Kirjoittaja Aihe: ICA-jun  (Luettu 13911 kertaa)

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
ICA-jun
« : 18.11.2012 13:53 »
Mitä harrastekisoja jääkisojen lisäksi ICA-junnukoneisille on? Paljonko noissa on tehoja ja miten ne kulkee verrattuna yamahaan, R120 jne..

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: ICA-jun
« Vastaus #1 : 18.11.2012 14:47 »
Aika vähän on harrastekisoja jos Vihdin MM-kisaa ei lasketa mukaan. Meilläpäin ajettiin joskus avointa luokkaa, mutta kaikilla on nykyään R120 tai Rotaxit.
-petri-

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: ICA-jun
« Vastaus #2 : 19.11.2012 09:30 »
Mitä harrastekisoja jääkisojen lisäksi ICA-junnukoneisille on? Paljonko noissa on tehoja ja miten ne kulkee verrattuna yamahaan, R120 jne..
Eipä taida olla muuta iloa Ica-junnusta kuin jääkart-sarja ja omaksi ilokseen ajaminen. Jammuun ja R120:seen verrattuna on aivan toiselta planeetalta, kulkua ja tehoa n. 50% enemmän, ei tärinöitä, mutta vaatii myös huoltoa toisella tavalla.

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: ICA-jun
« Vastaus #3 : 19.11.2012 16:30 »
Mitä harrastekisoja jääkisojen lisäksi ICA-junnukoneisille on? Paljonko noissa on tehoja ja miten ne kulkee verrattuna yamahaan, R120 jne..
Eipä taida olla muuta iloa Ica-junnusta kuin jääkart-sarja ja omaksi ilokseen ajaminen. Jammuun ja R120:seen verrattuna on aivan toiselta planeetalta, kulkua ja tehoa n. 50% enemmän, ei tärinöitä, mutta vaatii myös huoltoa toisella tavalla.

Mitäs tollaseen maksaa "täyshuolto" ja vinkkiä hyvistä tekijöistä...

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: ICA-jun
« Vastaus #4 : 19.11.2012 17:55 »
Kerroppa missä päin Suomea olet. Koneen huoltoa löytyy monesta paikasta ja kovin kauas ei kannata lähettää. Voidaan antaa sitten vinkkejä.

Huollon hinta riippuu mitä tehdään. Jos vaan vaihdetaan laakerit, hoonataan ja uusi mäntä hintaluokka on 200-400 euroa.
Huollon hinta riippuu paljon siitä onko huollolla jäänyt mäntiä hyllyyn ja onko ne oikean kokoisia. Poraus ja hoonaus vaatii vehkeet ja aikaa palaa. Toisaalta monesti riittää pyöräytys hoonilla vain pinnan karhennuksen takia. Poraus ei ehkä enää kannata näihin koneisiin jos pytyssä on pahoja jälkiä. Kytkin on yksittäisesti kallein osa, jos sen joutuu vaihtamaan.

Kun minulla oli ICA-J harrastuskoneena, tuli halvemmaksi ostaa käytetty mosa kuin huoltaa se tai sitten se piti tehdä itse.
-petri-

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: ICA-jun
« Vastaus #5 : 19.11.2012 18:08 »
Liikun H:ki, Lahti, Kouvola alueella. Miten tollanen ica kone eikö ne ole suht herkkiä kiinnileikkaamaan ja miten ne sitten remontoidaan ja mitä maksaa? Laittakaa jotain ica-j nettilinkkejä jos tiedätte..

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: ICA-jun
« Vastaus #6 : 19.11.2012 21:28 »
No kysy  SP:ltä jos ehtisi huoltamaan, osaa kyllä ja talvella hieman edullisempaa kuin kesällä http://teamsamipensala.com .

Ei ne oikealla kaasarin säädöllä leikkaa kiinni. Kun huolehtii että hieman savuttaa niin pelaa koko kesän. Mutta kun se kulkee kovempaa pienellä ruuvilla, iskee ahneus, laihuus ja seuraa leikkaus.
Kone myös kiertää yli 16 krmp ja siitä kun nostaa kaasun kokonaan ja odottaa niin taas leikkaa. Tämän jälkeen hankitaan uusi mäntä ja hapotellaan tarvittaessa alumiinit pois ja matka jatkuu. Ts. pieni kiinni leikkaama ei maksa mäntää enempää, isompi vaurio vaatii hiontaa.

