Kirjoittaja Aihe: RMC Lievestuore  (Luettu 26577 kertaa)

jjessica

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
RMC Lievestuore
« : 03.07.2013 00:21 »
https://plus.google.com/photos/109942825990468426384/albums
Reilu 2000 vauhdikasta ja viihdyttävää kuvaa Lievestuoreen RMC:stä  ;)
Kuvien kopioiminen muuhun kuin omaan käyttöön ehdottomasti kielletty!
Jos haluat ostaa kuvia omaksesi (pientä korvausta vastaaan) muokattuina ja alkuperäisen kokosina ,ota yhteyttä Jezzi93@gmail.com

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #1 : 03.07.2013 09:58 »
Oulun kuvia katsellessa tuli mieleen että olisko rata tai ollut haasteellinen Rotax-kuskeille. Mutta kun näitä kahden kerroksen väkeä näyttää olevan helpolla Lievestuoreen radallakin, niin nyt olisi ehkä syytä pysähtyä miettimään mistä saadaan sellainen kilpailutapahtumien johtaja joka puuttuu noihin kolareihin. Jos ei edes suoralla pystytä ajamaan törmäämättä toiseen niin mustaa lippua käyttöön.
Tuolla ihan oikeasti sattuu vielä pahasti jotain ja sitten ollaankin Iltalehden etusivulla. Eikö se olisi kaikkien etu että autojakaan ei tarvitse oikoa joka kisaan?
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #2 : 03.07.2013 10:25 »
Oulun kuvia katsellessa tuli mieleen että olisko rata tai ollut haasteellinen Rotax-kuskeille. Mutta kun näitä kahden kerroksen väkeä näyttää olevan helpolla Lievestuoreen radallakin, niin nyt olisi ehkä syytä pysähtyä miettimään mistä saadaan sellainen kilpailutapahtumien johtaja joka puuttuu noihin kolareihin. Jos ei edes suoralla pystytä ajamaan törmäämättä toiseen niin mustaa lippua käyttöön.
Tuolla ihan oikeasti sattuu vielä pahasti jotain ja sitten ollaankin Iltalehden etusivulla. Eikö se olisi kaikkien etu että autojakaan ei tarvitse oikoa joka kisaan?
Onhan siellä vuosien varrella kolhuja tullut lähes kaikkina kisaviikonloppuina. Joskus pahempia, joskus vähemmän pahoja  8)
Rotax-junnussa lähtöruudut 10-> ovat pahimpia. >:(
Tiedän kuskeja, jotka ovat lähteneet "koppiauto"-luokkiin juurikin luokan kolarialttiuden takia. Jokaisena viikonloppuna vaihdellaan roppakaupalla ohjauksen osia ja taka-akseleita liian monessa teltassa..

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #3 : 03.07.2013 10:43 »
Yleensä nuo tilanteet lähtevät jonkun taaempaa lähtevän yli-innokaan sukelluksesta, jolla yritetään voittaa kisa ekassa mutkassa, kun muut hidastavat ja itse ei hidasta vaan jarruttaa osumalla muihin.
Jonkin verran rotia tuonne tarvittaisiin ja jotain yritystä siihen suuntaan Ruuhimäessä jo olikin, Oulussa ei juurikaan.
Siihen ei kuitenkaan pidä mennä, että syyllisyyskysymyksen ratkaisee, kenen huoltaja huutaa kovimmin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #4 : 03.07.2013 12:54 »

Itse tuota Liepeen kisaa ykköskurvin liputuspisteeltä seuraanneena täytyy sanoa, että tämä oli toistaiseksi siistein RMC-viikonloppu missä itse olen ollut ja nyt kolarointehin yms. törmäilyyn todellakin puututtiin kilpailujohtajan toimesta erittäin jämäkästi. Isommat lähdöt kuvattiin useammalla kameralla ja varoituksia jaettiin roppakaupalla ja jokunen musta lippukin napsahti. Koko viikonlopun ainoa punaisella keskeytetty lähtö (eka kurvin joukkokolari) tapahtui Masters-luokassa  ;D

