille.

ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #2 : 17.09.2012 20:42 »
Rotaxin varaosia ja huoltajia on joka puolella. Lähes kaikissa kartingliikkeissäkin. Tietotaitoa ja puhetta paljon enemmän löytyy rotaxista. Helpompi ja turvallisempi valinta.


http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,12060.0.html


Osta tosta huippu kone. Tarjoa koneesta 2000€, nii mä tarjoan rungosta 1000€.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2012 20:45 kirjoittanut olpe78 »

Roiko

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
  • Taittuu, ei taitu, taittuu...
  • Kotirata: Huhmari Ylivieska
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: BRM WK1
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #3 : 17.09.2012 21:14 »
Oon ihte ihan samanlaisen tilanteen eesä ja miettiny tämän kauden et millasen kaluston sitä ens kaudelle investois, täsä ny on raksuilla saatu sen verran kyytiä että alakaa jo silimä tottuun  :),

Ollu kahden vaiheilla just rokin ja rotaxin välilä, ja mitä ny päässy testaileen muitten autoja nii kyllä rotax vie voiton ja bonuksena tosiaan että varaosia ja tietotaitoa tuntuu olevan vähintäänkin riittävästi  :)
Ehkäpä parasta mitä voi tehdä housut jalassa?!

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #4 : 17.09.2012 23:17 »
Meil on TT-ROK.
helponpaa siinä on monikin asia.
kaasari yksinkertaisenpi, ja ei tartte puuhastella suuttimien kanssa.
tt-rokissa vesipumppu on ulkopuolella.
poweriakin tais olla 30hv, kun rotax tais olla 27 ;D rokissa on sitte vielä pari enemmän.
rotaxissa akkua pitää latailla kokoajan. myös sillon, kun radalta katoo sähkö.
rokissa riitää lataus useammaksi koko päiväksi, jos ei tartte sahata moottoria käyntiin.
rokilla ole yhtä paljon kiso(tag sarjassa 8 tänä vuonna)ja, kuin rotaxissa (10 osakilpailua) ja niissäkin on vähemmän osallistujia. mutta runko kulut on pienemmät. rotax on ainakin tänä vuonna kuulunut olevan "romurace" kisaa lähes joka viikonloppu.
lisäksi rotax on yhden maahantuojan hallinnoima sarja ja systeemit on sen mukaiset.
Rotax kisat on jaettu aika laajalle alueelle useinpina vuosina. Tagissa kisat on pääosin Vihti/Hyvinkää radoilla.
Tag Suomensarjassa voi ajella monenlaisella koneella. painoilla tasataan voimasuhteet. ja aika hyvin on toiminut. Tag sarjassa voi ajaa myös Rotaxilla :D
.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #5 : 18.09.2012 08:20 »
Hieman ärsyttää, että aloittelijaa harhautetaan tollasella ilmeisesti jonkinlaisessa katkeruudessa kirjoitetulla turhalla kommentilla. Viittaan tuohon RMC-sarjan haukkumiseen. On se paska sarja, kun se on ylivoimaisesti suurin sarja koko suomessa.....

TT-Rok.... Varmasti ihan hyvä vehje, mutta ihan eri maailmasta kysyjän näkökulmasta. Montako TT-rokkia on? Teidän koneen lisäksi on tainut olla 1....vs 500 rotaxia....?!!

Aloittelijan ei tarvitse koskea rotaxin kaasariin vasta, kun alkaa ajaminen olemaan sillä tasolla, että pystyy perseellä tuntemaan säätöjen erot.
Vakio setupilla voi helposti ajaa hyvää kyytiä ilman mitään päänvaivaa.
Täydellä akulla radalle, niin hyvin kestää koko päivän, jos akku on ehjä. Vanhat "mustat" akut on huonompia, kun uudet kevyemmät "oranssit" parempia.

Tuninki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 27
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #6 : 18.09.2012 09:03 »
Noista kahdesta kallistuisin Rotaxin puoleen..

