Kirjoittaja Aihe: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.  (Luettu 5464 kertaa)

Robert

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
  • Kotirata: Kalho / Pippo
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: Techno
Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« : 01.06.2013 09:25 »
Joitakin kysymyksiä olisi, jos joku osaisi vastata. Taustana se, että 6 vuotias on aloittamassa kartingia, ja haluan ostaa ehdottomasti kilpailukykyisen auton. Isällä on taustalla harrastuspohja jossain + 30 vuoden päässä, joten ei ihan tuoretta tietoa ja muistikuvaa. :) Poika on ajellut vähän vuokra-autolla, ja kipinä on kova. Vauhtikin alkaa olla jonkinlainen.

1) Runko. Onko järkevää ostaa se 950 mm, vai 1010 mm? Mitä puolia asialla näette?

2) Raket on käsittääkseni ainoa cadetin kone. Markkinoilla näkyy paljon uusia kalliimpia käytettyjä. Miksi? Ymmärrän, että kulkupuolestahan siinä kyse on, mutta kun vakioitahan ne pitäisi sääntöjen mukaan olla?

3) Runkosuosituksia? Haen siis oikeasti kilpailukykyistä.

4) Parolin? Tuoko kukaan enää maahan, eikös tuo ollut viitisen vuotta sitten melkein ykkösmerkki joissain luokissa? Hyvä?

5) Muuta mitä kannattaisi huomioida autoa hankkiessa?


Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #1 : 01.06.2013 11:39 »

Cadettiin kannattaa ostaa hyväkuntoinen käytetty kalusto. Niitä on tosin aika rajoitetusti saatavilla. Itse suosittelisin oikeaa cadetin runkoa, ei ainakaan 1010-raket-runkoa, joka on liian iso, ellei kuski ole +20 cm normaalia ikäistään isompi. 6-vuotiasa tietenkin ehtii ajamaan cadetilla useamman vuoden, joten uusikaan runko ei ole huono hankinta, siitä saa kuitenkin aika hyvin rahaa takaisin käytettynä (toisin kuin mistään muusta rungosta sen jälkeen). Myöskään cadetin kone ei välttämättä käy raketin runkoon ilman modifiointia, joten se kannattaa ainakin tarkistaa ensin.

Runkomerkillä ei ole mitään merkitystä, cadetissa ratkaisee yleensä kuskin ajokilometrit eniten. Meidänkin kuski joutui ajamaan vanhalla cadetilla pari kesää täysin tumpelon mokaanikon kanssa, joka ei ymmärtänyt rungon säädöistä tai mistään muustakaan tuon taivaallista. Auton mukana tuli pari settiä käytettyjä renkaita ja yhtään uutta rengasta ei ostettu. Viimeisenä kesänä renkaista paistoi jo kankaat, mutta eipä tuo vauhtia haitannut, kun ei juuri kukaan meidän alueella kovempaa mennyt. Kilvanajossa hyödyllisempää on opetella ajamaan porukassa, kuin yksin kärjessä ja muutenkin cadetti-vaiheessa kannattaa keskittyä olennaiseen, eli ajoharjoitteluun (mutta joku tolkuu ja kohtuus siinäkin, ei siellä radalla joka päivä tarvitse asua).

Eski


Robert

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
  • Kotirata: Kalho / Pippo
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: Techno
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #2 : 01.06.2013 12:44 »
Kiitos Eski.

Käytettyä olen lähinnä katsomassa. Olen ajatellut autonhankinnan budjetiksi max 2.000 euroa (noin). Uusiin paketteihin ei taideta sillä mennä.

Selventävää on, eli katson lähinnä 950 mm cadetin runkoja sitten. Kuski ei ole suurikokoinen.

Käsittääkseni joillain runkomerkeillä säätömahdollisuudet on erilaiset. Ok, cadetin vauhdeille varmasti kuski on se 99,9 % tuloksesta, mutta olisihan niitä ohjauskulmia kai hyödyllistä päästä säätämään.

Uuden rungon puolesta monet tuntuvat puhuvan. Tai melkein uuden. Onko sillä cadetissa merkitystä? Ei kai nuo kovasti löysty, ja tuskin ne paljon hitsauksistakaan hajoavat?


Robert

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
  • Kotirata: Kalho / Pippo
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: Techno
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #3 : 01.06.2013 12:57 »
Ja sitten mietityttää kovasti tuo uusi moottori vs. vanha kulkeva moottori (kalliimpi ja jotain sille kai on tehty?) -kysymys.

Pommitetaan nyt kysymyksillä. :)

Duracell

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #4 : 01.06.2013 13:49 »
Cadettiin helppo valita runko. Ota uusi tai vaikka vuoden ajettu, kunhan on suora. Kaikki merkit käy, mikään ei ole juuri toista parempi. Kaikista nykyrungoista voi säätää keulaa ja perää. Katsotte siihen hyvät perussäädöt ja annatte olla siinä. Auton leveyksillä voi hiukan pelata jos on ihan pakko päästä säätämään. Olen seurannut meidän alueen cadettikuskeja ja ihan uusilla ja laittamattomilla koneilla vetävät kärkiaikoja. Ensin kierroksia alle monella eri radalla ja harjoituskilpailussa, sitten säätöä kun on ajat tasaantunut kympän -  kahden sisään ja on kärkivauhdissa.-JP-

Robert

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
  • Kotirata: Kalho / Pippo
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: Techno
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #5 : 16.06.2013 22:52 »
Kiitos vastaajille.

Nyt luokituskysymys. Uusia merkkejä tulee ja ymmärtääkseni kilpaillakseen täytyisi cadetinkin olla luokitettu ja siitä todistus? Kuitenkaan en löydä luettelosta CIK-FIA jokaista myynnissä olevaa runkomallia?

Valmistajien sivut kertovat lontooksi, kuinka jollain mallilla on "homologation" Ranskaan, sisarmallilla Skandinaviaan jne.

Pihalla kun ollaan, niin sitten ollaan.

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #6 : 17.06.2013 06:52 »
Cadetin rungon ei tarvitse olla luokiteltu joten kaikki suomessa myynnissä olevat rungot käyvät.
Itse valitsisin 1-2v vanhan,tunnetun merkin jolla myyjä mahdollisimman lähellä.
Varaosia joutuu kuitenkin joskus ostamaan ja minusta on mukavampi käydä niitä liikkeestä hakemassa kuin tilailla ja odotella.. ;-)

Robert

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
  • Kotirata: Kalho / Pippo
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: Techno
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #7 : 17.06.2013 07:10 »
Ok. Sitten on sellaisia, joita ei tuoda enää maahan. Ja sinänsä huippumerkkejä, jonka joku yksityinen on hakenut vaikka Saksasta/Ranskasta/Jne, joita ei tällä hetkellä myöskään tuoda. Onko nekin ok?

oripää

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #8 : 17.06.2013 07:14 »
Käy kurkkaamassa alfredkurkiracingteam.blogspot.fi 

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #9 : 17.06.2013 09:01 »
Niissä ja muissakin harvinaisemmissa rungoissa ongelmaksi tulee varaosien saatavuus.
Hanki joku valtamerkeistä. Crg,Dino,Maranello,Birel..

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Cadetilla aloittaminen, kysymyksiä.
« Vastaus #10 : 17.06.2013 13:31 »
Käy kurkkaamassa alfredkurkiracingteam.blogspot.fi
"Tämä blogi on vain kutsuttujen lukijoiden käytettävissä"
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa


 

Team Laine Verkkokauppa