Pari kysymystä ja provo loppuun niin alkaa vastauksia tulemaan, hienoa.
Mutta, ensimmäisenä pitää huomauttaa Artolle ja Tommille, että lukemalla tässä topicissa aikaisempia postauksiani, huomaatte että itse kannatan järjestyksessä:
1) Opettele ajamaan ja pidä vehkeet kunnossa
2) Säädä runkoa
3) Säädä konetta
Kun tätä keskustelua lukee, niin huomaa että taidan olla hieman sinisilmäinen ja erikoinen ihminen, kun itse en ole kokenut Oldboysin moottorisääntöjä:
A) Kilpailukykyyn vaikuttaviksi
B) Kustannuksiin vaikuttaviksi
C) Tieto tai taito puolelta rajoittaviksi
Mitä tulee Vega Indoor renkaisiin, niin noista renkaista kyllä tiedetään taso ja mielipide, siihen ei mitään lisättävää. Kaikkien R120 sarjojen intresseissä on varmasti vaihtaa viimeistään ensi kaudella parempaan renkaaseen.
kaikkein surkein juttu on toi enklantilaisten keksimä lähtötapa. kyllä sattuu ja tapahtuu, tarvitaan porukkaa radan varrelle enemmän kun varikolle eikä sittenkään nähdä kaikkia rikkeitä. onpa joskus jaatisen myynti autosta loppunut taka-akselitkin eurokartingin alkutaipaleella.
Tämä piti erikseen kommentoida, koska oli kaikista surkein kuulemma. Itsekkin komppaan slowflyta, tulee ohituksia mukavasti ja nopeasti siellä porukka paikkansa löytää. Sattuu ja tapahtuu, niistä taas en ole kuullut Oldboysin historiassa, vaikka ainahan lähtö on erityinen paikkansa moottoriurheilussa ja jotain pientä tapahtuu silloin tällöin. Mutta hyvin on meillä pelannut ja valituksia ei ole kuljettajien puolelta tullut.
Niin, 95% koneiden eroista tulee siitä kuinka suorassa alakerta on, palotilan koosta ja kaasarista. Nykyään uudet koneet on kasattu pienemmällä lekalla eli alakerta on aika hyvin jo uutena kulkeva..
Kuulostaa hyvälle ja niin kauan kuin on moottoreita, tulee olemaan eroja, teki niille mitä tahansa ja varsinkin jos tekee paljon.
Millä se junnuhuoltaja sitten sen koneen tekee? Aika fakiiri saa olla jos nyppäsee vauhtipyörän irti pelkillä hierojan työkaluilla
Tässä asiassa en ilmeisesti ihan saanut selitettyä läpi ideaani. Itsehän en tiedä junnu touhusta muuta kuin sen, että jotkut lapset nauttivat ajamisesta ja heidän vanhempansa ovat fiksuja ja ostavat lapselleen auton..
Sitten isät ihmettelevät välillä suu pyöreänä moottoreita ja usein teettävät ne muilla, riippuen osaamisesta, kiinnostuksesta jne. Olen ainakin ymmärtänyt, että kaikki eivät näitä itse tee. En ainakaan itse osaisi kylmiltään moisia, vaan apua tarvisin ja niitä laitteita, ainakin nuo meidän seuralta löytyvät.
Niin no miätippäs paljonko teoreettista hyötyä on tolla joukkueella kun niillä on parempi mahdollisuus penkoo koneita Jos sytkän säätäminen olis kiellettyä, niistä laitteista ei olis sitä TEOREETTISTA hyötyä.
Tätä en ymmärrä ollenkaan, eipä tuolla joukkueella mitään hyötyä ole niistä ollut, jos vielä nuo laitteet omistavat edes. Siinä ajelevat missä muutkin, asiaa en ole edes sen kummemmin ajatellut, kunnes täällä asiasta (laitteista) mainitsit. Se että en ole asiaa miettinyt, lukee tämän postin alussa, kohdat 1, 2 ja 3.
No onhan se kiva kun on tekosyy sille jos ei pärjää
Heh heh, vitsin murjaisit.
Niin siis lähtökohtasesti aikuisharrastusluokan ja 85 luokan vertaaminen toisiinsa on turhaa koska
- R120 moottoreita on ollut käytössä vasta 7-8 vuotta eli eroja ei ole niin paljon
- R85 moottoreita taas on tehty paljon pidempään ja löytyy kymmeniä eri sylinteri/alakerta/puola/vauhtipyörämalleja joten on loogista että niiden eroja tasotetaan varsinkin kun puolen sekunnin ero kärkeen tietää sijoitusta 20+ Meillä AikuisHARRASTAJILLA se taas tarkottaa sijoja 3+
- Meidän sarjoista ei nousta enää mihinkään, Junnuista ehkä 1/3000 kuskia nousee Formula1 luokkaan asti joten siellä toi säätäminen on jotenkin ehkä ymmärrettävää
Edellisen oman viestini tärkein pointti oli, että meillä Jyväskylässä minun mielestäni systeemi on toiminut hyvin, enkä vieläkään näe syytä sille, että miksi tasaväkisten koneiden tekeminen Jyväskylän mallin mukaan olisi huono vaihtoehto, varsinkin kun R85 puolelta on mallit ja kokemusta jo olemassa.
Ylimääräisiä kustannuksia en ole kokenut asiasta koituvan. Meille joku on aina koneen huoltanut ja laittanut vehkeet kohdilleen, itse ollaan sitten stefaa vaihdettu ja muuten puhdistettu tai männänrengasta laitettu. Loppu aika ollaan sitten keskitytty enemmän tärkeisiin puoliin kuten ajamiseen ja rungon säätöön.
Tosin viestiesi mukaan R120 on uutenakin hyvinkin tasaväkinen kone, joten sekin kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta.
Onhan näitä tosin meidänkin sarjasta esimerkkejä ja varmasti monesta muustakin sarjasta. Oldboysin kesän Jämsän kisan eräästä lähdöstä top 10:n parhaat kierrosajat:
SIJA TEAM PARAS KIERROSAIKA
1 Team Tehopiikki 44.830
2 JMJ-Team 44.988
3 Kosmic Racing 44.945
4 Team Computec 44.992
5 Vesileppis Team 45.195
6 Eurostandardi RT 45.258
7 Team Runnability 45.131
8 Team Jari-Pekka 45.162
9 Kevli RT 44.998
10 Scuderia Kir 45.123
Mitenkä muuten vertailpohjana esim. Rotaxissa koneiden huollot toteutuvat? Olen ymmärtänyt että ne on sinetöity/plommattu, kuinka tuo vaikuttaa asiaan? Kertokaahan tietämättömälle.