Kirjoittaja Aihe: Talvisäilytys Vortex  (Luettu 6181 kertaa)

Roiko

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
  • Taittuu, ei taitu, taittuu...
  • Kotirata: Huhmari Ylivieska
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: BRM WK1
Talvisäilytys Vortex
« : 22.10.2012 19:54 »
No tulipa ostettua aivan täsä loppu syksyn kynnyksellä ostettua Vortexin Super Rok auto kun rupes kovempi vauhdin jano vaivaamaan, parit päräytykset kerkes tälle vuotta ajella ennen ku pakkanen täräytty pari mutkaa jäähän ja kääntyvyys sen mukasta, piti prkl antautua ja lopetella ajaminen tälle vuotta ;). ja ny sit ite asiaan eli mottiin enemmän valveutuneet ihmiset vois vähä kertoa mitenkäs kyseistä moottoria ois hyvä talvisäilöä? halli misä auto viihtyy on talavella lämmin. pitääkö öljyt jättää koneesee, syyläristä nesteet pois, vaatiiko kaasari huoltotoimenpiteitä yms...nii ja eilisen pitkällisten etsintöjen jäläkee en löytäny mistään mikähän verra tuohon koneesee mahtaa öljyä mennä? :)
Ehkäpä parasta mitä voi tehdä housut jalassa?!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Talvisäilytys Vortex
« Vastaus #1 : 22.10.2012 20:32 »
Hep.
Jätä vaan öljyt koneeseen, mutta tyhjennä kaasari sekä polttoainepumppu bensasta.
Lämpimässä tallissa kun sinulla värkki on niin vedetkään ei mene jäähän, mutta ottaisin ne kuitenkin pois kun saattaa muodostaa pannukiveä.
Parhaillaan "blackout" öljymäärästä, mutta mielessä kummittelee luku 50ml. Tulpanreiästä suihkaus esim WD40:stä mäntä alakuolokohdassa ei ainakaan haittaa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Roiko

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
  • Taittuu, ei taitu, taittuu...
  • Kotirata: Huhmari Ylivieska
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: BRM WK1
Vs: Talvisäilytys Vortex
« Vastaus #2 : 23.10.2012 21:36 »
näin kiitoksia informaatiosta :)! pitääpä soitella linearille mitähän tuonne koneesee mahtaa öljyä mennä nii seleviää sit seki ;). mut eiköhän näillä ohjeilla saada auto säilöttyä talaven yli :D.

asia yhteydestä hiukka poiketen (ens kautta silimällä pitäen), mistä pitäs ns. pienen ponnistaa jos ajelis ens kaudella muutaman kisan? täsä on ny rataa kierretty sen verran kelloa vastaan (puhutaan vuosista ;D ) että vois ihan vakavasti harkita ajamista ens kaudella muutaman tag kisan, sen verta kaukana kaikesta asutaan että koko kautta ei pysty kyl ajaa, sen verta otin jo selevää että tag kisat on aika vahavasti painottunu sinne etelä-suomee. pitääkö olla jonku autokerhon jäsen (vähä heikosti näillä leveyspiireillä) ja kuinka ylipäänsä kisoihin vois päästä mukaa ja kui sielä toimitaa :)?
Ehkäpä parasta mitä voi tehdä housut jalassa?!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Talvisäilytys Vortex
« Vastaus #3 : 23.10.2012 23:36 »
Moro,

Jostain muistiinpanoistani tavasin 60ml, mutta tarkista vielä Lineaarista.

Tag kisat on pääosin etelän radoilla, johtuen kuljettaja-jakaumasta. Sinulle taitaa kertyä matkaa +400km? Ihan iltakisaa varten ei varmaan viitsi tuota väliä pyyhkäistä mutta viikonlopun päiväkisaan mikä jottei. Rykäistäähän täältä suomesta vähän väliä italiaankin kisaamaan ja sinne kertyy n 2400km.

Kilvanajoa varten sinulla tulee olla Karting Lisenssi. Ensin pitää liittuä AKK:n alaisuudessa toimivaan Autourheiluseuraan. Jos alueellasi ei ole sopivaa, niin esim: www.vihua.fi  ;) Kun sinut on vahvistettu seuran jäseneksi niin http://www.autourheilu.fi/ -> vasemmalla Kiti-kisapalvelu -> Kirjaudu -> Uudet käyttäjät. Ja sieltä löytyy kohta josta hankitaan harrastaja lisenssi. Kilpailua varten sinulla tulee olla myös hyväksytty kybärä. Mallit ja hyväksynnät löytyy kartingin sääntökirjasta, joka taas löytyy autourheilu.fi sivuilta, heti siitä Kiti-linkin yläpuolelta.

TAG kisat etenee aikataulun perusteella. Alkuun on vapaata reeniä ja ilmottautuminen kisajärjestäjälle. Tämän yhteydessä suoritetaan kilpailumaksu ja saat ajanottoa varten ponderin (sille voi samalla ostaa telineen, joka kiinnitetään penkin selkänojaan n 15cm korkeudelle maasta) sekä katsastuslomakkeen. Lisenssi jätetään ponderista pantiksi. Täyteyn katsastuslappusen kanssa lykitään kartti katsastukseen ja mukaan otetaan myös kypärä. Ennen aika-ajoa kannattaa käydä puntaroimassa itsensä auton kanssa, jotta kisapainot on kohdillaan.

