Kirjoittaja Aihe: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?  (Luettu 11832 kertaa)

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« : 06.08.2013 18:58 »
elikkäs voisko joku kertoa mitä muutoksia tekniikan osalta on tuossa luokassa tapahtunut, koneella viimeks kisattu 2009 ja tarkoitus olis saaha selville onko enään kisakelpoinen. Eli mosa, kaasari, akku ja pakoputkien muutoksia onko tapahtunut?

Käsittääkseni konetta ei ole avattu tuon kauden jälkeen kertaakaan ja tuolloinkin vain pari kisaa ajettu.

KIITOS ETUKÄTEEN!

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #1 : 06.08.2013 20:35 »
Riippuu koneen vuosimallista.
Jos se on 2009, niin ei tarvitse tehdä mitään muuta, kun tarkistaa kaasarin venturi. Sen näet ottamalla luisti pois ruuvaamalla "musta korkki" pois ja kurkkaamalla lukeeko siinä venturissa 12,5 vai 8,5 ( eli siellä kaasarin sisällä olevassa rungossa, jossa luisti liikkuu. PITÄÄ OLLA 8,5.

Jos se on vanhempi kone. Eikä seuraavia asioita ole päivitetty siinä menee aika paljon osia vaihtoon.
- Muoviset tasapainopyörästön rattaat-->metallisiin
- Kytkin
- uudemmat sylinterit on selvästi erilaisia-->parempia
- ilmanputsari kumineen/rautoineen

Jos koneen huoltohistoria ei ole tiedossa ja arvellaan, että kiertokankea ei ole vaihdettu, se kannattaa vaihtaa.
Eli vanhan koneen ostamisessa ei ole mitään järkeä!!!

Pakoputki, akku, ja kaasari muuten on toimivia ja sallituja edelleen.

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #2 : 07.08.2013 06:23 »
Jos sulla "Teppo98" on moottorin id. kortti käsillä, niin näet siitä etusivun alalaidasta, että milloin mosa on Tiikkaiselta ostettu. Saat varmasti helpommin apua, kun kerrot tuon tiedon.
Ja kyseessähän oli nimenomaan Maxi, eikä junnu-maxi?! Ja kun olet Kouvolan seudulta, niin suosittelen raahaamaan mosan Kotkan suuntaan. Siellä on parikin isohkoa Rotaxiin keskittynyttä firmaa, jotka sen koneen kisakelpoisuuden voivat tarkistaa!

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #3 : 07.08.2013 09:36 »
juu maxi on kyseessä... sitä vaan haettiin että kisa kelpoisella kalustolla alusta asti ettei tule yllätyksiä kun ensivuonna kisaan pitäisi lähteä  :D

ja mosa maisterille oli muutenkin tarkoitus viedä, kysymyksen tarkoitus oli vaan vähän antaa suuntaa kannattaako edes ostaa tuota vaiko kokonaan uusi.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013 10:28 kirjoittanut teppo98 »

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #4 : 07.08.2013 11:38 »
Tehkää kaupat vasta sitten, kun koneen kisakelpoisuus on tarkastettu. Myös sylinterin vuosimallilla on väliä kulkemisen kannalta. Käsittääkseni jopa sekunnin-luokkaa vanhempien ja uudempien maxi-pyttyjen erot..
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?topic=8657.0

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #5 : 07.08.2013 12:02 »
dodi kyseltiin tuolta koneen myyjältä hiukka asioita. Kone on 2008 vm mutta kaudeksi 2009 siihen vaihdettiin sylinteri ja tasapainorattaat. venturi on 8,5 eli koneen pitäisi meidän ja myyjän käsityksen mukaan olla kisakelpoinen, koneellakin ajettu vain 15h (2kisaviikonloppua ja hiukka reeniä päälle) lpranta 2009 5. sija tuolla mosalla (kuski kylmiltään kolmen kauden tauon jälkeen O_o)
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013 12:07 kirjoittanut teppo98 »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #6 : 07.08.2013 12:35 »
Itte ajelen vastaavanlaisella mastersarjassa. Haaveilen kyllä uudesta....

Jos hinta kohillaan, niin ei muuta ku kättä suorax ja radalle.

Uuden hinta 2500€ takuu
ja
MPT-racingin vuokra koneet vm2012. 2000€

Eli siitä sit jokainen miettii paljonko saa vanha käytetty kone maksaa :)
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013 12:37 kirjoittanut olpe78 »

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #7 : 07.08.2013 14:34 »
kone+hutikka joka vastaa uutta 2500€. ilmeisesti olis tuo runko menossa aikuisharraste käyttöön  ::) joten koneelle jää (näin periaatteessa) hinnaksi 800€ (olettaen että runkoa ei saa alle 1500€) tuohon kun lisää huollot ei hinta nouse turhan korkealle :) . kiitos kaikille avusta :)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #8 : 07.08.2013 14:47 »
Melko tuore runko saa olla, että sillä 1500 irtoaa.

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #9 : 07.08.2013 15:32 »
rungolla ajettu sama kuin koneella (15h)

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #10 : 07.08.2013 15:48 »
rungolla ajettu sama kuin koneella (15h)
Karu totuus on se, että vaikka rungolla ei olis juuri mitään ajettukaan, niin vuosimalli -08 on arvoltaan pitkälle alle tonnin. Pyytäähän saa mitä haluaa, mutta paljoakaan enempää ajettuja 4-5 vuotta uudempia saa syksyllä 1000-1500 €:n hintaan..

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #11 : 07.08.2013 16:21 »
tuo hinta nyt oli arvio :) yhtenä settinä kuitenkin ovat myynnissä joten hinta siinäkin mielessä jo menee alle 2000€ pelkälle mosalle.