Mutta, jos et aio ajaa Rotax Max Challengea, niin suosittelen ehdottomasti IAME X30 -moottoria. On ehdottomasti aloittelevalle TAG -kuskille helpoin kone. Ja saa ajaa TAG Suomensarjaa sekä X30 Challengea. Alla olevista topiceista löytyy lisää samasta aiheesta:

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,10248.0.html
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,8298.0.html


SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #7 : 18.09.2012 09:42 »
On tosi hauskaa huomata, että kokeneillekin kartingmiehille "puuhastelu suuttimen" kanssa on vaikeaa ;)
Vaihto vie aikaa max 2 min, suuttimia mitä Suomessa käytetään on väliltä 158-168 eli 5 kpl.
Yleisimmin käytetyt on 160-165 (3 kpl). Ajat kuusi (6) kierrosta, varikokkosuoralle, vaihto (2 min), pienempi/isompi sisään ja kello näyttää suunnan.
Harvoimpa noita kesken päivän muutetaan.
Enenmmän menee aikaa välityksen kanssa "puuhasteluun", se kun on yhteistä kaikille kartingluokille.

Rotax Max:ssa on 21 kw, muunnin näyttää 28.56 hv

Suomen TAG-sarjan 26:lla koneensa ilmoittaneesta ajoi 12 Rotax:lla, myös voittaja Tomi.
Kisoja Rotaxilla on siis RMC-kilpailut (10 kpl) + TAG Sarjan kilpailut (8 kpl), yhteensä siis 18 kpl. Aika hyvin varaa valita.
Osallistuja TAG sarjaan oli vähimmillään yhdeksän (9). Hevosmiesten tietotoimistosto kertoo, että usea ei aja ensi vuonna, huomaa! vahvistamaton huhu, ei fakta.

Maxeissa on tosiaan ollut tänä vuonna vähän turhan paljon kolareita, toivottavasti saadaan ensi vuonna takakamerat, loppuu tuo lähtötakaatyöntö.
Mastereissa on rauhallista. Ovat lisäksi kuluja säästääksen tehneet tänä vuonna ryhmäpäätöksiä, että sunnuntaina ajettu samalla rengassarjalla kuin lauantaina.

Tämä tarvinnee vähän selitystä?
Lainaus
lisäksi rotax on yhden maahantuojan hallinnoima sarja ja systeemit on sen mukaiset.
TAG sarja on Hemetin pyörittämää, X30 Pirkolan, mikä on ero? Kuten Olpe kirjoitti, suurin sarja Suomessa...
Konsepti on toimiva. Ehkä näitten kirjoittajien pitäisi osallistua ainakin yhteen kisaan  :o


DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #8 : 18.09.2012 10:16 »
Jos arastuttaa kovasti Dell'Orton sinänsä helppo suuttimenvaihto, niin Rotaxin kaasariin saa myös pikasuutinsäädintä, jolloin ei tarvitse pulata irtosuuttimien kanssa vaan kääntää vain toisen suutinkoon. Kisassa sitä ei saa käyttää.

Kaasarin alatulpaa saa ostaa myös käsin avattavana mallina.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

jumbo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #9 : 18.09.2012 11:38 »
Kiitos kaikille vastauksista, tarkoituksena on ajaa harrastemielessä eikä lähteä mukaan kilpailuihin.
Rotaxin parempi vääntö toki houkuttelee, mutta vireillä on juuri hyvän tuntuinen vaihtokauppa Vortex rokkiin. Kunhan vääntöä vaan olisi alhaalla enemmän kuin nykyisessä 100cc rotaxissa :D
Koneiden kestävyydestä ei tullut paljon kommentteja, rotax ainakin tuntuu harrasteajoa kestävän hyvin mutta mitenkä on Vortexin laita?
Onko voimansiirto(kytkin, ketjut ja rattaat) molemmissa samanlaiset?

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #10 : 18.09.2012 14:05 »
Moi,

kannattaa ehkä miettiä vähän eteenpäin, yleensä hetken ajeltua tulee mieliteko mitata vauhtia muita vastaan.

Rokilla voi ajaa kerhokisoja ja Tagia, Rotaxilla myös. Rotaxilla voi lisäksi ajaa kevät- ja syyspäräykset sekä RMC:n.

