Kirjoittaja Aihe: jääkarting "aloittelija"  (Luettu 27549 kertaa)

mik78

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
jääkarting "aloittelija"
« : 08.12.2012 12:37 »
eli otsikon mukainen kampe tekis mieli hommata mutta ei ole hajuakaan että mimmonen??
kuski 170cm 70kg

millä runkolla kenties pitäs olla??
mites nuo 120cc jaksaa mennä? vaiko suoraan joku 250cc

mistä jääkart renkaat??

paljonkos noihin saa maavaraa max? saako jostain kenties isompaa renkasta jolla maavaraa lisää?

ja luonnojäälle olis mönkkärillä tarkotus rata tehdä :)

laittakaahan vinkkejä mistä kannattaa alottaa jne..

mik78

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #1 : 08.12.2012 12:51 »
myös valmispaketti kiinnostaa jos joltain sellanen löytyy??

tarjotkaa ihmeessä!!

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #2 : 08.12.2012 14:51 »
Tuolta saat tietoa enshätään: http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,10389.0.html
Etelä-Suomessa käsittääkseni paremmat mahdollisuudet harrastaa, mutta varmasti löytyy tietoa ja vehkeitä myös pohjosemmasta.

-L-



cyte3

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #3 : 13.12.2012 17:02 »
Mitenkähän yammu soveltuu ilman vapaakykintä?pitäis viikonloppuna poika laittaa kurvaileen (12v.)Pohjana ex kartingrata,eli asfaltin päälle aurattu.Ohessa myös jm rata joka tarkoitus aurata ja ajaa 'loivempia' mutkia ;D.Renkaina jotkin venäläiset nasta pyörät.

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #4 : 13.12.2012 18:04 »
Mitenkähän yammu soveltuu ilman vapaakykintä?pitäis viikonloppuna poika laittaa kurvaileen (12v.)Pohjana ex kartingrata,eli asfaltin päälle aurattu.Ohessa myös jm rata joka tarkoitus aurata ja ajaa 'loivempia' mutkia ;D.Renkaina jotkin venäläiset nasta pyörät.

Kyllähän se sinne käy kun ensin saa tökättyä käyntiin, on vähän hankalampaa kuin asfaltilla. Tietenkin lumella pyörähdetäänkin helpommin joten isä voi huomaamattakin saada extra liikuntaa ;)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #5 : 13.12.2012 19:44 »
Pitkähkön "käytävämaton" päältä suoravetosen saa helpommin lykättyä kunnes se lumistuu liikaa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

cyte3

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #6 : 27.12.2012 11:22 »
Hyvä ryypyttäminen,perä ilmassa ja liinalla käyntiin osottautui helpoimmaksi.Lähtö tapahtuu... ;Dheittämällä

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #7 : 27.12.2012 12:30 »
Hyvä ryypyttäminen,perä ilmassa ja liinalla käyntiin osottautui helpoimmaksi.Lähtö tapahtuu... ;Dheittämällä

Missäpäin rata, saako tulla kurvaileen?

cyte3

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #8 : 28.12.2012 00:06 »
Ei onnistu,kun on kunnossapito budjetti nollassa..vuokrakin maksamatta ???jm rata osuus tarvis tiekarhulla (tasausta.(poika meinas ettei penkillä meinaa pysyä)karting rata (Asvaltti) on todella hidas,Talvikäytössä aika nyhertämistä. Tämän talven lumet ei ole tamppaatunut,auratessa tulee asvaltti lähes esille.Samaten jm osuus on hiekka/lumi sekoitusta. Enkä kyllä suosittele karting>karting autolle,sen verta hypyttää.Tietysti kutsuisin jos rata hyvässä kunnossa olisi..
Tää rata projekti on tällähetkellä kahen ihmisen projekti...siks tapahtuu hiukka hitaasti..
pietarsaaressa rata.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #9 : 28.12.2012 10:01 »
Toijalan rata on mahtavassa kunnossa. Lämpöasteilla ei ajeta ja pakkasella jäädytetään.

Radan kunnostus on vaatinut tähän mennessä 200 kuutiota vettä ja pajon talkootunteja. Reenipäivistä ilmoitellaan FB:ssä http://www.facebook.com/#!/groups/102223023228330/ Ratamaksua ei ole päätetty, mutta parinkympin hujakoilla se on.
-petri-

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #10 : 28.12.2012 11:24 »
Toijalan rata on mahtavassa kunnossa. Lämpöasteilla ei ajeta ja pakkasella jäädytetään.