Kyllähän siinä tornilla melkoinen itku ja parku sitten kävikin, joten ihmetellä täytyy että joku vielä lähtee vapaaehtoisesti kilpailunjohtajan hommiin... Se täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että kunhan Minimaxeja alkaa olla 30 autoa lähtoruudukossa, niin itse en ainakaan tuohon Liepeen ykköskurvin pisteelle enää suostu :o

Eski


olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #5 : 03.07.2013 12:56 »
Kyllä kilpailunjohtaja piti kovat puhuttelut jo ohjaajakokouksessa ja jakoi rangaistuksia, hylkyjäkin.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #6 : 03.07.2013 18:25 »
Tosiasia on, että Rotax Juniorissa on tullut vähän liikaa vammoja.
Viime vuoden Joensuun kisassa yhdeltä kuskilta murtui käsi, joka ei ole kuntoon tullutkaan.
Nyt Oulussa yksi kuski mursi jalkansa.
Ruuhimäen kisan jäljiltä yhdellä kuskilla on käsi paketissa.
Meiltä meni yksi runko viime vuonna kolarissa, tiimikaverilta tänä vuonna yksi Kouvolassa ja monta muuta oiottiin.

Ehkä jotain todella kannattaa tehdä ajokurin parantamiseksi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #7 : 03.07.2013 21:26 »
Vaikka ajatellaan että tämä on vain Rotax-kilpailujen ja luokkien asia, niin oikeasti tämä koskettaa kaikkia kartingkuskeja. Näiden takia nykyisin halpa kartinglisenssi on kohta huomattavasti kalliimpi kun vakuutukset nousevat tapaturmien vuoksi. Näin se on käynyt moottoripyörälajeissa ja tulee käymään kaikissa lajeissa joissa tapaturmat lisääntyvät.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #8 : 03.07.2013 21:28 »
Moi,

pitäisikö kokeilla eurotyylisiä kaasu pohjassa- lähtöjä? Siellä häntä ei ehdi työntämään. Kisan aikana lähes kaikki kontaktit saadaan helposti pois, kun peittämisestä annetaan aikasakkoja.

Tänä vuonna junnut ovat ajaneet 6 kisaa, noin 70 kierrosta/kisa, noin 35 autoa. Tekee kisapäivinä noin 15000 kierrosta. Yksikin onnettomuus on tietenkin liikaa, mutta ei ehkä pitäisi antaa käsitystä, että karting on moottoriurheiluksi vaarallista.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #9 : 03.07.2013 21:38 »
Moi,

pitäisikö kokeilla eurotyylisiä kaasu pohjassa- lähtöjä? Siellä häntä ei ehdi työntämään. Kisan aikana lähes kaikki kontaktit saadaan helposti pois, kun peittämisestä annetaan aikasakkoja.

Tänä vuonna junnut ovat ajaneet 6 kisaa, noin 70 kierrosta/kisa, noin 35 autoa. Tekee kisapäivinä noin 15000 kierrosta. Yksikin onnettomuus on tietenkin liikaa, mutta ei ehkä pitäisi antaa käsitystä, että karting on moottoriurheiluksi vaarallista.
Karting ei olekaan vaarallista kun ajetaan toisia kunnioittaen kunnolla kilpaa. Tuo Rotaxin romuralli vaan on kaukana toisten kunnioittamisesta. Isoissa autoissa kolari lopettaa yleensä aina kilpailun tai maksaa tuhansia euroja, joten ei sellaista ajotyyliä kannata edes opetella. Jokamiesluokkaan taas pääsee junnutkin, joten jos se kiinnostaa niin toisenlaista autoa alle. Siellä se on paljon turvallisempaakin ottaa kontaktia toisen kanssa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #10 : 03.07.2013 21:43 »
Karting ei ole erityisen vaarallista. Koheltaminen voi kyllä joskus olla ja se kilpailunjohtajien ja tuomareitten pitää koulia pois.

Rotaxin nimittäminen romuralliksi kyllä on jo provosoivaa liiottelua. Itse olen katsonut 10-20 auton lähtökasaa SM-lähdöissä, joten eipä se sen kummepaa ole, jos aletaan koheltamaan.