Rotaxilla harrastaessa löytyy käytännössä joka radalla muita harrastajia, joilta saa apua ja varaosia. Me olemme tänä vuonna ajaneet reilut 70 tuntia, kertaakaan ei ole radalla näkynyt Rokia.

Rokin kestävyydestä en tiedä mitään, Rotaxin kestävyys on hyvä. Jälleenmyyntiarvo on Rotaxissa huomattavasti korkeampi kuin missään muussa kartingmoottorissa.

Nimimerkki iskän vastausta haluaisin vielä kommentoida. Minusta ruuvikaasari on käsittämätön, Olpen vastine RMC:stä osui nappiin.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #11 : 18.09.2012 14:44 »
no jopas ;D
hienoa, että porukka saa verenpaineet kohilleen

SeppoS. sää tunnet mut ja varmaan tiät, että noi kolme suutinta ei mulle riittäis ja sitten pitäis olla kaikista se varakappale mukana ;D

noin yleisesti muille. en kai morkannu rotaxia? ei ollut tarkoitus.
ja myönnän, että tt-rrokista ei kukaan kysyny mitään, mutta annoinko jotain väärää tietoa? korjaan heti, jos sen sieltä havaitsen / osoitatte.

RMC sarjasta.
monet tälläkin palstalla on kirjoittanut harrastuksen kalleudesta ja valittanut, kun kaikki on kallista. tilaatte osia ja tarvikkeita ulkomailta, että saisitte halvemmalla. mutta nyt sitten haukutte mun mielipidettä rrmc sarjasta........... jossa saa ajaa vain maahantujan hyväksymällä koneella ja varaosilla. jos koneeseen pitää tehdä remppa, niin kone pitää hyväksyttää maahantuojalla (eli maahantuja tekee remontin). ja sitte se "rekisteriote" pitää kulkea koneen mukana
aika outoa
tag, leopard ym sarjat on kuten AKK: jututkin. on säännöt ja muu on vapaata. jos tietää koneen laittajan, niin saa viedä.


en tiedä, millä perusteella ruuvikaasari on käsittämätön, mutta kai se sitten on. ruuvikaasarilla me vaan ollaan ajeltu raketista lähtien. mutta toivottavasti voimme silti ajella samoilla radoilla.
.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #12 : 18.09.2012 16:15 »
Moi,

ekassa viestissäsi viittasit kyllä RMC:n kolareihin etkä kalleuteen. Kolareita sattuu, kun on kunnianhimoisia kuskeja. En tiedä, oletko ollut katsomassa paikanpäällä vai kuullut "luotettavasta lähteestä" kolareista, mutta todellisuudessa tällä kaudella lähes kaikki kolarit olivat normaaleja kilpailutilanteita,

Rotaxissa kulut pysyvät kohtuullisena, jos itse pysyy kohtuudessa. Moottoria toki saa huoltaa vaikka itse, plommaus maksaa 15 euroa. Sama sääntö on voimassa ympäri maailmaa, viime vuonna käytiin Virossa ajamassa ja paikallinen maahantuoja vaihtoi plommin Viron plommiksi, kulu 20 euroa.

Tähän yksityyppiajatukseen sarjan tasaväkisyys perustuukin, samoin suosio.