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #12 : 25.09.2013 21:05 »
Onko viellä jotain ennalta mainitsematonta, kuten pakoputkiin liittyvää tai syyläriin. Plus onko akku pakollinen tuo rotaxin oma.

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #13 : 25.09.2013 21:47 »
Onko viellä jotain ennalta mainitsematonta, kuten pakoputkiin liittyvää tai syyläriin. Plus onko akku pakollinen tuo rotaxin oma.
Pakoputki ja syyläri voivat olla vanhoja tai uudentyyppisiä. Maxissa saa lämmöt paremmin kuriin kuumalla kelillä uudemman tyypin syylärillä, mutta kumpaakin näkyy kisoissa.

Akuksi ei kelpaa mikään muu, kuin luokituksen mukainen:

"Original battery must be used,
YUASA YT7B-BS
ROTAX RX7-12B or RX7-12L (lithium iron phosphate type)"
« Viimeksi muokattu: 26.09.2013 07:58 kirjoittanut lasselaakso1 »

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #14 : 26.09.2013 11:00 »
Tre

Vanha vai uusi Rotax kysymys kulminoituu mielestäni Konesepän työmäärä laskutukseen.

Väitteet:
-Uusi kone 2600e
-Wanhan koneen täyspäivitys + huolto maksaa 1400e + työt+ akku varaus (100e) >>> eli reippaasti alle tonnilla pitäisi lähteä?
-Käytetyn koneen huolto 900e/450e. >>> Alle 1500e koneen kulkuhaluista riippuen? (Kytkin 200e ja akku 100e varaus)
Sehän on jokaisessa itsessään kuinka paljon "käytettyvyys" laskee tai nostaa hintaa kartin moottorin kohdalla.

Vaihtoehto a) Wanha Moottori kisalaillinen, mutta tarvitsee huollon.
Koneen täyshuolto kuulosti tänä vuolla olevan 900E.
Sisältäen:
-Mäntä kilkkeineen, alakerran laakerit ja stefat sekä tarvittavat tiivisteet.
+Kiertokangen vaihto.

Jos kyseiset osat osaa vaihtaa itse, niin:
-Mäntä 90e, kilkkeet 40e, Laakerti stefat & tiivisteet < 100e, kiertokanki tarpeineen 230e.
Yhteensä sanotaan vaikka 450e ja väkertämisen vaiva.

Molemmat koneet vaativat myös Blommauksen kisaa varten. Palvelu saattaa kuulua huollon hintaan.
-Kytkin paketti lienee noin 200e, jos tarvitsee vaihtaa.

Vaihtoehto b) Kone Wanhaa mallia ja vaatii kaekki päivitykset.

-Alakerran huolto pakollinen. 350e + työ.
-Sylinterin päivityssarja, joka sisältää männän. 600e
-Kytkimen päivityssarja rattaineen. 300e
-Kaasuttimen venturi 12,5 >> 8,5.  70e
-Neula K98.  10e
-Startin korjaussarja. 20e
-Polttoainepumpun korjaussarja 20e
-(Uusi akku 100e)
Yhteensä siis noin 1400e

Toki syylarin voi vaihtaa paremmaksi ja termostaatin hankkia........

Esa


« Viimeksi muokattu: 26.09.2013 11:03 kirjoittanut epä »
Minä mitään tiedä.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #15 : 26.09.2013 18:47 »


Vaihtoehto b) Kone Wanhaa mallia ja vaatii kaekki päivitykset.

-Alakerran huolto pakollinen. 350e + työ.
-Sylinterin päivityssarja, joka sisältää männän. 600e
-Kytkimen päivityssarja rattaineen. 300e
-Kaasuttimen venturi 12,5 >> 8,5.  70e
-Neula K98.  10e
-Startin korjaussarja. 20e
-Polttoainepumpun korjaussarja 20e
-(Uusi akku 100e)
Yhteensä siis noin 1400e

Toki syylarin voi vaihtaa paremmaksi ja termostaatin hankkia........

Esa
[/quote]
tuohon lisäksi ilmanputsarikotelo täydellisenä...
pari sekuntia liikaa...:D

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #16 : 26.09.2013 20:16 »
Ja putsarin hinta ~90€?

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #17 : 26.09.2013 20:36 »
Ja putsarin hinta ~90€?

taitaa olla jotain 120 egee...
pari sekuntia liikaa...:D

rstuning

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Kotirata: Vaasa
  • Moottorimerkki: Joku hiano Italialainen x)
  • Runkomerkki: Tony Kart
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #18 : 27.09.2013 21:23 »
Ei se oo kumma kun kilpailijoita kaikkoaa, jos ei oo "isillä pinkka kunnossa" :o

Onneks saa ajella vaan omaksi huvikseen, niin kauan kun muutaman satasen auto kestää ;D

Ps. Uus huippu ilmanputsari maksoi 31Euroa, kun ei oo ketää vahtimas minkämallinen se on ::)
"If i had all the money i´ve spent on cars, i would spend it all on cars"

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #19 : 27.09.2013 21:49 »
Se onkin onni tässäkin lajissa on luokkia aikuisille kaikentasoisille ja tuloisille, nii jokaisella on vapaa valita missä ajelee.

Ja onneksi Rotax-sarjaan tulee kokoajan lisää kuskeja.

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Rotax Max 2009 mitä muutoksia?
« Vastaus #20 : 27.09.2013 22:53 »
kiitos kaikille vastanneille... näyttääpi siltä että pitää "parista" jammusta päästä eroon ennenku kalustoa lähtee hankkimaan :D


 

Team Laine Verkkokauppa