Olen kuullut muiltakin kommentteja, että lappu lattiassa-lähdöt olisivat jotenkin turvallisempia.
Itse kannattaisin tarkempaa tuomarointilinjaa, jolla karsitaan erityisesti lähtökonnuudet pois.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #11 : 04.07.2013 08:47 »
Romuralli on kyllä aika karkeasti sanottu...valokuvistako tuo käsitys on saatu vai paikalla ollen?

Olen yllä samaa mieltä että kunnioitusta toisia kohtaan olisi syytä saada lisää. Ja se turha tökkiminen ja töniminen pois...

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #12 : 04.07.2013 09:15 »
Romuralli on kyllä aika karkeasti sanottu...valokuvistako tuo käsitys on saatu vai paikalla ollen?

Olen yllä samaa mieltä että kunnioitusta toisia kohtaan olisi syytä saada lisää. Ja se turha tökkiminen ja töniminen pois...
Romuralli on ehkä hieman karrikoiden sanottu, mutta sekä kuvat että paikalla olijoiden kertomukset kyllä vahvistavat tuota mielikuvaa varsin hyvin. Ja kuten tiedätte, mielikuva on se joka ratkaisee luokkaa valitessa.
Vaikka SM:ssäkin joskus on ollut isompia kolareita, niin ei sielläkään noin paljon olen tarvittu sairaanhoitoa tai kolarikorjausta kuin näissä kisoissa. Nämä kisat kun näkyvät tilauspiikkinä ja myynnissäkin. Normaalisti olisin myynnin noususta vaan tyytyväinen, mutta huolissani olen enemmän noista kuskeista.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #13 : 04.07.2013 11:07 »
Arviointivirheet, koheltaminen ja yliyrittäminen tai töniminen/päälleajaminen kasautuvat muutamille kuskeille, ei läheskään koko porukalle. Enemmistö ajaa ihan OK.
Kun koheltamiset saadaan karsittua, ongelma lievenee merkittävästi. Kokemuksen karttuminen auttaa osaltaan joitakin, mutta koko ongelmaa se ei poista.
Kolarikolhuja on tullut hiukan liikaa, kuten aiemmassa viestissäni totesin muutamia luetellen.

Yleensä nuo lähtöhässäkät lähtevät yhden-kahden optimistin kamikazehyökkäyksestä kohti kärkeä. Sen seurauksena joku pyörähtää, toinen ehkä jarruttaa, väistää ja menee poikittain, takaa tulevilta on latu tukossa ja seuraus on kasa. Se on ongelma kaikissa luokissa, ei vain Rotaxissa.

Edelleenkään en silti puhuisi romurallista vaan joidenkin yksittäisten kuskien yliaggressiivisesta ajotavasta joko kokemattomuuttaan, yli-innokkuuttaan, ahneuttaan tai menestymispaineiden takia.
Kilpailun johto voi ja sen pitää ottaa nämä pois antamalla niistä seuraamuksia-tasapuolisesti tietenkin ja vain aiheesta.

Mielikuva-asiasta olen samaa mieltä ja olen siitä yhtä lailla huolissani. Asioita ei usein arvioida sen perusteella, miten asiat ovat vaan miltä ne näyttävät.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #14 : 04.07.2013 16:06 »
Romuralli on ehkä hieman karrikoiden sanottu, mutta sekä kuvat että paikalla olijoiden kertomukset kyllä vahvistavat tuota mielikuvaa varsin hyvin. Ja kuten tiedätte, mielikuva on se joka ratkaisee luokkaa valitessa.
No mikäs kuskimäärältään mahtaa olla suosituin sarja Suomessa?
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #15 : 04.07.2013 18:33 »
Romuralli on ehkä hieman karrikoiden sanottu, mutta sekä kuvat että paikalla olijoiden kertomukset kyllä vahvistavat tuota mielikuvaa varsin hyvin. Ja kuten tiedätte, mielikuva on se joka ratkaisee luokkaa valitessa.
No mikäs kuskimäärältään mahtaa olla suosituin sarja Suomessa?
Havaitsen hieman puolustusasennetta lauseessa. Kuten jo aiemmin olen todennut, Rotax on hyvä sarja kunhan tuo ajotapa saadaan kuriin. Viimeksi tänään asiakas totesi että Oulussa ei päässyt yhtään erää maaliin kun tuupittiin pihalle. Ja seuraava kisa jäikin sen takia väliin,  joten kyllä se ennenpitkää vaikuttaa vähentävästi jos siellä ei oteta niitä syöksyjiä pois. Se on aivan sama onko syyssä yksi vai useampi jos kaikki kärsii eikä ongelmaa saada puhumalla tai rangaistuksilla ratkottu.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #16 : 05.07.2013 06:11 »
Hmm. Mitä, jos sitä lähtis näin objektiivisesti noitten kuvien perusteella tekemään johtopäätöksiä.
- Näyttää olevan paljon osallistujia lähes joka luokassa.
- Taitaa olla tasaista ja tiukkaa vääntöä, kun välillä vähän kolahtaa.
- Lapsilla näyttäis olevan hauskaa
- Faijoillakin näyttäis olevan iho ruskettunu ja soijaa pukkaa. Johtuisko illanistujaisista yhdessä muiden vanhempien kanssa.