Alakerran laakerit vaihdetaan kerran vuodessa riippuen ajomäärästä. Meillä on pari ICA:a edelleen jääkarteissa kiinni, eikä koneille ole tehty mitään vuoteen, ajettu vaan kaasu pohjassa. Pari kytkintä on hajonnut. Kunhan saadaan jäärata kuntoon, tule ajelemaan Toijalan suunnalle niin jutellaan lisää.
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: ICA-jun
« Vastaus #7 : 19.11.2012 23:34 »
Aika vähän on harrastekisoja jos Vihdin MM-kisaa ei lasketa mukaan.

VIHDIN MM / WORDCUP EI OLE HARRASTEKISA !!   :D  ;)
-> Tosimiehet vetää tosikoneilla. (ei siis ICA-Junioreilla)

Käsittääkseni Tampereella Kaanaassa ajetaan Pirkanmaan Cup:pia jossa pääsee kisaamaan ICA ja ICA-Junior koneilla.
Ps. Meidän kokeilujen mukaan ilman kytkintä oleva ICA on jäällä varsin hankala.
Homman Pitää Olla Hauskaa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: ICA-jun
« Vastaus #8 : 20.11.2012 08:36 »
Sori, erehdyin Vihdin kisasta. Arvokisahan se on kun on kerta MM, WORLD ja ensi vuonna jo Universum arvo  ;D

Ei ajeta enää Pirkanmaa Cuppia, sarja kuoli pois. Siinä oli mahdollisuus ajaa ICA ja ICA-J koneilla, mutta käytännössä ajettiin Rotaxeilla. Sen sijaan viime kesänä aloitettiin Pirkanmaan Fossiilisarja Raket 120 luokassa, se sarja voi hyvin ja kasvaa.

Korjaus myös jääajoon, ICA kytkinkoneita meilläkin on jäällä -J jäi pois. Ei se ajaminen niin haastavaa suoravetoisella olisi, mutta käyntiin työntö on. Mutta Rotax jyrää siinäkin sarjassa, on paljon helpompi ajaa kun on alavääntöä. Me kokeillaan ajaa myös KF3 koneella ja Hämeenlinnan porukka X30:llä. Mutta jos ICA-Junnun saa  pysymään yläkierroksilla niin yhtään ei tarvi vauhdissa hävitä.
-petri-

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: ICA-jun
« Vastaus #9 : 20.11.2012 16:39 »


Kone myös kiertää yli 16 krmp ja siitä kun nostaa kaasun kokonaan ja odottaa niin taas leikkaa.


Kauanko tollasta pitää "odottaa". Ilmeisesti ica konetta ei voi myöskään pahemmin säädellä pukilla ilman jonkinlaista jäähdytyspuhallinta kun on ilmajäähdytteinen ???

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: ICA-jun
« Vastaus #10 : 20.11.2012 18:43 »
Mika Salo Circuitilla n 1,5 sekuntia suoran päässä kun yritin saada 17 krmp mittariin...
Toijalan suoralla pari sekuntia aiheutti poistumisen tangentin suuntaan...

Sen jälkeen säädin kaasuläpän niin että jää hieman auki ja lievää välikaasua jarrutuksessa + kättä imuänkkäriin, ei kiinnileikkaamisia sen jälkeen <- siperia opettaa. Syyhän ei siis ole koneessa vaan sen käyttäjässä. Dynottaminen ilman puhallinta ei toimi kuin Raketissa.
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: ICA-jun
« Vastaus #11 : 20.11.2012 19:09 »
....ensi vuonna jo Universum arvo  ;D

 ;D  ;) Juuri näin.   ;D

Me tönästiin jäällä käyntiin maton päältä, mutta sekin liukastui aika nopsaan lumesta.
junnu-A:hankin saa alavääntöä kun lisää toisen moottorin. Ehkä jo vähän liikaakin...
Bilandin SA250 olisi varmaan jäällä aika peli.

ziiz: Ihan noin hankalaa ICA (ICA-J) koneen kanssa elämä ei ole. Vihdin UniversimChampionship(tm) Historik Formula-A kisoissa koneet laulaa jopa yli 20 000rpm eikä niitä ihan niin vain napsahtele. Periaatteessa ihan mille tahansa 2T koneelle pitkä moottorijarrutus tietää voitelun loppumista (poislukien suoravoidellut), mutta käytännössä jos et ihan tiukimmalla seosruuvilla ajele, niin ei hätää. Noita on harrastelaitteina varsin paljon. Pukilla voi ilmajäähdytteistä käyttää aika pitkäänkin, kuten myös ilmajäähdytteistä moottoripyörää paikallaan. Siksi niissä on isot jäähdytysrivat. Talvikäyttöön joudutkin jopa suojaamaan ajoviimalta, jottei kylmäleikkaa. Pukilla ei muuten moottorin säätöjä juurikaan tehdä, koska vasta ajaessa moottorin kuormitustaso on oikea.

