Moro,
Jostain muistiinpanoistani tavasin 60ml, mutta tarkista vielä Lineaarista.
Tag kisat on pääosin etelän radoilla, johtuen kuljettaja-jakaumasta. Sinulle taitaa kertyä matkaa +400km? Ihan iltakisaa varten ei varmaan viitsi tuota väliä pyyhkäistä mutta viikonlopun päiväkisaan mikä jottei. Rykäistäähän täältä suomesta vähän väliä italiaankin kisaamaan ja sinne kertyy n 2400km.
Kilvanajoa varten sinulla tulee olla Karting Lisenssi. Ensin pitää liittuä AKK:n alaisuudessa toimivaan Autourheiluseuraan. Jos alueellasi ei ole sopivaa, niin esim:
www.vihua.fi Kun sinut on vahvistettu seuran jäseneksi niin
http://www.autourheilu.fi/ -> vasemmalla Kiti-kisapalvelu -> Kirjaudu -> Uudet käyttäjät. Ja sieltä löytyy kohta josta hankitaan harrastaja lisenssi. Kilpailua varten sinulla tulee olla myös hyväksytty kybärä. Mallit ja hyväksynnät löytyy kartingin sääntökirjasta, joka taas löytyy autourheilu.fi sivuilta, heti siitä Kiti-linkin yläpuolelta.
TAG kisat etenee aikataulun perusteella. Alkuun on vapaata reeniä ja ilmottautuminen kisajärjestäjälle. Tämän yhteydessä suoritetaan kilpailumaksu ja saat ajanottoa varten ponderin (sille voi samalla ostaa telineen, joka kiinnitetään penkin selkänojaan n 15cm korkeudelle maasta) sekä katsastuslomakkeen. Lisenssi jätetään ponderista pantiksi. Täyteyn katsastuslappusen kanssa lykitään kartti katsastukseen ja mukaan otetaan myös kypärä. Ennen aika-ajoa kannattaa käydä puntaroimassa itsensä auton kanssa, jotta kisapainot on kohdillaan.
Aika-ajo on tyypillisesti 8min. Luonnollisesti nopein lähtee paalulta jne..
Finaaleihin keräännytään lähdönjärjestelyalueelle muutamaa munuuttia ennen finaalin aikatauluun merkittyä alkamisajankohtaa (tai jälkeen, kuten minä yleensä kun itse kilpailin
) Lähdönjärjestelijä kertoo sinulle mihin ruutuun aika-ajotuloksesi mukaan kuulut ja siihen kohtaan auto parkkiin. Vedetään kypärät päähän ja istutaan autoihin odottamaan vihreää lippua. Kun vih lippu heilahtaa; startataan radalle lämmittelykierrokselle jonka aikana laitteet, ukkelit ja gummit lämpenee. Tästä seuraava kierros on järjestäytymiskierros, jonka aikana paalumies(masteri) hidastaa reilusti (½kierrosta) ennen punaista viivaa jotta kaikki pääsevät aika-ajon mukaiseen parijonoon omalle paikalleen.
Punaisen viivan jälkeen paikkaa ei enää saa hakea vaan jäädään sille kohtaa johon on ehditty. (varastaa ei tietenkää saa)
Lähtösuoralla on "kaistat" joiden sisällä jonojen tulee pysyä aina lähettäjän lähtömerkkiin asti. Lähtö on "lentävä" eli masteri ajaa maltillista vauhtia kohti lähtöaluetta ja muut köröttelevät tönimättä jonoissa. Jos homma ei ole kunnossa niin lähettäjä nostaa sormen pystyyn (tai syttyy keltainen vilkkuvalo) uuden järjestäytymiskierroksen merkiksi. Jos käytössä on lähtövalot niin lähtö tapahtuu kun ne sammuvat (ne ovat punaiset). Lippulähdössä lähtö tapahtuu kun lähettäjä nostaa sinivalkoisen lipun.
Sääntökirjasta selviää paljon mm ajosta radalla, ohittamisesta, jne...
TAG-Suomensarjassa on varikolla varsin rento meininki ja aloittelijat saa kokeneemmilta kysymällä neuvoja ja vinkkejä mm oikeista rengaspaineista jne..
Tervetuloa vaan!