Ja sitten oma mielipiteeni. Ne, jotka ei ole paikanpäällä--> naamat kiinni! Mitä noille kolareille vois tehdä? No ne kolarit aiheuttaa yleensä samat kaverit. Ei muuta, kun huoltajat enemmän ääntä ohjaajakokouksessa. Se ohjaajakokous olis hyvä paikka yleiseen keskusteluun. Ei nää foorumit.

RMC on loistava sarja, jossa oikeasti annetaan tasapuoliset mahdollisuudet ajaa laadukkaita kisoja. Ikinä aiemmin ole näin hauskaa ollutkaan kartingissa. 35 vuotiaana nautin, kuin pikkupoika ja olen saanut uusia ystäviä. Kyllähän silloin täytyy niillä oikeestikin pikkupojilla olla hauskaa.

Lisää porukkaa mukaan vaan!

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #17 : 05.07.2013 08:03 »
Hmm. Mitä, jos sitä lähtis näin objektiivisesti noitten kuvien perusteella tekemään johtopäätöksiä.
- Näyttää olevan paljon osallistujia lähes joka luokassa.
- Taitaa olla tasaista ja tiukkaa vääntöä, kun välillä vähän kolahtaa.
- Lapsilla näyttäis olevan hauskaa
- Faijoillakin näyttäis olevan iho ruskettunu ja soijaa pukkaa. Johtuisko illanistujaisista yhdessä muiden vanhempien kanssa.

Ja sitten oma mielipiteeni. Ne, jotka ei ole paikanpäällä--> naamat kiinni! Mitä noille kolareille vois tehdä? No ne kolarit aiheuttaa yleensä samat kaverit. Ei muuta, kun huoltajat enemmän ääntä ohjaajakokouksessa. Se ohjaajakokous olis hyvä paikka yleiseen keskusteluun. Ei nää foorumit.

RMC on loistava sarja, jossa oikeasti annetaan tasapuoliset mahdollisuudet ajaa laadukkaita kisoja. Ikinä aiemmin ole näin hauskaa ollutkaan kartingissa. 35 vuotiaana nautin, kuin pikkupoika ja olen saanut uusia ystäviä. Kyllähän silloin täytyy niillä oikeestikin pikkupojilla olla hauskaa.

Lisää porukkaa mukaan vaan!
Koittakaa nyt ymmärtää että en ole kohdistamassa kritiikkiä tapahtumaa tai itse kisoja vastaan. Ja vaikka en ole paikalla noissa kahdessa kisassa ollutkaan, niin itselläni on yli 600 kilpailun kokemus ajajana sekä aika monessa lisäksi toimitsijana, joten pystyn kyllä muodostamaan käsityksen noista kuvistakin. Ja foorumit ovat nimenomaan tehty rakentavaa keskustelua varten, joissa voidaan käydä läpi mitä on tapahtunut, miksi ja miten näitä tapauksia voidaan välttää.