Verenpaine ei nouse arvostelusta, vaan vääristä argumenteista.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #13 : 18.09.2012 17:35 »
ääni rotaxille ;D olen kaksi vuotta nyt ajanut karttia, muutaman kerran raksu 120:llä ja muuten rotaxilla...kaasari ei ole mikään ongelma,kuten Olpe totesi...samalla suuttimella vetää harrastaja ihan huoletta...162 paikalleen ja menoksi :)
loput sadasosat saadaan suuttimilla, mutta silloin pitää olla muutkin asiat huipputasolla.
ja jos joku kone toimii paremmin ja vähemmällä korjaamisella, ihmettelen ;D
kaikkiin voi tulla vikoja, itselle ei ole tänä vuonna tullut mitään, ajoin RMC:n kaikki kisat ja muutaman TAG:n ja reeniäkin jonkin verran, ja kone on siis kaksi vuotta vanha.
RMC:n sarjasta sen verran, että ainhan kaikki on kallista, kun rahaa menee... ;D vastineeksi saa eri ratoja, minuutilleen toimivat aikataulut, kisaviikonlopt tietää aikaisin keväällä, tänä vuonna nyt oli muutama harmillinen muutos...ei kuitenkaan sarjan vika... voi ajaa vain jommankumman päivän tai molemmat...ja ainakin itse olen saanut neuvoja ja tietoja niitä kysyessäni kilpakumppaneilta...
kolarit ovat tietysti harmillisia ja ikäviä, joskus vältettävissä, ei aina...hiukan odottasin tosin tässäkin sarjassa tiukempaa linjaa rangaistuksiin...samat kaverit kerrasta toiseen tornilla, muttei mitään konkreettista rangaistusta,,,25s aikarangaistus tönimisestä, ni ois se ihme, ellei alkais vaikuttamaan ;D

rotaxin katsastuksesta ja id-kortista...mikä ongelma on kuskata pahvikorttia kisoissa mukana?? ja jos säännöt sanoo, attä kaikilla on samanlaiset vermeet, ni niillä mennään...enkä ainakaan itse olisi säästänyt mitään, jos olisin alkanut tilailemaan osia ulkomailta??? miksi??? varikko on varaosia täynnä, ja voin ostaa juuri sen mitä sinä päivänä tarviin...ei kannata rattaita ja ketjuja alkaa tilailemaan varastoon ;D ja muuta ei juuri kulu...jaa, jarrupaloja meni muutama sarja ;D

tämä siis masters- luokan kokemuksia...varmasti max:in kärkikahinoissa kulut ovat suurempia...mutta kaikenkaikkiaan rotaxin kone ja RMC:n sarja saavat kyllä ISOOOON plussan ;D
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #14 : 18.09.2012 18:29 »

Muutama kommentti tuosta ruuvikaasarista, kun asiaa kommentoi ihmisiä, joilla ei ole juurikaan kokemusta siitä.

-> Keväisin uudet kalvot ja asiantuntijalta ruuvien asetukset. Koska ruuvikaasariin ei ilmanpaineet vaikuta, niin näillä asetuksilla kone toimii vielä syksylläkin.. tai vuoden päästä.. tai kolmen.. tai viiden... jne... Kokemusta TAG ruuvikaasarista vuodesta 2002. (huom: Uimurikaasarimiehethän sitten ottavat ne bensat talteen kammiosta, kun vaihdatte suutinta! Otattehan? EI MAAHAN !!!!!   >:( )

Anyway: VortexRok:iin saa yhtä hyvän alaväännön kuin Rotax:iin. (maailmanfinaaleissa kantapään kautta opittua) Yksärillä tietoa sitä haluaville.

Huhujen mukaan Rotax sarjasta olisi jälleen siirtymässä kuskeja TAG:iin. (runsaasti kyselyitä)
Kaikki tervetulleita!!   ;D  Koskas muuten Rotax osakilpailu ajetaan Vihdissä?

Tripla J : Löytyy kone(et) joka toimii paremmin ja vähemmällä korjaamisella.   ;)
10 vuotta vanhanakin voittotaistoissa mukana.

Rangaistukset virheellisestä ajotavasta pitäisi antaa progressiivisesti. TAG:issa toisesta varoituksesta alkaa karisemaan pisteet, joka kyllä siistii ajoa mukavasti. Hauskaa tämän tason harrastus pitää olla kaikille!   ;D

Ostat kumman tahansa koneen, niin tervetuloa mukavan harrastuksen pariin. Onneksi varikolla tämä porukka on huomattavasti leppoisampaa kuin täällä. Kaikkiin koneisiin löytyy apuja sekä neuvoja. Rotax ja Rok on huoltotiheydeltään samaa luokkaa ja käytettävyydessäkin liki identtisiä, paitsi Rotaxissa on RAV venttiili, joka vaatii ajoittaista puhdistusta. (suht helppo homma sekin)
Homman Pitää Olla Hauskaa

