Kirjoittaja Aihe: Saderenkaiden "sisäänajo"  (Luettu 5388 kertaa)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Saderenkaiden "sisäänajo"
« : 29.05.2013 14:46 »
Uusissa saderenkaissa on kova, sileä pinta kuten slickseissäkin.  Ilmeisesti tuo on aluksi aika liukas.  Voiko renkailla lähteä suoraan aika-ajoon/kisaan, vai pitääkö niitä ensin ajaa sisään?  Onnistuuko sisäänajo sateella vai pitääkö radan olla kuiva ja paljonko rundeja vaaditaan?

T. nimim. Slicksit kelillä kuin kelillä

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Saderenkaiden "sisäänajo"
« Vastaus #1 : 29.05.2013 15:30 »
Rippuu paljon kuviosta.
Osalle renkaista on tehtävä kulutus operaatio "matalanappulaksi".
Ei niinkään tuon pinnan takia vaan sen takia vaan siksi, että nappulat on niin korkeita, että kaatuvat ajossa littanaksi ja oikeastaan pinta onkin sliksi,
jolla ajetaan. Kuluttaminen ratkaisee tuon ongelman. Suomalainen sade ei vastaa yleensä muuta kuin ukkosella "kunnon" sadetta, jossa täyskorkea nappula parhaimmillaan.
Toisissa taas kuviointi on sellainen, että vesi pystyy poistumaan nätisti auki olevista urista ihan uudesta asti.
Lisäksi vielä joskus hieman kovettuneet toimivatkin uusia paremmin.

Noiden luonnetta ei oikein saa kyllä selville muuta kuin testaamalla.
Eli oikeastaan kolme erilaista sarjaa tarvitsee testailla uusi, matalammaksi kulutettu ja "hieman" kovettunut.
Noiden suorituskyvyssä voikin olla sitten eroja mielenkiintoisiin suuntiin, mitä joitain testejä on tullut vastaan.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2013 21:55 kirjoittanut vtuonone »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Saderenkaiden "sisäänajo"
« Vastaus #2 : 29.05.2013 16:58 »
Eli sitä pintaa ei kuitenkaan tarvitse ajaa puhki?


Tässä nimenomaisessa tapauksessa kyse Maxxis SLW-renkaista.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Saderenkaiden "sisäänajo"
« Vastaus #3 : 29.05.2013 17:22 »
en ihan ymmärrä "samanlainen pinta, kuin slikseissä"
maxxis slw renkaat on tämän näköisellä kuviolla.
eikä tarvii ajella sisään erikseen.
.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Saderenkaiden "sisäänajo"
« Vastaus #4 : 29.05.2013 23:49 »
Renkaissa on kova ja liukas pinta ennen kuin niillä on ajettu. Esim kaveri vetäisi suoran päästä kuivalla kelillä uusilla slickseillä pitkäksi ensimmäisellä kierroksella, kun ei ollut ikinä aiemmin ajanut ihan uusilla renkailla. Alkuperäinen kyssäri oli siis meneekö tuo uuden saderenkaan pinta rikki myös märällä kelillä, vai pitäisikö niillä ajaa kuivalla. Ilmeisesti menee jos kysymys kuulostaa oudolta. Itse en ole kokeillut, siksi laitoin tänne aloittelijalaariin topicin.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Saderenkaiden "sisäänajo"
« Vastaus #5 : 30.05.2013 00:01 »
Sadekummit on yleensä pehmeämpää kumia kun sliksi, joten myös pinnan rikkoontuminen tapahtuu jopa märällä.
(myös sliksin pinnan saa märällä rikki. Ongelma on enemmänkin hidas lämpeäminen)
Homman Pitää Olla Hauskaa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Saderenkaiden "sisäänajo"
« Vastaus #6 : 30.05.2013 09:00 »
Kompaan MKRrää. Maxiksestä kuten muistakin saderenkaista on hyvä ajaa pinta rikki ennen aika-ajoa tai kisaa. Muuten ne on sateella ekalla kierroksella iha h.. liukkaat. Sateella muutama kierros, kuivalla varovaisesti ajaen 1 kierros yleensä riittää.

Jos on malttia aika-ajossa/kokemusta niin silloin uudellakin voi lähteä.

Ihan toinen juttu on valita sopivasti kulunut sadekelin rengas kelin mukaan ja vielä tärkeämpää on renkaitten ilmanpaine. Monsuunisateella uusi rengas ja  1-1,5 kg. Märällä radalla 0.8-1 ja kuivuvalla esim 0,6-0.8.  Kuivuvalla uusi rengas kuluu turhaan ja se sulaa alle, pitää siis olla välikelin renkaat mukana.
On nähty myös erikoisia suorituksia lähes loppuun ajetuilla sadekelin renkailla märällä kelillä. 1,5 kg  painetta ja sekunnin parempia kierrosaikoja, ovat olleet yleensä paikkakunnan poikia, ratakin vaikuttaa valintaan.

Pelimies laitta sliksit kuivuvalle radalle ja varvaa lopussa kaikki kierroksella.
-petri-


 

Team Laine Verkkokauppa