Ajattalinpa aloittaa aiheen raket95 kokemuksista, nyt kun on päästy jo vähän kokemaan, moni tällä kaudella ja muutamat jo viime kauden puolellakin, miten tuo menee ja mitä yllätyksiä on koneen vaihto tullessaan tuonut.
* * * * * * * * * * * * * * *
HUOM. Alla olevasta kirjoituksesta en ota mitään vastuuta, eikä tiedot ole välttämättä oikeita, syvä opiskelu kun on vasta käynnissä Raket 95:sen suhteen.
* * * * * * * * * * * * * * *
Meillä tuli hankittua pojalle käytetty raket95 tuolta Ruotsin puolelta kun aika paljon siellä vuoden mittaan käyn. Ostin koko auton missä tuo oli kiinni. Myin sitten rungon ja tillbehöörit pois, niin ei onneksi jäänyt koneelle kamalasti hintaa.
Talven aikana purin sen tuhannen osiksi ja tsekkasin mitä on syönyt ja yritin mahdollisimman huolella sen sitten kasata.
Alakerran laakereita ainakin sai sovitella aika kauan ennen kuin pyöri mallikkaasti, eikä pantannut/kanittanut mistään. Stefat meni ok, siinä ei mitään ongelmaa.
Pakoasteiden kohdilleen sovittelu sitten vaatikin aikamoisen nipun tiivisteitä, ennen kuin asteet meni suunnilleen sinnepäin. Tiivisteitä yhteensä muistaakseni noin 1 mm. Eli mielestäni aika paljon. Tämä taas aiheutti sen, että palotila on ihan metsässä. No jostain olen oppinut, että asteet ovat tärkeämmät kuin palotila. Tosin jonkun sortin kompromissia täytyy vielä yrittää noiden suhteen etsiä. Palotila kun tuolla tiivistenipulla on 1,6cm3.
Sytkän olin jostain kuullut, että 2.2-2.4. Laitoin 2.4. Tosin nyt kuulin radalla että voi laittaa paljon enempikin,,, 2.6-2.8:kin. En tiedä. Täytyy vähän kevään aikana kokeilla.
Startin kanssa ei ole ollut ongelmia ja akussakin tuntuu olevan potkua useammaksi päiväksi täyden latauksen jälkeen. Kuulin tosin sellaisen jutun että noin 5 sekuntia kannattaa kuskin seistä käynnissä olevan auton kanssa paikallaan ennen kuin lähtee liikkeelle, ettei startti jää päälle tai jotain.
Noilla säädöillä ollaan käyty Vihdissä, Paimiossa, Forssassa ja Monakossa. Ihan kohtuu aikoja poika sillä on onnistunut ajoittain kellottamaan. Ei nyt mitään rataennätyksiä, mutta itselleen ihan kelvollisia aikoja.
Täytyy tässä kevään aikana hakea vähän tuota palotilan ja asteiden kompromissia ja säätää sytkää vähän korkeammaksi.
85:seen verrattuna ei tuo mielestämme ainakaan mitenkään juurikaan kovempaa mene. Ehkä antaa kurveissa vähän enempi vääntöä, mutta suorilla aika samaa kamaa kuin raket85.
Kaikkein mukavinta on kyllä ollyt tuo napista käyntiin meiniki. Ei yhtään ole kyllä ikävä sitä työntämistä. Aiemmin kun tuli heitettyä parit ukemit per kausi
Kirjoitelkaa jatkoksi jos huvittaa kokemuksianne Raket95:sta.
ps. Tarkoitus ei ole yrittää tehdä koneesta mitään ohjusta. Meille on ihan sama millä sijalla ajellaan. Pääasia että pojalla on hauskaa. Tykkään vaan ropata noita moottoreita tallissa. Ihan kivaa vastapainoa ja rentoutumista arjen hässäkän keskellä.