Harmi ettei säännöt ole yhtenäisiä näin Tamperelaiselle tiimille kun ollaan kolmen sarjan keskellä.
Tein kisakalenterin ja totesin että voitaisiin ajaa muutama kisa OB, muutama Xon ja muutama keimola, mutta yhtään täyttä sarjaa ei voida ajaa koska viikonloput ei kaikki sovi.
Jos olisi yhtenäiset säännöt olisi helppoa ajaa kaikkia sarjoja vähän sekasin.
Tuotanoiniin...ei kait tuo sekasinvetely nyt niin kovin vaikeeta ole nykyisessäkään sääntöviidakossa ?
Kaikkein kinkkisin ero noilla mainitsemillasi sarjoilla lienee niissä vaadittu tiimin koko.
Xoncupissa kun riittää tiimiksi yks innokas, Keimolassa tarvii olla jo 3 kuskii ja OB:ssa 4. Tää on kyllä joltain kanteilta katteltuna harmittava ero, mutta näitä on ollu jo lähes aikojen alusta ja tullee olemaankin, kun näillä kaikilla sarja-järjestäjillä on omat ja varmasti perustellutkin näkökulmansa omiin vaatimuksiinsa. Ongelmaahan tossa ei ole jos sattuu olemaan esim.4 kuskin kopla koossa, mutta pienemmille tiimeille tulee sitten kyllä eteen keikkakuskien haalinta jossain kohtii, ja se taas ei ole aina niin kovinkaan helppoo se...
Noin niinkun tekniseltä puolelta tarkasteltuna tän pitäis kyllä olla sillain helppo nakki toteuttaa tää sekavetely, että en nyt ihan heti keksi miten siittä vielä helpompaa sais...?
Etenkin jos sattuu olemaan kyseessä uus taikka muuten "käsittelemätön" moottori, nostaa sen laatikosta ja ruuvaa johkin sopivaan runkoon kiinni ja eikun vetään...ainakin Xoncupissa ja Keimolassa on säännöissä kielletty paljoo muuta tekemästäkään. Jos sitten vaikka OB:ssa sallitaankin erinäisiä muutoksia tehtäväks, niin pakkokos niitä silti on tehdä...? Sinnekkin pääsee ihan vakiolla sekaan.
Tilannehan tietysti sitten heittää häränpyllyä siinä kohtii, jos vaikka lähtökohtasesti sattuu omistamaan jonkinlaisen jostainsyystä jollaintapaa jonkuntoimesta koneistetun "menopatin"...rajoittuu sitten kisailut lähinnä tuonne OB-kisoihin. Tuossa tilanteessa suosittelen lämpimästi ottamaan harkintaan ihan sellaisen tavallisen ( =vakion ) harraste-moottorin hankinnan, sillä kun ei tule ainakaan näillä näkymin vastaan teknisiä esteitä osallistumiselle sarjaan kuin sarjaan.
Täältä noita julkaistuja tekniikka-oopuksia kiinnostuneille löytyy ( osa tuoreita 2008 ja osa vuodelta 2007 kun ei löytyny uudempia...? ):
-
Xoncup luokitustodistus -
Xoncup sarjasäännöt-
Keimola fossiili sarjasäännöt-
Oulu fossiili-sarjasäännöt-
Oulu fossiili luokitustodistus-
OldBoys luokitustodistus -
OldBoys sarjasääntöjä 2007-
Susekan säännöt 2007Renkaita tarvii sekavetelyyn tällä kaudella ja näillänäkymin kahta eri merkkiä, ihan niinkun on aina ennenkin tarvinnu, merkit vaan vaihtelee...Tämäkään ei liene ihan ylipääsemätön ongelma jos tarpiiks innoissaan on liikkeellä ? Ainakin Indooreja löytynee kentältä tarvittaessa käytettyinäkin pilvin pimein, ja ottamatta sen enempää kantaa ko.rinkulan laatuun, siinä hommassa saattaa jopa käydä odotettua parempi tsägäkin jos sattuu osumaan nopeelle vuosikerralle... Renkaitten vaihto liikuttaessa sarjojen välillä lienee pikkujuttu, se on sitten toinen tarina jos tuntee tarvetta myös rungon säätämiseen aina kulloisellekkin kumille.Toisaalta tuleehan siinä sitten tota säätöä reenattua...
Painorajoista löytyy ilmeisesti melkotarkkaan kympän heitto ( 150-160 kg ), eli keskimäärin tarvis ainakin kevyemmillä kuskeilla/tiimeillä olla kontissa mukana 10 kg punttia. Ruuvaaminen tarvittaessa irti/kiinni ei sinänsä ole iso homma sekään, alkaa tietty jossain kohtii kautta kyllästyttämään jos alvariinsa tarvii veivata ees-taas...Helpottaa kummasti hommaa jos viittii valmistella palikat sillain etukäteen että on valmista punttia ( minkä painot kans tiedossa...) esillä, niille paikka tiedossa esim. penkin selässä ja vaikka pultitki jo puntissa mukana, kuskit muistaa/tietää itte oman painonsa eikä edes yritä tähdätä just tarkkaan siihen alarajaan...muutaman kilon ylipaino ei vielä tunnu juuri missään, paitti ylimääräsenä sättäämisenä ratavarikolla jos sitä viimiseen asti koittaa välttää.
Tamperelaisittain tarkasteltuna ( ? ) tuohon sarjojen listalle vois vielä lisätä vaikka Susekan kisat...2008 sääntöjä siellä vissiinkään ei ole vielä väännetty ( herättäkää joku neet ny jo...), eikä rengaskaan kait siis vielä tiedossa (...heräätys ? ), mut ainakin -07 siellä oli tasan helppoo vierailla paitti että painoissa tarvi antaa pikkusen tasotusta...2 kuskia riitti tiimin kooksi menneellä kaudella ja toden-näkösesti tulevallakin ?
Kisapäivien osuminen sopivasti kunkin omiin menoihin lienee enemmänkin tuurista kiinni....vaikeutuu toi osumatarkkuus taatusti mitä isommasta jengistä kyse.
Samaten lienee tuuri-juttuja se että osuuko Keimolan ja Susekan arki-illat kenenkin kalentereihin paremmin vai huonommin kuin Xoncupin lauantait tai OB:n vaihtelevat lauantait-sunnuntait ?
Muutoinhan tää SekaVetely on pelkkä asenne-kysymys...? Itse vierailin viime kaudella viidessä eri sarjassa, kaikissa samalla pannulla, rungolla jne...
Heittäkäähän mielipiteitä kehiin näistäkin asioista, ettei aina vaan niistä iän'ikuisista sorvauksista ja viilailuista...
_______________________________________________________________________
yritin olla puolueeton...
http://www.xonsport.fi