Alla olevasta kuvasta voi vaan kysyä onko tuolla kasan alimmaisella kivaa? Tai niillä muutamalla muulla jotka ovat joutuneet sairaalan kautta kotiin. Tai niillä isillä jotka ovat joutuneet avaamaan rahapussinsa ja katsomaan että nyt jäi seuraava kisa väliin kun ei vaan enää pysty...

Kuva: epä

Karting on hauskaa kun sitä voi tehdä ilman suurta pelkoa että aina rytisee. Tiedän kuitenkin useampia junioreita jotka jo pelkäävät noita joitakin kanssakilpailijoita kun ajotapaan ei puututa. Pitäisikö karting ajokorttikoulutus pistää kaikille pakolliseksi jotta nämä kolarien aiheuttajat saataisiin kuriin? Vai toisesta kolarin aiheuttamisesta kilpailukieltoa? Kertokaa nyt itse ketkä siellä ajatte millä tuo saadaan siistyitymään että sinne voi taas ohjata lisää kuskeja.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2013 08:05 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #18 : 05.07.2013 08:55 »
Olen kyllä Laineen kanssa sikäli samaa mieltä, että keskustelua voi ja pitääkin käydä myös näillä foorumeilla. Miksei ohjaajakokouksessakin, mutta niissä aika tahtoo olla rajallista, eikä oikeaa keskustelua välttämättä synny.

En ole aiemmin ollut juurikaan kameroiden kannalla, koska ne näyttävät tilanteesta vain yhden kuvakulman...mutta ehkäpä jos kamera olisi kaikilla pakollinen... Takakamera olisi hyvä sekin.

Kamera ei silti ratkaise yksin mitään. Ensimmäisiin mutkiin ajotapatarkkailijoita ja sanktiota surutta. Niin että tuntuu.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #19 : 05.07.2013 09:37 »
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.

http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #20 : 05.07.2013 10:11 »
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.

http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG
Sitten vaan jokainen kertoo oman versionsa niin katsotaan mitä kuvista voi päätellä. Myös kaikki ne jotka olivat kisapaikalla, voivat kertoa oman versionsa, koska ovat tietysti tuon tilanteen nähneet.
Eli miksi Tonteri on poikittain keskellä kurvia? Liian liukasta, heikko ajotaito, joku hieman avitti?  ;)

Katsotaan miten näkemykset eroavat toisistaan, koska aina näissä on useampia erilaisia näkemyksiä. Eli kertokaa oma näkemyksenne tästä kyseisestä tapahtumasta perusteluineen.

Itsekin olen ollut joskus kuskina myöntämässä omaa syyllisyyttäni tapahtuneeseen tilanteeseen, kun radan vieressä ollut ratatuomari taas oli eri mieltä. Jokainen siis katsoo eri vinkkelistä asioita ja tulkinta eroaa joskus kovastikin. Videolta tuokin sitten lopulta tarkistettiin ja ratatuomari oli kuitenkin oikeassa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #21 : 05.07.2013 10:26 »
Suoritin tuossa kuvankaappausta omasta video-taltioinnistani viime viikonlopun Lievestuoreen Rmc-kisasta. Kyseessä sunnuntain aluerä 1, tai 2, en muista kumpi. Myös tällä tavoin, omien videoiden avulla on mahdollisuus selvitellä tapahtumien kulkua.
Tässä tapauksessa "syyllinen" jatkaa kisaa (kadonnut kuvasta 3.), useita sijoja nousseena ja edessä ajaneet aloittavat henkiinjäämistaistelun mustelmia sekä luunmurtumia vastaan.
Tämä tilanne ei käsittääkseni johtanut pahempiin vaurioihin kenenkään kohdalla.




Eli 51 työntää 69:n 22:n alle, ja hässäkkä on valmis..

