Kirjoittaja Aihe: RMC säännöt 2013  (Luettu 7299 kertaa)

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
RMC säännöt 2013
« : 14.12.2012 18:54 »
Voisiko joku tiivistää muutokset viime kauteen verrattuna  ::)

Ainakin 12,5 venturi on kielletty: http://www.maxchallenge-rotax.com/regulations/pdf/RMC-RMCGF_REGULATIONS/RMC_RMCGF_Regulations_2013/RMC-RMCGF%20Technical%20Regulations%202013_2012_12_10.pdf


edit: nyt pitää lukea säännöt tarkkaan ja tarkistaa romppeet ettei käy kuten Joensuussa  :D
« Viimeksi muokattu: 14.12.2012 18:57 kirjoittanut Tero »

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: RMC säännöt 2013
« Vastaus #1 : 15.12.2012 01:38 »
Aika mielenkiintoinen kohta on myös toi seosöljy! Säännöt sanoo nyt sitten seuraavaa:
"Oil: XPS-Karttec 2-stroke oil (CIK homologation no. 110162/01 or )"
Muita öljylaatuja lista ei tunne. ???

En jostain syystä jaksa uskoa siihen, että kaikissa luokissa jokainen kuski vaihtaa öljynsä XPS-öljyyn, ainakaan hymyssä suin..
« Viimeksi muokattu: 15.12.2012 01:51 kirjoittanut lasselaakso1 »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RMC säännöt 2013
« Vastaus #2 : 15.12.2012 09:10 »
(EDIT)Nopeesti katsoen kaasuttimessa enää vain 8.5 venturi on sallittu, runko saa olla QD tai QS ja kohot kummat vaan eli 3,6 tai 5,2 gr.

Kohojen korkeus kaasuttimessa määritetty, pitää olla mittasapluunan (osanumero 227400) toleranssin mukainen. Eli bensanpinta on määrätty.

Kaasuttimen sisuskaluihin, neulaan  ja suutinten ja putkien mittoihin (start jet, idle emulsion tube, idle jet jne.) mittamääritykset sekä sallitut vaihtoehdot lueteltu aiempaa yksityiskohtaisemmin. Esim. Tyhjäkäyntisuutin saa olla välillä 30-60, samoin emulsioputki, saavat olla toisiinsa nähden eri kokoa.

Moottorissa tai sen osissa ei saa olla sponsoritarroja, paitsi Rotax/Mojo/XPS/BRP (kohta 9. Engines)

Kaikkiin jäähdytinmalleihin saa laittaa teippiä kylmissä oloissa. Läpällisen jäähdyttimen läppää ei enää saa uusien sääntöjen mukaan irrottaa.

Öljylaadun rajaaminen vain rotax- öljyyn on outo veto, tuleeko kohta kisabensakin?
« Viimeksi muokattu: 15.12.2012 12:05 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: RMC säännöt 2013
« Vastaus #3 : 15.12.2012 16:36 »
Tarroille on ihan sama, ja mahtaneeko tuo olla muualla kuin Isossa Finaalissa tarkkaa?

Kaasariin kyllä aukesi melkoinen työmaa! No, varmaan lähes koko porukka lähtee sikäli samalta viivalta että 12.5 kaasari on tainnut olla se yleisemmin käytetty. Nyt vaan sitten suuttimia ja suutinputkia ja kohoja ajamaan ristiin rastiin ja vertailemaan 'vaikutusta'.

Öljylaadun rajaaminen ei ole sen kummallisempi veto kuin se että käytetään Mojon kumeja... kyllä tämä Rotax sarja on isoa bisnestä näille jotka sitä pyörittää monopopin omaisesti, niin kansallisesti kuin isommillakin areenoilla.

Kaikkine puutteineenkin silti erinomainen konsepti tällä sarjalla!

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RMC säännöt 2013
« Vastaus #4 : 15.12.2012 17:18 »
Tarroille on ihan sama, ja mahtaneeko tuo olla muualla kuin Isossa...


