Kirjoittaja Aihe: Maxter ICA-j  (Luettu 4723 kertaa)

tatsga

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Maxter ICA-j
« : 13.07.2013 12:24 »
Ostin sit elämäni ekan karting-auton ja kun kyseessä on käytetty laite, niin huoltotoimenpiteitähän se tarkoittaa. Oon tässä yrittänyt kuumeisesti googletella perusasioita moottorin suhteen. Öljyn kanssa päädyin näin alkuun olla säästämättä ja jatkamaan 6% Advance M-seoksella vaikka synteettinen öljy olis yli puolet halvempaa(3% ja hieman halvempaa per litra). Kone on vanha sadekelin SM-laite ja ollut viimeiset 5 vuotta satunnaisessa harrastekäytössä ennen mua. Tunteja ilmeisesti muutama kymmen ajettu. Häviänkö öljyssä säästetyn rahan talvella huoltokuluissa jos vaihtais synteettiseen? Ilmeisesti ei mäntä tiivistä yhtä hyvin ku risiinillä, mutta karstoittaa vähemmän?

Toinen juttu mikä mietityttää on kytkin. Kytkimen asetelmasta on "hampaat" kuluneet niin, että rattaan kehä kolkottaa n.2-3mm tyhjää. Taas googlaamalla sain selville, että noi hampaat ovat itse asetelmassa. Voiko noita korjata muutenkuin vaihtamalla koko asetelman, joka on varmasti kallista? Vai tarvitseeko vielä huolestua? Kilkatus on melkoinen tyhjäkäynnillä/renkaasta pyörittäen. Kellään kokemuksia täytehitsaamisesta?

Kolmas juttu on koneen malli. Autoja ja moottoripyöriä rakentaneena oon tottunut siihen, että voi hakea moottorin mallilla varaosia. Kartingin suhteen tuntuu et puhutaan vaan yleisesti ICA-koneista ja niiden merkeistä. Maxter tuntuu olevan hieman vähemmän käytetty merkki. Onko ICA-koneet perusrakenteeltaan niin samanlaisia, että osat käy ristiin vai onko kaikissa mallikohtaiset osat? Mikähän tuon Maxterin malli on ku ilmeisesti Parillan ICA-kone on Swift. Helpottais edes hieman tuota osien etsiskelyä. Talvella olis tarkoitus purkaa kone ja vaihtaa ainakin laakerit ja mäntä, niin saa mielenrauhan ensi kesäksi koneen kunnnosta. Saa ehdottaa verkkokauppoja(suomesta tai ulkomailta), josta saa tilattua halvimmalla tarvittavia huolto-osia. Räjäytyskuvatkin olis mukavat jos löytyy jostain.

Saa kertoa myös muitakin vinkkejä ko. koneen suhteen. Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan niin ei tule tyhmyyksissään rikottua heti alkuun (suhteellisen) kallista lelua =D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Maxter ICA-j
« Vastaus #1 : 13.07.2013 13:23 »
Korkealla kiertävää ICA-j moottoria ei 3% öljyprosentilla pitkään ajeta, oli sitten kyseessä minkälainen ihmeöljy tahansa. Vaikka käyttäisit synteettistä (siis sellaista joka on valmistettu tuolle rpm alueelle) niin sitäkin tulisi olla paltiarallaa min 5%.
Kytkimessä on niissä hahloissa välystä uutenakin. Muutoin levyt ei vapaudy. Helinä vapaasti pyöriessään tulee tietenkin vapaasti heiluvista kytkin komponenteistä, eli sen puolelta kaikki on Ok. Kun kytkin nappaa kiinni niin levy puristuu kitkapintoja vasten. ICA-j kytkin on sama kaikissa moottoreissa ja kytkinkomponentteja killuu myyntitelineessä ainakin Vihdin radan kaupassa. Pääosin laakerit ja stefat on kaikkiin IJA-j koneisiin samat mutta männät jne valnistajakohtaisia? (en ole ihan varma) Maxteria edustaa suomessa Racing Servece Jaatinen, jolla tod näk komponenttiä vielä hyllyssä sekä voi kysyä dokumenttejä jne...
Homman Pitää Olla Hauskaa

tatsga

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Maxter ICA-j
« Vastaus #2 : 15.07.2013 08:40 »
Googlella osu tollanen sivu http://www.karting.co.uk/KandK/Tech/TKMClutch.html vastaan. TKM ilmeisesti muuten sama ku ICA-j(/JICA) mut on 6 lapasella kytkinlevyllä. Mulla on siis iskuvaurioioita noissa kytkinlevyn lavoissa ja sen takia on ylimäärästä välystä. Pitänee laittaa huolto-osien listalle levy.

Kai se on vaan todettava, ettei tollaista kisalaitetta pysty ajamaan halvalla, joten pitää yrittää löytää risiiniöljyt vaan mahdollisimman halvalla. Näyttäis saavan 12 purkin laatikoissa hieman halvemmalla. Onko noissa parasta ennen päivää avaamattoman purkin kanssa?

Tuli otettua koetyypit tallilla ja aika kivasti kulki... =D Ens lauantaina tattarisuolle "koko päiväks" eli niin kauan ku jaksaa/vehkeet pysyy nipussa.


 

Team Laine Verkkokauppa