Moikka.
Tuo yhteistyökumppani on aivan oikea termi. Yhteistyökumppani haluaa myydä tuotteitaan ja palveluitaan.
Kuinka kartingtiimi siinä voi auttaa?
Ollaan jääty tiimiemme kera puuhastelemaan yksinämme, kun verkko ja ennankaikkea yhteisöllisyys tarjoaa valtavan mahdollisuuden.
Mietipä, jos voisit tarjota yhteistyökumppanille
- 100-150 linkkiä eri kartingkilpailijoiden sivustoon
- 100-150 Facebook -tykkäystä eli tykkääjien seinillä päivityksiä, potentiaalisesti kymmeniä tuhansia "näkeviä" silmiä (paitsi ollaan kaikki kartingihmiset on toistensa kavereita).
Tuo tarkoittaisi, että esim. minä lisäisin Alfred Kurjen yhteiskumppanin linkin tiimimme Linkit-sivulle, Alfred tekisi vastaavasti meidän yhteistyökumppaneitten linkeille. Ja samalla lailla kaikki, jotka sitoutuisivat mukaan.
Yrittäjäisät tietysti ilmoittaisivat myös omat yrityksensä sivut.
Mitä yhteistyökumppanit saisivat?
HAKUKONETULOKSISSA NOUSUA
- Google arvostaa linkkejä sivustoon, mitä enemmän sen parempi. "Ristiinlinkityksen" kautta nousua hakukoneen hakutuloksissa.
Hakukoneessa sijoittuminen on yritykselle erittäin tärkeää, KOLME ensimmäistä hakutulosta ns. orgaanisissa hakutuloksissa (jotka ei ole ostettu AdWord:llä) vie 70 % klikkauksista.
Vaikka arvokkampia tuotteita (kuten maalämpöpumppu) tuskin ostetaan verkosta, TIETOA haetaan sieltä paljon ennen ostopäätöstä.
- jos yhteistyökumppanin sivusto tarjoaa myös Facebook Tykkää-mahdollisuuden, yhteistyökumppaniin sivustoon linkkien määrä moninkertaistuu (ja hakukonenäkyvyys nousee entisestään). Jaa linkki -pyyntö lisää yhteistyökumppanin "näkeviä silmiä" rutkasti.
Rekisteröityneitä Facebook-käyttäjiä on Suomessa yli miljoona.
- samalla myös kartingtiimien näkyvyys hakukonetuloksissa nousee
Erityisesti kuluttajatuotteita myyvät yritykset olisivat varmasti kiinnostuneita, ei se paikallinen kylä K-kauppias, kaikkihan tietää, että hän on siellä.
Jokainen kuluttajatuotteita myyvä yritys ostaa jo nyt Googlelta AdWords-mainontaa (eli niitä jotka näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella ja oikeassa reunassa).
Tälläisen ristiinlinkitetyn linkitysyhteisön johdosta yhteistyökumppanin sivu sijoittuu korkealle orgaanisissa hakutuloksissa (joista kolme ensimmäistä vie 70 % klikkauksista, loput jakaantuu loppujen ensimmäisten kymmenen ja jonkun verran AdWord -linkkien kesken).
Isossa maailmassa tälläistä yhteisöllistä suositelua tapahtuu jo.
Toteutus voisi olla, vaikka tämän sivuston ylläpitäjä loisi osion, jossa olisi
- sitoutuneet tiimit luettelona (ja klikattava linkki tiimin yhteistyökumppani-linkki -sivulle): Näyttää epäileville
- lista yhteistyökumppaneista (ja yrittäjäisien yrityssivuista)
Yhteistyökumppanista kerrottaisiin nimi, linkki, sekä lyhyt kuvaus toiminnasta. Ja tieto kenen yhteistyökumpani.
Vapaamatkustajia ei mukaan. Jos joku ei vaikka kuukautta nopeammalla tahdilla päivittäisi toisten yhteistyökumppaneita ja ei muistutuksesta huolimatta toimisi, eikun tuon vapaamatkustajan linkit pois (sen vuoksi tieto kenen yhteystyökumppani). Verkossa kun tuo likes reaaliaikaisuus on ehdottomuus. Vapaamatkustajalle yhteistyökumppanien linkkien poistuminen voisi tulla kalliiksi...
Googlen hakukoneoptimoinnista voi lukea Googlen aloitusoppaasta
http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/www.google.fi/en/fi/intl/fi/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-fi.pdfKohdasta Verkkosivuston mainostaminen oikealla tavalla löytyy kohta : Sivustosi maineen kasvattaminen sivustoosi johtavien linkkien määrää lisäämällä
(tässä tapauksessa siis yhteistyökumppaniemme sivuistoihin)
On siellä varoitus keinotekoisista linkeitä, eli läheltä liippaa...
Mitä pidätte ajatuksesta? Kommentteja? Löytyisikö halukkaita mukaan?
P.S. Minä testailen yhteisömarkkinoinnin toimimista tässä
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,12677.0.htmlP.S.S. Pelottava ajatus on, että jokamiesluokassa on tuhansia kilpailijoita. Siellä tuollainen yhteisömarkkinointi tarjoaisi valtavan mahdollisuuden.