Linkki isompiin kuviin: https://picasaweb.google.com/109607759179464653736/Lievestuore1Mutka?authuser=0&feat=directlink
« Viimeksi muokattu: 05.07.2013 10:28 kirjoittanut lasselaakso1 »

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #22 : 05.07.2013 10:29 »
Heitä sinä se kuuluisa ensimmäinen kivi Oulun tapahtumien osalta, niin annetaan tuon 600 kilpailun kokemuksen kuulua ;)

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #23 : 05.07.2013 11:00 »
Heitä sinä se kuuluisa ensimmäinen kivi Oulun tapahtumien osalta, niin annetaan tuon 600 kilpailun kokemuksen kuulua ;)

Mulla on videolla kaikki junnujen lähdöt missä on poika ajanut, mutta niitä esitellään aktiivisesti vasta sitten, kun järjestävältä taholta joku keksii "yleisöltä" videoita kysellä... ::)

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #24 : 05.07.2013 11:06 »
Lasse, ehdit tuohon väliin kirjoittamaan...Tarkoitin Laineelle tuon kommentin.  Minustakin on mukava kuulla miten tilanne tulkitaan ruudun äärestä!

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #25 : 05.07.2013 12:21 »
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.

http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG

Näyttäis mun silmään siltä, että nro.51 "auttaa" tässäkin tilanteen syntymisessä! Nro.19 takarenkaat ei tavoita maata, ja 51:n ratin asennosta voisin päätellä kuljettajan ohjanneen suoraan edellä menevän perään.
Tältä tilanne näyttää siis ainoastaan MINUN silmin katsottuna!

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #26 : 05.07.2013 12:34 »
Moikka Rotax-väki.

Kartingista jo poissa, mutta ehkä objetiivisempi näkemys paikalla neljä ja puoli vuotta olleena.
Ja tämä siksi, että RMC on loistava formaatti

Ja HAUSKAA on ollut, ikimuistoisia, hyviä hetkiä loistavien ihmisten kanssa.

Ja siksi myös keskustelua pitää käydä, pyrkiä vaikuttamaan, että asiat olisi vielä paremmin.
Ohjaajakokous on AIVAN liian myöhäinen paikka käydä keskustelua, kisajärjestäjät ovat järjestelynsä tehneet ja heidän tavoite on saada kisat vietyä läpi (ehtii sitten katsomaan illan formula lähetystäkin).

RMC on ollut viime vuodet murrosvaiheessa, harrastajasarjasta aidoksi kilpasarjaksi. Kisa/ajotapa järjestelyt eivät ole pysyneet perässä.

Muistatko Olpe tämän? ;) muistot on kultaantuneet
http://www.mylaps.com/en/events/459154
Lappeenrannan 2009 jälkeen vannoit, että et ikinä aja enää RMC:tä, täyttä romurallia...
Ei se tuosta ole muuttunut, koska kukaan ei ole sitä muuttanut.

Sarjajärjestäjän tai kisakärjestäjän toiminalla tuo lähtötörtöily on otettavissa helposti pois.
Oikea kisakuski/kuskeja (Team Laineen Marko taisi kutsua itsensä tuohon virkaan seuraaviin kisoihin?) lähtö- ja ajotapatarkkailijaksi (videokäsittelijän avustamana).
Vastaavia nostoja järjesti esim. Nysse Keimolan Yamaha-cupiin, rotax-kuskit olivat lippupisteellä, samoin taisi olla vuosi sitten Kouvolan SM:ssä?
SM-sarjassa taitaa olla tänä vuonna Teurosen Juuso.

KUSTANNUSTASO

Kolarit nostavat kustannustasoa, joka taas pudottaa harrastajamääriä.

PELKO
Poikani ystäväpiiriin kuuluu Lievestuoreella 201 kätensä katkaissut poika, kaikki tuntevat ja tietävät, että hänen harrastuksensa katkesi seuraavana keväänä 2011 pelkoon tuon vahingon uudelleentoistumisesta.

"AVITTAMINEN" LÄHDÖISSÄ:

Tuosta LasseLaakson tulkinnasta Lievestuoreella: samaa mieltä, 51 työntää takaa, aiheuttaa kolarin
Kun osut sopivassa kulmassa, hässäkkä on valmis
Meillä sama tilanne Lievestuoreen mutkassa 2010, takaa takakulmaa ja sitten alkaa isän sydämen kauhunhetket, onneksi selvittiin mustelmilla ja uudella runkoputkella
https://plus.google.com/photos/114734854072400665417/albums/5648069456163373921/5648069905201519554?banner=pwa&pid=5648069905201519554&oid=114734854072400665417

Viestiketjun Oulun tilanteesta ei voi noin hitaan kuvasarjan jälkeen sanoa mitään. Arvella voi tietysti, että Paavo ei omiin nimiin pyörähdä?