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #15 : 18.09.2012 18:51 »
Koskas muuten Rotax osakilpailu ajetaan Vihdissä?
Oon ainakin joskus sarjajärjestäjälle aikoinaan ehdottanu. Ei ainakaan silloin tykännyt ehdotuksesta, kuten on voitu havaita että ei kai siellä koskaan RMC kisaa ole ollut. TAG kisoja sitten senkin edestä. Otsikon mukaisesta Rotax vs Vortex vertailusta silleen paha sanoa. Rotaxilla on tullut kisattua, mutta vaikea verrata kun en ole Vortexia kuin kerran koittanut. Harrastepelinä toimii varmasti molemmat ja kisoja Rotaxille on enemmän jos se ratkaisee. Täällä nyt on tärkeimmät jo todettukin, eli Rotax ylivoimaisesti suositumpi, joka tekee monesta asiasta varmasti helpompaa. Osat, tietotaito, jälleenmyynti, jne.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #16 : 18.09.2012 19:01 »
Moi,

kun nyt kerran lähti alkuperäinen keskustelu jakelemaan ( olen itsekin syypää ), jatkan vielä.

Tarkoitin kaasutinasialla juuri tuota, mitä MKR sanoi. Kun ei ole kokemusta ruuvikaasarista, pidän sitä kauheana. Sama pätee myös toisinpäin.

TAG- sarjassa kilpailisimme itsekin mielellämme RMC:n lisäksi, olisi hyvää harjoitusta. Se vaatisi kuitenkin RMC:hen tottuneelle muutaman muutoksen,
esim. jonkintasoisen katsastuksen ja renkaan vaihtamisen Mojoksi. Minusta kauden paras tarina oli, kun Hyvinkäällä autot punnittiin ennen kisaa!

Muuten en viitsi esittää mielipidettäni moottoreiden paremmuudesta, siteeraan Olpea: Teidän koneen lisäksi on tainut olla 1....vs 500 rotaxia....?!!

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #17 : 18.09.2012 19:11 »
, siteeraan Olpea: Teidän koneen lisäksi on tainut olla 1....vs 500 rotaxia....?!!
paitsi, että meilä on molemmat koneet ollu ajossa.
tällä hetkellä on molemmilla koneilla ajeltu saman verran kierroksia. rotax korjauksineen maksoi melle useamman viis satasen enemmän, kuin mitä tämä TT-rokki on maksanut. lisänä se, että ei pääse ajamaan, kun kone on kokoajan pajalla. no sunnuntaikappaleita on joka paikassa, mutta tämä on meidän kokemus ja jos ei usko, niin ainakin MKR luullakseni tuntee tarinan. oli ainakin toisella kerralla kovasti ihmettelemässä, kun ei kone kulje ;D
.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #18 : 18.09.2012 19:32 »
viimeistään nyt rupee alkuperäisen kysymyksen esittäjä Jumbo olemaan melko pihalla meidän väännöistä :)

jumbo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #19 : 18.09.2012 19:50 »
viimeistään nyt rupee alkuperäisen kysymyksen esittäjä Jumbo olemaan melko pihalla meidän väännöistä :)

Kieltämättä joo:)Ei nuo kilpasarjaväännöt oikeen vastaa alkuperäiseen kysymykseen.

Mutta vielä kaipaisin ainakin pariin simppeliin kysymykseen vastausta, onko koneissa samanlaisia osia? Startti? Kytkin? Muita mahdollisia?
Entä mitä päivitystä Vortexiin on tullut uudemmanmallisessa vesipumpussa? Eikö ainakin "vanhanmallista" pyöritä taka-akseli, mikä kuulostaa kyllä oudolta:)

Kestävyysasia nyt taitaa riippua myös käytöstä, eli eiköhän molemmat kestä oikein huollettuina harrasteajia kauan ;)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #20 : 18.09.2012 20:29 »
viimeistään nyt rupee alkuperäisen kysymyksen esittäjä Jumbo olemaan melko pihalla meidän väännöistä :)

