Tuossa tuli ajettua YDS-setillä kymmenkunta kansallistakilpailua samalla sarjalla alkaen viimevuoden Kalliokartingista. Treeniä tuolla setillä on ajettu korkeintaan sata kierrosta, koska pyhitimme tuon setin pelkästään kilpailuun. En huomannut mitään radikaalia muutosta tuloksissa, jos nyt ei mukaan lasketa kuumien kelien huonoa sopivuutta autollemme tänä kesänä (kumit sulaa rataan kiinni). Jos jätetään tuo kuuman kelin vaikutus pois, niin sanoisin noiden kumien olevan edelleen kilpailukykyiset, kunhan kuluneisuuden ottaa huomioon ratastuksessa. Pojan noustua yleiseen, noita uusia YDS-settejä riittää yli oman tarpeen.
Itselleni en pysty perustelemaan pehmeitä kummareita, kuin jos nyt Cadettiluokkaan pitämään nuorukaiset ladulla tämän lajin ensiaskeleita ottaessaan. Sen jälkeen kyse on lähinnä rahan polttamisesta. Treenata voi jollakin tapaa parhaan pidon menettäneillä renkailla, mutta kyllähän luokan kärkiporukka joutuu treenaamaan aina tuoreilla, koska renkaan pito vaikuttaa myös rungon säätöihin varsinkin isommissa autoissa/kokeneemmilla kuskeilla. Kun rengas vaan on kaikilla sama, niin eiköhän ne sijoitukset kuitenkin aina selviä viimeistään maaliviivalle tultaessa.
Eikös KF3-luokista ole puhuttu startin (ja kytkimen) jättämistä pois lähitulevaisuudessa kustannussäästöihin vedoten. Taitaa kuitenkin suurimmat säästöt olla otettavissa rengaspuolelta. Ehken nyt ihan YDS-tyyppistä rengastusta noihin tarjoaisi, mutta saattaisi kannattaa edes puolittaa tuo nykyinen rengaskulu ja varsinkin etsiä rengas, jossa ominaisuudet jatkuu pitkään uudenkaltaisina, jolloin juurikin harjoittelu olisi huomattavasti halvempaa. Itsellä on aina takaraivossa tämän olevan kuitenkin vielä pikkupoikien/-tyttöjen harrastus, olkoon se sitten SM, EM tai MM tasoista tai vain hyvää ajankulua.