Alaruuvi ( L = Low, yleensä lähempänä konetta) olen säätänyt siten että kone reagoi kaasuun mutkasta ulostullessa herkästi. Yläruuvi (H = high) siten että lakkaa röpöttämästä pisimmän suoran päässä. Ja näihin arvoihin mennään aina rikkaamman kautta, eli lähdet perus-säädöin liikkeelle ja ajat koneen lämpöseksi jonka jälkeen avaat esim alaruuvia vaikka ½ kierrosta. Jos simahti heti, niin koita 1/4  ;)  Nyt ajetaan normaalisti rataa ympäri ja tunnustellaan miten kone vastaa kaasuun mutkista (alakierroksilla) kiihdyttäessä. Joka kerran hieman ruuvia kiristäen. Huomaat että liian paljon auki oleva ruuvi prötää/miettii ja kun kiristät niin kokoajan paranee, kunnes ei enää taas vastaakkaan. -> Mentiin liian laihalle. Siitä vähän takaisin kohtaan jossa vielä vastasi + himppu päälle varmuusvaraa. Nyt sama yläruuville. Haetaan se kohta ruuvista kun laukkaa nätisti suoran päähän.

Ruuvit vaikuttaa hieman toisiinsa, eli "nappi" säädöt löytyy kun ruuvisäädöt käy moneen kertaan käpi vuorotellen. Pakko ei ole. Vihdin MM:ssä mulle on hyvin riittänyt "sinnepäin" säädöt aamun warm-up:issa tehdyn sisäänajon vikalla kierroksella, ja silläkin on joutanut sen mihin taidot ja voimat on miehessä riittäneet.  ;D
Tosin olen ajanut vesikoneella, joka on (ilmeisesti) paljon anteeksiantavampi, mutta kiekui sekin (ICA) 19 400rpm suoran päähän. ( ekan historik kisan, 3v sitten,  Formula-A vesikoneeni otti peräti 20100rpm, muttei sysännyt alhaalta juuri lainkaan) Niin, ja mä en osaa ryypyttää kuin baarissa.

Ei muutakun bensaa tankkiin ja kunnon öljyä riittävästi sekaan, niin ICA-J on versin huoleton peli.
huom: Huoltoasemien 2T öljyt on pääsääntöisesti tehty alle 9000rpm moottoreille.

1.5 sek moottorijarrutusta on jo paljon mille tahansa moottorille.  :o (paljon oli männän välys?)
koko pääsuora kestää yleensä noin alle 10sek, radasta riippuen
Homman Pitää Olla Hauskaa

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: ICA-jun
« Vastaus #12 : 22.11.2012 18:37 »
Kiitos MKR! Asiantuntevaa ja valaisevaa tietoa. Tuosta ryypyttämisestä vielä sen verran että ilmeisesti tarvis aina esim suoran päässä ja kovassa jarrutuksessa, vai? Tarkotin tällä kartti hommia, tän vois tietenki laittaa "mä olin kulkenut pitkän suoran ja sit iski jarru et ei helv++ti ja oli pakko päästä ryypyttään." No ton mä osaan ;D

Tässä vielä linkkinä aika mukava juutuupipätkä ica-j ja Hamilton ja onpa siellä suomalaisiakin ja tässähän sitä ryypyttämistä näkyy...

http://www.youtube.com/watch?v=xDgpS4kx88s&list=FLjyXJgeeCmhSVrDyjoFBaJQ&index=1&feature=plpp_video
« Viimeksi muokattu: 22.11.2012 18:38 kirjoittanut ziiz »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: ICA-jun
« Vastaus #13 : 22.11.2012 20:33 »
Ryypyttämistä, eli männän jäähdyttämistä reippaalla polttoaineella, tarvitset vasta kun otat koneesta kaiken irti. Jos ajelet himpun paksummalla ruuvilla, niin unohda ja keskity hauskanpitoon. Viime Vihdin Historik A:ssa ajoin ihan kärkijoukossa ryypyttämättä kertaakaan.
Jos nyt välttämättä haluat kokeilla niin ryypyttäminen tehdään juuri ennen jarrutusta, kun kaasu on täysin auki. Huomaat kyllä jos ryypyttäminen oli turha, silloin peli kyykkää, jopa sammuu ja kastelee tulpan.  ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Z-Salamapartio

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: ICA-jun
« Vastaus #14 : 29.12.2012 16:21 »

 Minkähän verran sytytysennakkoa ICA-J koneelle pitäisi laittaa  ???


 

Team Laine Verkkokauppa