Tarroille se on ihan yksi lysti, mutta ensimmäistä kertaa tuo on säännöissä, joten joku syy siihen varmaan on? Tuskin sitä lämpimikseen on keksitty  ;D
Periaatteessa katsastus voi todeta, että tarra pois ja ei asiaa gridiin, ellei näin ole.

Samanlainen hassu sääntöhän on se, jonka mukaan pakojousen on oltava Rotaxin tekele. Jouselle ihan hailee, tuskin vaikuttaa kulkuun, sen sijaan varaosakauppiaan kassavirtaan kyllä, mutta kone ei ole tarkkaan ottaen sääntöjen mukainen väärällä jousella...  ::)

Kaasari tulee olemaan mielenkiintoinen projekti...

"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: RMC säännöt 2013
« Vastaus #5 : 15.12.2012 19:38 »
Aika mielenkiintoinen kohta on myös toi seosöljy! Säännöt sanoo nyt sitten seuraavaa:
"Oil: XPS-Karttec 2-stroke oil (CIK homologation no. 110162/01 or )"
Muita öljylaatuja lista ei tunne. ???

En jostain syystä jaksa uskoa siihen, että kaikissa luokissa jokainen kuski vaihtaa öljynsä XPS-öljyyn, ainakaan hymyssä suin..
mitenkähän tuota öljysääntöä valvotaan... :o onko kyseisessä öljyssä jokin aine, joka muista puuttuu, ja on helppo seosbensasta analysoida...pirusti se ainakin tahmaa ravea :-[ motulilla ei ollut samaa ongelmaa...
pari sekuntia liikaa...:D

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: RMC säännöt 2013
« Vastaus #6 : 15.12.2012 20:19 »
Tarroille on ihan sama, ja mahtaneeko tuo olla muualla kuin Isossa...


Tarroille se on ihan yksi lysti, mutta ensimmäistä kertaa tuo on säännöissä, joten joku syy siihen varmaan on? Tuskin sitä lämpimikseen on keksitty  ;D
Periaatteessa katsastus voi todeta, että tarra pois ja ei asiaa gridiin, ellei näin ole.
Tarrat tuskin on se isoin juttu säännöissä. Mutta nyt kun mainitsit, niin ainakin 2000-luvun alkupuolella oli ihan suomennetuissakin sarjasäännöissä maininnat tarroista, eli pakolliset Rotaxin öljy, sytytystulppa ym yhteistyökumppanien mainokset ponttooneissa (ne mitkä tulee moottorin mukana). Ei niitä käytännössä noudattanut kukaan eikä sarjan järjestäjä edellyttänyt. Oli vain suoraan käännetty kv-säännöistä.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RMC säännöt 2013
« Vastaus #7 : 15.12.2012 21:18 »
Kaasutinsääntö ja jäähdyttimen teippauslupa kaikille jäähdyttimille ovat minusta isoimmat muutokset. Pilkunviilauksella ei ole väliä.

Mutta keskustelun alussa pyydettiin nostamaan esiin muutokset edellisvuoteen.

Öljysääntö on turha, ellei sillä saada perusteltuja hyötyjä käyttäjille ja eipä sitä ole täällä kisoissa vaadittukaan. Vaikea valvoa ja siihen laitetut paukut ei ehkä mene oikeaan osoitteeseen, tärkeämpääkin valvottavaa kun on.

Se ei siis ollut tarkistusluennan jälkeen uusi sääntö, vaan jo aiemminkin säännöissä. Teippaus on uusi juttu.

"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC säännöt 2013
« Vastaus #8 : 16.12.2012 10:08 »
Se ei siis ollut tarkistusluennan jälkeen uusi sääntö, vaan jo aiemminkin säännöissä. Teippaus on uusi juttu.

Sellainen asia tuli tuossa mieleeni jäähdyttimen teippauksesta että vaikka teippaus olisi sallittu, niin teippien irrottaminen kesken kisan radalle ei ole sallittu. Yksi kaveri hylättiin moisesta Magny Coursissa. Eli pidetään mekin täällä radat puhtaana, kiitos.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa


 

Team Laine Verkkokauppa