Jep.
Eipä pelotella uutta harrastajaa heti pois. Kyllä niitä koneita ehtii hankkia myöhemminkin, kun osaaminen ja kokemus kasvaa.  ;D
Pääasia on päästä radalle veivaamaan.  ;)

Jotenkin tuntuu että startit on kaikissa koneissa samat?  Kytkimet jne ei. Ainakin kaksi yrittäjää pyörittää Suomessa vuokra-autotoimintaa Rok:illa juuri sen kytkimen kestävyyden takia. Rotax:inkin kytkimeen on tullut aikojen saatossa myös päivityksiä. Rok:iin on tullut päivitys vesipumpun akseliin.(parempi pinnoite) Taka-akseli pumppu on osoittautunut helpoimmaksi ratkaisuksi, vaikka KF koneissakin on nykyään pumppu lohkojen sisällä. -> Jos pumpun stefa vuotaa purat koko koneen atomeiksi. Puhumattakaan pumppua pyörittävästä rattaistosta, joka hajotessaan voi pistää lohkot metallikeräys osastolle. Taka-akselipumpun vaihdat yhden pultin ja kahden klemmarin avaamisella.  Aiemmin pumput oli aina taka-akselilla. (ilmeisesti kehitys on taas menossa siihen suuntaan?)

Molemmilla koneilla ajaa n kaksi kesää suht huoletta harrasteajoa. Pidät huolen että kaasari on puhdas (suodatin!) ja sinulla on oikea määrä hyvää 2T öljyä bensassa.  :)
Myös tasapaino-akseliston rattaiston öljymäärää on syytä tarkkailla.

(Nysse: kokemusta löytyy myös uimurikaasarista kartissa vuodesta 2005->  Tällä kokemuksella tuli kommentoitua. Ehkä kannattaa jättää kommentoinnit naapurin emännästä omaan mahaan, jos sitä ei ole koittanut.  ;) Taitaa olla sama asia gummeissa. Terveisin: +300kierrosta ajetuilla SLR:llä 5. sija. Ajajana Snellmannin Mika  ::)  )

iskä: Jep. Paikalla olin.
Tuohon Rotax vs TT vertailuun en lähde lainkaan, vaikka toinen maassa olevista yksilöistä on minulla. Sen verran vähän on vielä kokemusta pannusta. Jälkimmäinen edustaa kuitenkin melkein 10v uudempaa suunnittelua, joten ei edes liene vertailukelpoisia? Jenkeistä on kuulunut pääosin positiivistä. Lisäksi alkuperäinen asia oli vertailu Rok:iin.

Kun täällä ihmiset fanaattisesti puolustaa näkemyksiään eri asioista, niin ottakaapa huomioon myös paikalliset olosuhteet. Rotax on varmasti hieno sarja, mutta osa porukasta haluaa ajaa työn/perheen tms takia kotikulmilla eikä ympäri suomea. Iso osa porukasta ostaa X30:sen/Leopardin vain sen takia että kaikki kisat on viikolla. Osa ajaa TAG:ia kun osuu omalle painoille sopiva kone, osa vetää Rotaxia kun haluaa kiertää ympäri Suomen ratoja. Lisäksi minusta aavistuksen tuntuu että Suomen määrällisesti suurin kanta karting moottoreita on (valitettavasti) wanha kunnon tärylätkä, eli Raket 120. Voih...  :'(
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012 20:31 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #21 : 18.09.2012 22:20 »
Rotaxin puolesta seuraavat omat kokemukset.

-Keskimäärin toimii aina, vähintään tyydyttävästi, yleensä erinomaisesti.

-Tarvitsee vähän huoltoa. 3 prosentin seoksella mäntä menee harrastekäytössä vähintään kesän ellei enemmän.

-Selkeä ja melko edullinen huoltaa. Jos osaat tehdä kausihuollot itse, kulut ei päätä huimaa. Jos teetät, sekään ei moneen vastavantehoiseen koneeseen nähden ole kohtuuttoman kallista.

-Konetta on paljon käytössä, joten huolto-osaamista ja muuta tietoa on saatavilla paljon ja osien saatavuus kunnossa.