Aika-ajo on tyypillisesti 8min. Luonnollisesti nopein lähtee paalulta jne..  :D

Finaaleihin keräännytään lähdönjärjestelyalueelle muutamaa munuuttia ennen finaalin aikatauluun merkittyä alkamisajankohtaa (tai jälkeen, kuten minä yleensä kun itse kilpailin  ::) ) Lähdönjärjestelijä kertoo sinulle mihin ruutuun aika-ajotuloksesi mukaan kuulut ja siihen kohtaan auto parkkiin. Vedetään kypärät päähän ja istutaan autoihin odottamaan vihreää lippua. Kun vih lippu heilahtaa; startataan radalle lämmittelykierrokselle jonka aikana laitteet, ukkelit ja gummit lämpenee. Tästä seuraava kierros on järjestäytymiskierros, jonka aikana paalumies(masteri) hidastaa reilusti (½kierrosta) ennen punaista viivaa jotta kaikki pääsevät aika-ajon mukaiseen parijonoon omalle paikalleen.
Punaisen viivan jälkeen paikkaa ei enää saa hakea vaan jäädään sille kohtaa johon on ehditty. (varastaa ei tietenkää saa)

Lähtösuoralla on "kaistat" joiden sisällä jonojen tulee pysyä aina lähettäjän lähtömerkkiin asti. Lähtö on "lentävä" eli masteri ajaa maltillista vauhtia kohti lähtöaluetta ja muut köröttelevät tönimättä jonoissa. Jos homma ei ole kunnossa niin lähettäjä nostaa sormen pystyyn (tai syttyy keltainen vilkkuvalo) uuden järjestäytymiskierroksen merkiksi. Jos käytössä on lähtövalot niin lähtö tapahtuu kun ne sammuvat (ne ovat punaiset). Lippulähdössä lähtö tapahtuu kun lähettäjä nostaa sinivalkoisen lipun.

Sääntökirjasta selviää paljon mm ajosta radalla, ohittamisesta, jne...
TAG-Suomensarjassa on varikolla varsin rento meininki ja aloittelijat saa kokeneemmilta kysymällä neuvoja ja vinkkejä mm oikeista rengaspaineista jne..

Tervetuloa vaan!
 ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Talvisäilytys Vortex
« Vastaus #4 : 24.10.2012 08:01 »
näin kiitoksia informaatiosta :)!pitääkö olla jonku autokerhon jäsen (vähä heikosti näillä leveyspiireillä) ja kuinka ylipäänsä kisoihin vois päästä mukaa ja kui sielä toimitaa :)?


Eikös Ylivieskassa ole oma autourheiluseura, liity vaikka siihen, jos lisenssiä tarviit. Isoin seura Pohjois-Pohjanmaalla on varmaan Oulun OFK-125.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Talvisäilytys Vortex
« Vastaus #5 : 24.10.2012 15:02 »
Kyllähän lähes joka kylältä löytyy joku seura. Esim googlella löysin sieltä ylivieskan urheiluautoilijat. Netti on väärällään sääntökirjoja yms yms. ja niistä saat hyvin tietoa. Harmi kun rupeaa tämä kisakausi olemaan ohi niin voisit käydä jossain kisassa aistimassa tunnelmaa, mutta onhan nykyään youtube.  :D

Roiko

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
  • Taittuu, ei taitu, taittuu...
  • Kotirata: Huhmari Ylivieska
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: BRM WK1
Vs: Talvisäilytys Vortex
« Vastaus #6 : 12.11.2012 20:50 »
Suunnattomasti kiitoksia vastauksista kaikille ;D!

Onhan täälä päin tosiaan autourheilu seuroja mut niitten toimivuus pitää viel tarkastaa et vieläkö niisä henki pihisee ;D, pitää ensin kysellä tuon paikallisen seuran toiminta onko vielä AKK alaisuudessa ennen ku alakaa tuonne ylivieskaa päin hyökkiin ;). Mut tosiaan MKR suuret kiitokset informaatiosta noihin kisoihin osallistumisen kans ku ei tosiaan oo mitään käryä mitä pitää olla mukana, varusteet (esim. tuo hyväksytty kypärä oli sellanen juttu mitä en ollu tullu ees ajatelleeks), lähtö yms yms, ny ei tarvi ihan ummikkona ja peukalo keskellä kämmentä painaa menee pitkin varikko suoria ;), no kyllähän täsä ny ekat reissut varmasti menee opettelusa ennen ku oppii ns. talon tavoille mut tästä on hyvä alottaa ;D. pitää tosiaan hommata näin talavi ilta lukemiseks Sääntökirja et pysyy tunnelma yllä ;).

Juu nuo ilta kisat olis vähä tiukkoja vetää näin 488km välimatkalla yhteen suuntaan, mut tosiaan johonki vk.loppu kisaa aivan varmasti ilmestyn :D. voi olla et pientä jet lagia on ilmassa n. 6h autosa istumisen jäläkee ;D, mut eikö se oo pääasia et mies viihtyy ja näin pirun mukavan harrastuksen eteen tekee melekee mitä vain ;), esim. lähtee sinne italiaan ajaa ;)
Ehkäpä parasta mitä voi tehdä housut jalassa?!


 

Team Laine Verkkokauppa