Radan kunnostus on vaatinut tähän mennessä 200 kuutiota vettä ja pajon talkootunteja. Reenipäivistä ilmoitellaan FB:ssä http://www.facebook.com/#!/groups/102223023228330/ Ratamaksua ei ole päätetty, mutta parinkympin hujakoilla se on.

En ole facebookissa. Voisiko tänne ilmoittaa koska sopii tulla ajamaan, ajo-ohjetta ja muuta mitä tulee mieleen.

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #11 : 28.12.2012 20:17 »
Oli muuten aika urotyö noiden dakon nastarenkaiden saaminen tuolle kapealle vanteelle... voin huomenna laittaa kuvan millaisella työkalulla homma lähti luistamaan.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #12 : 28.12.2012 21:17 »
Toijalan rata on mahtavassa kunnossa. Lämpöasteilla ei ajeta ja pakkasella jäädytetään.

Radan kunnostus on vaatinut tähän mennessä 200 kuutiota vettä ja pajon talkootunteja. Reenipäivistä ilmoitellaan FB:ssä http://www.facebook.com/#!/groups/102223023228330/ Ratamaksua ei ole päätetty, mutta parinkympin hujakoilla se on.

En ole facebookissa. Voisiko tänne ilmoittaa koska sopii tulla ajamaan, ajo-ohjetta ja muuta mitä tulee mieleen.
Juu laitetaan tietoa tännekin, rata on kaikille käytössä. Säätila vaikuttaa paljon milloin ajetaan. Viikolle kun vielä illala pimeää niin viikonloppuisin toistaiseksi.
-petri-

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #13 : 28.12.2012 21:29 »
Oli muuten aika urotyö noiden dakon nastarenkaiden saaminen tuolle kapealle vanteelle... voin huomenna laittaa kuvan millaisella työkalulla homma lähti luistamaan.
Nyt on hyvä antaa neuvoja kun ne on paikallaan  ::) Vanteelle saa helpoiten rengassaksilla, vannelaudalla tai ranteella. Vannehuulen yli ja ilman saaminen vaatii kiristysliinan renkaan ympäri, kiristetään niin että rengas puristuu kulutuspinnan keskeltä. Paljon saippuaa, venttilli pois, paineilmaa ja vot, paikallaan on. Harjoitus tekee mestarin.
Työkalut kiinnostaa aina.
-petri-

cyte3

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #14 : 30.12.2012 14:59 »
Starttipilotilla poksauttaa reunat ja heti ilmat perään.helppo,varma ja toimii aina.Myös isomilla renkailla.http://www.youtube.com/watch?v=KMdz6MJGa8A
Tietysti pilottia rengas koon mukaan ::)

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #15 : 12.01.2013 21:09 »
Ensimmäinen viikonloppu menossa jäällä karting autolla. Tässä kuva allekirjoittaneesta. Kuinkahan tällaisella raketilla pärjää rotaxien seassa?


Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #16 : 16.01.2013 11:09 »
Saavutetaanko tällaisella ilmanotolla jotain etua?

http://www.nettimoto.com/crg/-/1437641

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #17 : 16.01.2013 11:47 »
Saavutetaanko tällaisella ilmanotolla jotain etua?

http://www.nettimoto.com/crg/-/1437641

Voisin arvailla, että tuo auttaa koneen lämpöihin (saattaa nostaa paremmin lämmöt pakkasella) sekä toimii ns. sadesuojana jos edessä nostatetaan lumimyrskyä toisten autojen toimesta.
Vauhti pidentää aikaa!

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #18 : 16.01.2013 12:57 »
Saavutetaanko tällaisella ilmanotolla jotain etua?

http://www.nettimoto.com/crg/-/1437641

Voisin arvailla, että tuo auttaa koneen lämpöihin (saattaa nostaa paremmin lämmöt pakkasella) sekä toimii ns. sadesuojana jos edessä nostatetaan lumimyrskyä toisten autojen toimesta.