SAMAT KUSKIT: No kun EI
"Samat kuskit" koskee ehkä Rotax Junior sarjaa, jossa voit ajaa ilman aikaisempaa kilpailukokemusta.
Rotax Jr sarjaa nyt hallitsevia Markkasen poikia kutsuimme "ihmiskuuliksi", aloittivat silloin kartingkilpailun, jokainen vapisi kun tulivat Junior sarjaan mukaan. Aina rytisi.
Heille krediittiä valtavasta tasonnosta, pojat saattavat mennä pitkälle.

Maxien kolaroinnit johtuvat siitä, että kärjessä kolaroidaan, heijastuu sitten takana tuleviin jotka tömähtävät takana tuleviin, kohta sattuu jotain oikeasti...

Ja "ongelman" aiheuttaja ei todellakaan ole sama joka kerta.

Kukaan noihin ei puutu, siksi niitä tapahtuu, tosin onhan siellä aina vähän tilaa ja aikaa, ainahan kilpailuissa roiskuu.

Maxien osalta ei siis ole kyse kokemattomuudesta, pieniä esimerkkejä omin silmin katsottavaksi maxien lähtöpään kolareista, jotka sitten takana aiheuttavat isommat kolarit

Kouvola 2012, sunnuntai, erä 1, katso kohdasta 0.15, joku ajaa Santeri Kallion takarenkaaseen, ei tuomioita (kohdassa 2:05 hidastettuna)
http://www.youtube.com/watch?v=p-m0hPjabVA&feature=c4-overview&list=UUK5S8yd6khPeSmRTNO61i0Q
Kouvola 2012, sunnuntai, prefinaali, katso ylläolevasta videosta kohdasta 4:50, ei tööttäjälle rangaistuksia (ei tehnyt tahallaan!), mutta esim. Jan-Mikaelin Grand Final 2012 paikka saattoi mennä...
Samalla lailla tänä vuonna esim. Oulussa finaalissa, sijalta 9. töötätty ulos, ei rangaistuksia.

Syöksyjien poisotto?
hmmm... Jotkut vain osaavat lähteä paremmin, sitä ei pidä ottaa pois vaan päälleajot, Team Laine vain ehkä ilmaisi hieman väärin "syöksyjistä"
Ei lähtö saa silti olla mikään jonossa-ajo...
Tässä hitusen esimerkkejä hyvistä lähdöistä, Nixu OLI aina ollut hyvä lähtijä kuten kaikki nuo kärkimaxit, mutta silti joku osaa paremmin jotain asioita kuin ...
http://www.youtube.com/watch?v=NormAkS8u94

EUROOPPA TYYPPISET LÄHDÖT (kärki painaa ajoissa kaasun pohjaan, "häntä" ei ehdi työntämään).
Juttelimme Nyssen kanssa maanantaina, molemmista kokeilemisen arvoista...
Tosin kun kolahtaa, kolahtaa isommasta vauhdissa.

P.S. Voisikohan olla, että kaikki eivät tiedä miten lähdetään rotaxeilla Suomessa? Tasoitetaas hieman ;)
Vinkki1: Puhdista kone ennenkuin letka kerääntyy kiihdyttämällä täysikaasulla
Vinkki2: Lähdösuoralla kaasu pohjaan, säädät jarrulla vauhdin (suomessa kun ei rotaxeissa ole kytkinlaitteita)

Hyvää kaudenjatkoa, pitäkää pojat terveinä
Seppo


Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #27 : 05.07.2013 15:03 »
Täältä löytyy koko kuvasarja, joka johtaa tuohon tilanteeseen. Sieltä löytyy myös selitys, miksi se syntyi.

