Viimevuoden SM kisassa oli 16 kuskia kun tekniikkasäännöt antoivat mahdollisuuden ajaa myös vanhemman luokituksen kalustolla. Tälle vuodelle lajiryhmä päätti suuressa viisaudessaan pitäytyä kaikissa SM luokissa CIK 2012 tekniikkasäännöissä ja siitä seurauksena yksi KZ2 kuski sarjaan ilmoittautunut. Lupasivat kyllä korjata virheen, mutta eivät sitten kuitenkaan saaneet mitään aikaiseksi. Olisi ilmeisesti ollut jollekin taholle liian kova pala kun KZ2 olisi ollut toiseksi suurin luokka. Muuallahan KF2 luokka on jo jäänyt kokonaan pois, varmasti monestakin syystä mutta ennenkaikkea sen kalleuden takia.
Moottorien huoltamisen osalta KZ2 luokkahan on edullinen ajaa, meilläkin meni enemmän euroja Yamahan huoltoihin kisaa kohti kuin KZ10 huoltamiseen. KZ2 moottori on huomattavasti kestävämpi kuin KF luokkien moottorit ja kun voimaa on 50 hv niin myöskin todella makea ajettava. Moottorien kehittymisestä ja kompaktiudesta voidaan olla montaa mieltä, 2013 luokituksen moottorit ovat vanhoja malleja 1-2 cm lyhyempiä ja peräti 400 grammaa keveämpiä, ei siis mitään merkitystä. Ainoa merkittävä ero on vaihteistossa, uudessa saa takoa isompaa pesään kaasu pohjassa.
Ruotsissa ajettiin viimevuonna kovilla renkailla, melko haasteellista eikä varsinaisesti tuonut säästöä. Nyt sielläkin on palattu pehmeämpään seokseen, neljällä renkaalla vetää komeasti pitkän kaavion kisan. Toisaalta jos viikonloppuna käytettäisiin kuusi rengasta, ei sekään kuluja kovasti nostaisi.
KZ2 luokka olisi sikälikin järkevä luokka että sitä voivat ajaa muutkin kuin "kääpiöt" ilman että antaa liikaa tasoitusta. Voima ja vaihteet tasoittavat tilannetta ja ajaminen yhdellä kädellä vaatiikin jo todellista fyysistä voimaa.
Ei varmasti ole syytä keksiä mitään kansallista kuristettua luokkaa, kaikkein viimeksi yksityyppi luokka. Miksi keksiä pyörä uudelleen, kun on jo olemassa toimiva??