-Jälleenmyyntiarvo hyvä

-Kaasutin varsin helppo. Suutin on selkeä laskea tai analysoida irroittamalla tulppa ja katsomalla väristä, mennäkö koossa alas vai ylös.

-Suuttimen vaihtamista varten ota rätti ja kaasarin alle maahan muovikaukalo, päältä leikattu öljypurkki tms. Valuta bensat kaukaloon, pyyhi kaasari rätillä. Anna bensan haihtua tai kuivaa rätillä.

-Puhdista kaasari talvihuollossa, käytä bensaletkussa bensansuodatinta.

Helppoa harrasteajoa luvassa paljon.



« Viimeksi muokattu: 18.09.2012 22:21 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Roiko

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
  • Taittuu, ei taitu, taittuu...
  • Kotirata: Huhmari Ylivieska
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: BRM WK1
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #22 : 18.09.2012 23:20 »
Rotaxista oon kuullu joskus sellasta legendaa että kytkin luistais ja koppa "hieman kärjistetysti" hehkuu punasena, onkohan uus kytkin malli korjannu tilanteen sitte ku en ny ihan just oo kuullu kyseisestä asiasta puhuttavan :). joka tapauksesa rotax kuullostas ja tuntuis olevan meleko perus varma kone ja vakuutti kyllä meikäläisen kun pääsin testaamaan, kuten kaveri sanoki: "on yks pikku ongelma ku käyt testaa tätä autoo, sun pitää ostaa huomen samanlainen kone", ja näinhän siinä melekee kävi ;)

mutta totta puhuen en oo kyl oikee ikää oikee kuullu mitää pahaa sanottavaa vortexin koneista, lieneekö sitte että niitä vähemmän täälä päin on. mutta tuo oli kyl ihan hyvä pointti minkä MKR heitti ilmoille, en tullu niin ajatelleeks tuota  ;).
Lainaus
Taka-akseli pumppu on osoittautunut helpoimmaksi ratkaisuksi, vaikka KF koneissakin on nykyään pumppu lohkojen sisällä. -> Jos pumpun stefa vuotaa purat koko koneen atomeiksi. Puhumattakaan pumppua pyörittävästä rattaistosta, joka hajotessaan voi pistää lohkot metallikeräys osastolle. Taka-akselipumpun vaihdat yhden pultin ja kahden klemmarin avaamisella.  Aiemmin pumput oli aina taka-akselilla. (ilmeisesti kehitys on taas menossa siihen suuntaan?)

onko millasia ns. tyyppivikoja noisa koneisa?

Ehkäpä parasta mitä voi tehdä housut jalassa?!

jumbo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #23 : 18.09.2012 23:27 »


-Tarvitsee vähän huoltoa. 3 prosentin seoksella mäntä menee harrastekäytössä vähintään kesän ellei enemmän.

Niin siis näillä "oikeilla" koneilla ajetaan ihan normaaleilla 3% seoksilla? Tuolla nykyisellä 100cc Rotaxilla kun joutuu 6% seosta käyttämään.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012 23:38 kirjoittanut jumbo »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #24 : 18.09.2012 23:54 »
Rotax suosittaa vain 2% mutta Maxilla ( raven kanssa) 3% pitää ongelmat poissa. Junnuun riittää jopa se 2 % mutta vähän lähempänä kolmea on menty niin ei oteta riskejä.

Vanhan mallin kytkinmassat rikkoutu helpommin kuin uudemmat. Tänä vuonna RMCssä ei mitään ongelmia kytkinten kanssa ja treenattiinkin paljon. Kellot ja massat toleranssissa.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012 23:57 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #25 : 19.09.2012 20:26 »
[Niin siis näillä "oikeilla" koneilla ajetaan ihan normaaleilla 3% seoksilla? Tuolla nykyisellä 100cc Rotaxilla kun joutuu 6% seosta käyttämään.