Taitaa tärkein pointti olla se, ettei kaasari jäädy. Jos ilman lämpötila on esim. -5C, niin ajoviima pakastaa imuilman n. -30 celsius asteeseen. Efekti on sama, kuin kovalla tuulella. Pakkanen puree kovempana!
Pari talvea sitten ajettiin -16 asteen pakkasessa Kukonkoivussa, ja esilämmityksestä huolimatta hirtti kaasu kiinni jään takia kun lumipöly tarttuu vivustoihin. Eli myös isohko muovilätkä tai vastaava on hyvä laittaa kaasuttimen suojaksi.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #19 : 16.01.2013 17:50 »
Kaasuvaijeria unohtamatta!
Mopoliikkeistä saa vaijerinsuojia ja näppärä kaveri tekee ilmapallosta suojan kaasuvivulle. R120:sestä kannattaa suojata myös se päällä oleva säätökalvon reikä. (ei saa tukkia)

Nimimerkillä: Tuplamoottorista sai pidätellä jarrulla tosissaan...
Homman Pitää Olla Hauskaa

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #20 : 16.01.2013 20:31 »
Kaasuvaijeria unohtamatta!
Mopoliikkeistä saa vaijerinsuojia ja näppärä kaveri tekee ilmapallosta suojan kaasuvivulle. R120:sestä kannattaa suojata myös se päällä oleva säätökalvon reikä. (ei saa tukkia)

Nimimerkillä: Tuplamoottorista sai pidätellä jarrulla tosissaan...
Oppia ikä kaikki, mulla hirtti ica-junnusta kaasu kiinni, heti sen jälkeen kun jarruputki oli mennyt poikki ;D  Siinä sitten oli kaikki 2 sekuntia aikaa keksiä jotain repäsevää, eipä muuta kun suoranpäässä täydestä vauhdista vastaheitolla penkkaan.. Meni muuten kohtuullisen syvälle, lunta oli kypärän sisuskin täys!!  Halpa moottoriöljy tippakannusta vaijerinkuoren sisälle on helppo ja hyvä konsti.

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #21 : 22.01.2013 09:17 »
Jatketaan tänne nyt tätä icekart aloittelijoiden löpinää. Ajeltiin viikonloppuna ja minun Bireli oli aivan suvereeni radalla olleista neljästä autosta. Ensin arvelimme, että se johtuu rungon huomattavasta leveyserosta. Eilen sitten soittelin varaosamyyjäni kanssa joka kertoi, että suurin vaikuttava osatekijä olisi kuitenkin se kuinka taakse penkki on saatu. Mitä mieltä täällä ollaan auton leveyden vaikutuksista?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #22 : 22.01.2013 18:13 »
Leveydellä vaikutetaan enimmäkseen sivupitoon, tai oikeemin auton käytökseen sivupidossa asfaltilla.
Jäällä ei niin paljon merkitystä, mutta iso merkitys on painolla vetopitoon. Mitä taaemmas jääautossa saat painopisteen, niin sen enemmän saat pistovoimaa takarenkaiden nastoille. Tämä vaikuttaa myös kaarreajoon, kun vedetään "kahva edellä" vedolla autoa halliten.
Leveyksiä on myös helppo radalla testata, koita eri setuppeja.
Varsinkin etupään muutokset huomaa jäälläkin hyvin.
Homman Pitää Olla Hauskaa

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #23 : 23.01.2013 14:29 »
Kun MKR tuossa kirjoitti, on tärkeää, että radalla vedetään "kahva edellä". Lähdössä kuski nojaa taaksepäin niin paljon kuin mahdollista.

Teppo voi korjata tai täydentää (hänen ideoimat nämä runkosäädöt on, joilla on edelliset vuodet vedetty menestyksekkäästi).

Runkosäädöt (tärkeysjärjestyksessä)
- penkki niin taakse kuin mahdollista (tätähän rajoitettiin standard-luokan säädöin, että minimietäisyys taka-akselista 12 cm, rattiputki max pituus 60 cm)
- edestä rattiputkeen raidetangot yhdestä pisteestä keskeltä kiinni (tee V-pala vahvasta materiaalista): renkaiden tulee kääntyä PALJON ja accermann off
- penkki ylös (standardissa rajoitettu max 6 cm putken keskilinjasta)
- runko ylös edestä ja takaa
- leveydet: V-muoto, edestä niin leveä kuin saat ja takaa mahdollisimman kapea (säännöissä rajoitettaan takapuskurin leveydellä).
- casterit edestä täysille
- paino taakse, esim. akku (hanki iso!, painoa ja kestää koko päivän radalla pakkasessa) aivan yläosaan
- EI VALETTUA takapuskuria (Mikon ja JP:n ideoima ratkaisu ;) toimi loistavasta Vantaan osakilpailussa, kielletty säännöissä)

Renkaat
- uudet renkaat (dako) ei toimi, nastojen pitää nousta ylös, vaatii useita satoja kierroksia. Käännä pyörimissuuntia ajoittain.