http://esase.kuvat.fi/kuvat/Oulu+Rotax+Challenge+2013/Junior+La++Su/_E4D7693.JPG

Näyttäis mun silmään siltä, että nro.51 "auttaa" tässäkin tilanteen syntymisessä! Nro.19 takarenkaat ei tavoita maata, ja 51:n ratin asennosta voisin päätellä kuljettajan ohjanneen suoraan edellä menevän perään.
Tältä tilanne näyttää siis ainoastaan MINUN silmin katsottuna!
Kuten huomaatte, ei näiden kuvien tulkitseminen ole tuon hankalampaa. Tuota 51:n syyllisyyttä tilanteeseen tukee vielä sekin että kaasua ei ole hellätty, vaikka muut kuskit kimpoilevat radan sivuun ja selkeästi yrittävät väistää muita. Myös etuponttoonista voi päätellä että edellä ajavaan on törmätty rajusti. Sen verran tässä on varausta että myös 51:n takana tulevalla 30:llä on lappu lattiassa vielä keskellä kurvia. Paikan päällä korkeammalta katsottuna tilanne on voitu varmasti todeta helpommin, vaikka tilanteet tulevatkin nopeasti. Kaikesta huolimatta 51:lle vähintään aikasakko.

Olisi kiva tietää annettiinko tuossa tapauksessa kenellekään aikasakkoja tai jotain vahvempaa. Syytä ainakin olisi ollut. Nyt kun kyseiset kuskit tätäkin ehkä lukevat, niin kannattaa miettiä mitä tilanteessa tapahtui ja mitä olisi voinut tehdä toisin.

Nyt kun vielä katsoin Lievestuoreen kuvia, niin siinä tapauksessa ainakaan 51:stä ei ole työnnetty takaa, mutta taas on etupuskuri pystyssä. Eli olikos tämä nyt se toinen varoitus, josta jäähylle?  :o
« Viimeksi muokattu: 05.07.2013 15:20 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #28 : 05.07.2013 15:30 »
Sarjajärjestäjän tai kisakärjestäjän toiminalla tuo lähtötörtöily on otettavissa helposti pois.
Oikea kisakuski/kuskeja (Team Laineen Marko taisi kutsua itsensä tuohon virkaan seuraaviin kisoihin?) lähtö- ja ajotapatarkkailijaksi (videokäsittelijän avustamana).
Vastaavia nostoja järjesti esim. Nysse Keimolan Yamaha-cupiin, rotax-kuskit olivat lippupisteellä, samoin taisi olla vuosi sitten Kouvolan SM:ssä?
SM-sarjassa taitaa olla tänä vuonna Teurosen Juuso.

Kyllä kuskeja käytetään Lentolassakin radan varressa säännöllisesti juuri siitä syystä että niillä on yleensä enemmän silmää kilpailutilanteisiin kuin keskimäärin. Jopa junnuistakin löytyy hyviä esimerkkejä.
Jos normaalissa kisassa riittää 5 ajotapatarkkailijaa, niin Rotaxissa niitä pitäisi olla nykymeiningillä vähintään 10 henkeä. Yksi silmäpari ei riitä mihinkään vaikka se olisi kuinka hyvä. Onneksi mun ei tarvitse tyrkyttää itseäni mihinkään virkaan kun olen yksityisyrittäjä niin hommia löytyy tyrkyttämättäkin. Toki, jos joku maksaa kaikki siitä aiheutuneet kulut niin voinhan minä radan varressakin seistä. ;D

Sanktioistahan homma on täysin kiinni. Jos sanktio on ehkä 3 sekunnin aikasakko tai ei sitäkään, homma jatkuu. Jos taas hylky koko kisasta tai seuraavasta kisasta, niin johan alkaa homma siistyitymään. Kisaorganisaation päätöshän se on millainen ajotapa sallitaan.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RMC Lievestuore
« Vastaus #29 : 05.07.2013 16:39 »
Moi,

komppaan Olpea koko sydämestäni. Laine voisi antaa sen verran siimaa, että ei julistaisi Rotaxia rytinäkilpailuksi, se vain on kovin sarja Suomessa tällä hetkellä. Etenkin kun tuo, jota näytätte pitävän syyllisenä junnuissa, on KF- tuliainen Rotaxeihin. Ja selvyyden vuoksi, siellä on monta uutta huippuhyvää KF- kuskia, en siis yleistä.


 

Team Laine Verkkokauppa