Kirjoittaja Aihe: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?  (Luettu 8768 kertaa)

jokizen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
  • Kotirata: hyvinkää/ vihti
  • Moottorimerkki: rotax max
  • Runkomerkki: caroli
Morjens, eli ongelmana olisi kun kesken ajon rotax lakkasi kiertämästä maksimi kierroksia eli kulkee enään niin kuin arviolta puolella kaasulla ajettaessa (normaalisti). Tähän mennessä olen purkanut ja pessyt kaasarin, ilmanputsarin ja raven, tarkastanut sähköjohdot, akun virtatason, vaihtanut polttoaineen (jos olis tullut vaikka jälleen paskaa hyvinkään St1:seltä niin kuin vuosi sitten useampikin auto sai), tarkastanut bensapumpun ja sen kalvon, vaihtanut tulpan. Huomasin myös ettei tyhjäkäynti ruuvin pyörittäminen myöskään muuta koneen tyhjäkäynti kierroksia ennen kuin kiertää sen täysin auki jolloin kone sammuu

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?
« Vastaus #1 : 30.07.2013 18:14 »
Aika oudolta kuullostaa. Vain ton oireen perusteella vois kysyä voiko syy olla mekaaninen? Kaasupolkimen stopruuvi pyöriny auki tai luistinjousi on jotenkin kurtussa...?

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?
« Vastaus #2 : 30.07.2013 22:00 »
mulla oli pic-coil- anturi, eli se mikä on pakoaukon alla kahdella pultilla kiinni lohkossa ja johon tulee johtosarjasta pikaliitin kiinni, rikki viimevuoden uudesta koneesta...oire oli samanmoinen, ei tosin noin rajua kierrosten uupumista, mutta 2500r/min puuttui...
pari sekuntia liikaa...:D

Roiko

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
  • Taittuu, ei taitu, taittuu...
  • Kotirata: Huhmari Ylivieska
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: BRM WK1
Vs: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?
« Vastaus #3 : 30.07.2013 22:16 »
Jostain muistan lukeneeni täällä foorumilla vähän samanlaisesta ongelmasta ja syynä oli silloin tämä http://www.kartingshop.fi/sytytysennakko-tunnistin-rotax-max-265560.html
Ehkäpä parasta mitä voi tehdä housut jalassa?!

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?
« Vastaus #4 : 30.07.2013 22:30 »

juurikin tuo osa :)
Jostain muistan lukeneeni täällä foorumilla vähän samanlaisesta ongelmasta ja syynä oli silloin tämä http://www.kartingshop.fi/sytytysennakko-tunnistin-rotax-max-265560.html
pari sekuntia liikaa...:D

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?
« Vastaus #5 : 30.07.2013 22:38 »
Koita ensin vaikka vaihtaa tuo em. tunnistin (lainaa joltakulta toimiva). Ellei auta, sen jälkeen putsaa puolan maadoitusjohto (semmoinen lenkki, joka menee puolan vaimenninkumin yli) kumipuslan  juuresta ja liittimistä.  Ellei auta, hommaa jostain lainaksi toinen, toimiva  puola ja kokeile jos se auttaa, jos auttoi, sen jälkeen lyhennä vanhan puolan tulpan johtoa 0,5-1cm päistä ja koita, auttoiko se vanhaan puolaan. Ellei, uusi puola.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2013 22:45 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

jokizen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
  • Kotirata: hyvinkää/ vihti
  • Moottorimerkki: rotax max
  • Runkomerkki: caroli
Vs: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?
« Vastaus #6 : 30.07.2013 23:11 »
Kiitoksia vinkeistä!  :) :)
Itsekkin alon miettimään jotain ton ennakontunnistimen/ puolan tyyppistä vikaa, kierrosluvun määrästä ei ole tarkkaa tietoa vaan perustuu kuulo- ja ajohavaintoihin kun ei ole mittareita, ja toi tulpanjohto tarvii kans kokeilla.
Tässä lisää taustatietoa: Vika tuli päälle kun oltiin poikien kanssa ajettu kokolailla yhtäjaksoisesti 2h Vihdissä (kivaa harrasteluajoa) niin että ensin kaverilla lakkasi kiertämästä ja kulkemasta, mittailin siinä akkujännitteet ja ihmeteltiin hetki, toinen kaveri lähti kokeilemaan uudestaan ja noin kierroksen jälkeen homma pelitti taas normaalisti noin 7 kierrosta jonka jälkeen vika palasi eikä ole enään poistunut.
Olisiko esim. lämpö tms. saanut anturin tai piuhan poksahtamaan? Luin jostain topikista juniori max:ia vaivanneesta viasta jossa kampiakselin stefa lähtee pois paikoiltaan, mutta eikös koneen pitäisi lakata käymästä silloin kokonaan kun kampikammio ei ole enään "tiivis"? :-\

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?
« Vastaus #7 : 31.07.2013 09:30 »
Yleensä se stefa lähtee tasapainoakselin puolelta, jolloin tasapainorattaiston öljyä pääsee kampikammioon ja savupöllähdys on niin iso, ettei sitä voi olla huomaamatta. Tokihan stefat voi olla muuten väljät.

Onko kone huollettu milloin?
Onko akku varmasti kunnossa eikä väsähdä, kun tulee vähän aikaa kuormaa?
Onko kone ylikuumentunut vähän veden takia? Sen jälkeen alakerran laakerit voi takertaa, mutta ei sekään kierroksia kyllä ihan puolita.
Jos kone on muutaman vuoden vanha, puolaa voisi epäillä ja on helppo tarkastaa vaihtamalla kokeeksi toimivaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

jokizen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
  • Kotirata: hyvinkää/ vihti
  • Moottorimerkki: rotax max
  • Runkomerkki: caroli
ISO KIITOS kaikille hienoista vinkeistä, vaikkakin ne eivät tälläkertaa tuoneet apua.
Lopulta keksin ottaa pakoputken huilun/ villat irti ja mitä sieltä löytyikään, huilu palasina ja villa lievästi kasaanpainuneena, päästi kyllä vähän läpi mutta esti tarpeeksi ettei kone ottanut täysiä kierroksia vaan tuli liikaa vastapainetta, ilman huilua ja villoja kiertää kuin hullu puuroa eli ei muuta kuin huilun tekoon.
Näin sitä oppii noviisi asioita ja kehittyy kenties pikkuhiljaa aidoksi harrastajaksikin :) :D

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?
« Vastaus #9 : 02.08.2013 16:05 »
huilun tekoon??? ::) maksaa muistaakseni jotain parikymppiä ja villat jotain 15€ ja kannattaa ottaa teräsvillat myös, niin loppuu se villojen vaihto...teräsvillasarja oli kai jotain 30€...eli ei kannata itse alkaa väkästää huilua, vaan haet uuden kauppiaaltasi ;D
pari sekuntia liikaa...:D

jokizen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
  • Kotirata: hyvinkää/ vihti
  • Moottorimerkki: rotax max
  • Runkomerkki: caroli
Vs: Aapuva, rotax max lakkasi kiertämästä?
« Vastaus #10 : 03.08.2013 09:32 »
Jep ei se huilu paljon maksa, mutta kun sen saaminen kestää yli viikonlopun ja halutaan ajamaan.
Tossa tallin nurkassa on samalla silmällä olevaa rautaverkkoa josta sen helposti pyöräyttää ja villaa löytyy kaapista, joka oli tosin varattu rossipyöriin :)


 

Team Laine Verkkokauppa