Käytinpä tässä tunnin elämästäni lukiessa Sääntökirja-järjellä Autourheilun yleiset säännöt, kartingin lajisäännöt ja Oldboys -sarjan säännöt.
Ilman tarkempaakin uudelleen lukemista tiesin että Autourheilun kansallisen keskusjärjestön Sääntökirja vuodelle 2013 ei tunne kartingiin liittyen sellaista "rangaistusta" jolla rangaistavaa kuljettajaa voitaisiin nostaa tulosluettelossa ylöspäin.
Oldboys säännöistä:
Kilpailijan ja hänen huoltojoukkonsa on käyttäydyttävä sääntöjen ja hyvän urheiluhengen mukaisesti sekä radalla että varikolla koko kilpailupäivän ajan.
Kilpailun johtaja tai tuomaristo voi määrätä vaarallisesta, virheellisestä tai sääntöjen vastaisesta ajosta 3 tai 10
sekunnin rangaistuksen, missä kilpailun vaiheessa tahansa, joka lisätään kuljettajan loppuaikaan ko. kilpailusuoritukseen.
Rangaistus voi olla myös huomautus, varoitus tai hylkääminen. Huomautus: ”Olet eritystarkkailussa. Jos et paranna tapojasi, saat varoituksen!”; - Kilpailun johtaja näyttää sinulle vain joukkueen numeroa.
Kilpailun johtajan tai tuomariston antama varoitus on voimassa koko kilpailun ajan. Mikäli varoitukseen johtava
rikkomus tapahtuu niin myöhäisessä vaiheessa, ettei sitä ennätetä lipulla antaa, voidaan se antaa myös suullisesti. Kolmas varoitus kilpailun aikana samalle joukkueelle johtaa kilpailusta hylkäämiseen.
Myöskään tuosta kohdasta ei voi millään järjellä nostaa rangaistavaa kilpailijaa tulosluettelossa ylöspäin.
Tämän jälkeen kaikkiin ko. kilpailuun liittyviin sääntöihin yhteensä jää vain yksi kohta johon kilpailunjärjestäjä voi löyhästi edes tuomion jollain lailla perustaa
Vilpillisen kilpailemisen seuraamuksista päättää tuomaristo. Kilpailussa noudatetaan AKK:n sääntökirjan 2013
sääntöjä, sekä järjestäjän mahdollisesti antamia lisämääräyksiä. Tuomariston päätöksestä ei ole vetoomusoikeutta.
Tuohon ensimmäiseenkin lauseeseen tulisi laki-ajattelun perusteella kaikkien tuomioiden perustua silti kirjoitettuihin sääntöihin. Näin ei tällä todellakaan ole.
Nyt jos vtuonon kirjoituksen perusteella tuomio on annettu epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä niin AKK:n sääntöjen perusteella Tuomaristolla on oikeus vain ja ainoastaan hylätä tai olla hylkäämättä kilpailijan suoritus/sulkea kilpailusta. Myös kilpailunjärjestäjällä on ilmoitusvelvollisuus AKK:n suuntaan (lajiryhmälle) tapahtumista/sanktiosta jotka voi aiheuttaa lisärangaistuksia kilpailijalle. Tähän ryhmään ehdottomasti kuuluu epäurheilijamainen käytös. Nyt jos/kun on alettu antamaan omia keksittyjä rangaistuksia kilpailijoille niin kyllä järjestävä seura on se jota tässä pitäisi sanktioida, ei kilpailijaa joka ei ole edes syyllistynyt virheelliseen ajotapaan.
Kun kerran myös autourheilun kuninkuusluokassakin on sallittu tallimääräykset kilpailun lopputulosten muuttamiseksi ilman urheilullista puolta, jotta saataisiin paras mahdollinen tulos sarjassa, niin miksi sellaisesta tulisi sanktioda yleensäkkään? Se että ennen kisaa mietitään kuka saa ja kuka ei saa olla edellä olisi tuolla ajattelutavalla myös kiellyttyä??? Se että ajattelee ja on tietoinen kilpailun ja sarjan kokonaistilasta myös radalla ajaessa on kaiken lisäksi yksi tärkeimpiä oikean kilpa-ajajan perusteita. Pitäiskö meidän hylätä ja poistaa kaikkien kilpailijoiden tulokset sarjoista jotka jättää kilpailuita/lähtöjä ajamatta siksi että heillä on tarpeeksi pisteitä?
--- Taktikointi on tämän lajin suola, ilman sitä homma maistuu paskalle
p.s. myös kilpailunjärjestäjän tulee noudattaa kilpailusääntöjä...
p.p.p.s.s.s kirjoittamiseen meni toinen tunti