Rotax-moottori
- käännä ilmansuodatinkotelo niin, että ilmanotto ylhäältä ja johda ilma putkea pitkin pakoputken päältä tai syylärin läpi. Esilämmitetyllä ilmalla yritetään välttää kaasuttimen jäätyminen, joka iso ongelma jääkartingissa
   Suojaa kaasutinta ajoviimalta.
- tuki syyläri tarvittavin määrin, koneen pitää lämmitä...
- takaratas >= 90, eturatas 11 piikkinen
- iso akku (jäällä ei ole ladattavaa sähköä), saat lisäksi painoa taakse
- iso suutin (>170) jotta menee läpi

Tästä videosta näet Tepon kertovan säädöistä kohta 3:20, sekä ajotyylistä, drifting style, you like it!
www.youtube.com/watch?v=fJK43chnhYg

2012 IceKart sarjan säännöt
http://icekart.skallio.com/

Lämpimiä ajokelejä!


saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #24 : 23.01.2013 19:59 »
Huono uutinen renkaista, viime viikonlopun kisoissa kokeiltiin ihan uusia renkaita. Älyttömän hyvä pito ja useita erävoittoja.
Ihmeteltiin tätä ja kokeiltiin uusia takarenkaita toisessa tiimissä, sama juttu. Hyvä pito ja erävoitto suoran mitan marginaalilla. Sori pojat jos tulee paljastettua kisasalaisuuksia :-X.

Olisiko nämä tämän vuoden Dakot pehmeämpää kumia, nurjana puolena nimittäin se että nastat irtoili keskeltä.
Edellis vuonna kun ajettiin uusilla, niin niillä jäi viivalle sutimaan. Vain vanha rengas jossa nastat on nousseet piti hyvin.
Olimitenoli, radalla oli muutaman erän jälkeen irtolunta joten nasta ei yllä niin hyvin jäähän. Se selittäisi tämän uuden renkaan pidon.
Ts seuraavaan kisaan alussa vanhat renkaat, kun jää on puhdas, sitten uudet renkaat alle kun pinnalla on irtolunta. Dako kiittää.

Penkkisääntö tehtiin viime vuonna, määriteltiin 12 cm, mutta unohdettiin määritellä mittaustapa. Mitataanko vaakasuoraan akselista penkkiin vai penkin yläreunasta kohtisuoraan. Sekä mitataanko akselin keskeltä vai etureunasta. Tässä on 15-20 sentin ero mittaustavasta riippuen. Oikeasti tätä rajoittaa useimmissa rungoissa kiinteät penkintuet.

Onneksi ajotaito ratkaisee eniten, kuten kesällä.

-petri-

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #25 : 31.01.2013 14:37 »
Mitäs tykkäätte mun tänään tekemästä ilmanotosta?  ;D

Tähän meni 10mm armaflexiä, 50mm ilmanottoputkea ja rakennusteippiä.



Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #26 : 31.01.2013 16:05 »
Oli kuinka hieno tahansa, niin ilmaa ei saa riittävästi... huoh... mitähän sitä keksisi

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #27 : 31.01.2013 18:58 »
Oli kuinka hieno tahansa, niin ilmaa ei saa riittävästi... huoh... mitähän sitä keksisi

Onko se yhtään edestä auki, eli jos sais sellasen sopivan kylmä/lämmin ilma seoksen ???

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #28 : 31.01.2013 19:03 »
Ei ole, mutta kaveri osti tuon yllä mainitun CRG:n ja se toimii erittäin hyvin ja on abaut samanlainen.

Jarzki

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
Vs: jääkarting "aloittelija"
« Vastaus #29 : 31.01.2013 19:36 »
Sahasin filtteristä muovisen pään irti, se saattoi hieman auttaa. En vielä koittanut ajaa, kun on ihan karvan tota vettä pihassa. Oliskohan se paha jos repisin koko filtterin irti?


 

Team Laine Verkkokauppa