Rotax taitaa olla ainoa TAG kone joka noin pienellä öljyprosentilla pärjää? Muissa on "rautasylinterit" ja 2T-öljyä tarvitaan se 5-6%
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #26 : 19.09.2012 20:34 »
[Niin siis näillä "oikeilla" koneilla ajetaan ihan normaaleilla 3% seoksilla? Tuolla nykyisellä 100cc Rotaxilla kun joutuu 6% seosta käyttämään.

Rotax taitaa olla ainoa TAG kone joka noin pienellä öljyprosentilla pärjää? Muissa on "rautasylinterit" ja 2T-öljyä tarvitaan se 5-6%
itte oon ajanut kaksi vuotta ohjeen mukaisella 2%:lla, eikä sylinterissä tai männässä ole mitään vaurioita ainakaan silmämääräisesti näkynyt, öljynä motul...myös rave pysyy puhtaana, eikä karstaa ole...pyyhkimällä lähtee mustunut öljyliemi pois...mitä etua saavutetaan suuremmalla öljyprosentilla...50%:n öljyprosentin lisäys ohjeeseen verrattuna on aika paljon... ;D
pari sekuntia liikaa...:D

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #27 : 19.09.2012 22:44 »
Lainaus
Rotax suosittaa vain 2% mutta Maxilla ( raven kanssa) 3% pitää ongelmat poissa
Ehdottomasti 2-2,5 %, isommalla öljyt on raven kumin sisässä. Varsinkin, jos kävelytetään lähdöissä.
Ja tietysti laadukasta synteettistä öljyä, Motul, XPS, Teboil, jne. Moni käyttää nykyisiin tuota Teboilin öljyä (niin mekin), "helppo" lukea tulpan väristä

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #28 : 20.09.2012 10:02 »
[Niin siis näillä "oikeilla" koneilla ajetaan ihan normaaleilla 3% seoksilla? Tuolla nykyisellä 100cc Rotaxilla kun joutuu 6% seosta käyttämään.

Rotax taitaa olla ainoa TAG kone joka noin pienellä öljyprosentilla pärjää? Muissa on "rautasylinterit" ja 2T-öljyä tarvitaan se 5-6%
itte oon ajanut kaksi vuotta ohjeen mukaisella 2%:lla, eikä sylinterissä tai männässä ole mitään vaurioita ainakaan silmämääräisesti näkynyt, öljynä motul...myös rave pysyy puhtaana, eikä karstaa ole...pyyhkimällä lähtee mustunut öljyliemi pois...mitä etua saavutetaan suuremmalla öljyprosentilla...50%:n öljyprosentin lisäys ohjeeseen verrattuna on aika paljon... ;D
Niin, tai puhumattakaan siitä jos eri TAG koneissa käytetyissä öljymäärissä puhutaan satojen prosenttien eroista, 2% vs 6%.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Rotax max vs. Vortex rok
« Vastaus #29 : 20.09.2012 17:16 »
Moi,

ekassa viestissäsi viittasit kyllä RMC:n kolareihin etkä kalleuteen. Kolareita sattuu, kun on kunnianhimoisia kuskeja. En tiedä, oletko ollut katsomassa paikanpäällä vai kuullut "luotettavasta lähteestä" kolareista, mutta todellisuudessa tällä kaudella lähes kaikki kolarit olivat normaaleja kilpailutilanteita,

------------------------


Olisin kovasti kiinnostunut ymmärtämään kuinka kartingissa kolari on normaalin kilpailutilanteen tulos?

Minä tulkitsen ja sovellan Nyssen väitettä seuraavasti: Liikenteessä 2012 tammi-heinäkuussa kuolleet 308 henkilöä (tilastokeskukselta lainattua) ovat kuolleet "Normaalin" liikenteen tuloksena.
On täysin hyväksyttävää, että kujettajat rikkovat tarkoituksellisesti sääntöjä, kuten kiilaavat ja ajavat toistensa päälle. He eivät siis ole vastuussa muille aiheuttamistaan vammoista ja taloudellisista kustannuksista.
Vain kiinnijäämisestä rankaistaan. Ei itse teosta ja sen tahallisuudesta.

Menikö sinnepäinkään?

Esa
Minä mitään tiedä.


 

Team Laine Verkkokauppa